Mede (Honing Wijn) Brouwen in een Speidel Braumeister?

Gestart door Marco1337, 13-12-2015 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marco1337

Hey!

Ik ben van plan volgende week naast mijn wekelijkse brouwsessie van plan een keer mede te brouwen.
Kan dit gewoon in mijn Braumeister? Het lijkt mij van wel maar ja! Better safe than sorry!

RienP

Waarom brouwen? Mede = water + honing, dan goed mengen en gist toevoegen (eventueel wat gistvoeding). Dat kan dus gelijk in je gistvat.

RayVelcoro

Welke gist word hier (doorgaans) voor gebruikt?

wilbertd

Citaat van: RayVelcoro op 13-12-2015  22:38 uWelke gist word hier (doorgaans) voor gebruikt?

Hier wordt veel mede gemaakt, meestal met champagne gist en (witte) wijn gist.

RienP

Ik gebruik altijd een wijngist. Vaak Bioferm Doux of Blanc (of vergelijkbaar). Deze laten wat restsuiker achter, waar de mede niet heel droog wordt (mijn persoonlijke voorkeur). Als je echt een droge mede wil, dan kun je het beste een champagnegist gebruiken.

Zorg verder voor voldoende honing: 3-4 kg per 10 liter.

foz

Ik gebruik Wyeast 4184 Sweet Mead. Ook voer ik de mede trapsgewijs gistvoeding (een mengsel van diammoniumfosfaat en Wyeast blend) en belucht hem totdat 1/3e van de suikers zijn vergist. Voor het bepalen van honing/waterverhouding gebruik ik de Got Mead Calculator:

http://gotmead.com/blog/the-mead-calculator.html

Ik maak ook een goede starter. Genoeg gist is even belangrijk voor mede als bij bier.

remolen

Hier hebben we heerlijke lindemede gemaakt met sherrygist. Vrij hoog alcoholgehalte en droog uitgegist. Erg heerlijk. Jammer genoeg al op. Denk er wel om dat mede niet als bier redelijk snel klaar is. Kan wel meerdere jaren moeten rijpen.

Wat helpt bij een wat snellere rijping is rozijnen mee laten gisten.

Groet René

RayVelcoro

Dank voor alle input mensen!

Ik ga er zeker mee aan de slag! Nog één vraagje; op welke temperatuur vergisten?

RienP

Citaat van: remolen op 14-12-2015  21:16 uHier hebben we heerlijke lindemede gemaakt met sherrygist. Vrij hoog alcoholgehalte en droog uitgegist. Erg heerlijk. Jammer genoeg al op. Denk er wel om dat mede niet als bier redelijk snel klaar is. Kan wel meerdere jaren moeten rijpen.

Wat helpt bij een wat snellere rijping is rozijnen mee laten gisten.

Groet René

Lang rijpen is niet nodig als je temperatuur gecontroleerd je mede vergist. Redelijk koel vergisten (17-18 ºC) en na 3-6 maanden is de meeste mede al heel goed. Als mede langer nodig heeft dan 1 jaar om drinkbaar te zijn is er ergens iets niet goed gegaan in het proces.

RienP

Citaat van: foz op 14-12-2015  21:13 uIk gebruik Wyeast 4184 Sweet Mead. Ook voer ik de mede trapsgewijs gistvoeding (een mengsel van diammoniumfosfaat en Wyeast blend) en belucht hem totdat 1/3e van de suikers zijn vergist. Voor het bepalen van honing/waterverhouding gebruik ik de Got Mead Calculator:

http://gotmead.com/blog/the-mead-calculator.html

Ik maak ook een goede starter. Genoeg gist is even belangrijk voor mede als bij bier.

Ik vind de Wyeast mede gisten verschrikkelijk traag opstarten. Daarom gebruik ik ze niet meer. Het getrapt toevoegen van gistvoeding is een goed advies voor mede. Ik belucht mede ook op dag 1, 2 en soms ook dag 3 van de vergisting. Zorg verder dat je ook met een korrelgist voldoende gist toevoegt (2 zakjes gebruik ik meestal op 15 liter).

Marco1337

Hey!

Bedankt voor de antwoorden! Misschien dan volgende keer gewoon warm water uit de kraan in een groot vat gooien!

Ik gebruik btw Mede gist van de Brouwmarkt, tot nu toe heeft deze altijd goed gewerkt!


remolen

In de boeken las ik dat honing wilde gisten kan bevatten. Als je die dood wilt is het dan raadzaam de mede te verhitten tot de gisten dood  zijn? Zo is het mij geleerd. Daarna koelen en de gist er bij.

RienP

Citaat van: remolen op 16-12-2015  08:02 uIn de boeken las ik dat honing wilde gisten kan bevatten. Als je die dood wilt is het dan raadzaam de mede te verhitten tot de gisten dood  zijn? Zo is het mij geleerd. Daarna koelen en de gist er bij.

De kans dat honing wilde gist bevat is verwaarloosbaar klein. Honing is juist zo goed houdbaar omdat het ondanks het suikergehalte heel resistent is tegen wilde gisten en schimmels. Bij verwarming boven de 35-40 ºC breken veel smaakcomponenten af in honing. Je houdt dan een veredeld suikerwater over. (beetje gechargeerd, maar toch). Er is dan ook geen enkele goede reden te bedenken om de most te koken. Je komt het nogal eens tegen in Amerikaanse literatuur en op Amerikaanse fora, maar veel Amerikanen neigen nogal eens naar smetvrees.

remolen

Citaat van: RienP op 14-12-2015  12:36 uIk gebruik altijd een wijngist. Vaak Bioferm Doux of Blanc (of vergelijkbaar). Deze laten wat restsuiker achter, waar de mede niet heel droog wordt (mijn persoonlijke voorkeur). Als je echt een droge mede wil, dan kun je het beste een champagnegist gebruiken.

Zorg verder voor voldoende honing: 3-4 kg per 10 liter.

Heb jij voor mij een recept hoe jij de mede precies maakt? Wil het nu inderdaad eens gaan proberen op 17 graden. Gist het dan nog wel ? De gistsoorten die ik gebruikte doen niet veel op die temperatuur had ik het idee.

Groet Rene

ZwartGoud


RienP

10 liter water
3-4 kg honing
Wat gistvoeding
Gist

Voeg ook nog een klein beetje gistvoeding toe tijdens de 1e 2 dagen van de vergisting en belucht de most dan gelijk nog een keer (kan bijvoorbeeld door even goed te roeren). Geef de vergisting wel de tijd,want die kan best een week of 3 duren. Mede heeft meer tijd nodig dan bier.

Meer is het niet. Je kan ook bijvoorbeeld een deel of al het water vervangen door een (goede kwaliteit) vruchtensap. Dan kun je leuke combinaties maken.
De gisten die ik hierboven noemde (vooral de Bioferm Doux)werkt goed op een lagere temperatuur.

Bovenstaande hoeveelheid kun je 1:1 opschalen naar grotere hoeveelheden.


remolen

Je past verder helemaal geen zuurcorrectie toe?
Ik heb een aantal recepten waar ook kruidnagel in voor komt om het geheel wat meer kruiderigs te geven. En ook voegen ze in de recepten die ik heb vaak rozijnen toe in het begin om wat meer body te krijgen. Heb je daar toevallig nog ervaring mee? Of heb je zoiets van niet doen?

Groet Rene

RienP

Nooit gedaan en ook niet nodig gehad. Vaak wordt champagnegist gebruikt en dan kan ik me voorstellen dat je nog wat body wil, want dan vergist de mede kurkdroog uit.

Nog aanvullend: Door de pollen in honing blijft mede lang troebel. Dan kun je het maanden laten staan om het uit te laten zakken (coldcrash helpt hierbij niet echt) of een klaringsmiddel gebruiken. Als troebele mede geen probleem is, dan hoeft dat uiteraard niet.

Meet wel goed of de mede echt uitgegist is, want zeker bij de wat straffere varianten kan de vergisting soms wat slepen (ondanks voldoende gist toevoegen).

jank

 Hi brouwers doorsnede van de moutpijp Speidel Braumeister 50 liter hoe veel centimeter is dat?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.