Grondstoffen voor Bo(c)kbier

Gestart door Drents Hopbier, 11-10-2005 14:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Hallo,

Dit jaar viel mij bij een aantal bo(c)kbieren op dat naast water, gerstemout en hop ook andere grondstoffen gebruikt worden. Misschien andere jaren ook wel, maar nu viel het mij op.
Omdat ik lang niet alle bokbieren kan krijgen (kopen) en het mij dit jaar niet mogelijk is (door verhuizing) om het bokbierfestival in Amsterdam te bezoeken, zou ik graag van anderen horen (per email, zodat ik later een overzicht kan plaatsen) wat de ingrediënten waren (naast hop en water) van de gekochte bokbieren.
Zelf vond ik reeds:
Heineken tarwebok: gerste- en tarwemout en gezoet met suiker
Hertog Jan: gerste- en tarwemout, caramelkleurstof, gezoet met suiker
Herfstbok van AH (brouwerij??): gerstemout, kleurstof E150, maïs, gezoet met suiker
Grolsch: gerstemout, caramelkleurstof, gezoet met suiker
Bavaria: gerstemout, tarwe

Hans Hans (dit omdat er ook postings zijn van gr. Hans en omdat er op het plaatje bij mijn postings twee flessen Hans            http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/hansbierklein.jpg staan.

MO

E150 is hetzelfde als de kleurstof caramel

Hooghe bock bevat ook tarwemout. O, je had Bavaria al staan.

Staat niet op het etiket maar het bockbier van Speciaalbierbrouwerij Oijen bevat zwarte bessen sap.

SiriS

Citaat van: MO op 11-10-2005  15:22 uE150 is hetzelfde als de kleurstof caramel

Erg duidelijk is de aanduiding caramelkleurstof of E150 niet, zie volgende link. Aanname is dan dat er in de bockbieren E150a wordt gebruikt.

http://www.koninklijkebuisman.nl/industrie_ned/ind_frameset.htm

Zie ook natuurlijk gebrande suikers!!

Groet, SiriS

MO


SiriS

Mijn aanname was E150a, omdat ervoor dit type caramel geen katalysatoren zijn gebruikt. Was ook maar een aanname.

Groet, SiriS

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 11-10-2005  15:22 uHooghe bock bevat ook tarwemout. O, je had Bavaria al staan.
Maar ik heb Bavaria wel om opheldering gevraagd. Er staat tarwemout, maar elders op het etiket staat tarwe.

Je schreef dat je Budels ook geproefd had. Kun je nog nagaan wat daar voor gebruikt was?

Hans Hans

MO

Bieren 2005 (nu in koelkast): Hooghe bock, inderdaad in tekst tarwemout, bij ingredienten tarwe
geen toevoegingen anders dan hop, mout,water bij Amstel, Brand dubbelbock, Alfa en Gulpener

Bieren 2004: geen toevoegingen anders dan hop, mout en water bij budels bock (ondergist), Lindeboom (ondergist), Ezelenbock (SNAB)
latrappe bock: haver en tarwe maar geen suiker en kleurstof
jopen: haver, rogge, tarwe
zondebock (halve maan, Hulst): rogge, laurier geen tarwe
volenbock: tarwe

EBC

Hertog Jan: Gerstemout, tarwemout, hop, caramel, gezoet met suiker.

Het lijkt niet verplicht om de 'bierverbeteraar' middelen op het etiket te plaatsen. Ik ben ervan overtuigd dat enkele bieren, waaronder Grolsch bok, slechts weinig echte mout bevatten. Veel komt daar uit papieren zakken: glucose, moutextracten, kunstmatige zoetstoffen, etc. Veel kunstmatiger dan Grolsch Bok kan een bier toch niet smaken. Het branderige bitter wordt in evenwicht gebracht met een zeer kunstmatig zoet. Brrrrr.



Drents Hopbier

Citaat van: MO op 11-10-2005  20:54 uBieren 2005 (nu in koelkast): Hooghe bock, inderdaad in tekst tarwemout, bij ingredienten tarwe
geen toevoegingen anders dan hop, mout,water bij Amstel, Brand dubbelbock, Alfa en Gulpener
Martin,
Hoe weet je dat Alfa alleen h,m,w heeft gebruikt? Ik heb een flesje kunnen kopen en op het etiket stonden geen grondstoffen vermeld.

Hans Hans
 

MO

Goed zoeken Hans Hans Hans: op het halsetiket (dus het kleine etiket aan de bovenkant van het flesje) staat aan de onderkant de drie ingredienten. Had jou alfa veel diacetyl?

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 14-10-2005  08:01 uGoed zoeken Hans Hans Hans: op het halsetiket (dus het kleine etiket aan de bovenkant van het flesje) staat aan de onderkant de drie ingredienten. Had jou alfa veel diacetyl?
Je hebt gelijk. Het staat er wel, erg moeilijk leesbaar. Ik heb deze nog niet geproefd, dus kan ik er speciaal op letten (diacetyl). Bij een PINT excursie bij Alfa maakte ik de opmerking dat er wel veel diacetyl in de Pilsener zat. Men vond het niet erg veel en het proces werd zo gestuurd dat die hoeveelheid diacetyl er juist in kwam. Ik moet toegeven dat ik erg gevoelig voor deze stof ben.

Hans Hans
 

MO

ik ben ook erg gevoelig voor diacetyl en ik vind het bijna altijd smerig. questie van smaak.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 15-10-2005  20:40 uik ben ook erg gevoelig voor diacetyl en ik vind het bijna altijd smerig. questie van smaak.
In sommige (Engelse) bieren schijnt het te horen. Ik heb de Alfa nu geproefd en het gehalte diacetyl (inderdaad aanwezig) vind ik acceptabel.

Hans Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.