Waterprofiel

Gestart door DenMaarten, 05-07-2016 09:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen S

Citaat van: hans_nwk op 27-11-2017  10:02 uIk ben er wat huiverig voor om demi-water van de bouwmarkt te drinken. Dit is niet bedoeld voor consumptie volgens mij en komt niet uit voedselveilige installaties.

Ik corrigeer mijn water met melkzuur en dat gaat goed.

Groet,
Hans
Demiwater zo drinken is inderdaad niet echt aan te raden! Alle zouten, mineralen en bestanddelen die normaal in kleine hoeveelheden aanwezig zijn in leidingwater worden door het maken van demi-water verwijderd. Ons lichaam heeft deze zaken nodig. Als je demi-water drinkt, gaat dit de benodigde delen onttrekken uit het lichaam.
Door het toevoegen van brouwzouten aan je brouwwater en door de mineralen uit je mout breng je deze balans weer in evenwicht en maak je het perfecte brouwwater voor je bier. Naargelang de samenstelling van je leidingwater kan dit een enorm verschil maken. De kwaliteit van mijn bieren is alleszins spectaculair verbeterd sinds ik zelf mijn brouwwater samenstel.

hans_nwk

Citaat van: Koen S op 27-11-2017  10:21 uDemiwater zo drinken is inderdaad niet echt aan te raden! Alle zouten, mineralen en bestanddelen die normaal in kleine hoeveelheden aanwezig zijn in leidingwater worden door het maken van demi-water verwijderd. Ons lichaam heeft deze zaken nodig. Als je demi-water drinkt, gaat dit de benodigde delen onttrekken uit het lichaam.
Voedselproducten moeten gemaakt worden op een installatie die daar voor geschikt is. Dit houdt ook in dat het schoongehouden wordt, de smeermiddelen, pakkingen en andere materialen moeten voedselveilig zijn.

Ik heb niet het idee dat demi-water op die manier geproduceerd wordt.

Groet,
Hans

davyd

Indien er iets in zit in gedemineraliseerd water, dan is het niet meer gedemineraliseerd he. :degroeten:

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 27-11-2017  10:02 uIk ben er wat huiverig voor om demi-water van de bouwmarkt te drinken. Dit is niet bedoeld voor consumptie volgens mij en komt niet uit voedselveilige installaties.

Ik corrigeer mijn water met melkzuur en dat gaat goed.

Groet,
Hans

Je moet het ook niet puur drinken. Demiwater is water dat ontdaan is van mineralen. Dit gebeurt via omgekeerde osmose. (En niet door ionenwisselaars omdat je dan nog steeds mineralen in je water hebt.) Als dit water gebruikt om er bier mee te brouwen worden er meestal brouwzouten aan toegevoegd. Op die manier creëer je een waterprofiel. Niet alleen door brouwzouten maar ook via de mout en de hop komen weer veel mineralen in het wort. Je bier is daardoor nooit mineralenvrij.
Er zijn veel professionele brouwers die brouwen met osmosewater...

Overigens gebruik ik demiwater voor het maken van Star San oplossingen, het schoonspoelen van mijn digitale refractometer en pH-meter, het aanmaken van pH-buffers en het aanlengen van bio-ethanol tot een 70% oplossing.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 27-11-2017  21:12 uJe moet het ook niet puur drinken. Demiwater is water dat ontdaan is van mineralen. Dit gebeurt via omgekeerde osmose. (En niet door ionenwisselaars omdat je dan nog steeds mineralen in je water hebt.) Als dit water gebruikt om er bier mee te brouwen worden er meestal brouwzouten aan toegevoegd.
Het puur drinken is niet waar ik mijn bedenkingen over heb maar het feit dat je niet weet of de installatie voedselveilig is. Zo'n installatie zou vol kunnen zitten met tuinslangen  (om een raar voorbeeld te noemen) waardoor ongewenste stoffen zoals weekmakers toch in je water komen.

Groet,
Hans

Rich

Citaat van: hans_nwk op 28-11-2017  08:43 uHet puur drinken is niet waar ik mijn bedenkingen over heb maar het feit dat je niet weet of de installatie voedselveilig is. Zo'n installatie zou vol kunnen zitten met tuinslangen  (om een raar voorbeeld te noemen) waardoor ongewenste stoffen zoals weekmakers toch in je water komen.

Groet,
Hans

Ligt er een beetje aan waar het vandaan komt. Bouwmarkt inderdaad en tappunt voor glazenwassers zou ik iets minder vertrouwen dan tappunt in de aquariumwinkel, bij de laatstgenoemde moet het water absoluut schoon zijn anders dode vissen. Als je niet al te vaak en veel brouwt dan is een RO-filter voor thuis ook zeer betaalbaar. Bij zelfbouw is een systeem zoals deze voor onder de € 100 in elkaar te zetten.

Rich

Ik zie op Amazon.de een TDS meter staan voor een goede prijs, leuke cadeau voor onder de kerstboom van een brouwer!


davyd

Voor RO-water zie ik het nut van een TDS-meter, maar voor demi-water niet. Of vergis ik mij?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.