Eerste bockbier

Gestart door volleybaltrainer, 29-06-2016 18:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volleybaltrainer

Beste brouwers,

Ik wil graag een bockbier brouwen en heb op basis van de mij nog beschikbare ingrediënten het volgende recept gemaakt. Wat denken jullie wordt dit een lekker bockbier of moet ik nog wat dingetjes veranderen?

Graag jullie mening.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkMDW4
Naam receptBockige Burgemeester
Brouwdatum
BiertypeBockbier
Volume15,0 l
Begin SG1,064 SG
Berekende kleur (Morey)47 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,25 lWater uit Zutphen
5,14 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,875 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC43,1 %
1,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC34,5 %
0,375 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8,6 %
0,375 kgAmber mout ArseganArsegan45 EBC8,6 %
0,225 kgSpecial BDingemans350 EBC5,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,7 gHallertau Hersbrucker bellen2,8%60 min.28,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]50,7 gHallertau Hersbrucker bellen2,8%60 min.28,0 IBU
Bavarian Lager (M76)ondergist


Markiej87

Ziet er prima uit. Persoonlijk zou ik nog wat meer hop toevoegen en ik doe ook bij een bock altijd een 15min hopgift. Ik vind zelf rond de 35 ibu lekkerder maar nogmaals, dat is persoonlijk :)

volleybaltrainer

Citaat van: Markiej87 op 29-06-2016  18:40 uZiet er prima uit. Persoonlijk zou ik nog wat meer hop toevoegen en ik doe ook bij een bock altijd een 15min hopgift. Ik vind zelf rond de 35 ibu lekkerder maar nogmaals, dat is persoonlijk :)

Dank voor je input.

Ik zat er over te twijfelen of ik wel of niet nog een late hopgift zou doen, ik wil ook niet te veel hoparoma in de smaak hebben, aangezien een bockbier ook moutig moet zijn. hoeveel hop voeg jij toe bij de late hopgift?

Groeten Marco

RienP

Ik ben zelf altijd een licht gebrande smaak aan een bock wel lekker. Hiervoor voeg ik een klein beetje chocolademout toe. Echter dit is mijn persoonlijk voorkeur.

Ik heb tot op heden 2 bockbieren gebrouwen. 1x met Munich van Dingemans en 1x met Munich van Swaen. Voor de rest was het bijna hetzelfde recept, maar ik vond persoonlijk die met de munich van Dingemans lekkerder. Hij was wat voller van smaak.

Markiej87

Citaat van: volleybaltrainer op 29-06-2016  18:57 uDank voor je input.

Ik zat er over te twijfelen of ik wel of niet nog een late hopgift zou doen, ik wil ook niet te veel hoparoma in de smaak hebben, aangezien een bockbier ook moutig moet zijn. hoeveel hop voeg jij toe bij de late hopgift?

Groeten Marco
Ongeveer 1,5 tot 2 gram per liter. Met een mooi nobelhopje krijg je niet super veel hop in de smaak maar wel een extra laagje complexiteit :)

volleybaltrainer

Citaat van: Markiej87 op 29-06-2016  19:16 uOngeveer 1,5 tot 2 gram per liter. Met een mooi nobelhopje krijg je niet super veel hop in de smaak maar wel een extra laagje complexiteit :)

Ik heb nog wel wat Spalt in de diepvries liggen dus ik kan wel wat als aromahop toevoegen.

Dank je wel.

volleybaltrainer

Citaat van: RienP op 29-06-2016  19:16 uIk ben zelf altijd een licht gebrande smaak aan een bock wel lekker. Hiervoor voeg ik een klein beetje chocolademout toe. Echter dit is mijn persoonlijk voorkeur.

Ik heb tot op heden 2 bockbieren gebrouwen. 1x met Munich van Dingemans en 1x met Munich van Swaen. Voor de rest was het bijna hetzelfde recept, maar ik vond persoonlijk die met de munich van Dingemans lekkerder. Hij was wat voller van smaak.

De keuze was vooral ingegeven door mijn voorraad. Wel eens goed om nog een bock te brouwen met een ander merk. Dank je voor de tip.

Groeten Marco

Fermon

Citaat van: volleybaltrainer op 29-06-2016  20:45 uIk heb nog wel wat Spalt in de diepvries liggen dus ik kan wel wat als aromahop toevoegen.

Dank je wel.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel Hallertau Hersbrucker  je nog hebt, maar volgens mij is deze ook geschikt voor een latere hopgift.
Heb je een mooie single hop bock.


volleybaltrainer

Dat is natuurlijk ook nog een optie:-) komende week ga ik brouwen nog een paar dagen om een keuze te maken.  Dank je voor de suggestie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.