Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Walsenmolen? of toch maar niet?  (gelezen 69636 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Walsenmolen? of toch maar niet?
« Reactie #100 Gepost op: 06-06-2006 17:35 u »
Zo nu de stofwolken zijn opgeklaard even een berichtje typen, kuch, kuch.

Stofwolken? ja, ik heb zonet mijn boormachine aangesloten op mijn nieuwe aanwinst: de JSP Maltmill. Nou is dit een boor die kent 2 standen: knetterhard, en allerongelovelijkst knetterdeknetterhard. Voor mijn gevoel moet het wat zachter om de levensduur van de Maltmill niet te verkorten. Je moet natuurlijk iets hebben met genoeg koppel, maar met niet te hoge snelheid.

Wat voor apparaten gebruiken jullie?

:degroeten:

Johannes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #101 Gepost op: 06-06-2006 18:05 u »
Veel accu-schroefboormachines hebben twee koppelstanden. Ik gebruik de mijne op de langzame stand, dan doet 'ie ongeveer 5 kg per accu, klamme mout. Ik meen te merken dat sneller draaien een minder mooi schrootsel oplevert.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #102 Gepost op: 06-06-2006 21:15 u »
Ik doe het hetzelfde als Edgar. Of liever deed, voordat mijn schijvenmolen afscheid van mij nam. Ongevraagd. En dat zonder een deugdelijke boedelscheiding.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #103 Gepost op: 06-06-2006 21:19 u »
Bij nader inzien blijkt aandrijving niet eens noodzakelijk. Met 1kg/min. met het handje ben ik al een half uur sneller dan met mijn vooroorlogse (echt!) schijvenmolen.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #104 Gepost op: 06-06-2006 22:14 u »
Hoi,

Mijn zelfbouwmolen liep inderdaad veel te zwaar, maar....intussen tegen een geschikte elektromotor aangelopen.
Het motortje komt uit een wasdroger van zo'n 25 jaar oud en is dus nog van het type oerdegelijk maar loodzwaar.
Ik heb het motortje eerst uit elkaar gehaald om te checken, 100% oké, zelfs de lagers waren helemaal in orde.
Alleen het toerental was veel te hoog, 1360 rpm.
Het was dus ( alweer )  tijd om het roer eens om te gooien, het verschil tussen zelfbouwen en zelfbrouwen is tenslotte slechts één lettertje.
Nieuw ontwerpje gemaakt, uitgangspunten waren: verstelbaar, kogellagers, hergebruik "oude" onderdelen, degelijk.
bruikbare onderdelen uit "oude" molen waren de tandwielen en één wals, deze doormidden gezaagd om de walsbreedte te reduceren naar 70mm.
Nieuw stalen frame gemaakt met lagerhuizen waarvan één stel verstelbaar.
Aandrijving: V-snaar met poulies, overbrengverhouding 1 : 3.5 dus het toerental van de walsen komt dan uit op een kleine 400 rpm.
Vandaag voor de eerste maal gebruikt, ik moest een kleine 20kg mout schroten voor mijn kerst-biertje, type donker en zwaar.
Voor de gein 5 kg afgewogen en apart geschroot met de stopwatch in de hand...............1min40sec......holy shit...
Binnenkort zal ik wat foto's maken en hier posten.

groetjes....Cis

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #105 Gepost op: 06-06-2006 22:18 u »
Johannes, ik gebruik een boorhamer die je ook van boorkop kunt voorzien, regelbare snelheid. Werkt perfect (al zit er bij mij inmiddels wel een tussenstuk, soort bewegend knietje op...hoe heet dat nou).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #106 Gepost op: 06-06-2006 22:28 u »
Net als Herman gebruik ik een boormachine met regelbare snelheid. Ik zorg er altijd voor dat de boormachine draait voordat ik mout in de trechter van de molen doe. Dit om vastlopen bij een lage snelheid te voorkomen.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #107 Gepost op: 06-06-2006 22:45 u »
Ik gebruik voor de aandrijving van mijn walsenmolen een (klop)boormachine van 700 W. Deze heeft twee versnellingen en een traploos regelbare motorsnelheid. Ik gebruik altijd de laagste versnelling en dan een redelijke motorsnelheid. Als de motorsnelheid te laag is dan stopt die bij mij als het even wat zwaar gaat. Laatst tarwemout geschroot en daarvoor is blijkbaar best wat kracht voor nodig maar het ging prima.

Eigenlijk had ik voor de aandrijving een heel goedkoop (EUR 15,--) 230 V boormachientje gekocht. Deze had wel een regelbare snelheid maar het toerental was veel te hoog en het koppel te laag. Hier ging het dus niet mee.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #108 Gepost op: 06-06-2006 22:52 u »
Mijn 550 watt klopboor had er geen enkel probleem mee, maar die draait zo'n 2000 toeren p/min.

@Herman, ik begrijp precies wat je bedoelt, ken het van de lego  :) hoe kom je daaraan?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #109 Gepost op: 06-06-2006 23:09 u »
Bij deze nog even een foto van de opvangbak die ik heb gefabriekt. Zo blijft de molen mooi stabiel tijdens het schroten, ik heb 'm ook op een emmer gezet maar dat glijdt alle kanten op.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #110 Gepost op: 06-06-2006 23:19 u »
Heeel mooi!  Duur?  :o

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #111 Gepost op: 07-06-2006 06:53 u »
Schrootsel willen we zien! (is het een verbetering? Kan je oud en nieuw naast elkaar tonen misschien?)

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #112 Gepost op: 07-06-2006 08:03 u »
@Oscar,

Duur, die nep curver box was een euro of 5, stukje MDF eurotje of 2. Valt best dus best mee... :)

@Edgar,

Ik vond het schrootsel opvallend fijn en had meer hele kafjes verwacht. Heb al wat geexperimenteerd met nat schroten, maar dat was waarschijnlijk te nat. Ik had er nog niet aan gedacht om schrootsel naast elkaar te leggen. Probeer ik deze week nog wel even te doen.

groet Johannes

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #113 Gepost op: 07-06-2006 08:17 u »
Onlangs een jsp-maltmill (eenzijdig verstelbare versie, case hardened rollers) gekocht bij de grape and granary (bij elkaar € 245). Gemonteerd op een oud tafeltje van een lagere school. Schrootsel veel beter dan dat van de schijvenmolen.  Op het brouwzaalrendement heb ik nog geen invloed gezien, maar dat verwachtte ik ook niet. Veel minder meel. Capaciteit ook veel hoger. Voorlopig nog geen plannen voor motorisering van de aandrijving; gaat best wel redelijk met de handaandrijving.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #114 Gepost op: 07-06-2006 13:29 u »
Bij deze nog even een foto van de opvangbak die ik heb gefabriekt. Zo blijft de molen mooi stabiel tijdens het schroten, ik heb 'm ook op een emmer gezet maar dat glijdt alle kanten op.

Dit is natuurlijk ook een mooie oplossing.
Maar dat wegglijden op een emmer kun je eenvoudig voorkomen door aan de onderkant van de plank een drietal noppen te maken die net binnen de rand van de emmer vallen. De molen komt daardoor heel stabiel op de emmer te staan. Uiteraard moet je geen kleine emmer gebruiken maar voor de stabiliteit een extra grote.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #115 Gepost op: 07-06-2006 14:47 u »
Dat was het probleem inderdaad ook de emmer zelf ging schuiven. Deze oplossing werkt erg goed alleen door een constructiefout moet ik de plank misschien nog een keer zagen. Ik heb de uitsparing aan de zijde van de hendel te ver naar de buitenkant toe geplaatst waardoor dat gedeelte wat fragiel is geworden (duidelijk?) Voor de rest: perfect wat gaat dat een plezier worden dat schroten.

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #116 Gepost op: 11-07-2006 16:17 u »
Cis,

Wat is de laatste status van je schrootmolen? Ik ben ook aan het kijken hoe ik een dergelijk ding zelf kan maken. Je foto's op de vorige pagina zien d'r prima uit, maar hij gaat te zwaar?

gr.

Arjan

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #117 Gepost op: 11-07-2006 20:57 u »
Ik vond het schrootsel opvallend fijn en had meer hele kafjes verwacht. Heb al wat geexperimenteerd met nat schroten, maar dat was waarschijnlijk te nat. Ik had er nog niet aan gedacht om schrootsel naast elkaar te leggen. Probeer ik deze week nog wel even te doen.

Hoi Johannes,

Is je brouwzaalrendement verhoogd sinds je de maltmill gebruikt? Ik zit ook hard te denken om er een aan te schaffen... gezien de reacties op het prikbord, wordt het waarschijnlijk sparen geblazen  ;)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4590.0.html

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #118 Gepost op: 12-07-2006 10:39 u »
He Caspar,

Dat weet ik helaas niet want de eerste keer dat ik 'm heb gebruikt heb ik low-gravity gebrouwen. Aangezien ik niet weet wat voor negatieve gevolgen dit heeft voor mijn rendement heb ik niet kunnen berekenen wat voor positief effect de walsenmoplen heeft gehad.

Voor het rendement hoef je het trouwens ook niet te doen:

Stel je brouwt 10xper jaar met gemiddeld 5 kg mout. Je haalt hooguit 10 procent extra rendement ten opzichte van een schijvenmolen (waarschijnlijk 5%) dus bespaar je per jaar 5 kg mout van 1 euro/kg is 5 euro per jaar. Die investering heb je pas tegen je pensioengerechtigde leeftijd terugverdiend.

Je doet het voor de kick, boormasjien derop. En blazen maar! Ook voor het zicht, zo prachtig worden de moutkorrels geplet door de walsen, geweldig! Gewoon kopen dat ding met als excuus dat je toch nog jaren brouwt en het ding net zo goed meteen kunt kopen. Waarom nog een schijvenmolen?

Johannes

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #119 Gepost op: 12-07-2006 11:30 u »
Waarom nog een schijvenmolen?

eeeeuh... :denken: Omdat je dat ding toch al hebt... en je daar ook een boormachine op kunt zetten. Aanzetten en blazen maar! :D

Daarentegen is zo'n walsenmolen een groot voordeel voor grote brouwsels (lees veel mout)...en het zich...en minder stofvorming/verstuiving van schrootsel.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #120 Gepost op: 12-07-2006 15:43 u »
Stel je brouwt 10xper jaar met gemiddeld 5 kg mout. Je haalt hooguit 10 procent extra rendement ten opzichte van een schijvenmolen (waarschijnlijk 5%) dus bespaar je per jaar 5 kg mout van 1 euro/kg is 5 euro per jaar. Die investering heb je pas tegen je pensioengerechtigde leeftijd terugverdiend.

Hahaha, het gaat ook niet om de kosten, ik heb alleen de laatste tijd een behoorlijk laag rendement 59%... waardoor ik verplicht dik moet maischen en zo... filteren is alleen geen probleem daarentegen ;)

Was gewoon nieuwsgierig  :)

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #121 Gepost op: 12-07-2006 16:25 u »
Gek,

Mijn rendement is juist redelijk hoog, ondanks mijn schijvenmolen. alleen moet ik regelmatig snijden omdat anders mijn filter dichtslipt.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #122 Gepost op: 12-07-2006 16:30 u »
Arjan, wat bedoel jij met snijden?

Tsjerk

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #123 Gepost op: 12-07-2006 16:42 u »

Snijden is geulen in het filterbed snijden.
Dit is een soort laatste redmiddel als het filterbed dicht geslagen is.
Nog nooit hoeven doen gelukkig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #124 Gepost op: 12-07-2006 17:09 u »
Snijden is geulen in het filterbed snijden.
Dit is een soort laatste redmiddel als het filterbed dicht geslagen is.
Nog nooit hoeven doen gelukkig.

Dit zie ik niet als laatste redmiddel. Ik doe dit standaard bij het spoelen om een goede doorstroming van het spoelwater door de maisch te krijgen en wellicht dat je hiermee een stukje rendementverhoging creëert.

Groeten en gezondheid
Oscar