EIndelijk weer een gevulde ketel: dubbelbock

Gestart door Edwin, 18-10-2005 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha mannen :proost:

Eindelijk ga ik zaterdag weer brouwen! Ik was het gepest van MO en Adrie beu en daarom ga ik maar weer brouwen  >:D. Nee, da's niet helemaal waar. Het kwam er gewoon de laatste tijd niet meer van, maar nu ben ik er weer klaar voor!

Ik ga altijd een biertype brouwen dat niet past in de tijd van het jaar: witbier brouw ik in het voorjaar, kerstbier rond kerst en nu dus een dubbelbock in de herfst. Nu vind ik een Duitse dubbelbock niet seizoensgebonden, dus dat ie pas in januari rijp is vind ik niet erg. Het recept is een beetje van Walsh, een beetje van Menno en een beetje van mezelf (moest wat schipperen met de mouten):

D'n Bokkerijer

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         6.79
Anticipated OG:          1.072    Plato:             17.56
Anticipated EBC:          51.1
Anticipated IBU:          30.0
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 73.6     5.00 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 10.3     0.70 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  1.0     0.07 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding België         1.030   1456
  3.5     0.24 kg.  Cara Munich (Cara 120) - Ding België         1.032    123
  4.1     0.28 kg.  Cara Munich I - Weyermann     Duitsland      1.036    113
  7.4     0.50 kg.  Bruine Kandijsuiker           Nederland      1.047     12

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Tettnanger                        Pellet   2.60   2.7  First WH
 10.00 g.     Hallertauer Tradition             Pellet   6.50   6.7  First WH
 20.00 g.     Tettnanger                        Pellet   2.60   5.9  90 min.
 20.00 g.     Hallertauer Tradition             Pellet   6.50  14.8  90 min.
 10.00 g.     Tettnanger                        Pellet   2.60   0.0  10 min.
 10.00 g.     Hallertauer Tradition             Pellet   6.50   0.0  10 min.

Yeast
-----
Danstar  Windsor

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Grain kg:     6.29

L Water Per kg Grain: 3.5 - Before Additional Infusions

Protein Rest Temp :              52  Time:   1
Intermediate Rest Temp :      62  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  72  Time:  30
Mash-out Rest Temp :           78  Time:   5


Aanpassingen zijn welkom, hoewel ik het moet doen met de spullen die ik heb. Wel enige uitleg:
Omdat het voor mij een tijd geleden is dat ik grbrouwen heb, ga ik nu uit van een lager brouwzaalrendement. Indien het hoger uitvalt kan ik altijd verdunnen met water. Om deze reden kwam ik achteraf gezien niet goed uit met mijn mouten. Ik moest dus aanvullen om tot de gewenste OG van 1072 te komen. Daarom heb ik bruine kandij toegevoegd. Wel jammer, want ik wilde een volmouter maken. Met de caramouten was het zoeken wat ik nog had. Ik had de verkeerde mout (aromamout) meegenomen, vandaar.
Misschien dat ik donderdag nog even bij Maasland stop als ik op weg ben naar Kleve voor goedkope kinderschoenen, maar vooral: BIER

Edwin

Adrie

 :hoera: :hoera: :hoera: :hoera: :elifant: :elifant: :elifant: :dansen: :dansen:  samenvol :proost2:

Jippie! Edwin gaat weer brouwen!!!

Succes, Edje!

Het recept ziet er trouwens een beetje uit als een opruiming (caramunich 120 en caramunich I), maar wel interessant.

MO

ja hoera, jij kunt weer eens brouwen. ik zou ook wel willen maar moet geduld hebben. bouwen kost tijd.

je zegt het zelf al: volmout zou beter in de stijl passen. wil je zo graag veel bier van wat mindere kwaliteit, of zou je genoegen kunnen nemen met een paar liter minder en wel volmout. 't Is maar een idee.

verder zou ik die 10% pilsmout weglaten, er zitten enzymen genoeg in munchener. En het is maar 70 g, maar misschien kun je toch de hoeveelheid zwarte mout nog halveren om een gebrande smaak te voorkomen.

en die gist, dat vind ik maar nix. als je hem echt wilt gebruiken, en je dus genoegen neemt met een heel fruitige "bock" dan zou ik de 60 grC stap verlengen naar 45 min. Windsor is een hele slechte doorvergister (geeft zoet bier, dat past dan wel weer in de stijl) dus alle suikers die je omzet zijn welkom.

wat een grote mond heb ik vandaag weer...

Edwin

Citaat van: MO op 18-10-2005  22:20 ujawat een grote mond heb ik vandaag weer...

Daarom vraag ik het ook! ::)
De caramouten zijn inderdaad opruimertjes. Ik zal nog eens kijken naar MO's voorstel om de hoeveelheid bier te verkleinen. Stom, maar daar heb ik dan weer niet aan gedacht... De gist is voor mij een probeersel. Het vergist niet ver door, wat past in de stijl. Ik hoop op een wat neutrale gist, dus ik kan nog wat wijzigen. Ik heb nog Nottingham en Safale-04 liggen. Beide vergisten wat verder door, dus dan hoeft het maischschema voor die gisten niet aangepast te worden. Anders pas ik m aan op MO's voorstel.
De moutstorting komt van Walsh. Hij stelt 1% carafa voor, en 10% pilsmout. Wat betreft de enzymen heb je natuurlijk wel gelijk, maar ik denk dat 1% van de moutstorting als carafa geen nadelige smaakinvloed zal hebben.

Edwin

Adrie

Nottingham en SafAle gisten ver door, hoor. Daarmee krijg je denk ik geen mooie, moutige en zoetige bok. Ik vind het proberen met de Windsor juist wel spannend.

Edwin

...maar als ik kort de beta-amylase uitvoer, dan moet het toch een zoeter bier geven? 20 minuten op 600 of zo?

Edwin

correctie MO: beta met twee t's tsss

Adrie

Daar twijfel ik sterk aan. Je krijgt een bier met meer dextrinen, maar dextrinen smaken niet zoet. Voor een zoet bier moet je veel vergistbare suikers hebben én een gist met een lage vergistingsgraad, zodat er nog vergistbare (zoet smakende) suikers achterblijven in het bier. Maar dit is theorie, ik vraag me af of het werkt, want vergistbare suikers zijn tenslotte vergistbare suikers.

Zelf krijg ik alleen zoete bieren als ik mijn gist mishandel, dus misschien is dat nog een optie.  ;) De vergisting is dan gestopt voordat alle vergistbare suikers op zijn.

Edwin

tsja en lactose toevoegen vind ik ook niks...

Proberen met Windsor en een lage vergistingstemperatuur om zo de esters wat te temperen. Ik ga zodadelijk bij mijn noodleverancier langs in Rotterdam. Misschien heeft ie nog een bruikbare Wyeast liggen...German ale (1007) bijvoorbeeld? Of European ale (1338)?

Edwin

Adrie

Dat zijn allebei mooie gisten voor een bok.

Edwin

Duimen dat er wat is...smacken, in mijn broek stoppen en weer aan het werk. Hopelijk doen de gistjes dat dan ook en heb ik een mooie starter!

Edwin

Johannes

Citaat van: Edwin op 19-10-2005  12:45 uDuimen dat er wat is...smacken, in mijn broek stoppen

Edwin,

Dat is denk ik niet wat Adrie bedoelt met gist mishandelen.

Johannes

Hopmans

Edwin,

Waarom kweek je geen Leutebok of een Piraat op, net als ik bij mijn bok.
Net als Windsor haalt die de 73% met pijn en moeite.
Lekker zoet bier met het gistprofiel van een Piraatje.
Ik weet alleen niet of de gist neutraal genoeg is voor een wedstrijdbier.
Maar op dit ogenblik is het mijn favoriete gist qua smaakprofiel.

 :degroeten:

Edwin

Ha mannen :proost:

Het opkweken is voor mij geen optie meer op dit moment. Ik ga zaterdag brouwen en dan is de tijd simpelweg te kort. Daarbij komt dat ikzelf niet gecharmeerd ben van de Leutebok. Mij istie wat te zuur voor een bok.

In ieder geval wel goed nieuws voor wat betreft de mouten. Het wordt dus een volmouter! De mouten zijn nu:

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                                    Origin     Potential EBC
----------------------------------------------------------------------------------
 80.5     5.75 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België     1.037     19
 10.5     0.75 kg.  Pilsener 3 - Dingemans             België     1.037      3
  8.0     0.57 kg.  Cara Crystal (Cara 120)                          1.032    123
  1.0     0.07 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding     België     1.030   1456


Met de gisten ben ik niet verder gekomen. Ze hadden alleen de kaugomballengist van Brewferm. Had Siris afgelopen zaterdag geen andere passende gist bij zich? Ik geloof dat Johan ze namelijk heeft overgenomen, dus ze zijn nog gewoon in Oss...

@Johannes: Wie zegt dat de gistjes zich mishandeld zouden voelen in mijn broek?   :engel:

Edwin

Hopmans

Hey Edwin,

CiteerHet opkweken is voor mij geen optie meer op dit moment. Ik ga zaterdag brouwen en dan is de tijd simpelweg te kort.

Yep, dan houdt het op.

CiteerDaarbij komt dat ikzelf niet gecharmeerd ben van de Leutebok. Mij istie wat te zuur voor een bok.

Nee, nee  Edwin  :neenee:

Dit is de flessegist, deze smaakt naar de hoofdgist welke naar mijn inziens niet verantwoordelijk
is voor het zuurtje.
Dat is of rogge, of de hoofdgist is echt heel anders, of ze knikkeren er azijn in.
De gist lijkt op Piraat (dezelfde brouwer).

Alle hens aan dek !

 :dansen:
 :degroeten:

Edwin

'k zal m eens proberen op te kweken. Er staan nog een paar flessen. Eens kijken of het lukt...en of je gelijk hebt  >:D

Edwin

Edwin

Ik krijg het op mijn heupen  :dansen:

Alles staat schoon, de schrootmolen staat klaar...AVONDJE BROUWEN!
Ik heb er weer zin in: een paar Hisch-doppelbocks klaar staan, wat Salvators en nog zo wat: Het moet me wel lukken vandaag...

Edwin

Edwin

Zo! :proost:

Alles zit in het gistvat...20 liter met een OG van 1070. Het is me dus gelukt na al die tijd om weer wat wort in het vat te krijgen. Nu hopen dat de fruitesters meevallen.

Edwin

Adrie

Gefeliciteerd, Edwin. Ik ben benieuwd wat het worden gaat.

MO

1070-1020 geeft 7.1%. dat hoort een dubbelbock ook te zijn. Lekker he, die Hirsch brau?

Adrie

Nou, met de Windsor kom je niet verder dan een schijnbare vergistingsgraad van zo'n 65%, dat is een eind SG van 1024.

MO

oei. 6.6% dat is minder dan amstelbock of latrappe bock. Maak jij eigenlijk wel een dubbelbock edje? Heb je misschien toch nog een tikkie teveel gespoeld?

Edwin

Ha Martin :proost:

Ik ga nog steeds voor de 7,1%. Een beetje afhankelijk wat het eind-SG zal worden. Het beoogde OG was 1071 en dat valt binnen de marges van een dubbelbock (kon natuurlijk wel hoger). Ik moet zeggen dat ikzelf wel rekening hield met een lager brouwzaalrendement, maar dat ik stiekem toch op meer hoopte. Helaas klopte mijn verwachting...

Edwin

Edwin

De vergisting verliep als een gesmeerde bliksem!
Gisteren door nog verder koelen een blow-off weten te voorkomen (tot 160C) en vandaag leek de hoofdgisting weer voorbij...en dat bij een omgevingstemperatuur van 180C. Had ik niet verwacht. Vandaag overgeheveld en het jongbier is nog errug troebel, mooi hopprofiel en nog iets te zoet. Het SG is nu 1026 en daar mag nog wel wat van af. Ik ga iets warmer lageren dan dat ik de bedoeling was. Hopelijk doet de gist dan nog een beetje zijn werk en kan ik daarna kouder lageren...

Edwin

Edwin

Dit is een turbootje :proost:

Het bier zit net in de flessen. Door de warmte was de lagering wat korter dan de bedoeling was, maar allee. Eind SG is wat hoger dan waar ik op hoopte...1022. Ik hooopte op 1020, dus da's jammer. Daarmee zou het bier een net te laag alcoholpercentage voor het type hebben. Maar met de foutenmarge die de profs mogen hanteren (en dat ook doen!) met betrekking tot het verschil in gemelde en daadwerkelijke alcoholpercentage lijken de bieren volgens mij toch weer aardig! Althans ik was bij de eerste proef erg tevreden. Nu nog eens laten rusten en dan hopelijk over een maandje is ie toch al wel lekker!!

Edwin

Edwin

Gisteren geproefd :proost:

Het bier was bovenal nog wat gistig, maar duidelijk herkenbaar als bockbier (de scheiding van Bock en doppelbock vind ik moeilijk te leggen). Het bier had een hoge viscositeit (wat ook de bedoeling was) en een caramel-, dropsmaak. Het hopprofiel was voor mij wat tam. Het had best wat hoppiger gemogen. Ter controle nog een Hirsch gedronken en die was duidelijk kruidiger en hoppiger dan mijn variant.  Oké, ik ben wat ongeduldig. Het bier is immers nog te jong, maar volgens mij wordt dit best een mooie bock!

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.