HELP! Wat is er fout gegaan met ons witbier?

Gestart door Underdike, 18-06-2016 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjardo

Zeer degelijke en grote Amerikaanse koelboxen kan je hier kopen...

Jacques

Citaat van: Underdike op 18-06-2016  23:16 uWe hebben op 20 mei ons tweede brouwsel gebrouwen, hetgeen we na 3 weken gebotteld hebben. En toen we vandaag even wat flesjes open trokken (na 1 dag koud zetten) om te kijken hoe het ermee staat, spoot alles ons om de oren!
We zijn na 5 of 6 flesjes gestopt, alles spoot er met forse fonteinen uit!

We hebben tegelijkertijd ook ons eerste brouwsel geproefd (dat was een dubbel, gebrouwen half april & gebotteld op 20 mei (tijdens brouwen van 't witbier).
Deze dubbel kwam ook heel enthousiast de fles uit, maar we weten bij die waarom: Deze hadden 3 gram Kristalsuiker per flesje gehad... en dat is veels teveel bottelsuiker!
Die batch dubbel smaakt trouwens wel heerlijk, niks op aan te merken behalve dan dat ie een klein fluimpje schuim geeft dat net aan de fles uitkomt, maar meer ook niet. Dat witbier is echt anders, die spuit echt alle kanten op, en is amper in een glas te vangen.

Waar de dubbel mooi, stevig schuim heeft, lekker ruikt en smaakt, heeft het witbier heel grof schuim, bier dat slecht ruikt (beetje chemisch, men riep Dixie-toilet & boter?), smaakte volgens sommigen minder slecht dan het rook... maar ik kon me er niet toe zetten het te proeven. 1 van de glazen begon zelfs te verkleuren volgens mij (snel oxideren?) en werd bruinig/troebel maar misschien vergis ik me en was het al bruiniger (onder uit een flesje ?).

We hadden 2 dingen veranderd aan de procedure, van eerst gebrouwen dubbel naar het tweede witbierbrouwsel:
- de Dubbel had 3 gram per flesje, omdat iedereen zei dat dat teveel was gebruiken we nu de Coopers carbonatie-druppels van Brouwmarkt
- De dubbel zei iedereen van dat we te weinig droge gist hadden gebruikt (1 zakje per 25 liter gistvat), dus de tweede keer hebben we 2 zakjes per 25 liter gedaan.

Onderstaand het recept dat we gebruikt hebben & wat foto's... hebben we een infectie opgelopen? Wat is er volgens jullie fout gegaan?
Als er iemand in Noord-Holland woont en zegt kom maar eens hierheen met een paar flesjes, dat vertel ik je wat ik denk... dan horen we dat ook graag! We willen snappen wat er gebeurd is, volgende week willen we weer brouwen, als we iets verkeerd doen, willen we dat graag voor die tijd weten ;-)

Recept / brouwgegevens (BIAB):

Batch grootte: 70 liter water aan de start, 64 liter na maischen, terug naar plm. 50 liter na het koken
Maischtijd 60 min. (getest op zetmeel)
Water in de pan 78 graden vooraf, => 72 graden na storten graag (in BIAB-bag) => 65 graden na 60 minuten maischen.
stort:
Pilsmout (3 EBC) 6000 gram 3 EBC   
Ongemoute Tarwe (3 EBC) 3500 gram 3 EBC   
Havervlokken (2 EBC) 500 gram 2 EBC   
Saaz hop 100 gram (bloemen), gehele kooktijd)   
Koriander (gekneust) 30 gram laatste 10 min.     
Sinaasappelschil, gedroogde 30 gram laatste 10 min.
Koken 70 minuten
koelspiraal 30 minuten voor einde kook laten zakken, in 20 minuten terug gekoeld naar 24 graden.
Gestort in 2 aparte 25 liter gistvaten, belucht met een steen & aquariumpomp, en met waterslot weggezet (heeft niet droog gestaan), 3 weken op 20 graden gestaan, direct uit gistvat op flesjes gebottels.
Flesjes schoongemaakt met PBW, gespoeld met Starsan, 1 Coopers brouwsuiker-druppel per flesje toegevoegd.
Brewferm BLANCHE droge gist (2 zakjes per 25 liter gistvat)
SG voor kook: 1030
SG na koken: 1045
SG na gisten: 1020



Duidelijk een geval van te weinig ervaring. Vergisting gaat niet op de klok. Altijd meten als je denkt dat de vergisting is afgelopen en na 3 dagen weer opnieuw meten. Pas als het SG niet gedaald is kun je gaan bottelen.
Doordat je een zo hoge maischtemperatuur bent begonnen heb je veel moeilijk vergistbare suikers te pakken. Dat maakt dat de vergisting langer duurt dan normaal.

En verder is het niet handig zulke grote hoeveelheden te brouwen met de BIAB-methode. Als jullie met zijn 6e zijn kun je investeren in een tweede grote pan met brander en een hevelfilter. Je bent dan niet beperkt door de BIAB-methode en kunt dan elke maischschema brouwen. Veel meer flexibiliteit, minder geklieder en ook nog veel minder kans op oxidatie.

Gerard

Dit kan dan gebeuren met je koelkast




Underdike

Daar waren we na een waarschuwing eerder vandaag ook bang voor, Gerard, dus hebben we dit vanmiddag gedaan met alle 6 de kratten:
Alle flessen deden hetzelfde, zonder uitzondering!
En nou educatie & opnieuw proberen!

Zooms

Die edelstahl thermoport is geweldig, heb ik ook (en voorzien van een filterbodem en kraan). Maar... Met Biab moet het ook echt lukken. Het lijkt er op dat je gewoon nog wat kennis mist (maischschema verkeerd, afvullen met te veel suiker, gisthoeveelheid onzekerheid).

Wellicht doe je jezelf wel een groot plezier door een brouwcursus te volgen. (bijvoorbeeld deze: http://tinyurl.com/z3tln7u)

Succes

dennisbier

Die inhoud van die flesjes opvangen in een emmer en opnieuw bottelen met nieuw toegevoerde bottelsuiker.
Om de boel te redden.
Ik heb de moeite niet genomen om de rest te lezen.
Jullie ook niet. Dat is duidelijk.
Te vroeg bottelen is eigenlijk best triest. Je kan er wel wat naast zitten.
Maar dit is gewoon geschreven informatie negeren.
Ik heb dat nooit gehad.

Underdike

Citaat van: dennisbier op 20-06-2016  17:50 uIk heb de moeite niet genomen om de rest te lezen. Jullie ook niet. Dat is duidelijk.
Te vroeg bottelen is eigenlijk best triest. Je kan er wel wat naast zitten.
Maar dit is gewoon geschreven informatie negeren. Ik heb dat nooit gehad.
Dit is gewoon newbie-afzeiken Dennis...

Ik voel me niet te groot om gemaakte fouten te plaatsen, ik geef duidelijk aan dat het pas een tweede brouwsel was (de eerste was wél gelukt trouwens), en vraag om hulp / meer info.
Als jij niet beters weet te zeggen dan vanuit de hoogte "sukkels" te roepen, zeg dan lekker niks !

We hebben BIAB geprobeerd waar hier niet zo heel veel over staat in vergelijking met 'normaal' getrapt moutbrouwen. Ik kan niet álles lezen, we hebben geprobeerd 'klassiek' gebrouwen recepten te vertalen naar BIAB met wat aanvullende info van Amerikaanse en Australische fora... en blijkbaar was dat niet perfect.
Shit happens, we leren en passen aan... ik heb geen trek in afzeik-commentaren, en snap ook niet waarom dat nodig is.

Dank aan allen die serieus geantwoord hebben, we nemen jullie adviezen ter harte!

Emanuel

Ik ben het helemaal met je eens Underdike. Blijkbaar is het voor sommige makkelijker om alleen kritiek te leveren. Puur advies geven blijkt dan op een toch wel heel lastig te zijn  :nut:.

Hopelijk krijg je in ieder geval het "lek" boven en zullen er nog vele lekkere bieren voort komen. Zeker als je met zijn 6-en brouwt moet je toch wel een flinke voorraad aanleggen  :brouwen:.

Eric v B

Underdike, ik weet niet of je het boek "Verander water in bier" van Adrie Otte kent maar dat is een aanrader. Dit is niet bedoeld als RTFM maar een tip om je te helpen. Alle benodigde info gebundeld en goed als naslagwerk. Kost twee tientjes (geloof ik) maar voorkomt "misbatches".

Underdike

Dank jullie.
Ik ga dat boek eens opsnorren, en ook een lokale hulplijn inschakelen, en misschien moet ik meerdere van ons zessen ook eens bij het denkwerk gaan inschakelen... de mannen werken praktisch hard mee, maar recept & brouw-schema was nog een solo-dingetje  ;)

Er wordt momenteel over een op temperatuur regelbare gist-kast nagedacht, en d'r komt al wat meer apparatuur aan... we komen er tzt wel, ben er van overtuigd dat dit kinderziektes zijn!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.