AnDer 1.0 bierglas

Gestart door Jacques, 03-07-2016 22:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Gisteren kregen alle bezoekers het AnDer 1.0 bierglas. Het glas is ontwikkeld door Derek Walsh en André Köppen in samenwerking met Royal Leerdam.



Je kunt dit glas via Bol.com kopen.
Koop bij bol.com



Wat vind je van het glas?
Hoe vind je het uiterlijk?
Komen de smaken beter tot hun recht?
Vind je het een prettig glas?
Ga je er meer van kopen?

McMelloW

Ziet er mooi uit.
De geuren blijven goed in het glas hangen.
De onderkant is te breed, je moet je hoofd achterover houden om het glas helemaal leeg te kunnen drinken.
Ik weet niet of ik een dergelik glas zou kopen, ze zijn ook best prijzig € 18.99 / 6 stuks

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 03-07-2016  23:13 uZiet er mooi uit.
De geuren blijven goed in het glas hangen.
De onderkant is te breed, je moet je hoofd achterover houden om het glas helemaal leeg te kunnen drinken.
Ik weet niet of ik een dergelik glas zou kopen, ze zijn ook best prijzig € 18.99 / 6 stuks
https://cookinglife.nl/royal-leerdam-bierglas-op-voet-25-cl-6-stuks-prod/?gclid=CJzAw7Os2M0CFUieGwods-EPNQ

€12,50 ik ga er morgen ook een paar bestellen.

Thamerdal

Voor op een festival een prima glas. Mooi maatje, robuust.
Maar ik ga er thuis niet uit drinken ben ik bang, daar is ie dan weer te klein voor.

brouwmus

Ik kan er kort over zijn:

Onhandig en te klein. Bij mij gaat het niet meer uit de kast komen.

Brouwers

Ik heb een extra glas gekocht op het festival. Werd natuurlijk de hoofdprijs voor gevraagd, maar naar mijn idee een ideaal glas voor de gilde-avond. Zo kan je toch nog wat drinken zonder dat je per ongeluk teveel inschenkt, handig als je met de auto bent. En het feit dat de geuren er goed in blijven is natuurlijk een dikke pre, voor thuis is het ding verder te klein. Ook krijg je snel een hele dikke schuimkraag, wat bij bepaalde bieren zoals weizen het lastig drinken maakt.

tdp

Zal om te proeven echt wel meerwaarde hebben, maar het drinkt wel onhandig...

Groet,
de TDP

Just-Ice

Ik vind dit een fijn proef glas, vooral de geur komt een stuk beter naar voren dan bij andere glazen is mijn ervaring.

De grote is inderdaad meer gericht op proeven dan drinken, maar je kan een flesje hier prima in twee keer uit drinken heb ik thuis bemerkt.

Ik heb een doosje van 6 voor mijn verjaardag gevraagd en gekregen :) , wist toen nog niet dat deze ook op het ONK uitgedeeld zouden worden.

bierinjisp

Gebruik dit glas al een tijdje en heb bij vrienden waar ik regelmatig bier drink ook een glas staan. (deze vrienden hebben tevens ook zo'n glas)

Ik vind het een erg prettig glas om mee te proeven.
Het verschil in geuren t.o.v. andere glazen is aanzienlijk.

Geuren komen nog beter tot zijn recht indien het glas ook niet helemaal vol is (is zeker geen drinkglas)
Deel graag mijn bier zodat ik meer kan proeven. De kleine inhoud stoort mij dus geheel niet.

Ben het er wel mee eens dat het niet gemakkelijk leeg te krijgen is, je moet inderdaad het geheel op zijn kop houden om het laatste beetje er uit te krijgen.

Markiej87

Prima voor proeven, onhandig voor drinken.. ;)

RienP

Citaat van: Markiej87 op 04-07-2016  11:50 uPrima voor proeven, onhandig voor drinken.. ;)

Dit dus.

Mouwe Stream

Met onze bierproefclub 'De Trochsetters" hebben we dit glas ook aangeschaft voor de proefavonden.
Bevalt uitstekend. Aroma blijft goed hangen, hoeveelheid is voor een proeverij prima.
Tevens goede ontwikkeling van de schuimkraag, kortom wij zijn erg tevreden!

Jacques

Citaat van: Mouwe Stream op 04-07-2016  18:02 uTevens goede ontwikkeling van de schuimkraag, kortom wij zijn erg tevreden!

Voor het waarnemen van de geur is een schuimkraag eerder negatief dan positief. Schuim dekt het bier af. Voordeel is wel dat oxidatie van het bier tijdens het proeven minder snel plaatsvindt. Gezien de beperkte inhoud van het glas is de kans op oxidatie overigens wel erg klein...


Ik heb overigens nog een vraag toegevoegd aan mijn eerste bericht in dit topic.
Hoe vind je het uiterlijk van het glas?

McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 04-07-2016  00:31 uhttps://cookinglife.nl/royal-leerdam-bierglas-op-voet-25-cl-6-stuks-prod/?gclid=CJzAw7Os2M0CFUieGwods-EPNQ

€12,50 ik ga er morgen ook een paar bestellen.

Plus € 5,95 verzendkosten.

Robert1968

Ik vind het een erg mooi glas en drink nu mijn eigen brouwsels eruit. Geur en kleur komt goed tot zijn recht, prima om mijn eigen bier goed te kunnen beoordelen.
Door de vorm zal het bier wel veel meer schuimen dan in een veel breder glas. Dat scheelt in ieder geval een puntje bij het BKG. :)

EBC

Pfff een glas is een glas. Bier is bier. Marketing is marketing. Je drinkt een een bier uit het glas dat de brouwerij adviseert. Er bestaat geen superglas. Er zijn al meerdere superproefglazen geweest, nu weer een.

Een Westmalle drink je uit een Westmalleglas en die komt daarin prima tot zijn recht. Toch?
Het Westmalleglas is vreselijk als het om glazen gaat, kennelijk. Wat een onzin. Laat je niet gek maken.

Oscar

Citaat van: EBC op 04-07-2016  23:47 uEen Westmalle drink je uit een Westmalleglas en die komt daarin prima tot zijn recht. Toch?

Dit glas is niet om te drinken, maar om te keuren... Dus jou vergelijking gaat niet helemaal op. Voor de waarneming van geuren is dit glas wel een vooruitgang... :). Om te genieten van bier is dit glas compleet niet geschikt... :proost:

Davester

Via Uwe Kalms met dit glas in aanraking gekomen, proeft goed en om te drinken gebruik ik het eigenlijk ook best vaak. (Iets te vaak volgens de andere geleerde hier in het huis :proost:)

CeesM

Voor het proeven gebruik ik cognac glazen en voor het drinken tulpglazen waar heel mijn flesje in kan. ;)

Guppie

Ik kan alleen beoordelen wat ik van het uiterlijk vind, want kopen zal ik het niet.
Ik vind het een lelijk glas, oubollig.

Biertje1985

Citaat van: CeesM op 29-08-2019  23:55 uVoor het proeven gebruik ik cognac glazen en voor het drinken tulpglazen waar heel mijn flesje in kan. ;)
Ik heb een aantal borefts proefglazen, dat zijn ook tulpglazen en ik vind deze ideaal.

seed7

Tsja, hoe proef je? Je houdt het glas afgesloten (waarom zit er geen dekseltje bij als het een proefglas is? Zo eentje als op een glazen suikerpotje.) warmt het bier iets op en zwenkt. Dan begin je van een afstandje te ruiken, .5-1 armlengte en brengt lanzaam het glas dichter bij de neus. Je stopt nooit je neus in het glas (verdovende overdosis). Zwenkt nog een paar keer etc. Dan het eerste nipje.

Door de vorm van het glas wordt er veel schuim omhoog gestuwd en wordt de opening afgesloten, ook als je het niet vol schenk zoals in het plaatje. Zwenken met een dekseltje wordt lastig, geurontwikkeling wordt geremd door het schuim en de nauwe opening. Je wordt gedwongen om je neus bijna in het glas te stoppen, waarbij je meteen de hele bubs binnenkrijgt in plaats van eerst de zeer vluchtige stoffen en dan de minder vluchtige. Je kunt je oordeel over een bier dus veel minder in kleine mootjes opdelen.

Het voordeel van het glas is dat je door de mate waarin het 'concentreert' je nog iets van je pilsner kunt waarnemen terwijl er een paar meter verderop een neusverdovende geparfumeerde lactose NEIPA wordt uitgeschonken (omgevingsruis is de voornaamste reden waarom proeverijen tot geen eenduidig resultaat komen (bruelosophy etc.))

Ik vind het geen prettig glas en ik heb echt geen grote gok, maar het drinkt gewoon lastig. De mijne heb ik weggegeven.



ingo

Dirtbag

Ik heb een set van 6, ik vind ze perfect in combinatie met een biertap. Zeer aangenaam om ook eens een weinig bier te drinken als ik wel zin in bier heb maar geen dorst, al mijn andere glazen zijn minimaal een flesje vol. Met sterke blonde of een stevige stout vind ik het een zeer fijn glas.

ik vind er zelf niets oubollig aan, in dat opzicht is een glas gewoon een glas. Als me de glaskast vanmiddag instort en ik wil vanavond bier drinken spoel ik des nood een mayonaisepot om ;)

Ik heb een set AnDer 1.0 gevraagd en gekregen als verjaardagscadeau.

Persoonlijk heb ik een hekel om bierglazen van een brouwer te hebben, bij mij vind je geen glas van Duvel, Heneuken of welke brouwer dan ook in de kast.

Nu nog een keer een koetsiersglas met houder vinden zonder dat er iets opgekwakt is ;)

db

Martijn0172

Op de zondagen probeer ik altijd de bierinname te beperken om op de maandag fris en fruitig op werk te verschijnen. En daar gebruik ik dit glas eigenlijk voor, uiteindelijk drinkt het even snel (of langzaam) als een "normaal" glas voor mij.

Ook monstertjes uit mijn CCT proef ik in dit glas

EBC

3 jaar verder ...

Ik geef alweer een paar jaar lessen Bierkenner/Zytholoog/Biersommelier. Voor mijn cursisten koop ik altijd 'nep' INAO proefglazen, vanwege de lage prijs. Maar voor een gevorderden cursus, heb ik nu als vergelijk het AnDer 1.0 glas bijgekocht. En ik heb het eens vergeleken ...

Het is kwalitatief een fijn glas, het glas is zeer glad en zeer helder, het voelt lekker in de hand. Het voelt 'serieus' aan en dat is goed.
De balans is in evenwicht, het walst gemakkelijk. Een INAO glas lijkt eerder 'om te kiepen' door het iets hogere zwaartepunt. De glaskwaliteit is echter niet beter dan dat van een 'echt' INAO glas.

Het schuim blijft in een INAO beter staan dan in het AnDer glas. Ondanks de 3 gegraveerde ringetjes. Die zijn volgens mij ook veel te klein. In het INAO glas stijgen minder bellen op, maar het oppervlak is kleiner, zodat de schuimhoudbaarheid toch minstens gelijk of beter is.

De geurintensiteit is in beide glazen gelijk, ik kan geen verschil ontdekken. Dat zou ook niet mogen, want INAO is een serieus proefglas in de wijnindustrie. De uittrede opening van beide glazen is gelijk.

Wat wel serieus anders is de waarneming van kleur. Zeker als het glas steeds leger wordt. Je mag je EBC schaal voor bieren gerust herkalibreren, want een bier lijkt in het AnDer glas donkerder. Logisch ook, want de kelk van het glas is veel breder.

Al met al kan een glas enkel de visuele en de geur aspecten van een bier beïnvloeden. Smaak, aroma, nasmaak en mondgevoel zijn niet glas afhankelijk. Die worden immers in de mond waargenomen. Daarmee is het gebruikte glas maar beperkt van invloed op de fysieke waarneming.

Mijn conclusie:
Een proefglas beïnvloedt enkel visuele en geur aspecten van een bier. Op de smaak, het aroma, de nasmaak en het mondgevoel van een bier heeft het glas geen enkele invloed.
Het AnDer glas maakt de geur niet beter waarneembaar dan een INAO.
De kleur van een bier is in een AnDer glas donkerder dan in een INAO.
De schuimhoudbaarheid is gelijk of minder dan bij INAO.
AnDer is een kwalitatief hoogstaand glas qua materiaal. Bij echte INAO is dat niet anders.
Het AnDer glas is toch meer een 'bier' model glas dan INAO, dat meer een 'wijn' glas is. Daarmee hebben Derek en André zeker een mooi glas ontworpen, dat bier een eigen identiteit geeft naast wijn. Bij nagenoeg gelijke prestaties, is, voor bier,  AnDer te verkiezen boven INAO.

Uiteindelijk drink én vergelijk je bieren het best elk in hun origineel glas. Zo komen ze het best tot hun recht, zoals de brouwer het bedoeld heeft, inclusief de emotie rondom het bier. Die emotie is niet onbelangrijk in de waarneming. Natuurlijk is dit voor wedstrijden maar moeilijk te realiseren. Bij wedstrijden is de kwaliteit van de keurmeester overigens van immens veel grotere invloed dan het gebruikte glas.

Ok, die 3 jaar verder, als je me nu vraagt welk glas ik prefereer? Ik merk qua proefeigenschappen geen groot verschil met INAO. Maar voor bier vind ik AnDer toch een leuker passend glas. Daar ga ik voor, bier is geëvolueerd, en ik ga mee  ;).

hansHalberstadt

Ik heb ook zo'n Ander glas, maar dan staat er Beerwulf op. Herrinner me dat dat ook dit zelfde ontwerp was van Dereck walsh. maatverdeling 100 en 200 ml. Weet alleen niet meer hoe ik eraan kom. kan zijn via triple-W of andere happening.

hansHalberstadt

Welke glazen worden op dit moment gebruikt bij BKG keuringen?

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 07-09-2019  19:11 uWelke glazen worden op dit moment gebruikt bij BKG keuringen?

Ik denk inao, maar ik denk ook dat elke keurmeester dat voor zichzelf mag uitmaken ...

hansHalberstadt

Ik dacht altijd dat het glas was voorgeschreven bij BKG om zoveel mogelijk gelijkheid te krijgen bij het keuren.

EBC

Zoals ik al zei, de vorm van het glas heeft maar zeer beperkt invloed op de beoordeling van bier.
Als het goed is ...  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 07-09-2019  20:24 uAls het goed is ...  ;D
Ik kan me voorstellen dat door de bredere onderkant schuim sneller omhoog komt en schuim sluit de geur deels af. dus wel verschil. was ook als ergens eerder opgemerkt. 

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 07-09-2019  21:23 uIk kan me voorstellen dat door de bredere onderkant schuim sneller omhoog komt en schuim sluit de geur deels af. dus wel verschil. was ook als ergens eerder opgemerkt.

Err ... Derek Walsh, Andre Köppens ... die weten niks van bier?

hansHalberstadt

Vandaar dat ik ook vroeg wat voor glas bij het BKG gebruikt wordt. Als dat beter is dan wat ze hadden dan zijn ze vast omgegaan. 

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 07-09-2019  22:56 uErr ... Derek Walsh, Andre Köppens ... die weten niks van bier?
Zeker wel. Wat ik begreep (van anderen) is dat hun idee was dat door de smallere bovenkant de geur mooi gevangen blijft en je dus beter kunt waarnemen. dus wat dat betreft snap ik de gedachte achter het ontwerp. Maar zou graag van hen horen wat dat betekent voor schuim vanuit het brede stuk daaronder. Of misschien hebben ze wel een manier van inschenken  voorgesteld die daarbij hoort. of andere gedachten daarover. 

Tambier

Citaat van: hansHalberstadt op 07-09-2019  19:01 uIk heb ook zo'n Ander glas, maar dan staat er Beerwulf op. Herrinner me dat dat ook dit zelfde ontwerp was van Dereck walsh. maatverdeling 100 en 200 ml. Weet alleen niet meer hoe ik eraan kom. kan zijn via triple-W of andere happening.

Ze werden vorig jaar bij het ONK bij triple W inderdaad uitgedeeld.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2019  00:59 uVandaar dat ik ook vroeg wat voor glas bij het BKG gebruikt wordt. Als dat beter is dan wat ze hadden dan zijn ze vast omgegaan.

Bij het BKG wordt tegenwoordig het AnDer gebruikt.

Davester

6 stuks gekocht via blokker.nl, moeten helaas wel terug, scherven brengen toch geen geluk :(
Daar zijn ze goedkoop en kunt ze ophalen in het filiaal.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.