Op tijd stoppen met spoelen

Gestart door Edwin, 18-10-2005 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Hoi Brouwmakkers :proost:

Een aantal van mijn brouwsels hebben wel last van de samentrekkende wrangigheid van kaf en een aantal hebben dat niet. De oorzaak is dat ik probeer tijdig te stoppen met spoelen, maar dat dat dus blijkbaar niet altijd op tijd genoeg is.

Welke methode gebruiken jullie om te bepalen dat je ver genoeg hebt gespoeld? Het is hierbij natuurlijk altijd de afweging tussen veel en weinig wort, versus kafsmaak en zeker geen kafsmaak...

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Edwin

Johannes

Ha Edwin,

Tot op heden heb ik me daar eigenlijk nooit mee bezig gehouden de spoel/maischwater verhouding was bij mij vaak zo ingesteld dat ik na einde kooktijd precies op het gewenste doelvolume en (met een beetje geluk) begin SG zat. Ik overweeg ook om kunstmatig een lager rendement te bereiken (minder spoelen) om te kijken wat voor resultaat dat oplevert.

Johannes

MO

Ik overweeg voortaan niet meer te spoelen maar altijd 1:5 in te maischen. Vroeger probeerde ik ook zo weinig mogelijk te spoelen, bijvoorbeeld 17 L maischwater en 12 L spoelwater om later met water te corrigeren na koelen.

Edwin

Ha mannen :proost:

Bedankt voor jullie antwoord! Ook ik probeer trouwens zo weinig mogelijk spoelwater toe te voegen, maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost. Hoe ver gaan jullie met filteren? Dus niet filteren tot aan het gaatje en er geen druppel wort meer door de buis komt, maar eerder stoppen. Hoeveel eerder en hoe bepalen jullie dat?

Edwin

Johannes

Citaat van: MO op 18-10-2005  16:11 uik overweeg voortaan niet meer te spoelen maar altijd 1:5 in te maischen. Vroeger probeerde ik ook zo weinig mogelijk te spoelen, bv 17 L maischwater en 12 L spoelwater om later met water te corrigeren na koelen.

Met een grote verhouding inmaischen om te vervolgens te zeggen dat je niet spoelt vind ik raar beide keren trekt er water door je filterbed.
En ondertussen zet je de regel moutmassa/watervolume volledig buitenspel.

Edwin, in jouw geval zou ik 'kunstmatig' je rendement verlagen, een vaste 'waterhuishoudingregel' aanhouden bijv: maischen met 3.5 l/kg en spoelen met 2l /kg gewoon 'filteren tot aan het gaatje' en wel even de laatste uitloop controleren.

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Hey Edwin (vriend)  :proost2:

Ik doe altijd standaard 21ltr maiswater en 16ltr spoelwater.
Bij dikker bier doe ik    19ltr maiswater en 18ltr spoelwater.
Als ik maar op de 37ltr water uitkom, om na het filteren en koken 23ltr over te houden.
De 16ltr meet ik af. Ik meet het SG niet, wat uit het filter komt.
(heb is eens een keer gedaan, en dat zat wel goed).
Ik heb gewoon die 16ltr nodig om uit te komen in de hoeveelheid.
Daarbij is 21:16 wel een nette verhouding om kafsmaak te vermijden.
Het filter gaat bij mij tot de laatste druppel.
Er blijft wel wat achter op de bodem (kraantje zit iets hoger), maar dat bevat zeer fijn gruis.
Dat gooi ik natuurlijk weg.

 :degroeten:

Hopmans

CiteerEdwin, in jouw geval zou ik 'kunstmatig' je rendement verlagen, een vaste 'waterhuishoudingregel' aanhouden bijv: maischen met 3.5 l/kg en spoelen met 2l /kg gewoon 'filteren tot aan het gaatje' en wel even de laatste uitloop controleren.

Dat kan natuurlijk ook, maar dan heb je wel een grotere pan nodig als de standaard 27ltr weckpan
als je voor 3 kratjes bier gaat.

 :degroeten:

Johannes

Dat is een non-argument Hop, ik zie jou nog geen 3 kratjes Barley Wine brouwen met je 27 liter keteltje ;)

Hopmans

Nee, inderdaad.
Sowieso geen volmouters.
Dan moet er echt wat suiker in.
Maar dat mag boven de 8%.
Dan zou het net aan kunnen met spoelen uiteraard.
En een meer richting 1 op 1 verhouding van maischwater en spoelwater.

Maar het is een non-argument. Daar heb je gelijk in.
Moet ik toch gaan beginnen aan een brouwinstallatie typetje "echtscheiding". :)

 :degroeten:

Edwin

Citaat van: Hoppie op 18-10-2005  17:53 uMoet ik toch gaan beginnen aan een brouwinstallatie typetje "echtscheiding". :)

Ha Hoppie (vriend ;D) :proost

Ga je toch RIMSEN?

Het valt me op dat jullie ook tot het einde van de uitloop filteren, net als ik. Waarom dan toch de ene keer wél en de andere keer níet die kafsmaak? Het moet toch niet uitmaken in welke verhouding je maischwater/spoelwater is?

Edwin

Edgar

Toch is het niet zo moeilijk om 'gewoon' te spoelen zonder probleem, Edwin. Simpelweg het aanzuren van je spoelwater en het proeven van de afloop lossen al bijna alle problemen op. Als de zoetheid langzaam maar zeker verdwijnt, ga je meten en stop je, als je het safe wil hebben, bij 1015. Op die manier spoelen geeft naar mijn overtuiging geen problemen.

Niet spoelen is natuurlijk wel nóg gemakkelijker.

Wat je vraag betreft: Zuur je je spoelwater aan? De ene maisch is misschien wat zuurder dan de andere door andere mouten, waardoor je wat eerder een pH-omslag krijgt. Dat zou een verschil kunnen verklaren. En misschien variaties in de temperatuur van je spoelwater. Heet water loogt meer uit.

Johannes

Als aanvulling op Edgar, bij wat voor biertypes constateer je dit? Ik denk dat je heb bij lichtgekleurde bieren minder snel proeft dan bij zwaardere/donkere bieren.


gelfling

Het kan ook zijn dat je spoelwater te heet is. Als dit 90 graden is (door onoplettendheid snel gebeurd) krijg je dezelfde smaak aan het bier.
Dit heb ik helaas gehad met mijn laatste alt. Daardoor was deze maar 61 punten.

Hopmans

Heey Edwin  :D   samenvol  ,

Meestal zorg ik wel dat het spoelwater minder is als het maiswater.
Ik probeer wel zo min mogelijk te spoelen.
Aanzuren schijnt ook te helpen.

Komt het mout allemaal bij dezelfde leverancier vandaan?
Want volgens mij is de kafsmaak sterker bij minder verse mout.
Maar dat laatste weet ik niet zeker. Ik begin het alleen te vermoeden.

 :degroeten:

Edwin

Nou, ikzelf proef het niet zo.

Ik hoorde het van andere (zeer kundige) proevers. Het betrof laatst trouwens een blond bier. Ik zal nog eens goed rekening houden met het spoelwater (die heeft een temp van 800). Het maischwater is trouwens wel aangezuurd, het spoelwater niet.
De mout van de laatste brouwsels was inderdaad wat ouder Hoppie! Nu heb ik alleen nog verse ingredienten (ik geloof mouten van Dingemans)

Edwin

Johannes

Dat maischwater zou veiligheidshalve wel wat kouder kunnen. (thermometerafwijking?) aanzuren van spoelwater zou ik wel doen.

Edgar

Zuur het aan, Zuur het aan!  :lessmile:
Als je een oorzaak zocht, is dat minstens tweederde ervan.

Inderdaad, als je niet 100% zeker bent van je thermometer is 80° op het randje. Het is niet te heet, maar moet ook geen graad heter zijn volgens mij.

Edwin

Kouder spoelwater is inderdaad een makkelijke methode.

Aanzuren is ook een mogelijkheid, hoewel ik niet goed durf. Ik ben bang dat het wort dan uiteindelijk te zuur is, maar een keer proberen kan natuurlijk geen kwaad. Tot hoever?

Edwin

Edgar

Je wort wordt daar absoluut niet zuur van als je het tot pH 5,7 aanzuurt. 5,5 mag ook en ik maak me sterk dat 5,0 ook geen probleem is. In elk geval onder de 6. Overigens illustreert deze thread mijn advies in de walsenmolen-thread elders om die pas te kopen als je een top-thermometer en goede pH meter hebt. Maar dat terzijde

De gist is niet onder de indruk van dat kleine beetje aanzuurzuur. Bovendien: Je gist zal in een iets zuurder wort gemakkelijker op gang komen dan in een meer basisch wort. .

Johannes

zelfde als de maisch 5.4 zo ongeveer je hoeft echt heel weinig toe te voegen dus zorg dat je dit doet in een aparte pan als het een beetje kan. Dat je zo er snel overheen zit komt volgens mij door de 'bufferende werking' van mout. (nou begeef ik me op gevaarlijk terrein  :lessmile: ) Ik zie vaak dat er wordt aangenomen dat je bij 80 graden zou moeten spoelen terwijl dit de max. spoeltemp. is daarboven krijg je sneller last van uitloging, spoelen doe je zo warm mogelijk ivm de viscociteit (?) van het wort. Maar met de huidige moderne filtertechnieken (lees: onze zelfgefabriekte wortverzamelpijpen) heb je daar niet zo snel problemen mee.

Johannes

Edwin

Ha mannen :proost:

Het belang van aanzuren m.b.t. de vergisting was me bekend. Daarom zuurde ik mijn maischwater altijd aan. Het wort was dan voor toevoeging van de gist altijd mooi zo rond de 5,5.
Nooit gerealiseerd dat aanzuren ook van belang is met betrekking tot het uitlogen van de mout. Dat betekent dus inderdaad aanzuren van zowel maisch- als spoelwater. Ik dacht allen met maischwater af te kunnen.

Een alternatief is het achterwege laten van spoelwater en alleen maischwater gebruiken. Dat is de theorie van Jacques en MO heeft die nu ook overgenomen. Kan ik ook altijd nog doen...

Edwin

Johannes

Waarom niet spoelen? je kunt ook gewoon meer mout gebruiken en toch spoelen. Zo kun je nog steeds het water/graan ratio regelen en hoef je niet overdreven dun te maischen....

Edwin

Ha Johannes :proost:

Ik merk nu dat deze discussie al eerder (tussen de regels door) is gevoerd. Daarbij stelt Jacques het volgende:
Citaat van: jacbier op 10-10-2005  13:46 uDe voornaaamste reden waarom ik niet meer spoel is gewoon omdat het snel en makkelijk is! Je hoeft geen grote hoeveelheid water meer apart op te warmen. Je hoeft je niet druk te maken om de pH-waarde van het spoelwater. Het filterbed wordt nooit verstoort en je hoeft er niet steeds bij te blijven om telkens water toe te voegen.

Ook tijdens het maischen vindt er een uitloging van looistoffen plaats. Het wort is dus nooit looistofvrij. Gelukkig maar! Omdat je dunner maischt komen er meer looistoffen vrij.

Doordat je werkt met meer beslagwater is het wort minder viscues en loopt het sneller door de bostel. Buiten een iets lager rendement zijn mijn ervaringen gunstig. Je moet wel een extra grote pan hebben.

Dat is dus voor mij een reden om alleen maischwater te gebruiken. Wat zijn jouw redenen om dit niet te doen?

Edwin

Johannes

Edwin,

Kort maar krachtig: om het graan-water ratio te kunnen gebruiken. Daarnaast ik maisch en kook in dezelfde pan. mijn pan maak ik schoon met het spoelwater, bij een niet al te zwaar brouwsel past de maisch + het spoelwater in mijn spoelbox. Dus tijdens het filteren kan ik alweer opwarmen en als het moet ben ik binnen 5 uur klaar met brouwen (exclusief schoonmaken  :clownsmile: )

 :degroeten:

Johannes

Edgar

Citaat van: Edwin op 18-10-2005  20:02 uHet belang van aanzuren m.b.t. de vergisting was me bekend. Daarom zuurde ik mijn maischwater altijd aan.

Een belangrijke reden om een maisch aan te zuren is toch vooral om de amylasen in de buurt van hun pH optimum te houden, dacht ik. Daarna komt het belang van een goede isomerisatie van de alfazuren tijdens het kookproces (ook al pH-afhankelijk), en dan nog de gist die het liever wat zuur heeft.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.