Starten (mini) brouwerij

Gestart door Edolem, 30-06-2016 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarinusHolkema

In hoeverre ben ik legaal bezig als ik een partij bier aan een vriend geef, die het vervolgens op een feest gaat schenken? Het bier wordt niet verkocht, er wordt voor het besloten feest geen entree betaald. Wel zou je kunnen zeggen dat het hem een beperkt deel op de inkoop scheelt. Maar het is vooral bedoeld als aardigheid. De hoeveelheid ligt tussen 30 en 60 liter.

seed7

Simpel gezien is het belastingontduiking.

Ingo

BartC

Citaat van: Jacques op 12-09-2016  19:44 uAls je de investering kunt doen is groter starten zeker een verstandige keuze. De overcapaciteit die je hebt kun je verhuren. Er zijn nog steeds genoeg huurbrouwers die op zoek zijn naar een onderkomen voor hun bieren.
Op het moment dat je de capaciteit zelf nodig hebt zal de huurbrouwer ergens anders zijn heil moeten vinden. Het is natuurlijk wel zaak om het een en ander goed te regelen in de overeenkomsten die aangegaan worden.

Overigens moet de de lagercapaciteit in overeenstemming zijn met de capaciteit van de brouwketels, anders hebt je daar meteen de eerste "bottelnek".
Er is nog steeds een grote vraag van huurbrouwers naar brouwsels van 10 hl tot 30 hl. Boven de 30 hl ga je al meer in competitie komen met de gevestigde waarden. Je kan je nieuwe brouwerij zo uitverkopen met huurbrouwsels alleen al.


grtz
Bart

hansHalberstadt

Citaat van: MarinusHolkema op 12-09-2016  19:53 uIn hoeverre ben ik legaal bezig als ik een partij bier aan een vriend geef, die het vervolgens op een feest gaat schenken? Het bier wordt niet verkocht, er wordt voor het besloten feest geen entree betaald. Wel zou je kunnen zeggen dat het hem een beperkt deel op de inkoop scheelt. Maar het is vooral bedoeld als aardigheid. De hoeveelheid ligt tussen 30 en 60 liter.
Valt dit niet gewoon onder de regels mbt hobbybrouwen? Of is het weggeven van je bier niet toegestaan. Zelfde soort redenatie kun je houden voor klussers die helpen bij het bouwen van elkaars huis, of het zelf schilderen van je huis. Daarbij hoef je geen mankracht in te huren dus feitelijk werk je dan zwart omdat je arbeid ruilt voor arbeid ipv voor geld. hier lever je arbeid om bier te brouwen en het resultaat is dat je minder bier hoeft te kopen.
 

Gerlachus

De wetgever stelt dat het brouwen van bier en wijn vrij is van accijnzen als het is voor eigen gebruik.

Eigen gebruik is natuurlijk een vage term maar die wordt in het kader van de softdrugs (hennepplantjes voor eigen gebruik) wel omschreven als zijnde niet voor verkoop of in opdracht en ten gunste van derden.
Dat laatste houdt in: je mag niet kweken én dat aan iemand anders geven, als beide in zijn opdracht geschieden. Dan zou je namelijk legale wietplantages creëren, versnipperd over meerdere "telers".

Dus een beperkte hoeveelheid om zelf op te drinken of met vrienden, dat is volgens mij geheel in lijn met de wetgeving.
Waarom het dan met distilleren niet mag...

MO

Leuk onderwerp dit. Ik zal er tzt ook mijn ervaringen aan toe voegen.

hansHalberstadt

Citaat van: Gerlachus op 14-09-2016  10:26 uWaarom het dan met distilleren niet mag...
Omdat er meer accijnzen op zit? Alles in de wereld gaat immers uiteindelijk over geld.

seed7

Citaat van: Gerlachus op 14-09-2016  10:26 uDus een beperkte hoeveelheid om zelf op te drinken of met vrienden, dat is volgens mij geheel in lijn met de wetgeving.

Ja, zolang je er niet de "drempel" van je huis mee overschrijdt, heel strikt genomen. Het is een kleine uitzondering binnen de accijnswetgeving die verder wel van toepassing is. Gelukkig wordt er veel gedoogd, anders kon je de hobbybrouwwedstrijden en het proeven op een bierbrouwersgildeavond ook op je buik schrijven.

Ingo

Serge VL

Citaat van: seed7 op 14-09-2016  19:49 uGelukkig wordt er veel gedoogd, anders kon je de hobbybrouwwedstrijden en het proeven op een bierbrouwersgildeavond ook op je buik schrijven.

Ingo

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Brouwland vroeger hun Brouwlandwedstrijd organiseerde onder het motto van een dagopleiding, dan zou een wedstrijd of proef avond blijkbaar wel mogen. Je moet enkel maar de mazen in het net zien vinden  :weetniet:.
Verder zijn de regels zeer duidelijk (trouwens geregeld op Europees niveau) enkel thuis in familiale kring mag geschonken worden.
http://blog.wetrecht.nl/zelf-alcohol-maken-mag-dat/
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005251/2016-05-01 (Atr 5.3.C)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005360/2016-05-24 (Art 7.3)
http://www.brouw-bier.nl/theorie/verordening2003.pdf

De Rentmeester

Een paar jaren geleden een brouwcursus gehad bij de Roerstok (niet doen: je kunt daarna nooit meer zonder het brouwen). Op een zaterdag brouw je samen met de andere cursisten een grote ketel met suikerwater. Ieder kreeg op het einde 10 liter wort mee naar huis oftewel geen bier en zeker dus ook geen alcohol.
Wel kon je na drie weken het bier weer komen bottelen. Dat is dan wel weer transport van je bier. Maar wel dus bier voor eigen gebruik thuis.

RienP

Citaat van: Gerlachus op 14-09-2016  10:26 uWaarom het dan met distilleren niet mag...

Waarschijnlijk op basis van ervaringen uit het verleden. Als je niet goed destilleert kun je methanol meestoken en dat is nou niet bepaald gezond. Ik denk dat het eerder verboden is vanuit die gedachte dan vanuit accijns.

Edolem

Even terug naar onderwerp van de topic starter (hehe): gisteren heel goed gesprek gehad met Thijs, bedankt we zijn veel wijzer geworden.

Jacques

Citaat van: Edolem op 15-09-2016  12:53 uEven terug naar onderwerp van de topic starter (hehe): gisteren heel goed gesprek gehad met Thijs, bedankt we zijn veel wijzer geworden.

Hoewel enigszins off topic is dit een heel interessant topic geworden. Waarschijnlijk heb je er veel aan.

Edolem

Zo, ben ik wederom.
Heel veel gesproken, overlegd en bepaald.
Langzaam maar zeker krijgt het vorm. We willen voor de start aan de slag met 200 liter / batch. Dat betekent dat we kunnen doorrekenen war we aan materiaal nodig hebben.
Plannen staan klaar om verder te verdiepen met de gemeente, corporatie op te richten met zijn vieren, vergunningen rondom accijnswerkplaats te regelen, etc.etc.
Het materiaal is lastig. We zitten net in een segment waar ketels niet veel beschikbaar zijn.
- Wie heeft nog ideeën over brouwketels tot 250 liter? Bouwmaatje zag ik, onze Italiaanse vrienden ook wel, en bleichmann net niet qua omvang?
- er vanuit gaande dat nu 2 brouwsels per week niet aan de orde zijn, is het wellicht max nodig om te kijken naar vergisting tot op 240 liter. Spiegel biedt dan oplossing in rvs met en zonder koelmantel. Maar ook zelfs in plastic. Ik neig naar speidel rvs. Heeft iemand speidel plastic ook al eens gedaan in een commerciële setting? Voor / nadelen? Aan te raden?
- zijn er ook mensen die eerst zijn gestart met geen koelmantels en gezorgd dat de ruimte van fermentatie koel genoeg was? Hoe? En hoe pakt dat uit?
- er zijn ook rvs vergistingstanks met een vlakke bodem. Wat vinden jullie daarvan?


Edolem

Oh ja... Gezocht en niet gevonden. Hoe bereken je de benodigde capaciteit brander per ketel? Ik begreep dat butaan veel efficiënter was als gewoon gas? Ik wil voorkomen dat we teveel tijd kwijt zijn met opwarmen.


Brouwers

Citaat van: Edolem op 25-09-2016  12:14 uZo, ben ik wederom.
Heel veel gesproken, overlegd en bepaald.
Langzaam maar zeker krijgt het vorm. We willen voor de start aan de slag met 200 liter / batch. Dat betekent dat we kunnen doorrekenen war we aan materiaal nodig hebben.
Plannen staan klaar om verder te verdiepen met de gemeente, corporatie op te richten met zijn vieren, vergunningen rondom accijnswerkplaats te regelen, etc.etc.
Het materiaal is lastig. We zitten net in een segment waar ketels niet veel beschikbaar zijn.
- Wie heeft nog ideeën over brouwketels tot 250 liter? Bouwmaatje zag ik, onze Italiaanse vrienden ook wel, en bleichmann net niet qua omvang?
- er vanuit gaande dat nu 2 brouwsels per week niet aan de orde zijn, is het wellicht max nodig om te kijken naar vergisting tot op 240 liter. Spiegel biedt dan oplossing in rvs met en zonder koelmantel. Maar ook zelfs in plastic. Ik neig naar speidel rvs. Heeft iemand speidel plastic ook al eens gedaan in een commerciële setting? Voor / nadelen? Aan te raden?
- zijn er ook mensen die eerst zijn gestart met geen koelmantels en gezorgd dat de ruimte van fermentatie koel genoeg was? Hoe? En hoe pakt dat uit?
- er zijn ook rvs vergistingstanks met een vlakke bodem. Wat vinden jullie daarvan?

Je zou eens contact op kunnen nemen met brouwerij de gieterij http://brouwerijdegieterij.nl. Peter en Frans (forumleden Franske en Paide) brouwen daar ook ongeveer 200l per keer in hun brouwerij. Misschien kunnen ze wat tips geven over de brouwapparatuur.

seed7

http://pbcbreweryinstallations.com/breweries.html er zijn tientallen leveranciers van apparatuur in de ordegrootte die je zoekt, kwestie van Googelen. De meesten zijn elektrisch en absurd prijzig. Gistingsvaten kun je van die Italiaanse olijfolievaten maken, een beetje afhankelijk van je brouwfilosofie. Heb je het afvullen al rond?

Voor je brander onder je kookketel moet je twee aparte dingen bekijken, opwarmen en verdampen en voor beiden het verlies aan rendement van de gasvlam als gevolg van het slechte contact an je warmtebron met het vat. Dat laatste is altijd een schatting.

Ingo

Lincolnm3

Ik ben net terug van een vakantie uit America.
We hebben veel zogeheten micro brouwerijen bezocht en uiteraard geproefd, ook interessante gesprekken gehad met enkele eigenaars.
Ook in de USA schieten de micro brouwerijen als paddestoelen uit de grond maar sluiten ook net zo gemakkelijk weer.
Net als hier leert men dat je niet te klein kunt gaan als je niet bottelt en in hoeveelheid verkoopt kun je het schudden.
De meesten houden zich draaiende met hun mooie proeflokaal annex bar maar voornamelijk door ze er ook een keuken bij hebben en je er redelijk kunt eten.
Uiteraard is er een markt voor en zeker in de US maar ook hier geldt dat men niet alleen voor het bier komt en je er alles aan zult moeten doen om een naam te krijgen en dat valt niet mee in een groeiende markt.
Veel biertjes geproefd en er is eigenlijk niet heel veel verschil op enkelen na die durven echt de smaak extreem door te voeren. Erg interessant mooie brouwerijen mooie locaties grote investeringen.

Edolem

Citaat van: seed7 op 25-09-2016  12:50 uHeb je het afvullen al rond?


Ingo
Nou dat, samen met etiketten is nog een groter probleem. Om efficiënt te kunnen bottelen en etiketteren is best lastig

seed7

Citaat van: Edolem op 25-09-2016  13:36 uNou dat, samen met etiketten is nog een groter probleem. Om efficiënt te kunnen bottelen en etiketteren is best lastig

Dat moet je eerst rond hebben voor je over ketels kunt nadenken en reken daarbij ook niet op vrijwilligers bij het afvullen.

Ruimte al doorgerekend, flessegisting of carboniseren in helderbiertank? Voldoende m2 voor flessegisting, geconditioneerd? Gasaansluiting die voldoende piek capaciteit heeft? Electra? Onder afschot gestorte vloer, vloergoot? Wandafwerking? Enig idee van kosten voor het vergroten van gas- water- electra-capaciteit en de tijd die het kost?

Ingo

Edolem

Goed zo ingo, zet me maar aan het denken:
- ruimte ongeveer 25 m2, exclusief opslag: we zitten in de kelders van een klooster. Daar hebben we ruimtes zat. Maar misschien goed om dat uit te werken.
- flessegisting en opslag kratten in de overige kelders met een vaste temperatuur
- gasaansluiting en electra ruimschoots voldoende. We kiezen er nu voor om te verwarmen op butaanflessen.
- vloeren en wanden. Ja inrichting gaat van start. Wordt betegeld en een afvoergoot komt er in.
- en jawel... Vrijwilligers? Er hebben zich al mensen aangemeld... Hehe

seed7

Citaat van: Edolem op 25-09-2016  14:12 ubutaanflessen.

Waarom? Weet je zeker dat je hier niet met suboptimalisatie bezig bent?
Stel je moet het maischwater in een pan met een brander verwarmen, is niet efficient. Kies je voor een energierijkere bron, dan blijft het niet efficient. Je kunt in dit voorbeeld ook naar een heel andere oplossing kijken, een (gebruikte) boerderijboiler van 300l en 70-120kW (verbruikt ca. 10-15 m3/h). Die heeft een rendement van ~85% of beter op aardgas en je hebt razend snel water van 80°C.

Dit soort dingen is waarom ik eerder zei werk van achter naar voor en bekijk per stap wat er nodig is, wat het kost (tijd, geld) en wat er in de voorgaande stap nodig is. Pas als je dat echt op een rijtje hebt kun je naar verdere optimalisaties kijken. Heet water bijvoorbeeld moet je altijd 'direct' ter beschikking hebben.

Het is leuk om met tegeltjes in de weer te zijn maar houd er rekening mee dat er tot 6 weken na het verlenen van de omgevingsvergunning nog altijd een streep door de rekening gezet kan worden.

Ingo

Edolem

Je had het zelf toch over wandafwerking?
Ik ga er even vanuit dat er warm/heet water aanwezig is. En anders moet dat inderdaad die kant opgetrokken worden.

Edolem

Er zit een zwembadinstallatie mede in die kelder volgens mij, met daarbij ook de warmwater installatie voor het gehele klooster.  Zijn er mensen die of iets willen zeggen over de vragen?

seed7

Citaat van: Edolem op 25-09-2016  17:03 uJe had het zelf toch over wandafwerking?

Misschien heb ik je "Ja inrichting gaat van start" verkeerd geinterpreteerd, als we beginnen al vast met tegelen.

Ingo


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.