Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weck w 14 ketel vraag  (gelezen 3202 keer)

Offline wvdbroek

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Weck w 14 ketel vraag
« Gepost op: 30-06-2016 16:09 u »
Hallo allemaal

Kan ik onderstaande ketel gebruiken voor maischen en koken?

https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/wecken-inmaken-bewaren/weck-ketels-inmaakketels/weck-w14-inmaakketel-elect-met-thermostaat-emaille.html

Deze staat op Marktplaats en daar had ik als beginner dan wel interesse in!

Deze zin in de omschrijving brengt mij in twijfel.

" Attentie! In de bijgeleverde gebruiksaanwijzing wordt duidelijk vermeld dat het water in de inmaakketel na gebruik af moet koelen voordat de pan wordt leeggegoten. De hitte van het element wordt op deze wijze afgevoerd. Verzuimt u dit te doen, dan wordt er schade aan de electronika toegebracht en vervalt (door onjuist gebruik) uw garantie!"

MVG
W vd Broek

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: weck w 14 ketel vraag ?
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2016 16:43 u »
In principe is een elektrische wekketel zeer geschikt voor te brouwen (zowel emaille als rvs). Je kunt hier ook eens de zoekfunctie gebruiken, er is al heel veel over geschreven de afgelopen jaren.

Op Marktplaats worden er regelmatig aangeboden, let wel even op dat de emaille laag niet is beschadigd.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-06-2016 16:57 u »
Dat ze geschikt zijn had ik al wel begrepen maar ik zat een beetje met die zin in de omschrijving. maar na wat speurwerk op internet kom ik eigenlijk tot de conclusie dat er weinig tot geen verschil zit in wat ze aanbieden als weck ketel of brouwketel.
Vermogens, verwarmingselementen en dergelijke allemaal hetzelfde.

Dus denk dat ik maar eens met de verkoper op Marktplaats contact ga leggen!

Bedankt weer naamgenoot  ;D

Grt
Willem

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-06-2016 18:50 u »
Deze net via Marktplaats gekocht voor 50 euro.

29 l inhoud mooie starters ketel.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #4 Gepost op: 30-06-2016 20:14 u »
Dat is een goede aankoop.
Ik heb er twee: eentje van Westfalia (vergelijkbaar met deze) en eentje van Weck.
Eén gebruik ik voor spoelwater en de andere voor te maischen (koken doe ik in een rvs ketel)

Waarschijnlijk 1800 W vermogen, dat is wel (te) weinig voor een rollende kook bij 20 liter.
Tip: zoek een strook Armaflex om te isoleren, gewoon even een installateur vragen die hebben soms wat over

Offline wvdbroek

• Vol lid
Re: Weck w 14 ketel vraag
« Reactie #5 Gepost op: 30-06-2016 22:02 u »
Dus koken lukt hier niet in? Want dat was wel mijn bedoeling. Ik ga wel starten met brouwsels van hoogstens 10 liter lukt het dan wel. Ik heb voor nu alleen deze ketel voor zowel maischen als koken?

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 30-06-2016 22:28 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10994.0.html

Kwam ik net tegen , ook een oplossing. Dat isoleren van de ketel met radiatorfolie. Dat wikkel je dan gewoon aan de buitenkant van de ketel?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2016 10:03 u »
Dus koken lukt hier niet in? Want dat was wel mijn bedoeling. Ik ga wel starten met brouwsels van hoogstens 10 liter lukt het dan wel. Ik heb voor nu alleen deze ketel voor zowel maischen als koken?
10 liter moet zeker lukken voor te koken, met 20 liter wordt het lastig om een rollende kook te krijgen.
Zit er een "entsafter"stand op?

Radiatorfolie kan inderdaad ook een bijdrage leveren aan de isolatie van de ketel. Dit is wel een stuk dunner dan Armaflex

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 01-07-2016 18:30 u »
Ja er zit een entsafter stand op, want?

Pak je die hele ketel rondom in de folie?

Krijg hem morgen binnen moest opgestuurd worden van Noord Brabant naar Leeuwarden  ;D

grt
Willem

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #9 Gepost op: 03-07-2016 12:10 u »
Met die stand kun je makkelijker koken.
De buitenzijde van de pan inpakken de rest niet. Misschien de deksel nog...

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 03-07-2016 17:31 u »
Als je er een jasje omheen doet kun je er goed in koken. Ik heb er zelf van de praxis een radiator folie omheen gedaan.  En dat werkt goed!
Gewoon op maat maken en dan met een ducttapeje vast plakken.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 03-07-2016 18:24 u »
Ok ketel is binnen.

Gister een test gedaan met 6 liter water en wat me opviel was dat de thermostaat (ingesteld op 60 graden) afsloeg toen mijn thermometer 70 aangaf dat is wel een flink verschil. Neem morgen een digitale thermometer van mijn werk mee (ik heb een horeca bedrijf en daar een goede levensmiddelen thermometer) en zal dan nog eens kijken.

En toen op koken gezet en alleen het water boven het verwarmingselement borrelt rest niet ook niet op entsafter stand.
Ga dus zeker de pan inpakken en dan nog eens proberen!

zou je de ketel ook kunnen laten regelen met een stc 1000, dus ketel op vol aan zetten voeler erin en de stekker van de ketel in de stc ?

Grt
Wim

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #12 Gepost op: 03-07-2016 22:31 u »
De thermostaten in dit soort ketels zijn naar mijn mening niet nauwkeurig genoeg om te maischen. Zelf heb ik een tijdje de ketel geregeld met een oude PID regelaar die over was op mijn werk en sinds een paar maanden gebruik ik T-control van Henielma. Dat is allemaal veel nauwkeuriger dan de thermostaten van de ketels. Als je wat rondkijkt op het forum, dan vind je meer topics over het aansturen van elektrische ketels mbv PID regelaars van een van de Aliexpressen van deze wereld. Ik meen dat ze ± € 25,- kosten. Met een STC-1000 kan het ook maar ik weet niet of de standaard sensor van de STC-1000 voedselveilig is.

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 03-07-2016 22:36 u »
Zoals eric al aanhaalt zijn de bimetaal thermostaten van die ketels niet nauwkeurig genoeg voor het maischen..  Ik heb een rex-c100 vanuit China laten komen en schakel mijn ketel via de pid regelaar.  Thermostaat ertussenuit geknipt en de voeding rechtstreeks op de pid aangesloten.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 03-07-2016 22:36 u »
Ik kom er ook achter dat de STC maar een bereik heeft van +99 graden dus dat wordt hem dan toch niet.

Kwam deze tegen

https://mikennc.wordpress.com/2012/08/05/temperature-controller-for-manual-slow-cooker-smoker-etc/

Denk dat je die bedoelt, zal daar eens naar kijken.
Ben zelf niet zo'n grote fan van aliexpressen hoop dat ik een leverancier in Nederland kan vinden!

Grt
Willem

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 03-07-2016 22:38 u »
Zoals eric al aanhaalt zijn de bimetaal thermostaten van die ketels niet nauwkeurig genoeg voor het maischen..  Ik heb een rex-c100 vanuit China laten komen en schakel mijn ketel via de pid regelaar.  Thermostaat ertussenuit geknipt en de voeding rechtstreeks op de pid aangesloten.

De thermostaat eruit knippen is volgens mij niet nodig gewoon op entsaften zetten en de stroomvoorziening laten regelen door pid!

grt
Willem

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 03-07-2016 22:39 u »
De thermostaat eruit knippen is volgens mij niet nodig gewoon op entsaften zetten en de stroomvoorziening laten regelen door pid!

grt
Willem
Correct!

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 03-07-2016 22:42 u »
Als er zo'n functie op zit inderdaad wel ja.  Dat zit er helaas niet op bij mij.  En dan slaat hij rond 100°C af en kun je nooit een rollende kook krijgen, dus had ik geen keus

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 03-07-2016 22:45 u »
Ja dat heeft die van mij wel, maar inderdaad als ie dat niet heeft zul je de thermostaat eruit moeten halen!

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 04-07-2016 00:32 u »
De thermostaten in dit soort ketels zijn naar mijn mening niet nauwkeurig genoeg om te maischen. Zelf heb ik een tijdje de ketel geregeld met een oude PID regelaar die over was op mijn werk en sinds een paar maanden gebruik ik T-control van Henielma. Dat is allemaal veel nauwkeuriger dan de thermostaten van de ketels. Als je wat rondkijkt op het forum, dan vind je meer topics over het aansturen van elektrische ketels mbv PID regelaars van een van de Aliexpressen van deze wereld. Ik meen dat ze ± € 25,- kosten. Met een STC-1000 kan het ook maar ik weet niet of de standaard sensor van de STC-1000 voedselveilig is.
En die pid, heb je die nu over en zou je die willen verkopen ? (Durf te vragen ;)  ) zoniet waar moet ik op letten bij aanschaf van zo'n pid

Grt
Willem

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 04-07-2016 12:42 u »
En die pid, heb je die nu over en zou je die willen verkopen ? (Durf te vragen ;)  ) zoniet waar moet ik op letten bij aanschaf van zo'n pid

Grt
Willem
Nee, de PID regelaar verkoop ik niet. Die houdt ik als reserve. Als er iets kapot gaat tijdens het brouwen, dan heb ik nog een back up.
Waar je op moet letten? Ik zou kijken naar het type sensor dat er op kan, voedingspanning en welke stroom er geschakeld kan worden.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #21 Gepost op: 04-07-2016 12:47 u »
Je kunt ook gewoon een thermometer van de Ikea gebruiken, "Fantast" heet die. Daarmee kun je zelf de temperatuur controleren van de maisch.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 04-07-2016 13:36 u »
@eric begrijpelijk maar zoals ik al typte durf te vragen. En bedankt voor he tips.

@ evdbroek tuurlijk dat werkt ook en zo zal ik ook wel beginnen nu. Maar ik vind gadgets en dingen automatiseren bijna net zo leuk als het brouwen zelf ;)

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 04-07-2016 13:56 u »
 Je kan de termostaat toch overbruggen met een schakelaar in serie met een klixon van 110 gr ??
 alleen te gebruiken om je doel te bereiken een wolkende kook 

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #24 Gepost op: 04-07-2016 16:21 u »

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 04-07-2016 22:54 u »
Ok eerst maar eens de ketel geïsoleerd

Nu viel me op dat deze sneller opwarmde en beter kookte zolang de deksel erop zat.
Zodra ik deze eraf haalde bleef ie wel koken maar alleen maar in het midden waar het element zit, klopt dit en is dat wat jullie bedoelen met een rollende kook?

@ biertje1985
Dat is zeker interessant lever je deze complete setjes nog steeds en wat heb ik dan nog meer nodig en is er ergens ook een how to van aansluiten en werking?

grt
Willem

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 04-07-2016 23:43 u »
Houd er rekening mee dat als je de deksel erop houdt tijdens het koken, je veel kans hebt op vorming van DMS (dimethyl sulfide)  wat voor smaak afwijkingen zorgt. tijdens de kook heb ik de deksel er altijd vanaf en dan kookt ie toch nog mooi door.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 04-07-2016 23:59 u »
Dat van die dms dat weet ik en dus moet de deksel eraf, dit was een test met 6 liter water! maar klopt het dat er alleen een kookbeweging lijkt te zijn in het midden waar het element zit?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #28 Gepost op: 05-07-2016 06:52 u »
Tijdens het koken een slaapzak rond de ketel en hij kookt nog beter.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 05-07-2016 18:38 u »
Vandaag nog eens gekeken naar een PID systeem. Nu ben ik niet zo van bestellen in China. Maar Dx Europa heb ik wel redelijke ervaring mee.

Daar staat deze

http://eud.dx.com//product/xmt7100-1-3-screen-pid-intelligent-temperature-controller-black-844192851

Is wel geen rexc100 maar volgens mij kan deze toch ook. Graag een reactie van een kenner

Gecombineerd met deze pt100

http://eud.dx.com//product/pt100-water-resistant-probe-for-fish-tank-aquarium-grey-black-200cm-844328966

of deze

http://eud.dx.com/product/pt100-teflon-liquid-temperature-measuring-cable-w-probe-white-blue-3m-844352285

En een 40 A SSR

http://eud.dx.com//product/ssr-40aa-solid-state-relay-844265962

Samen voor 36,83 en binnen 7 dagen in huis vanwege levering vanuit hun Europa distributiecentrum.

grt
Willem

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 06-07-2016 17:49 u »
Nadat ik gister bovenstaand bericht poste, kreeg ik een pb van een forumgenoot dat hij het volgende setje had liggen en die kon ik wel overnemen.

http://nl.aliexpress.com/item/Digital-PID-Temperature-Controller-Thermostat-REX-C100-Max-40A-SSR-Relay-K-Thermocouple-Probe/32431995668.html?spm=2114.010208.3.2.iOU5k1&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_10017_301_407_406,searchweb201603_7&btsid=deca77bf-cde1-48f9-b34b-6ec788055e45

Na een zeer aangenaam telefoontje, samen een prijs afgesproken en ik heb inmiddels de track trace dat ie onderweg is.

Nu is het zo dat hier dus een thermokoppel bij zit en ik overal lees dat dat niet de beste methode is, kan dit echt niet of is het wel op 1 of andere manier te doen ?

En zo niet heeft er toevallig iemand een pt100 liggen waar die wel afscheid van wil nemen?

Grt
Willem

Tags: