Waterprofiel

Gestart door DenMaarten, 05-07-2016 09:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DenMaarten

Sinds een tijd zijn de waterwaardes aangepast door Brabant Water. Het water is zachter geworden. Daarom dacht ik: tijd om het waterprofiel in de brouwsoftware die ik gebruik (BrouwHulp) aan te passen.

Waar ik niet helemaal uitkom zijn de:
-Totale Alkaliteit
-Ionenbalans
-Restalkaliteit

De overige waardes staan netjes in het overzicht wat ik op de website van Brabant Water heb gevonden. Moeten de waardes hierboven uitgerekend worden of kan ik er op een andere manier achter komen?

homoeccentricus

Ik heb BrouwHulp niet, maar ik denk dat je enkel de HCO3 waarde moet invullen, en dat dan die andere waarden worden berekend.

Markiej87

Misschien kan Jacques je helpen, ik weet niet of hij BrouwHulp gebruikt maar ik hoorde hem op het ONK wel over de veranderde watersamenstelling in Brabant, dus hij is daar wel mee bezig.

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 05-07-2016  10:47 uIk heb BrouwHulp niet, maar ik denk dat je enkel de HCO3 waarde moet invullen, en dat dan die andere waarden worden berekend.

Inderdaad. Dit in het vakje bicarbonaat invullen, dan verschijnt daaronder de waarde totale alkaliteit die je een stukje hoger moet invullen,

Ingo

DenMaarten


Johnny Stardust

Vanmiddag zit ik ook wat te vogelen met BrouwHulp en mijn waterkwaliteiten. Inmiddels heb ik alles ingevoerd. De waarde die Brabant Water (Pompstation Nuland) voor mij geeft zijn:

Calcium (Ca): 55 mg/l
Magnesium (Mg): 8 mg/l
Natrium (Na): 70 mg/l
Chloride (Cl): 109 mg/l
Sulfaat (SO4): 23 mg/l

Totale alkaliteit (CaCO3) 151 mg/l
Zuurgraad (pH): 7,6 mg/l
Restalkaliteit: 107 mg/l

Nadat ik alles netjes heb ingevuld en op heb geslagen in BrouwHulp reist mij wel een aantal vragen. Deze waarden zeggen mij niets over de daadwerkelijke kwaliteit van mijn water. Wat voor water heb ik nu? Waarvoor (welke biersoort) is het water geschikt? Heb ik 'goed' water voor het brouwen van bier of heb ik dit niet, van welke stof zit er te veel en/of te weinig in mijn water? Doe ik er goed aan om met gebruik van osmosewater te gaan werken?

Goed, zomaar wat gedachten die in mij op kwamen toen ik de waarden aan het invoeren was. Wie kan mij helpen met antwoorden hierop?


Jeukstaardt

In BrouwHulp kun je wateranalyses van verschillende plaatsen zien toch?
Meen me te herinneren dat bijvoorbeeld Burton-on-Trent behoorlijk veel Ca en So4 in het water heeft zitten (hoe nauwkeurig is dat nu nog?) en dat Pilsen in Tsjechie juist heel zacht water heeft. Misschien kun je daaruit je eigen water een beetje inschatten.
Lijkt mij zacht tot neutraal water wat je hebt.

hans_nwk

Ik zit ook wat te tobben met het invullen van BrouwHulp.

In mijn waterrapport wordt waterstofcarbonaat opgegeven (177 mg/l).

In BrouwHulp wordt voor het waterprofiel gevraagd om alkaliteit als CaCO3.

Hoe kom ik daar vanuit waterstofcarbonaat?
De rekenhulp gaat uit van bicarbonaat.

De restalkaliteit heb ik al eens uitgerekend en dan kom ik op 3.6.

Als ik 40 invul bij totale alkaliteit komt de restalkaliteit uit op 3, bij 41 op 4.

Dat is bruikbaar maar ik wil graag snappen hoe ik die waarde kan converteren van de HCO3.

Edit: gevonden
alkaliteit als als CaCO3 = HCO3/50*61

Dan kom ik uit 215.9 en een RA van 178 (volgens BrouwHulp). Dit lijkt ontzettend hoog en klopt niet met andere formules voor RA.

Groet,
Hans

Eric v B

Citaat van: hans_nwk op 24-11-2017  15:58 uIk zit ook wat te tobben met het invullen van BrouwHulp.

In mijn waterrapport wordt waterstofcarbonaat opgegeven (177 mg/l).

In BrouwHulp wordt voor het waterprofiel gevraagd om alkaliteit als CaCO3.

Hoe kom ik daar vanuit waterstofcarbonaat?
De rekenhulp gaat uit van bicarbonaat.

De restalkaliteit heb ik al eens uitgerekend en dan kom ik op 3.6.

Als ik 40 invul bij totale alkaliteit komt de restalkaliteit uit op 3, bij 41 op 4.

Dat is bruikbaar maar ik wil graag snappen hoe ik die waarde kan converteren van de HCO3.

Edit: gevonden
alkaliteit als als CaCO3 = HCO3/50*61

Dan kom ik uit 215.9 en een RA van 178 (volgens BrouwHulp). Dit lijkt ontzettend hoog en klopt niet met andere formules voor RA.

Groet,
Hans

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofcarbonaat


Het (mono)waterstofcarbonaat-ion of (verouderd) bicarbonaat-ion is een anion met als brutoformule HCO3–.

Hieruit heb ik opgemaakt dat Waterstofcarbonaat = Bicarbonaat

davyd

Citaat van: hans_nwk op 24-11-2017  15:58 uEdit: gevonden
alkaliteit als als CaCO3 = HCO3/50*61

Dan kom ik uit 215.9 en een RA van 178 (volgens BrouwHulp). Dit lijkt ontzettend hoog en klopt niet met andere formules voor RA.


Slecht gevonden. De formule is CaCO3 = HCO3/61*50, dus 145. :biersmile:

hans_nwk

Citaat van: davyd op 24-11-2017  20:07 uSlecht gevonden. De formule is CaCO3 = HCO3/61*50, dus 145. :biersmile:
Dank je voor de correctie!

De RA komt dan uit op 108 mg/l. Is dt niet erg hoog?

Groet,
Hans

hans_nwk

Citaat van: Eric v B op 24-11-2017  17:16 uhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofcarbonaat


Het (mono)waterstofcarbonaat-ion of (verouderd) bicarbonaat-ion is een anion met als brutoformule HCO3–.

Hieruit heb ik opgemaakt dat Waterstofcarbonaat = Bicarbonaat
Met nog wat leeswerk: In "Verander water in bier" staat HCO3- ook als bi-carbonaat. Ik zou verwachten dat de "bi" op een dubbel molecuul zou slaan, het is wat verwarrend.

Met de formule uit het boek kom ik op een RA van 6.2 °D wat geschikt zou zijn voor bieren van 30 -75 EBC.
Wel verwarrend dat Adrie in z'n boek en z'n software verschillende eenheden gebruikt.

Groet,
Hans

Koen S

Citaat van: Johnny Stardust op 04-01-2017  16:39 uNadat ik alles netjes heb ingevuld en op heb geslagen in BrouwHulp reist mij wel een aantal vragen. Deze waarden zeggen mij niets over de daadwerkelijke kwaliteit van mijn water. Wat voor water heb ik nu? Waarvoor (welke biersoort) is het water geschikt? Heb ik 'goed' water voor het brouwen van bier of heb ik dit niet, van welke stof zit er te veel en/of te weinig in mijn water? Doe ik er goed aan om met gebruik van osmosewater te gaan werken?

Goed, zomaar wat gedachten die in mij op kwamen toen ik de waarden aan het invoeren was. Wie kan mij helpen met antwoorden hierop?

Ik heb een aantal waterprofielen overgenomen uit Brunwater. Ik zet ze even in bijlage. Deze waterprofielen heb ik ingebracht in BrouwHulp. Zo kan ik mijn water zelf samenstellen al naargelang het bier dat ik wil brouwen. Ik gebruik hiervoor meestal geen leidingwater want hier in Diest zit nogal veel natrium in het water. Ik gebruik meestal demiwater en voeg zelf mineralen toe in functie van doelwater.

Koen S

Je water bevat te veel natrium en chloride. Je kan dus best je leidingwater mengen met demiwater (BrouwHulp kan je daar prima bij helpen) of zoals ik puur demiwater gebruiken en dan zelf je water samenstellen.
Het teveel aan natrium zorgt ervoor dat je een wat zoeter bier krijgt. Wil je een droog, clean bier brouwen, dan is je leidingwater hiervoor niet geschikt. Voor wat donkerder en moutiger bier kan je je water wel zo gebruiken, dan moet je alleen de pH corrigeren met melkzuur.
Het hoge gehalte chloride gaat de body van je bier nog versterken. Voor hoppige en bittere bieren ga je ongeveer de helft demiwater moeten toevoegen en het gehalte SO4 verhogen.

davyd

Je reageert op een post van januari, niet op die van Hans. Ander water. Verwarrend.

Koen S

Citaat van: davyd op 26-11-2017  10:21 uJe reageert op een post van januari, niet op die van Hans. Ander water. Verwarrend.

Oeps, even niet opgelet.  :nut:

davyd

Citaat van: hans_nwk op 25-11-2017  13:16 uDank je voor de correctie!

De RA komt dan uit op 108 mg/l. Is dt niet erg hoog?

Groet,
Hans

Citaat van: hans_nwk op 25-11-2017  13:16 uDank je voor de correctie!

De RA komt dan uit op 108 mg/l. Is dt niet erg hoog?


Dat moet ieder proefondervindelijk voor zichzelf uitmaken door te brouwen en te vergelijken. Het Antwerps water heeft 155 ppm bicarbonaat, en ik brouw er niet mee.  Ik verkies demi-water en brouwzouten om mijn water zelf samen te stellen. Duur is demi-water niet, je moet er alleen wat mee sleuren vanuit de supermarkt.

Er zijn steeds meer mensen die dit doen. En, valt mij op, vooral de niet-innovatieve.

Koen S

Citaat van: davyd op 26-11-2017  13:58 uDat moet ieder proefondervindelijk voor zichzelf uitmaken door te brouwen en te vergelijken. Het Antwerps water heeft 155 ppm bicarbonaat, en ik brouw er niet mee.  Ik verkies demi-water en brouwzouten om mijn water zelf samen te stellen. Duur is demi-water niet, je moet er alleen wat mee sleuren vanuit de supermarkt.

Er zijn steeds meer mensen die dit doen. En, valt mij op, vooral de niet-innovatieve.

De Belgen bedoel je?

Koen S

Citaat van: davyd op 26-11-2017  13:58 uDat moet ieder proefondervindelijk voor zichzelf uitmaken door te brouwen en te vergelijken. Het Antwerps water heeft 155 ppm bicarbonaat, en ik brouw er niet mee.  Ik verkies demi-water en brouwzouten om mijn water zelf samen te stellen. Duur is demi-water niet, je moet er alleen wat mee sleuren vanuit de supermarkt.

Voeg je aan je spoelwater ook brouwzouten toe (m.a.w. zelfde samenstelling als maischwater) of enkel melkzuur?

davyd

Ik spoel niet dus voor mij is de keuze gemakkelijk. Anders heb je de keuze om alle zouten aan het maisch water toe te voegen of te verdelen tussen maisch en spoelwater. Brunwater geeft by default de tweede optie, maar als je niet alle spoelwater gebruikt, voeg je ook niet alle zouten toe.

davyd

Citaat van: Koen S op 26-11-2017  14:21 uDe Belgen bedoel je?
Op het Vlaams forum in ieder geval meer en meer.

Jacques

Citaat van: davyd op 26-11-2017  13:58 uDat moet ieder proefondervindelijk voor zichzelf uitmaken door te brouwen en te vergelijken. Het Antwerps water heeft 155 ppm bicarbonaat, en ik brouw er niet mee.  Ik verkies demi-water en brouwzouten om mijn water zelf samen te stellen. Duur is demi-water niet, je moet er alleen wat mee sleuren vanuit de supermarkt.

In de Belgische supermarkten is demiwater een stuk goedkoper dan in Nederland. Gisteren heb ik in een Belgische supermarkt een aantal 5 liter verpakkingen gekocht.

Koen S

Citaat van: Jacques op 26-11-2017  23:08 uIn de Belgische supermarkten is demiwater een stuk goedkoper dan in Nederland. Gisteren heb ik in een Belgische supermarkt een aantal 5 liter verpakkingen gekocht.
79 eurocent per 5 liter, spotgoedkoop.

hans_nwk

Ik ben er wat huiverig voor om demi-water van de bouwmarkt te drinken. Dit is niet bedoeld voor consumptie volgens mij en komt niet uit voedselveilige installaties.

Ik corrigeer mijn water met melkzuur en dat gaat goed.

Groet,
Hans

HermanH

Citaat van: Koen S op 26-11-2017  14:23 uVoeg je aan je spoelwater ook brouwzouten toe (m.a.w. zelfde samenstelling als maischwater) of enkel melkzuur?
Ik heb al mensen gehoord die ook hun spoelwater aanpassen, ik doe het niet, omdat ik van het principe ben dat het grootste deel van het spoelwater toch verkookt en de brouwzouten er wel in blijven. Heb het 1 keer gedaan bij een Chimay-kloon en die vond ik te zoet/zacht door (ik denk) het te veel aan calciumchloride. Ik doe het nu niet meer, ik pas enkel mijn maischwater aan met brouwzouten, maar het maisch- en spoelwater zuur ik wel aan. Ben wel tevreden over mijn laatste bieren tegenover vroeger, dus ik doe dan maar verder zo. Enkel gebruik ik tegenwoordig wel een gedeelte leidingwater (ratio 10 op 60 liter demi), dit omdat het een betere klaring geeft zonder te moeten werken met klaringsmiddelen, ook al heb ik die in huis, die zouden wat minder mondgevoel geven aan uw bieren....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.