Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Starten (mini) brouwerij  (gelezen 21613 keer)

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Starten (mini) brouwerij
« Gepost op: 30-06-2016 20:15 u »
Ik brouw al een tijdje hobbymatig, maar er is me nu iets erg leuks overkomen. Ik ben gevraagd om mee te doen met een (mini) brouwerij. Het idee is om dit vanuit een partnerschap te doen, en klein te beginnen. Groot voordeel: als partners zitten er in de groep: iemand van de gemeente vanuit de juiste culturele hoek, een eigenaar van de potentiële brouwruimte en tevens eigenaar van een restaurant/café (terras), een plaatselijke agrariër met fruit en vruchten en ik zie de gek, hobbybrouwer.
Brouwruimte hebben we gekozen in de kelder van een klooster, dat is omgeturnd tot museum. Restaurant/café ligt er aan vast.
Omgeving: super! Ruimtes: onvoorstelbaar veel!
Eigenaar wil graag beginnen maar weet niet goed waar te beginnen, vandaar. We hebben natuurlijk wat vraagjes.
Eerst willen we bepalen in welke hoeveelheden we gaan brouwen en welke bieren. Experimenteren is god maar omzet moet er zijn. Mooi is dat we nu al een afzetplek hebben voordat we zijn begonnen.
Wie wil ons een beetje de juiste richting insturen:
1 - waar is nadere informatie te verkrijgen over de inrichting van brouwplekken. Is het een probleem als de ruimte een beetje luchtvochtigheid is?
2 - waar vinden we info over juridische aspecten en aspecten vanuit voedsel en Warenautoriteit?
3 - we weten nog niet exact hoeveel we gaan brouwen, maar bijzondere bieren zoals gerardus dubbel wordt nu al veel gedronken. Ze willen klein beginnen, maar 50 liter lijkt me wat klein. Is er iemand in deze groep ook begonnen, en kan die zijn ervaringen delen?
4 - waar vinden we informatie over kant en klare systemen? Ik heb wel wat zien langskomen over zelfbouw, maar ik vraag me af of dat de juiste weg is.
5 - op welke manier doen we aan kwaliteitsborging? Ik kan zelf wel aardig wat doen, maar ik wel graag eens checken of er geen ongewenste bijsmaken inzetten e.d.
6 - wie is ook op een dergelijke manier begonnen en kan ons een beetje informeren?

Alvast bedankt.
Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Re: Starten (mini) brouwerij
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2016 09:11 u »
Tip: 50 liter is niet rendabel te maken, 200 liter ook nauwelijks als je de uren mee gaat tellen, 500 liter is mogelijk maar dan "moet" je wel een bottellijntje hebben.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard

Online Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2016 09:31 u »
Tip: 50 liter is niet rendabel te maken, 200 liter ook nauwelijks als je de uren mee gaat tellen, 500 liter is mogelijk maar dan "moet" je wel een bottellijntje hebben.
Onzin. Je kunt prima batches van 100 of 200 liter brouwen. Dat geeft je juist veel bewegingsvrijheid. Wat belangrijker is, zijn tanks. Vergistings- en lagerruimte.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2016 10:29 u »
Onzin. Je kunt prima batches van 100 of 200 liter brouwen. Dat geeft je juist veel bewegingsvrijheid. Wat belangrijker is, zijn tanks. Vergistings- en lagerruimte.
Denk nog steeds dat 50 liter te weinig is maar het klopt dat vergistings-, en lagerruimt ruim genoeg moet zijn.

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2016 11:02 u »
Ik heb een aantal jaar terug een business plan gemaakt voor het starten van een brouwerij, de belangrijkste conclusies waren dat;

Als je er van wilt leven zit je aan minimaal 1000 liter, kleiner dan dat is gewoonweg niet rendabel, ik ging toen uit van een heel mager loon.
Als je kleiner brouwt dan moet je ook veel vaker brouwen daardoor heb je geen tijd voor je marketing bottelen verpakken, administratie etc.. het is nu eenmaal bijna net zoveel werk om 1000 liter te brouwen als 200, alleen je uren zijn wel 5 keer zoveel waard.

Vergeet ook niet dat als je elke dag meerdere batches brouwt (en dat moet haast wel) je minimaal voor elke dag hoofdgisting een tank nodig hebt en voor elke dag lagering ook. Dat zijn afhankelijk van de bieren die je brouwt er een hele hoop.

Niet om je te ontmoedigen maar het is lastig om met kleine volumes toch brood op de plank te brengen, maar goed misschien is dat ook niet nodig en is de verkoop van jouw bier de voldoening. In dat geval zou ik gaan voor een 500 liter set up en eens in de twee drie dagen brouwen.

Succes hiermee.

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #6 Gepost op: 01-07-2016 11:33 u »
Ik heb een aantal jaar terug een business plan gemaakt voor het starten van een brouwerij, de belangrijkste conclusies waren dat;

Als je er van wilt leven zit je aan minimaal 1000 liter, ...

Ik neem aan dat je 1000 liter per brouwsel bedoeld? Hoeveel (hecto)liter zou je moeten verkopen per jaar om een beetje te kunnen renderen?

Het lijkt me een nog grotere uitdaging als je dit met 4 personen gaat doen. Er is meer opbrengst nodig en hoe verdeel je die?

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2016 18:42 u »
Bedankt voor de antwoorden. Maar de situatie is een klein beetje anders.
We zijn in principe met zijn vieren, maar hebben allemaal een fulltime baan. Dus dat is een probleem. Uiteindelijk moet het bier wel commercieel interessant worden, maar we hoeven er allemaal niet van te leven; gelukkig.
We moeten denk ik eerst even een gevoel hebben van de hoeveelheid die omgezet kan worden op een periode. En dan in ieder geval berekenen: hoevaak kunnen we ongeveer brouwdagen inplannen tijdens een maand en wat kunnen we verwachten aan maandelijkse omzet. Dat zou zo ongeveer kunnen duiden boe groot de capaciteit zou moeten zijn.
Zou een Herms een zinvolle brouwinstallatie kunnen zijn,of moeten we toch echt gelijk kijken naar een veel grotere installatie?
Hebben jullie ook de mogelijkheid om de andere vragen te beantwoorden?

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 01-07-2016 18:43 u »
Oh overigens.. Die boeken zijn die ook geschikt voor de Nederlandse situatie?

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-07-2016 18:44 u »
Ik neem aan dat je 1000 liter per brouwsel bedoeld? Hoeveel (hecto)liter zou je moeten verkopen per jaar om een beetje te kunnen renderen?

Het lijkt me een nog grotere uitdaging als je dit met 4 personen gaat doen. Er is meer opbrengst nodig en hoe verdeel je die?
Oh en verdelen is gelijk niet aan de orde. De producten gaan in principe naar het caférestaurant.

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 01-07-2016 18:52 u »
Ik denk ook dat 50 liter niets wordt, ook al vanwege het probleem van onze tijd. We hebben niet fulltime tijd om te brouwen, maar het probleem zal ontstaan dat een groter systeem dan te vaak stil staat, en dus in afschrijving te duur wordt. Ik denk dat het eigenbouw noodgedwongen moet worden, op een groter volume. Kan misschien met een grote Herms?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #11 Gepost op: 01-07-2016 19:07 u »
Je kunt speculeren / overpeinzen zoveel je wilt. De enige manier om er achter te komen is van achter naar voren je hele proces stapje voor stapje te doorlopen en daarbij uit te zoeken wat en hoeveel je nodig hebt aan geld, tijd, hardware, ruimte en vergunningen. Vraag je bij ieder stap af wat het doel is, hoeveel tijd het mag kosten, wat je daarvoor nodig hebt en wat daarvoor je voorgaande processtap moet zijn. Begin bij je logistiek (flessen, flesinhoud, fusten, verdeling van dezen, hoeveel per doos hoeveel en wat voor etiketten, hergisting op de fles, geforceerd carboniseren etc.), dan afvullen etc.

Ingo

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 01-07-2016 19:13 u »
Ik denk ook dat 50 liter niets wordt, ook al vanwege het probleem van onze tijd. We hebben niet fulltime tijd om te brouwen, maar het probleem zal ontstaan dat een groter systeem dan te vaak stil staat, en dus in afschrijving te duur wordt. Ik denk dat het eigenbouw noodgedwongen moet worden, op een groter volume. Kan misschien met een grote Herms?
Natuurlijk. Maar realiseer je wel dat je probleem niet per se in de grootte van de setup ligt. Een 50 liter setup gaat prima om daar meerdere keren achter elkaar mee te brouwen. Als je er een beetje handigheid in krijgt kun je in een brouwdag best 2 of 3 batches draaien. Je probleem gaat zitten in je gistingsvaten.
Als je 1000 liter brouwt, moet je 1000 liter vergisten.

Wat je zou kunnen doen is barrel-batches maken... Dan heb je een 130 liter per keer. Dan zou je met een aantal 50 gallon ketels uit de voeten kunnen.

Dat is ofwel een Speidel kopen van 200 liter (10K) en daar een aantal bijpassen vergistingsvaten bij 1500/stuk) of je gaat voor zelfbouw en dan zit je nog steeds op een 1500/stuk voor je vergistingsvaten maar wel een stuk lager qua investering in je ketels. Heb je wel meer ruimte nodig...

Wat is het bedrag waar je zelf aan zat te denken qua investering?
Mooiste zou zijn natuurlijk om voor een grote Speidel te gaan, dan heb je namelijk een product waar je vrij makkelijk een zeer herhaalbaar recept mee kan maken. Maar wel met een prijskaartje.
28K voor de 500 liter set, doe daar een 2000 euro bij voor accessoires en andere benodigdheden, zit je op 30K, dan per druktank nog een 4.5K zodat je kunt fermenteren en carboniseren op 1 tank, koelunits erbij, je zult toch zeker een stuk of 4 van die tanks willen hebben, afhankelijk van de hoeveelheid bier. Dan zit je alleen voor het brouwen al op een 50 a 60K investering...

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #13 Gepost op: 01-07-2016 19:47 u »
Ik zou niet kleiner gaan dan 200L. Fuck flesjes en stop alles in fusten en verkoop alleen in je eigen kroeg/restaurant. Misschien een paar kroegen in de omgeving maar maak het allemaal niet te bond.
Als je 3x in de week brouwt dan heb je 3 vergistingstanks nodig en zo'n 8 lagertanks die op druk kunnen en kunnen worden afgekoeld. Dus dubbelwandig. De dag dat je brouwt zet je het vergiste bier over op de lagertank en je maakt het schoon voor het nieuwe brouwsel.

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #14 Gepost op: 01-07-2016 19:54 u »
Overigens geen Speidel kopen want die heeft een laag rendement. Plus kan de 200 L variant niet hoger dan 4,5% behalen. Kan je beter zelf een herms bouwen.

Offline korneel

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 01-07-2016 20:07 u »
Overigens geen Speidel kopen want die heeft een laag rendement. Plus kan de 200 L variant niet hoger dan 4,5% behalen. Kan je beter zelf een herms bouwen.

you're not wrong..
Maar zo'n Speidel Braumeister heeft natuurlijk wel mega voordelen voor een commerciële brouwer;
makkelijk schoon te maken, heel makkelijk reproduceerbaar bier, weinig oppervlak nodig, goede garantie, zeer bekende apparatuur, en dan boeit het rendement gewoon niet zoveel...

Daarom ben ik meer in het budget..
Ik zou om heel eerlijk te zijn een beetje wegblijven dan bij zelfbouw. Het klinkt alsof er maar soms gebrouwen gaat worden en dan moet het gewoon kant en klaar zijn. Dan kun je wellicht zelfs beter kijken naar brouwhuis opstellingen.

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #16 Gepost op: 01-07-2016 20:17 u »
Oh en verdelen is gelijk niet aan de orde. De producten gaan in principe naar het caférestaurant.

Ik bedoel ook niet verdelen van het bier, maar het verdelen van de opbrengst. Ik zou jullie adviseren dit vooraf (als er nog geen kosten en opbrengsten zijn) heel goed en fair vast te leggen. Waar begint het café en waar eindigt de brouwerij. Dit klinkt misschien een beetje als zeuren of komma ne*ken, maar kan op een probleem uitdraaien als het erg slecht het of juist erg goed gaat

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #17 Gepost op: 01-07-2016 22:05 u »
Ah dus eigenlijk is het een verlengde van je hobby ;D, Dan zou ik lekker 250 liter gaan brouwen op de zaterdagen en bij meer vraag op de zondag ook, de opstart kosten voor een wat kleinere opzet zijn veel lager dan die van een professionele opzet van 1000 liter of meer. Je zou bijvoorbeeld in het begin gebruik kunnen maken van 220 liter kunststof vaten (35 euro pst), voor de helft gevuld kun je die nog net lekker met een steekwagen verplaatsen.
Verder zou ik een Speidel niet aanraden, het lijkt makkelijk maar als je een beetje erop wilt verdienen is een drie panssysteem vaak wat voordeliger bij aanschaf en flexibeler in gebruik. Zo kun je sneller meerdere batches brouwen, je kan namelijk maischen en koken tegelijkertijd en met een wirlpoolketel erbij kun je relatief eenvoudig 3 brouwsels maken per dag. Als laatste kun je een dergelijk systeem mooi laten werken op gas, en dat is dan ook net weer wat voordeliger dan elektra.

Succes met de plannen.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-07-2016 13:33 u »

Deze brouwer http://keun.be/over.html gebruikt twee drie Speidels van 50 l om 200 l gistingstanks te vullen.
Hij werkt wel met dubbel maischen dus hij heeft er waarschijnlijk wel wat werk aan...
Speidel laag rendement?  :weetniet:
Zijn bieren zijn 9% en 7,5%. De 200 l variant is dan wel erg beperkt.

Hier kun je een beetje lezen over hoe hij werkt:
https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=6&t=47&hilit=keun

Op het Vlaamse forum is hij ook actief.

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 05-07-2016 21:53 u »
Nog even een bump... Kunnen jullie ook eens kijken naar de andere vragen?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 06-07-2016 21:39 u »
Kunnen jullie ook eens kijken naar de andere vragen?

Zie http://www.nlbier.nl/faq/hygienecode2014/

Verder kan ik je aanraden om lid te worden van het KBC.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #21 Gepost op: 06-07-2016 22:46 u »
Bij deze Noord-Amerikaanse fabrikant staan brouwsystemen te koop voor redelijke prijzen: http://brew-stuff.com/brew2/product_category/brewing/
Daar heb je voor een schappelijke prijzen bvb een werkbaar 150 liter of 500 liter systeem... als ik zou overwegen op te schalen lijkt me dat een optie.

Zou inderdaad proberen alleen met fusten te werken... Naast de standaard 30 of 50 liter RVS fusten zijn er ook o.a. 30 liter éénmalige fusten op de markt. Werkt natuurlijk extreem veel sneller en makkelijker dan bottelen of blikjes vullen.
Voor vergisten zou ik goedkoop een vloot aan plastic 200 liter vaten in 2 koelcellen gebruiken, en pas later als er geld over is overschakelen op RVS conische gistvaten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #22 Gepost op: 07-07-2016 07:49 u »
Bij deze Noord-Amerikaanse fabrikant staan brouwsystemen te koop voor redelijke prijzen: http://brew-stuff.com/brew2/product_category/brewing/

Wat ik zo zie zijn dat geen brouwerijen maar alleen het brouwhuis. Zo'n beetje het laatste waar je je mee bezig moet houden, het is nog net niet de sluitpost op je begroting.

Ingo

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
  • Koud bier maakt warm bloed
« Reactie #23 Gepost op: 07-07-2016 09:24 u »
Misschien is zoiets als dit de oplossing?

Kunt per brouwsel niet super veel bier brouwen, maar denk dat het wel mogelijk is om meerdere brouwsels per dag te maken.

Small | Large

Online HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #24 Gepost op: 08-07-2016 16:31 u »
Misschien kan je ook eens horen bij de keukenbrouwers? Dit brouwen ook gewoon in de tuin en hebben zover ik weet alles zelf gemaakt, zelfs een heuse bottellijn :)