Beermachine

Gestart door jeroentjecross, 17-10-2005 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroentjecross

http://www.beermachine.com/

Waarom doen we moeilijk als er ook de "beermachine" bestaat ::) :nut:

Wat vinden jullie ervan?

groeten jeroen

Adrie

Dat is geen bier brouwen, dat is ranja maken.

MO

Ik zie niet zo snel wat er gebeurt. Meng je een soort bierstroop met water en carboneer je het geheel?

jeroentjecross

Ik heb het eventjes opgezocht.

Phase One - Fermentation
Essentially, there are two phases of the brewing process.  The first is called the fermentation period, and starts as soon as you add the brewer's yeast and seal up your Beer Machine.  For three to five days, it's best to leave your beer machine at about room temperature.  While the mix is in there working its magic and fermenting, you should avoid adding any carbonation using the CO2 unit.  That could slow things up.

 Tip:  fermentation happens happiest when your Beer Machine is kept between 65 and 72 degrees F.

Phase Two - Clarification and Conditioning
The second phase is the clarification and conditioning period that begins between days three and five.  At this point it's recommended that you move your Beer Machine into the fridge, as clarification happens more quickly there.  This phase takes 4 to 5 days as the natural carbonation produced during fermentation is absorbed into the beer and clarification takes place. 

Tip:  beer clarifies more rapidly and absorbs CO2 more efficiently at cooler temps. From 36 to 38 degrees F.

You can affect the beer during the clarification process by adding CO2 to increase carbonation as the beer and your taste dictates.  You can also add carbonation after the brewing process to increase or maintain effervescence. 

Tip: the red zone, indicating PSI's of more than 15 should be avoided.

Maarja ik brouw toch liever met me pannetje en gistvaten.  :pan:

Bruyn

Toestel lijkt me wel heel praktisch als je een kleine hoeveelheid bier ( 3 liter) wilt brouwen.
Uitttesten van een recept bijvoorbeeld...

Greetz,

Bruyn :pan:

Adrie

D'r valt niet veel uit te testen, want je werkt met kant en klare siropen. Natuurlijk kun je deze vaatjes wel gebruiken voor je eigen wort, maar dan kun je net zo goed andere vaatjes gebruiken.

MO

Kortom: het is een dure manier van wat wij hier in de Benelux blikbrouwen noemen. Niet echt een uitdagend bierapparaat dus.

Christiaan

Hmm, ik mag niet hopen dat die dingen hier aanslaan. Straks gaan mensen denken  dat je met zo'n Beer Machine speelt, als je ze verteld dat je bier brouwt. Als je het allemaal zo makkelijk mogelijk wil doen, dan kun je beter naar de kroeg gaan, dan hoef je geen 7 dagen te wachten op je biertje, en ben je nog goedkoper uit ook.

Gr,
Christiaan

Jacques

Bierbrouwen hoeft niet vreselijk ingewikkeld te zijn.

Ik heb al heel wat keren moeten uitleggen dat je uitstekend bier kunt brouwen zonder al die ingewikkelde apparatuur die je bij een grote pilsbrouwer te zien krijgt. Een graanmolentjes, een simpele pan, een paar emmers, een paar stukjes koperen pijp, een groot vat met een deksel en grote glazen fles is eigenlijk alles wat je nodig hebt. Dat is geen high tech. Alleen voor het sturen van het brouwproces heb je wat duurdere hulpmiddelen nodig zoals een nauwkeurige electonische thermometer, een pH-meter (kan ook met nauwkeurig pH-papier) en een hydrometer met maatglas.

Brouwen met zo'n beermachine kent geen enkele uitdaging. Je kunt zo goed als geen invloed uitoefenen op het eindproduct. Dat kun je wel als je werkt met mout en hop. Je kunt dan daadwerkelijk ceeëren in plaats van vakjes inkleuren in een voorgedrukt schilderij.

O ja, het zelfmaken van een HERMS is natuurlijk ook heel creatief en vereist veel doorzettingsvermogen. Het is alleen niet voor iedereen een onderdeel van de hobby.

Caspar

In de spits
----
Iedereen kan brouwen
dinsdag 28 november 2006 om 16:20
Je kunt natuurlijk in je luie stoel een aansteker pakken en het dopje van het flesje wippen. Maar je kunt ook je éigen bier maken. Met de Beermachine brouw je je eigen bier helemaal zelf. Denk een broodbakmachine, maar dan voor bier.


Hoe werkt het? Eh, niet, gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen. Althans, bij ons. Misschien hadden we de handleiding wat zorgvuldiger moeten lezen, want als we de importeurs (de biermachine wordt in Engeland al 17 jaar succesvol verkocht) mogen geloven, kan een kind de was doen. Het bier wordt gemaakt met de reeds samengestelde Beermix, brouwersgist en water. De machine zelf is een gesloten druksysteem waarmee in vijf stappen tien liter bier kan worden gebrouwen. Goed voor 30 à 40 biertjes. Biermachine monteren (volgens de handleiding, dus), vullen met tien liter water, de mix en het gist en drie tot vijf dagen laten gisten op kamertemperatuur. Daarna ruimte maken in de koelkast; de machine is een bakbeest dat na het gistingsproces koel moet worden bewaard, om de gistcellen tot rust te laten komen. Na 1 à 2 dagen is het bier geschikt voor consumptie en kan direct uit de Beermachine worden getapt: er zit namelijk een handig tapje met koolzuurpatroon aan. Neem de taptips elders op de pagina ter harte en je hebt een eigen gebrouwen biertje voor de neus. Jij kunt het wel. Heus.

 
De Beermachine kost ongeveer €100. Kijk op www.Beermachine.nl.
----

Jammie, na 5 dagen een zelf gebrouwen biertje tappen  :duimonder:

Mooi commentaar van de journalist:

Hoe werkt het? Eh, niet, gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen  ;)

Ferry

Hallo allemaal!
Zelf denk ik eraan om zo'n beermachine aan te schaffen.
Ik heb geen eigen brouwerij, maar het is net als een broodmachine zoals iemand al eerder zij.
Dus ik zou ook niet weten waarom je geen invloed kan hebben op het eindresultaat. Net zoals je vroeger Wintervorst van Grolsch had met sinasappelschillen, kan dat volens mij hier ook in gedaan worden. En waarom zou je die kant-en-klare spullen moeten gebruiken? Want als er water, gist en hop in doet gebeurd er volgens mij hetzelfde toch? Of sla ik de plank nu helemaal mis?  : :o Just asking......
Ik hoor hier graag een reactie op.

Oscar

Citaat van: Ferry op 01-12-2006  21:04 uHallo allemaal!
Zelf denk ik eraan om zo'n beermachine aan te schaffen.

Citaat van: Caspar op 29-11-2006  13:42 uMooi commentaar van de journalist:

Hoe werkt het? Eh, niet, gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen  ;)

Als een journalist dit al zegt... denk dan niet dat een amateurbierbrouwer hier enthousiast over zal zijn. Als je simpel bier wilt brouwen, kom dan een iets grotere pan voor op het gasfornuis en ga daar bier in brouwen, heb je 100% meer lol aan en zeker weten een beter resultaat!

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Citaat van: Ferry op 01-12-2006  21:04 uOf sla ik de plank nu helemaal mis? 

Ja, en met enkel water, hop en gist kom je er niet. Het is helaas niet als een broodbakmachine, zelfs een niet al te kritische consument kan in mijn ogen niet tevreden zijn met hetgeen uit dat apparaat zal komen.

Ik kan me voorstellen dat je niet direct de neiging hebt om echt bier te gaan brouwen, koop dan voor het geld een beertender heb je een stoer apparaat waar fatsoenlijk bier uit komt.

:degroeten:

Johannes

Ferry

Ja, ik heb dat bericht ook gelezen in de SPITS. Zelf waren ze niet erg overtuigd van hun kunnen. MAW, ik ben niet erg overtuigd. Maar ik weet het goed gemaakt. Ik ga dat geval aanschaffen en het resultaat zal ik jullie doen toekomen. Nouja, middels dit medium dan. En als je echt nieuwsgierig ben mag je ook een biertje komen proeven natuurlijk. Als je durft :-)
En als ik iets nep vind is het zo'n biertender. Rete duur voor een getapt biertje. Nee, ik wil er zelf een vleugje aan geven.
Bovendien is het zo dat er op die manier geen conserveringsmiddelen in komen. En laat je het langer gisten, krijg je bier met een groter alcohol gehalte. Maar goed, more too come.....

Hopmans

Inderdaad goed plan Ferry.  :biersmile:

Koop dat ding, en laat ons weten wat het resultaat is.
Wie niet waagt, wie niet wint.
Het zal sowieso beter als een Heineken zijn denk ik.  :duimop:

 :degroeten:


Tsjerk

Ferry,

Je zegt de beertender is duur drinken. Niet als je zelf brouwt.

Trouwens wat kost dat bier uit die beermachine?

De vergistingsduur heeft niks met het uiteindelijke alcoholpercentage uit te staan.   :neenee:


 :degroeten: Tsjerk

Johannes

CiteerRete duur voor een getapt biertje.

Wat ik probeerde te zeggen: Beermachineding = geld weggooien. Beertender = Blits apparaat al dan niet voor yuppen waar je deftig bier uit kunt tappen.

CiteerBovendien is het zo dat er op die manier geen conserveringsmiddelen in komen.

O, nee? Hoe weet je dat? En zit er dan conserveringsmiddelen in supermarktpils?

CiteerEn laat je het langer gisten, krijg je bier met een groter alcohol gehalte.

Dat is niet waar, andersom wel; als je bier niet goed is uitgegist heb je minder alcohol.

Nogmaals, beermasjien kopen is geld weggooien. Desalniettemin ben ik benieuwd naar je ervaringen.




Herman

Luie brouwers, spaar door en koop dan liever een Speidel Braumeister. Dar zijn vele goede resultaten mee behaald. Ook te koop overigens in NL en B.

Oscar

Citaat van: Herman op 01-12-2006  22:53 uLuie brouwers, spaar door en koop dan liever een Speidel Braumeister



...Deze dus..??   ;D ;D

Dat staat wel stoer in je schuur !!!!  :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar


Ferry

Dat van het gisten heb ik uit de handleiding. Die had ik maar even laag geladen.
Maar ik ga daarover natuurlijk niet in discussie met ervaren brouwers.
En geen idee of het bier in de supermakten conserveringsmiddelen zitten.
Maar als ze dat zo zeggen dan impliceren ze dat wel natuurlijk. :-(
Verder kan ik weinig vinden over die Braumeister. Geen prijzen en/of verkoop punten.
Iemand anders nog suggesties en of opmerkingen?

frankbaeyens

Ferry,

Vrijheid blijheid natuurlijk, maar ik vrees dat het je snel zal gaan vervelen....
Ik sluit me heel en al aan bij het advies van Jacques, hier wat hoger! Een basisuitrusting hoeft helemaal niet duur te zijn, en je hebt er jàààren plezier van!

En als je een toch héle mooie installatie wil: http://www.braxonia.de/deutsch/100r.htm. Toegegeven, wel een ietsie duurder dan de Beermachine  ;D

 :degroeten:

Frank



Herman

Prijzen staan op de site: 1190 euro. In NL zijn ze (natuurlijk) wat duurder, maar dat scheelt zelf invoeren + garantieperikelen: Kijk hier eens of hier en waarschijnlijk heb je ook niet op het forum gezocht? Rob van der Jagt heeft er wat prijzen mee gewonnen.

Ferry

Phoe, op diezelfde site lees ik: Zelf bier brouwen is een boeiende, aangename en bovendien voordelige hobby
Laat dat voordelige maar weg dan! In dat geval dan he. Want ik heb nu wel begrepen dat het allemaal erg basic kan.
Wat ik probeer te zeggen, voor dat geld is het het proberen waard denk ik. (Zo eigenwijs als ik ben - stukje zelfkennis...)
Oja, ik ben geen jup of zo, hahaha gewoon een bier liefhebber. Duveltje, Grimbergen, Wintervorst, etc.....

Sjaak

Ik ben het eens met tsjerk.
Je zegt de beertender is duur drinken. Niet als je zelf brouwt.  :brouwen:
Vooral als je zo'n apparaat wint, zoals ik.
En het is wel stoer om je eigen bier uit de teender te tappen, handig apparaat zonder koolzuurpatronen, slangen en zo.

Trouwens wat kost dat bier uit die beermachine?

 :degroeten:
Sjaak

p.s. ik brouw gewoon met pannen. lekker simpel en niet duur.

Ferry

De machine kost €99,- en de ingrediënten (in een pak-biermix) kosten €10,-
Verder heb je koolzuur patronen nodig. Tien stuks kosten €5,-.
Je hebt er ongeveer 3 op 10 liter nodig. Zonder de patronen komt een biertje ongeveer op €0,30.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.