Starten (mini) brouwerij

Gestart door Edolem, 30-06-2016 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Nu nog een bevriende monnik vinden die wat meekijkt en je kan trappist brouwen  ;D

MO

Sorry het was zeker niet cynisch bedoeld. Ik wilde alleen maar benadrukken dat je veel tijd en veel geld aan het investeren bent en uitleggen welke omzet je ongeveer kunt draaien in jullie brouwerij. Noem het de ondernemer in mij.
Ik ben altijd verbaasd dat kleine brouwerijen commercieel gaan met kleine installaties. Ik ben altijd bevangen door angst om niet te kunnen leveren, nee zeggen tegen klanten vind ik altijd lastig en met kleine installaties zal dat meer regel dan uitzondering zijn als je succesvol gaat worden.

Dan maar een nuttige tip: neem eens contact op met Hopmans, de eigenaar van Kinhem brouwerij, Louis Schager op facebook. Hij heeft prachtige kleine etiketteerlijnen gemaakt.

jeroentjecross

Commercieel hobbyen noemen we dat Martin ;-). Mooi om vanuit de hobby te beginnen. Dat zie ik liever dan met een berg geleend geld naar China te gaan en iets uit de grond te stampen.

Als je nog etiketteerlijnen zoekt moet je eens richting Duitse 2e hands pagina's gaan voor kellereimaschinen.

BartC

Citaat van: MO op 10-05-2017  10:17 uSorry het was zeker niet cynisch bedoeld. Ik wilde alleen maar benadrukken dat je veel tijd en veel geld aan het investeren bent en uitleggen welke omzet je ongeveer kunt draaien in jullie brouwerij. Noem het de ondernemer in mij.
Ik ben altijd verbaasd dat kleine brouwerijen commercieel gaan met kleine installaties. Ik ben altijd bevangen door angst om niet te kunnen leveren, nee zeggen tegen klanten vind ik altijd lastig en met kleine installaties zal dat meer regel dan uitzondering zijn als je succesvol gaat worden.

Te klein starten is inderdaad een te vaak gemaakte fout. Alvorens onze brouwerij op te starten (www.brouwerijhetnest.be) , zijn we verschillende keren te rade gegaan bij bevriende brouwers en die vertelden ons allemaal hetzelfde:"begin niet te klein".
Als je de verhouding neemt tussen investeringsbedrag en capaciteit is een grotere brouwzaal steeds voordeliger. Uiteraard is de totale investering wel groter, maar het is volgens mij dan beter de investering een tijdje uit te stellen tot je wel de nodige fondsen bij elkaar hebt.
Klein starten en na een paar jaar een grotere brouwerij moeten kopen, is gedeeltelijk weggegooid geld. Voor je oude kleine installatie krijg je maar een gedeelte van de oorspronkelijke investering terug.
Onderschat aub ook niet de tijd die je zal moeten steken om een kleine of grotere brouwerij draaiende te houden. Dat hadden wij trouwens zelf ook zwaar onderschat.

grtz
Bart


floris68

Edolem, ik volg dit topic al sinds het begin, leuk dat je ons op de hoogte houdt van je voortgang. Hopelijk dat ik ooit langs kan komen in het klooster om jullie bier te proeven!

Citaat van: BartC op 16-06-2017  08:40 uTe klein starten is inderdaad een te vaak gemaakte fout. Alvorens onze brouwerij op te starten (www.brouwerijhetnest.be) , zijn we verschillende keren te rade gegaan bij bevriende brouwers en die vertelden ons allemaal hetzelfde:"begin niet te klein".

Ik heb net jullie site bekeken, de brouwerij ziet er bijzonder mooi. En zeker niet te klein begonnen.  :groots:

Eskil

Citaat van: Edolem op 09-05-2017  12:17 uGoh, cynisme.. die ken ik wel. Nee natuurlijk niet als volwaardige baan. Maar op deze manier levert hobbybrouwen nog wat op, naast onze eigen, goedbetaalde banen. We beginnen gewoon ergens.

Ik vind het geweldig dat jullie het zo doen! Veel succes en vooral plezier!

RGeraads

Leuk om dit hele verhaal te lezen en succes met jullie brouwerij!

Zelf zijn we in 2016 op een 50 liter Speidel commercieel gaan brouwen in onze tot brouwerij omgebouwde schuur achter in de tuin. Alle vergunningen zijn geregeld. Al snel was het bier sneller verkocht dan dat ik het kon brouwen. We wisten dat dit een tijdelijke oplossing was, omdat er nergens plek was om brouwcapaciteit te huren. Anno 2017 zie je dat er op steeds meer plekken de mogelijkheid bestaat om als jonge brouwerij een plekje te vinden om je bieren te kunnen produceren. Zo ook voor ons. Wij hebben begin dit jaar onze plek gevonden bij Berging Brouwerij in Purmerend en inmiddels al zo'n 60 hl verder. Voor je een redelijke cashflow hebt gecreëerd en je de investering terug verdiend hebt ben je echt wel een tijd verder. Overigens geldt hierin natuurlijk wat Martin ook al zei, hoe kleiner je begint des te langer duurt het voor je de investering terug verdiend hebt (relatief gezien)!

Ben benieuwd naar de volgende updates!

Groet,
Raymond Geraads
Brouwerij Stijl

Edolem

Leuke reacties! Fijn!
Het gaat steeds beter, moeten vooral nog een paar cruciale stappen zetten, vooral juridische.
Maar we leren ook beter te accepteren dat de stappen die we denken dat makkelijk zijn, vaak de lange stappen zijn.
Bierafzet lijkt nu al geen probleem te zijn. Dus misschien hebben jullie wel gelijk dat de capaciteit te klein is.
Binnenkort wat foto's posten.

Edolem

Even een update... naar aanleiding van een aardige pm.
Inmiddels zijn we vanaf oktober echt geopend met alles wat daarbij benodigd is.
We heten Breusterbrouwers, en zijn gevestigd in de kelders van het klooster te Eijsden. Op 8 oktober hebben we een officiële opening gehad met zelfs een woordje van onze burgemeester. De bijbehorende proefruimte was helemaal vol met geïnteresseerden. Inmiddels hebben we na een maandje al een behoorlijk afzet en proberen we de combinatie tussen productie/capaciteit enerzijds en afzet anderzijds goed te houden. Want: de plaatselijke café's zijn redelijk over-enthousiast om ons bier te gaan voeren op hun kaart.
We zijn nu al aan het denken om naast de twee fd240 ook toe te werken naar twee exemplaren van fd525. Vooral omdat ons blonde bier erg in zwang is. We brouwen die dus geregeld 2 batches op een zaterdag; dat is echt de handen uit de mouwen steken hoor!
Afvullen, bottelen, en etiketteren hebben we nu ook geregeld.

Eigenlijk is alles rond, en het ziet er goed uit.
Zie ook : https://www.facebook.com/breusterbrouwers/


Edolem

Oh enne... Thijs Has van Gerlachus... bedankt!

tdp

Leuke update! Veel succes met deze onderneming :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.