Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Op tijd stoppen met spoelen  (gelezen 14232 keer)

Offline Edwin

• Super lid
  • Land: nl
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Op tijd stoppen met spoelen
« Gepost op: 18-10-2005 15:29 u »
Hoi Brouwmakkers :proost:

Een aantal van mijn brouwsels hebben wel last van de samentrekkende wrangigheid van kaf en een aantal hebben dat niet. De oorzaak is dat ik probeer tijdig te stoppen met spoelen, maar dat dat dus blijkbaar niet altijd op tijd genoeg is.

Welke methode gebruiken jullie om te bepalen dat je ver genoeg hebt gespoeld? Het is hierbij natuurlijk altijd de afweging tussen veel en weinig wort, versus kafsmaak en zeker geen kafsmaak...

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Edwin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Op tijd stoppen met spoelen
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2005 16:10 u »
Ha Edwin,

Tot op heden heb ik me daar eigenlijk nooit mee bezig gehouden de spoel/maischwater verhouding was bij mij vaak zo ingesteld dat ik na einde kooktijd precies op het gewenste doelvolume en (met een beetje geluk) begin SG zat. Ik overweeg ook om kunstmatig een lager rendement te bereiken (minder spoelen) om te kijken wat voor resultaat dat oplevert.

Johannes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2005 16:11 u »
Ik overweeg voortaan niet meer te spoelen maar altijd 1:5 in te maischen. Vroeger probeerde ik ook zo weinig mogelijk te spoelen, bijvoorbeeld 17 L maischwater en 12 L spoelwater om later met water te corrigeren na koelen.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2005 17:12 u »
Ha mannen :proost:

Bedankt voor jullie antwoord! Ook ik probeer trouwens zo weinig mogelijk spoelwater toe te voegen, maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost. Hoe ver gaan jullie met filteren? Dus niet filteren tot aan het gaatje en er geen druppel wort meer door de buis komt, maar eerder stoppen. Hoeveel eerder en hoe bepalen jullie dat?

Edwin

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2005 17:19 u »
ik overweeg voortaan niet meer te spoelen maar altijd 1:5 in te maischen. Vroeger probeerde ik ook zo weinig mogelijk te spoelen, bv 17 L maischwater en 12 L spoelwater om later met water te corrigeren na koelen.

Met een grote verhouding inmaischen om te vervolgens te zeggen dat je niet spoelt vind ik raar beide keren trekt er water door je filterbed.
En ondertussen zet je de regel moutmassa/watervolume volledig buitenspel.

Edwin, in jouw geval zou ik 'kunstmatig' je rendement verlagen, een vaste 'waterhuishoudingregel' aanhouden bijv: maischen met 3.5 l/kg en spoelen met 2l /kg gewoon 'filteren tot aan het gaatje' en wel even de laatste uitloop controleren.

:degroeten:

Johannes

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2005 17:28 u »
Hey Edwin (vriend)  :proost2:

Ik doe altijd standaard 21ltr maiswater en 16ltr spoelwater.
Bij dikker bier doe ik    19ltr maiswater en 18ltr spoelwater.
Als ik maar op de 37ltr water uitkom, om na het filteren en koken 23ltr over te houden.
De 16ltr meet ik af. Ik meet het SG niet, wat uit het filter komt.
(heb is eens een keer gedaan, en dat zat wel goed).
Ik heb gewoon die 16ltr nodig om uit te komen in de hoeveelheid.
Daarbij is 21:16 wel een nette verhouding om kafsmaak te vermijden.
Het filter gaat bij mij tot de laatste druppel.
Er blijft wel wat achter op de bodem (kraantje zit iets hoger), maar dat bevat zeer fijn gruis.
Dat gooi ik natuurlijk weg.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2005 17:31 u »
Citaat
Edwin, in jouw geval zou ik 'kunstmatig' je rendement verlagen, een vaste 'waterhuishoudingregel' aanhouden bijv: maischen met 3.5 l/kg en spoelen met 2l /kg gewoon 'filteren tot aan het gaatje' en wel even de laatste uitloop controleren.

Dat kan natuurlijk ook, maar dan heb je wel een grotere pan nodig als de standaard 27ltr weckpan
als je voor 3 kratjes bier gaat.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 18-10-2005 17:38 u »
Dat is een non-argument Hop, ik zie jou nog geen 3 kratjes Barley Wine brouwen met je 27 liter keteltje ;)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-10-2005 17:53 u »
Nee, inderdaad.
Sowieso geen volmouters.
Dan moet er echt wat suiker in.
Maar dat mag boven de 8%.
Dan zou het net aan kunnen met spoelen uiteraard.
En een meer richting 1 op 1 verhouding van maischwater en spoelwater.

Maar het is een non-argument. Daar heb je gelijk in.
Moet ik toch gaan beginnen aan een brouwinstallatie typetje "echtscheiding". :)

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2005 17:59 u »
Moet ik toch gaan beginnen aan een brouwinstallatie typetje "echtscheiding". :)

Ha Hoppie (vriend ;D) :proost

Ga je toch RIMSEN?

Het valt me op dat jullie ook tot het einde van de uitloop filteren, net als ik. Waarom dan toch de ene keer wél en de andere keer níet die kafsmaak? Het moet toch niet uitmaken in welke verhouding je maischwater/spoelwater is?

Edwin

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 18-10-2005 18:08 u »
Toch is het niet zo moeilijk om 'gewoon' te spoelen zonder probleem, Edwin. Simpelweg het aanzuren van je spoelwater en het proeven van de afloop lossen al bijna alle problemen op. Als de zoetheid langzaam maar zeker verdwijnt, ga je meten en stop je, als je het safe wil hebben, bij 1015. Op die manier spoelen geeft naar mijn overtuiging geen problemen.

Niet spoelen is natuurlijk wel nóg gemakkelijker.

Wat je vraag betreft: Zuur je je spoelwater aan? De ene maisch is misschien wat zuurder dan de andere door andere mouten, waardoor je wat eerder een pH-omslag krijgt. Dat zou een verschil kunnen verklaren. En misschien variaties in de temperatuur van je spoelwater. Heet water loogt meer uit.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #11 Gepost op: 18-10-2005 18:10 u »
Als aanvulling op Edgar, bij wat voor biertypes constateer je dit? Ik denk dat je heb bij lichtgekleurde bieren minder snel proeft dan bij zwaardere/donkere bieren.

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #12 Gepost op: 18-10-2005 18:12 u »
Het kan ook zijn dat je spoelwater te heet is. Als dit 90 graden is (door onoplettendheid snel gebeurd) krijg je dezelfde smaak aan het bier.
Dit heb ik helaas gehad met mijn laatste alt. Daardoor was deze maar 61 punten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-10-2005 18:12 u »
Heey Edwin  :D   samenvol  ,

Meestal zorg ik wel dat het spoelwater minder is als het maiswater.
Ik probeer wel zo min mogelijk te spoelen.
Aanzuren schijnt ook te helpen.

Komt het mout allemaal bij dezelfde leverancier vandaan?
Want volgens mij is de kafsmaak sterker bij minder verse mout.
Maar dat laatste weet ik niet zeker. Ik begin het alleen te vermoeden.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 18-10-2005 18:13 u »
Nou, ikzelf proef het niet zo.

Ik hoorde het van andere (zeer kundige) proevers. Het betrof laatst trouwens een blond bier. Ik zal nog eens goed rekening houden met het spoelwater (die heeft een temp van 800). Het maischwater is trouwens wel aangezuurd, het spoelwater niet.
De mout van de laatste brouwsels was inderdaad wat ouder Hoppie! Nu heb ik alleen nog verse ingredienten (ik geloof mouten van Dingemans)

Edwin

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #15 Gepost op: 18-10-2005 18:17 u »
Dat maischwater zou veiligheidshalve wel wat kouder kunnen. (thermometerafwijking?) aanzuren van spoelwater zou ik wel doen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 18-10-2005 18:19 u »
Zuur het aan, Zuur het aan!  :lessmile:
Als je een oorzaak zocht, is dat minstens tweederde ervan.

Inderdaad, als je niet 100% zeker bent van je thermometer is 80° op het randje. Het is niet te heet, maar moet ook geen graad heter zijn volgens mij.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 18-10-2005 18:20 u »
Kouder spoelwater is inderdaad een makkelijke methode.

Aanzuren is ook een mogelijkheid, hoewel ik niet goed durf. Ik ben bang dat het wort dan uiteindelijk te zuur is, maar een keer proberen kan natuurlijk geen kwaad. Tot hoever?

Edwin

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 18-10-2005 18:24 u »
Je wort wordt daar absoluut niet zuur van als je het tot pH 5,7 aanzuurt. 5,5 mag ook en ik maak me sterk dat 5,0 ook geen probleem is. In elk geval onder de 6. Overigens illustreert deze thread mijn advies in de walsenmolen-thread elders om die pas te kopen als je een top-thermometer en goede pH meter hebt. Maar dat terzijde

De gist is niet onder de indruk van dat kleine beetje aanzuurzuur. Bovendien: Je gist zal in een iets zuurder wort gemakkelijker op gang komen dan in een meer basisch wort. .

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #19 Gepost op: 18-10-2005 18:25 u »
zelfde als de maisch 5.4 zo ongeveer je hoeft echt heel weinig toe te voegen dus zorg dat je dit doet in een aparte pan als het een beetje kan. Dat je zo er snel overheen zit komt volgens mij door de 'bufferende werking' van mout. (nou begeef ik me op gevaarlijk terrein  :lessmile: ) Ik zie vaak dat er wordt aangenomen dat je bij 80 graden zou moeten spoelen terwijl dit de max. spoeltemp. is daarboven krijg je sneller last van uitloging, spoelen doe je zo warm mogelijk ivm de viscociteit (?) van het wort. Maar met de huidige moderne filtertechnieken (lees: onze zelfgefabriekte wortverzamelpijpen) heb je daar niet zo snel problemen mee.

Johannes

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 18-10-2005 20:02 u »
Ha mannen :proost:

Het belang van aanzuren m.b.t. de vergisting was me bekend. Daarom zuurde ik mijn maischwater altijd aan. Het wort was dan voor toevoeging van de gist altijd mooi zo rond de 5,5.
Nooit gerealiseerd dat aanzuren ook van belang is met betrekking tot het uitlogen van de mout. Dat betekent dus inderdaad aanzuren van zowel maisch- als spoelwater. Ik dacht allen met maischwater af te kunnen.

Een alternatief is het achterwege laten van spoelwater en alleen maischwater gebruiken. Dat is de theorie van Jacques en MO heeft die nu ook overgenomen. Kan ik ook altijd nog doen...

Edwin

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #21 Gepost op: 18-10-2005 20:11 u »
Waarom niet spoelen? je kunt ook gewoon meer mout gebruiken en toch spoelen. Zo kun je nog steeds het water/graan ratio regelen en hoef je niet overdreven dun te maischen....

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 18-10-2005 20:33 u »
Ha Johannes :proost:

Ik merk nu dat deze discussie al eerder (tussen de regels door) is gevoerd. Daarbij stelt Jacques het volgende:
De voornaaamste reden waarom ik niet meer spoel is gewoon omdat het snel en makkelijk is! Je hoeft geen grote hoeveelheid water meer apart op te warmen. Je hoeft je niet druk te maken om de pH-waarde van het spoelwater. Het filterbed wordt nooit verstoort en je hoeft er niet steeds bij te blijven om telkens water toe te voegen.

Ook tijdens het maischen vindt er een uitloging van looistoffen plaats. Het wort is dus nooit looistofvrij. Gelukkig maar! Omdat je dunner maischt komen er meer looistoffen vrij.

Doordat je werkt met meer beslagwater is het wort minder viscues en loopt het sneller door de bostel. Buiten een iets lager rendement zijn mijn ervaringen gunstig. Je moet wel een extra grote pan hebben.

Dat is dus voor mij een reden om alleen maischwater te gebruiken. Wat zijn jouw redenen om dit niet te doen?

Edwin

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #23 Gepost op: 18-10-2005 20:39 u »
Edwin,

Kort maar krachtig: om het graan-water ratio te kunnen gebruiken. Daarnaast ik maisch en kook in dezelfde pan. mijn pan maak ik schoon met het spoelwater, bij een niet al te zwaar brouwsel past de maisch + het spoelwater in mijn spoelbox. Dus tijdens het filteren kan ik alweer opwarmen en als het moet ben ik binnen 5 uur klaar met brouwen (exclusief schoonmaken  :clownsmile: )

Johannes

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 18-10-2005 22:18 u »
Het belang van aanzuren m.b.t. de vergisting was me bekend. Daarom zuurde ik mijn maischwater altijd aan.

Een belangrijke reden om een maisch aan te zuren is toch vooral om de amylasen in de buurt van hun pH optimum te houden, dacht ik. Daarna komt het belang van een goede isomerisatie van de alfazuren tijdens het kookproces (ook al pH-afhankelijk), en dan nog de gist die het liever wat zuur heeft.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #25 Gepost op: 18-10-2005 22:23 u »
Volgens mij verloopt isomerisatie juist beter bij wat hoger pH's. Maar dat verschil weegt niet op tegen de betere werking van de amylases en eiwitafbrekende enzymen.

Volgens mij kun je het best je spoelwater aanzuren tot 6,0 of iets lager en nooit verder doorspoelen dan een SG van je spoelwater van 1015. Dan ben je redelijk veilig wat betreft kafjessmaak. Zuur je het spoelwater niet aan en ga je door tot 1003, dan krijg je onze Kolsch.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 18-10-2005 22:32 u »
Oh ja, da's waar ook. In elk geval is het niet de bedoeling dat je kokend wort al te 'basisch' (minder zuur in dit geval) is, dan krijg je smaakafwijkingen. Het lijkt me dat er dan meer plantmateriaal uitspoelt dat je niet wilt hebben.

Voila, pH 6 en 1015, en je zit gebeiteld. Safe as a brick house.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 25-10-2005 22:10 u »
Volgens mij verloopt isomerisatie juist beter bij wat hoger pH's. Maar dat verschil weegt niet op tegen de betere werking van de amylases en eiwitafbrekende enzymen.

Dat klopt, maar het verrassende is dat je dan een wat wrange bitterheid krijgt en niet een meer gewaarde verfijnde bitterheid.

Wat is bierbrouwen toch heerlijk complex!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #28 Gepost op: 26-10-2005 09:34 u »
Hier nog een leuk artikel over spoelen:

Key to Wort Volume

Dear Mr. Wizard,

I have been homebrewing for more than a year and a half. I’ve mainly been extract brewing with great results, but I have reached that point that every homebrewer has reached, or will reach: the need to move on to grain brewing. Almost every grain recipe (partial mash or all-grain) suggests bringing the volume of wort to six gallons before boiling, even if the runoff after sparging is less than six gallons. Typically in an extract batch I use two to three gallons of water to boil my wort, then add enough pre-boiled and cooled water to bring my volume to five gallons prior to pitching.
What effects could boiling an all-grain or partial mash wort at a volume of less than six gallons have on my overall batch if I were to add preboiled tap water to the wort (to five gallons) prior to pitching? It seems the pre-boiled, cooled water would help cool the wort quicker to pitching temperature.
Thomas A. Adamczak
Grand Rapids, Mich.

Mr. Wizard replies: This question really has more to do with sparging than it does with the volume of wort to boil. An all-grain brew begins with the mashing process. During mashing, starch is converted to fermentable sugars. A good portion of the sugars are released into the liquid portion of the mash and create wort, but many of the sugars stay trapped in the malt particles. When wort run-off begins, the first wort that flows from the grain bed is the wort outside of the grain particles. In winemaking, this would be termed the free-run and represents the highest quality must (wine’s equivalent of wort) flowing from the grape. Winemakers press the juice out of the grape, and brewers rinse the malt sugars from the grain bed by sparging. In both cases the objective is to increase yield.
Most brewers sparge long enough to rinse most of the extract from the grain but stop sparging when the wort gravity drops below about 1.008 specific gravity. Some brewers measure wort pH as it flows from the grain bed and stop collecting wort when the pH approaches six. The reason for rejecting high pH and low specific gravity wort (the two cases usually correlate well)  * 1 is that unwanted materials begin to dominate the composition of wort. The last runnings from the grain bed will contain more tannins (polyphenols) than fermentable sugars if too much weak wort is collected. This can give beer an astringent mouthfeel. As a rule of thumb, it’s time to stop sparging when the wort ceases to taste sweet and begins to taste like a weak cup of tea. *2
In a controlled system where everything relating to extract yield (malt milling, mash temperatures, mash thickness, sparge temperature, grain-bed thickness, wort flow rate from the grain bed, and so on) is held constant brew after brew, the point at which wort collection stops is fairly constant. This is why many commercial breweries collect a constant volume of wort in the brew kettle for a given recipe.
Homebrew recipes always should be read with a grain of skepticism, because the author of the recipe may have different equipment than you do. When I use another brewer’s recipe, I follow the ratio of malt specified in the recipe and use the recipe’s hopping schedule, but that’s about it. I have my own preferences regarding mash thickness, sparging technique, and fermentation practices. I view recipes as a general guide. If a recipe says to collect six gallons of wort, I read that as somewhere around six gallons depending on when the wort gravity drops below my own benchmark of quality. The main goal I try to hit relating to the recipe is wort original gravity, because that has a big influence on beer flavor.
Another variable to watch with respect to wort volume is hopping. If the recipe calls for 2.5 ounces of hops for a five-gallon batch and you end up with 2.5 ounces in a four-gallon batch, be prepared for more bitterness than the recipe describes.
The bottom line is if you get all the extract out of the grain before hitting six gallons, then you’ve done well. In fact if you get a good yield, you may have to add water to dilute the wort gravity down to the gravity called for in the recipe. You may also have to use more hops to get the same bitterness because of the increased wort volume. In most cases this tweaking will be minimal and you probably will end up collecting somewhere between five and six gallons of wort to get all the sugar out of the grain bed.
If you collect less wort than specified by the recipe, the wort you boil will be a higher specific gravity. This means you may get a little more wort darkening during the boil and your hop utilization will probably go down a bit. If you then add water at the end of the boil to bring the volume up to five gallons, the wort gravity will most likely be low because that water should have been used to rinse the goodies from the grain.
There are commercial brews that actually sacrifice extract yield for flavor (imagine that!). One notable example is Kirin Ichiban. Ichiban has several slightly different meanings in Japanese, but in vague terms it means "first" and is often used to denote premium quality. Kirin Ichiban beer is made by collecting just the first wort or "free run" from the grain, and the wort gravity is diluted to a normal level with water. This practice eliminates all the "nasties" potentially extracted from the grain during sparging but in the process reduces the wort volume yield from the grain. Kirin markets this brewing practice in the same way many wineries market using only "free run" must for their wines. If you did this at home, a five-gallon recipe would turn into a three-gallon batch or you could use about 12/3 times the amount (five-thirds more) grain and produce five gallons of wort post-dilution.
I’m not sure what type of answer you were in search of, but hopefully I have addressed your concerns. Kampai!

Bron: www.byo.com

* 1) Zou dit ook het geval zijn wanneer je je spoelwater aanzuurd?
* 2) Zijn er brouwers die deze vuistregel kennen/uitvoeren?

Johannes

Offline Robby B

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Junior lid
  • **
  • Always look on the bright side of life
Lage temperatuur van het spoelen (filteren na maischen)
« Reactie #29 Gepost op: 17-02-2015 11:42 u »
Hallo,

Ik heb op het forum vaak gelezen dat brouwers ook met hoge temperaturen spoelen (>78  ºC) . Nu heb ik mijn brouwinstallatie uitgebreid met een warm water boiler. Ik heb er een gekocht die tot 85  ºC  kon zodat ik het kan gebruiken voor het spoelen na het maischen (bij het filteren). Nu blijkt nadat ik alles had geïnstalleerd dat de nieuwe boiler maar 65 ºC  wordt. De leverancier geeft aan dat volgens de nieuwe Europese wetten het water maximaal 65 graden mag worden.  :weetniet: Maar ik kan de boiler retour sturen omdat ze het met verkeerde informatie hebben verkocht.

Mijn vraag is echter of het spoelen ook kan met een temperatuur van 65  ºC. Lossen de suikers voldoende op? Spoelt het voldoende door?

De leverancier heeft ook aangeboden om een thermostaat toe te sturen die tot 90 ºC  gaat. Ik kan dan de huidige verwijderen of een bypass maken. Dit allemaal op eigen risico. Mijn installateur raad het af. Heeft iemand hier ervaring mee?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #30 Gepost op: 17-02-2015 12:15 u »
65 ºC is volgens mij te weinig als spoelwatertemperatuur. Zelf gebruik ik 82 ºC als spoelwatertemperatuur. Hiervoor gebruik ik onderstaande emmer met een oud frietpanelement. Wel minimaal 5 liter in laten zitten zodat het element niet droogvalt tijdens verwarmen. Hier zit er wel een thermische voor op maar je voorkomt liever dat die nodig is.

Een andere thermostaat in je boiler plaatsen? Tsja dat zal je zelf moeten besluiten of dat voor jou handig en verstandig is. Dat kan ik niet beoordelen.