Walsenmolen? of toch maar niet?

Gestart door Johannes, 17-10-2005 22:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Op de maaslanddag heb ik de walsenmolen van Jos (met de grote installatie) in aktie gezien, dat ging heel soepel en bovendien kon je ook heel goed het verschil zien tussen mout geschroot met een molen en een wals. Het was duidelijk te zien dat de kafjes nog intact waren. Daarom de volgende vraag:

Wat gebruik je voor het schroten? Een wals of een molen? Welk merk/type en waarom heb je hier voor gekozen?

Belangrijkste aspect voor mij is nog altijd de vrij grote aanschafprijs voor een walsenmolen.

graag jullie reakties  :bijdrage_forum:

Johannes

Celocelava

Een zelfgemaakte walsmolen, capaciteit ruim 80kg per uur en heeft alles bij elkaar 20 Euro gekost. In een van mijn eerste postings staan nog wel wat fotootjes denk ik.

Voor mij is de capaciteit doorslaggevend maar met name het heel blijven van de kafjes zorgt voor een veel hoger rendement van het filterbed tijdens het spoelen. Ik spoel nu ongeveer 70 liter in krap 40 minuten.

Peerrr

Johannes

Hoi Peerrr,

Snel spoelen daar had ik nog niet eerder iemand over gehoord maar 70 liter in 40 minuten is toch wel errug snel. Helaas ben ik niet in staat om zelf een molen te fabrieken anders had ik dat allang wel gefixt  :)

:degroeten:

Johannes

Celocelava

Wel,

Ik heb ook een aardig groot hevelfilter in elkaar gefabriceerd dus dat draagt ook bij aan deze prestaties. Sinds ik deze molen heb is het me eigenlijk pas 1 keer gebeurd dat het filterbed dichtsloeg en dat was toen ik 2 keer geschroot had omdat ik twijfelde aan de grootte van het schroot. Ondanks de snelle spoeling is het wort wel mooi helder dus blijkbaar gaat het goed.....

Peerrr

jeroentjecross

ik heb enkele keren met een schijven molen gebrouwen maar via mijn nieuwe buurman die voor zijn werk 5 jaar in amerika heeft gezeten heb ik een dubbel verstelbare walsen molen gekocht. omgerekend was ik 135 euro kwijt. de molen had ik via www.thegrape.net gekocht. om verder in te gaan op het rendement. mijn standaard recept waar ik normaal op een sg van 1080 uitkom kwam de eerste keer op 1090.

ik stem dus voor een walsen molen. :duimop:

Johannes

In amerika heb je de alom bekende JSP maltmill voor 130 dollar, maar goed tegen de tijd dat het ding hier is is ie waarschijnlijk net zo duur als bij Brouwland.


MO


Johannes

Nee want ik ging er vanuit dat die enkel over schrootmolens zouden gaan maar niet helemaal dus...

Johannes

ah, ok ik zag het altijd als 2 verschillende dingen ik heb de andere verhalen gelezen de eigenaars van zo'n JSP mill zijn toch over het algemeen wel errug enthousiast (mag ook wel voor een apparaat van 199 euri)

Hans (Lagos)

Citaat van: jeroentjecross op 17-10-2005  22:51 uik heb enkele keren met een schijven molen gebrouwen maar via mijn nieuwe buurman die voor zijn werk 5 jaar in amerika heeft gezeten heb ik een dubbel verstelbare walsen molen gekocht. omgerekend was ik 135 euro kwijt. de molen had ik via www.thegrape.net gekocht. om verder in te gaan op het rendement. mijn standaard recept waar ik normaal op een sg van 1080 uitkom kwam de eerste keer op 1090.

ik stem dus voor een walsen molen. :duimop:

Bedoel je deze ? http://schmidling.com/orderpp.htm

MALTMILL, Model P (Pre-adjusted) $110

Ik begrijp dat de verstelbare uitvoering dus nergens voor nodig is?

Ik wou eerst jullie reacties afwachten maar toch maar gelijk besteld, kon het niet laten  :)

BVD, Hans

J


Ik gebruik een walsmolen van Morebeer (zie http://www.morebeer.com/product.html?product_id=18591)
Wel niet goedkoop (150$) maar wel verstelbaar en hij kan zo'n 100KG per uur.

J.

jeroentjecross

Citaat van: Lagos op 18-10-2005  00:28 uBedoel je deze ? http://schmidling.com/orderpp.htm

MALTMILL, Model P (Pre-adjusted) $110

Ik begrijp dat de verstelbare uitvoering dus nergens voor nodig is?

Ik wou eerst jullie reacties afwachten maar toch maar gelijk besteld, kon het niet laten :)

BVD, Hans

Inderdaad dat is de walsenmolen die wij hebben alleen dan de dubbel verstelbare. Momenteel gebruiken wij de verstel optie met name om grondstoffen als koriander te malen. Verder kan je zo fijn schroten als je zelf denkt te kunnen filteren.

groeten jeroen

Herman

Ik heb de niet verstelbare variant, al was ie wel goedkoper dan aangehaalde 199 (bl bij vd Kooy gekocht). Bevalt me prima tot nu toe. Vooral de snelheid van malen vind ik plezierig.

Johannes

Edgar,

Ik ben even kwijt waar je deze opmerking eerder plaatste
Citaat van: Edgar op 18-10-2005  18:24 uOverigens illustreert deze thread mijn advies in de walsenmolen-thread elders om die pas te kopen als je een top-thermometer en goede pH meter hebt.

Maareh waarom? pH meters werken over het algemeen toch niet zo goed? En bovendien zijn er meer redenen om een walsenmolen te kopen?

In een van de schrootmolen topics lees ik over brouwers die hun mout schroten met een deegroller. Lekker arbeidsintensief als je dan toch een deegroller gebruikt koop er 2 en bouw daar een wals van. Enig idee waarom dat nog nooit is gebeurd?  :idea:

:degroeten:

Johannes

Edwin

Ha Johannes :proost:

Mijn eerste reactie is dat het hout van de deegrollers vrij zacht is als het om de korrels gaat. de korrels 'prikken' als het ware afdrukken in het hout en daarmee slijt je wals wel weer heel erg snel. Als we nu RVS deegrollers hebben...

Edwin

Johannes

Inderdaad, en dat maakt het vast lastig om een constante afstand van 0.8 mm te houden hmm binnenkort toch maar eens aan Johan vragen wat zo'n maltmill bij hem doet...   ^-^

Celocelava

Mijn allereerste brouwsel heb ik ook met een deegroller geschroot, kanonnu wat een werk was dat. Toen kwam ik op het idee om gelijk maar iets degelijks te bouwen. Mijn molen heeft overigens maar 0,7mm rol afstand maar ook gladde rollen. Zoals eerder gezegd; Als een tierelier.....

Hout kan wel maar dan moet het wel errug hardhout zijn, er zijn nog zat molens die graan malen met steen in hout dus het concept op zich is wel foolproof.

Peerrrr, die smachtend zit te wachten op 3*50 liter die in de keuken staan te gisten.

Johannes

Momenteel ben ik aan het filteren, ik draaide de kraan wat verder open maar de stroomsnelheid veranderde helemaal niet! Heeft dit nou te maken met het de gebroken kafjes ipv geplette kafjes?

Edgar

Het betekent in ieder geval dat je al op je maximum stroomsnelheid zit, en dus beter iets zou reduceren?

Johannes

De stroomsnelheid is al vrij laag, als het zo doorgaat kom ik op meer dan een uur voor 16 liter, ik heb inmiddels wat gepord in het filterbed met de kraan vol open en zomaar ineens stroomde het wort er heel hard uit bovenop de bostel zat een slibachtige substantie. Dit heeft er vast voor gezorgd dat het water niet meer door de bostel kon. Sowieso maar even rustig aan om harde vastlopers te voorkomen.

Ach hoe dan ook, die walsenmolen komt er wel  ^-^ ben woensdag vrij dus.....

Edgar

CiteerOverigens illustreert deze thread mijn advies in de walsenmolen-thread elders om die pas te kopen als je een top-thermometer en goede pH meter hebt.

Citaat van: Johannes op 18-10-2005  19:49 uIk ben even kwijt waar je deze opmerking eerder plaatste  maareh waarom? pH meters werken over het algemeen toch niet zo goed? en bovendien zijn er meer redenen om een walsenmolen te kopen?

Ik had deze gemist.  Vreemd, post lijkt foetsie. Dat ging over het uitlogen van looistoffen tijdens het spoelen, iets dat zowel pH- als temperatuurkritisch is.

pH meters kunnen uitstekend werken, als je maar een goede hebt. Er is wel nogal wat 'speelgoed' op de markt, waar je feitelijk niets aan hebt. Als je goed wil brouwen kan je je geen afwijking van meer dan 0,2 veroorloven naar mijn idee, moet je een ATC-meter hebben (automatische temperatuur correctie), gemakkelijke ijking, en een sonde die enigszins eiwitbestendig is. En dan nog waterproof en stevig. Ik heb geen aandelen, maar volgens mij moet je dan bij Eutech zijn. De goedkoopste meters (ik noem geen namen) zijn volgens mij weggegooid geld.

Ik vind dat je meer verbetering kunt halen uit het op een juiste manier aanzuren van maisch en spoelwater, en het precies meten van de temperatuur, dan uit het beperkte verschil in schrootsel van een walsenmolen of een schijvenmolen. Dat was mijn punt hierboven.


Is je wort nu nog wel helder en zoet genoeg? Je hebt kans dat je ( :hoera: ik mag het weer zeggen: ) preferente stroombanen hebt gecreƫerd!

Johannes

Citaat van: Edgar op 23-10-2005  13:25 uIs je wort nu nog wel helder en zoet genoeg? Je hebt kans dat je ( :hoera: ik mag het weer zeggen: ) preferente stroombanen hebt gecreĆ«erd!


Voorzover waarneembaar (het wort is echt pikzwart nog veel donkerder minder doorschijnend dan bijv. Guinness) is het wort helder en zetmeel was negatief

ehm preferente stroombanen ???

Edgar

Naar aanleiding van Jacques' terechte opmerking in deze posting, moet in mijn pH-meterpleidooi toch ietsje afzwakken. Als je aan het juiste pH-papier kunt komen (5,0-6,0), is dat ook bruikbaar. Niettemin is het soms zwoegen om een 100% ondubbelzinnige aflezing te krijgen.

Johannes

pH papier is inderdaad lastig aflezen nog lastiger is om tot de juiste waarde aan te zuren... misschien met een pH meter niet maar goed, ik vind het alleen al prachtig om te zien hoe korrels geplet worden door walsen...  Die zelfde sensatie heb ik vast niet bij het aflezen van een pH meter  :clownsmile:

Kaj

Volgens mij bwen je bij die molen van morebeer niet alleen $ 150 kwijt aan de molen, maar ook nog eens aan de losse onderdelen, de handel, de kap boven de molen, enz...

Dan ben je een veel hogere prijs kwijt.

Kaj


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.