Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Starten (mini) brouwerij  (gelezen 21612 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Starten (mini) brouwerij
« Reactie #25 Gepost op: 08-07-2016 18:59 u »
Luister vooral naar de raad van Ingo. Hij heeft helemaal gelijk.

Een brouwsel volledig afwerken kost mij tussen de 3 a 4 werkdagen aan tijd. Dat is alles inclusief, ook reinigen, afvullen, leveren, administratie, facturatie en onderhoud van de materialen. Het brouwen zelf is daar maar 1 dag van. Brouwen is het minste van je zorgen. Alles dat daarna komt kan je brouwsel verprutsen en kost meer tijd.

Professioneel brouwen is iets heel anders dan hobbybrouwen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Lincolnm3

• Vol lid
  • Land: nl
  • geniet
« Reactie #26 Gepost op: 08-07-2016 20:45 u »
Alleen met vallen en opstaan leert men er is geen beperking om het wel of niet te doen ga gewoon en laat je niet weerhouden of beperken vol gas of wachten bij de kruising

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 09-07-2016 11:53 u »
Ingo? Help me even? Wie van de posters was dat ook alweer.

Nee, alle opmerkingen zijn welkom... Ook die opmerkingen die me waarschuwen. Eerlijk waar. Ik heb er ook geen zin in, om ergens veel te veel tijd in te gaan gooien, als met een paar kritische opmerkingen ik het proces beter of handiger kan maken. Of zelfs kan behoeden voor een fiasco.
Ik heb me opgegeven voor: https://www.Brouwland.com/nl/academy/d/subscribe/start-je-eigen-brouwerij#.V4DJc7iLSUk

Natuurlijk is Belgische regelgeving, maar regelgeving blijkt een klein deel van de avond te zijn.
Ben benieuwd.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #28 Gepost op: 09-07-2016 19:23 u »

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #29 Gepost op: 07-09-2016 15:35 u »
Interessant draadje dat volledig wordt toegespitst op winstgevendheid maar dat is niet noodzakelijk en erg variabel.

Ik ben twee jaar geleden ook gaan brouwen om te kunnen verkopen. Dat levert altijd meer op dan een hobby waarbij je niets verkoopt. Je kunt er niet van leven, maar daar kom ik zo op terug.
Het brouwen van 25 of van 250 liter kost praktisch evenveel tijd, die je hoofdzakelijk besteedt aan wachten en poetsen. Het afvullen is een ander verhaal, als je 250 liter in flesjes van 30 cl moet doen, kun je zelf uitrekenen dat je 800 flesjes nodig hebt, 34 kratjes. En daar moet een etiketje op en op de slaapkamer hergisten. Praktisch is het niet. Als je een groot deel in fusten doet, ben je van dat gedoe grotendeels verlost, de rest zet je bij de slijter. Gelukkig zijn de prijzen hoger dan vroeger, dus je kunt ook een leuke prijs krijgen. Als je er niet van hoeft te leven, kun je meer tijd en geld besteden aan de kwaliteit van je bier, dan aan het drukken van de kostprijs. Die kwaliteit betaalt zich wel pas later terug maar je moet vroeg investeren.

Als je dan nog groter wordt qua productie en je wilt ervan leven, dan moet je goed naar je kosten kijken natuurlijk, maar als je kostprijs bekend is, dan wordt die alleen maar lager als je groter gaat produceren. Maar je afzet wordt een probleem. De slijters in de buurt willen je rommel wel afnemen, maar geen 10 kratten per keer. Dus je hebt veel afnemers nodig, zeker tegenwoordig. En daar ga je nat, je krijgt dat simpelweg niet weggezet en leveren aan een groothandel levert een nog lagere prijs op, waardoor je meer moet produceren en en en en... Je hebt geen tijd om met je busje rond te rijden want je moet produceren.
Als je een rendabele brouwerij wilt opzetten, dan heb je een groot volume nodig. Zeg 10 hl per dag. Ik heb er een keer serieus aan gerekend en je wordt er niet vrolijk van, zeker niet als je de financiering dan ziet die je nodig hebt...
Dus reken alles goed door. Je kunt het simpelweg niet 1:1 groter maken. 10x zoveel produceren betekent niet 10x zoveel overhouden. Je problemen worden ook minimaal 10x zo groot!

Je hebt nog wel wat vergunningen nodig:
- Inschrijving KvK en BTW nummer
- Accijnsvergunning
- Omgevingsvergunning Beperkte Milieutoest (voor brouwers aan huis, anders milieu effect rapportage (MER))
- Melding Activiteitenbesluit
- Omgevingsvergunning indien bestemmingsplan het niet toestaat, maar voor een brouwerij sowieso (vergunningsplichtig wet Milieubeheer)
- Slijterijvergunning (niet als je ALLEEN aan slijters verkoopt, dus geen winkel of webshop maar dat levert wel het meeste geld op)
- Exploitatievergunning (bij een slijterij)
- Diploma Sociale HygiŽne

De VWA komt ook op bezoek, dus je moet je houden aan de hygiŽnecode. Je kunt die oude eens doorlezen, die vind je zo op internet. De nieuwe verschilt natuurlijk wel, maar je krijgt een goed beeld van waar je aan moet denken. Het gros is voor een kleine brouwer niet van toepassing waardoor die code al volstaat. Maar als je een ruimte gaat verbouwen tot brouwerij, pak het dan goed aan. Geen constructies van houten platen maken met open gezaagde biervaten, dat levert je op termijn problemen op. Ervaring met een uitgewerkte hobbybrouwerij is noodzakelijk en kijk vooral hoe anderen het doen en wat ze verkeerd doen. Beter goed gejat dan slecht bedacht en je bespaart je bakken met geld, dat je telkens maar 1x kunt uitgeven. En hou rekening met eventuele expansie.

De belangrijkste zou ik zomaar vergeten: je vrouw/partner moet akkoord zijn. Er gaat namelijk tyfus veel tijd in zitten als je een beetje rendement wilt maken. Spreek dus alles goed af want je huwelijk gaat naar de vaantjes als je elke avond in je brouwerijtje bezig bent. Of er komt iemand bij die je koelkast leegdrinkt en je vrouw aanduwt...

Ik brouw en distilleer nu al 2 jaar "commercieel" in de omgebouwde garage, alleen op zaterdag. Mijn niet-geringe investering (had ook een auto kunnen kopen, in die orde van grootte) verdient zich wel gestaag terug (ergo: ik betaal niet of nauwelijks belasting) en ik heb er plezier aan. Maar bedenk je dat je er voor 5 tot 10 jaar plezier van MOET hebben om de boel terug te verdienen. Een bevlieging duurt zo lang niet.

Ik moedig je aan om dit serieus te bekijken. Maar wees kritisch over wat je wel of niet aankunt. Het lastigste is om van een fantastisch plan afscheid te moeten nemen omdat het niet haalbaar is; we zijn gewoon om allerlei dingen te fantaseren die het namelijk mooier maken. Maar als je dan de juiste modus gevonden hebt, is er niets zo bevredigend (nou ja...) als op een bierfestival staan met "grote" brouwerijen om je heen maar jij als enige met een lange rij voor je tap.

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #30 Gepost op: 07-09-2016 16:14 u »
Amen Gerlachus!:-)
Wat een duidelijk en goed verhaal!

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #31 Gepost op: 07-09-2016 16:25 u »
 ;D

Een hele lap tekst inderdaad. Maar ik vergat tůch nog een puntje op het gebied van de vergunningen.

Zoveel vergunningen zal menigeen afschrikken maar als je niet te groot bent, heb je dikke kans dat je elke vergunning zonder problemen krijgt. Het is een kwestie van gewoon eraan beginnen en 1 voor 1 die dingen aanvragen in de genoemde volgorde. Bij de betreffende instantie de mensen naar de mond praten helpt en geef duidelijk aan dat je het volgens de regels wilt doen en alle hulp en advies welkom is. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, zijn ambtenaren geen klootzakken die de burger voortdurend dwars willen zitten. Zij willen alleen pas een vergunning verlenen als er nadien geen gezeik van komt, dus als alles volgens de regels is gegaan.
En die rit moet je gewoon uitzitten. Tel op ruim een half jaar voor de douane en nog eens een half jaar voor de gemeente. Reserveer wat vrije dagen om ze persoonlijk te woord te staan, dat scheelt namelijk weken in de behandelduur. En af en toe bellen en betrokkenheid kweken, dat doet wonderen.

Och, je wordt op het eind wel ervaringsdeskundige. Ik bied die ervaring graag aan voor mensen die de stap willen wagen.

Kijk voor de grap eens op www.gerlachus.com om te zien hoe klein een brouwerij kan zijn die toch netjes aan alles voldoet.

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbršu
« Reactie #32 Gepost op: 07-09-2016 16:41 u »
Heb jij (of zie jij) naast de reguliere kanalen zoals slijters veel afzet bij instellingen met lokale culturele inslag zoals boerderijwinkels, streekmusea enz? Ik heb ook wel eens de marketingkant lopen overpeinzen. Veel kleine brouwers die ik zie zetten in op het 'streekproduct', vraag me af hoe dat komt.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #33 Gepost op: 07-09-2016 17:08 u »
T.av Gerlachus vergunningen lijstje, voor je daar ook maar een ding van aanvraagt ga naar je gemeente met alle stukken die je voor de omgevingsvergunning en eventueel het (postzegel)bestemmingsplan nodig hebt en laat een zogenaamd "vooroverleg" doen. Op basis van de uitslag daarvan kun je eventueel aanpassingen doen, het geheel zo indienen voor het echgie of de pijp aan Maarten geven.

Ingo

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 07-09-2016 20:08 u »
Gerlachus,

Dank voor jouw uitgebreid en volledig verhaal. Het geeft een goed beeld van wat er allemaal komt kijken als je  commercieel wilt gaan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 07-09-2016 20:09 u »
Ik ben twee jaar geleden ook gaan brouwen om te kunnen verkopen. Dat levert altijd meer op dan een hobby waarbij je niets verkoopt.
Als hobby levert het naast het plezier ook op dat je minder commercieel bier hoeft te kopen dus in feite dat geld verdient, als je je bier goedkoper kunt brouwen dan commercieel bier en daar ga ik wel vanuit.

Online Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #36 Gepost op: 07-09-2016 22:40 u »
Als hobby levert het naast het plezier ook op dat je minder commercieel bier hoeft te kopen dus in feite dat geld verdient, als je je bier goedkoper kunt brouwen dan commercieel bier en daar ga ik wel vanuit.

Voor mij persoonlijk niet hihi. Ben alleen maar meer speciaalbier gaan kopen. Deels uit interesse voor wat anderen maken en het steeds meer willen proberen.

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #37 Gepost op: 08-09-2016 07:40 u »
Mooi verhaal, succes met je onderneming!

Offline Keun

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 08-09-2016 22:29 u »
Deze brouwer http://keun.be/over.html gebruikt twee drie Speidels van 50 l om 200 l gistingstanks te vullen.
Hij werkt wel met dubbel maischen dus hij heeft er waarschijnlijk wel wat werk aan...
Speidel laag rendement?  :weetniet:
Zijn bieren zijn 9% en 7,5%. De 200 l variant is dan wel erg beperkt.

Hier kun je een beetje lezen over hoe hij werkt:
https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=6&t=47&hilit=keun

Op het Vlaamse forum is hij ook actief.

Klopt, ik werk met drie BM50's. Daarmee kan ik (afhankelijk van het recept) 120 ŗ 175 liter per keer brouwen. Dubbel mashing was ik van plan, maar heb ik nog niet gedaan. Ik brouw meestal twee dagen na elkaar 125 liter, om die nadien samen te laten lageren in een vat van 240 liter (oh ja: Braumeister en laag rendement is een mythe: mijn bieren zitten allemaal tussen de 7,5 en 10%).
Dan zie je ook meteen hoe arbeidsintensief zo'n kleine officiŽle brouwerij is: ik werk alles bij elkaar een week full-time om een brouwsel van 240 liter in flessen te krijgen. Tel daarbij de hoge investeringsprijs, de lange lijst van vergunningen/controles, de facturatie, levering, bestellingen etc. en zo'n klein brouwerijtje is economisch niet rendabel. MAAR: dat is ook niet de bedoeling. Een kleine brouwerij kun je best alleen in bijberoep doen. Ik heb een fulltime job, dus geld moet ik niet uit mijn bier halen. Mijn voorzichtige prognose is dat ik binnen 10 jaar alle kosten terugbetaald heb.
Maar intussen geniet ik met volle teugen van het brouwen, de mooie reacties, het aantal klanten dat almaar toeneemt en waarmee je een persoonlijk contact opbouwt, mijn eigen hopveldje, het kunnen experimenteren met nieuwe bieren, etc etc. Daarom alleen ben ik blij dat ik deze stap gezet heb. Het is zoals een hobby, maar dan echter en officieel. Dat geeft veel voldoening.
Kijk maar eens naar:
http://vtm.be/met-vier-in-bed/met-vier-in-bier
Of op de website www.keun.be of www.facebook.com/microbrouwerij.keun

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #39 Gepost op: 09-09-2016 11:33 u »
@Keun: en zo is het!

Ik ben van mening dat onze manier van werken het eindpunt is van de hobbybrouwer die maximaal wil gaan. De volgende stap is een brouwerij van een omvang zoals bijvoorbeeld INBIER www.inbier.nl waarbij de financiering en omvang een factor 50x zo groot is. Daartussen zit een groot gat waarin je naar mijn inschatting niet kunt renderen.

Om op die vraag van streekproducten terug te komen: ik zit in een toeristisch gebied en daar scoort dat gewoon goed. Je zou nog flesjes Leffe kunnen omlabelen, dat zouden de mensen nog kopen bij wijze van spreken. Het is gewoon een afzetmarkt waar ook de prijs gunstig is. Musea en soortgelijke non-profit instellingen proberen ook middels een winkeltje wat omzet te genereren en zijn ook geinteresseerd in onze producten. Ook daar ligt de prijs gunstig maar zit je wel met het feit dat zo'n winkel dat volgens de letter van de wet eigenlijk niet mag verkopen. Maar goed, dat is niet jouw probleem.

Een hobby hoeft natuurlijk geen geld op te leveren, als je langs de kant een visje vangt dan gooi je die ook meestal terug terwijl die Shimano vishengel niet goedkoop is. Maar je amuseert je en zet een deel van je inkomen daarvoor in, prima.
De hobby van het bierbrouwen kun je op heel veel manieren beoefenen en met elk een ander doel. De een frunnikt net zo lang aan z'n recept tot hij/zij exact de smaak heeft die het moet hebben. De ander vindt het knutselen aan de installatie leuk. Ik vind de entourage leuk zoals een proeverij, de handel, ideeŽn ontwikkelen en zo ontzettend veel leren van het vak van ondernemen. En dat zonder echt een risico te lopen. Ieder z'n meug, toch?

Toen ik in 2002 begon met bier brouwen (met die blikken) had ik dit nooit verwacht in elk geval, maar het loopt zoals het loopt.

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • Vimeo
« Reactie #40 Gepost op: 09-09-2016 13:57 u »
Ik vind dit mooie verhalen.
Succes mannen, en dank voor het delen.  :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 09-09-2016 16:01 u »
@Keun: en zo is het!

Daartussen zit een groot gat waarin je naar mijn inschatting niet kunt renderen.
Dan kom je waarschijnlijk in de opzet van kleine brouwerij met rondleidingen, brouwcursussen en bierproeverijen met evt eten daarbij, dus inkomsten ook daarvan als aanvulling. 

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 11-09-2016 12:58 u »
Bedankt allemaal voor de reacties! Super! Gerlachus, fijn dat we een keertje mogen langskomen. We zijn met zijn vieren, dus ik hoef het niet helemaal zelf te verzinnen. Voordelen die we wel hebben is dat we al in een restaurant kunnen afzetten, en dat er eentje van de vier werkzaam is binnen de desbetreffende gemeente. De lijntjes zijn kort. Sterker nog: we hebben al bestuurlijke commitment van betrokken wethouder. Dat scheelt.

Offline De Rentmeester

• Junior lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 11-09-2016 13:44 u »
Kom ook eens langs in Weert bij de Brouwschuur. (zie site en facebook) Hierin is sinds kortgeleden een geheel nieuwe brouwinstallatie neergezet door Erwin Strijbosch. Begin juli binnen gekomen uit China een installatie van 1000 ltr. Met 9 gisttanks. Waarvan verschillende gisttanks verhuurt worden. Er kan elke dag van de week door Erwin zelf of door een brouwer uit het collectief gebrouwd worden. In alles is voorzien: warmhoudkamer, bottel- en etiketeermachines, spoel- en vulinstallatie fusten, schrootmolen enz. En vooral deze laatste installaties maken een brouwinstallatie zo duur omdat vaak maar een keer per week gebotteld en geetikeerd wordt.
Het een en ander is via crowdfunding gefinancierd en het pand is ook van een investeerder in de brouwerij. Het pand is gelegen in weert aan de Parallelweg en ligt 500 meter van het treinstation en er wordt op dit moment gebouwd aan het proeflokaal, terras en grote ramen aan voorzijde met zicht op de brouwketels.
Ben zelf als brouwer begonnen om bij Sjef in Kaatsheuvel, brouwerij de 3Horne te brouwen. Voordeel daar is dat je zelf mee kan brouwen en je niet echt een huurbrouwer bent. Alleen al voor dat gevoel is dit een heel mooie oplossing.
Nu hier in Weert heb ik een gistketel gehuurd en ga binnenkort mijn eerste brouwsel samen met Erwin brouwen. De bedoeling is om na enkele brouwsels steeds meer zelf het brouwen over te nemen en dit na enige geheel zelf te doen. het is vooral een vereiste om de reiniging en desinfectie goed in de gaten te houden door het realiseren van een goed reinigings- en desinfecteerprotocol. Voordeel is ook ondermeer dat alle vergunningen en andere regelingen maar ťťn keer aangevraagd en verleend hoeven te worden, Alle installaties worden optimaal gebruikt, Goede back-up voor vragen, meer kennisvergaring. Tevens samenwerking op het gebied van in- en verkoop, marketing groter, groter bereik, omzet in proeflokaal vergroot. Tevens kunnen anderen inspringen bij vakanties of ziekte/ongeval. Dit is bij mij nu het geval: ik lig er minimaal een half jaar uit omdat ik mijn enkel verbrijzeld heb met een fietsongeval (met auto). Het brouwen gaat nu gewoon door. Ik in de rolstoel of via Skype.
Indien je zin hebt kun je dus daar komen kijken. Vanaf eind oktober kunnen we gezelschappen ontvangen voor rondleidingen en proeverijen.

Met vriendelijke groeten Jan Koolen
Brouwerij Eeuwig Zonde

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 11-09-2016 14:32 u »
Dank je Jan voor de uitnodiging!

Offline De Rentmeester

• Junior lid
  • **
« Reactie #45 Gepost op: 11-09-2016 20:39 u »
Deze uitnodiging geldt ook voor andere beginnende brouwers en vanaf november dus voor eenieder die graag een rondleiding met degustatie in deze brouwerij wil. Dus vriendenclubs, brouwverenigingen, scholen, studenten, dameskransjes die iets meer willen als Heel Holland Bakt, vrijgezellefeesten, heren die onder de vrouwenjuk uit willen en verzin er maar een paar meer.
De Brouwschuur in Weert kan ze aan.

Tot dan Jan Koolen Brouwerij Eeuwig Zonde.

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 12-09-2016 13:05 u »
Huurbrouwen zou voor ons misschien toch een goede eerste stap kunnen zijn. Al is het alleen om te bezien welke omzet redelijk zou zijn, voordat de grote kosten komen. Kan dat ook met kleine hoeveelheden?

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 12-09-2016 16:13 u »
Huurbrouwen zou voor ons misschien toch een goede eerste stap kunnen zijn. Al is het alleen om te bezien welke omzet redelijk zou zijn, voordat de grote kosten komen. Kan dat ook met kleine hoeveelheden?

Definieer "kleine hoeveelheden"? :)

Offline BartC

• Vol lid
  • Zot van Schuppenboer
    • BPC Orde van de zatte Mus
« Reactie #48 Gepost op: 12-09-2016 18:11 u »
Als je commercieel wil gaan, kan je best vanaf de start groot denken. Het verschil in kost voor een 500 L, 1000 L of 2000 L brouwzaal is niet zo heel groot. Ik ken heel veel kleine brouwers die spijt hebben te klein te starten. Mijn vrienden en ik hebben zo lang als mogelijk de stap naar het commerciŽle uitgesteld om uiteindelijk een aantal stappen over te slaan en te starten met een 30 hl brouwzaal waarmee we 60 hl brouwen op een dag. Ter info: ook bij ons is alles gestart met een 30 L brouwinstallatie.
Onderschat zeker al het werk niet dat erbij komt kijken. Brouwen is 1 ding maar al de rest vergt nog veel meer tijd. Ook wij hadden dit zwaar onderschat.

grtz
Bart

zie ook www.brouwerijhetnest.be

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 12-09-2016 19:44 u »
Als je de investering kunt doen is groter starten zeker een verstandige keuze. De overcapaciteit die je hebt kun je verhuren. Er zijn nog steeds genoeg huurbrouwers die op zoek zijn naar een onderkomen voor hun bieren.
Op het moment dat je de capaciteit zelf nodig hebt zal de huurbrouwer ergens anders zijn heil moeten vinden. Het is natuurlijk wel zaak om het een en ander goed te regelen in de overeenkomsten die aangegaan worden.

Overigens moet de de lagercapaciteit in overeenstemming zijn met de capaciteit van de brouwketels, anders hebt je daar meteen de eerste "bottelnek".