Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraagje over het bottelen  (gelezen 2152 keer)

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Koud bier maakt warm bloed
Vraagje over het bottelen
« Gepost op: 17-06-2016 11:09 u »
Hallo allemaal,

Ik zag laatst iemand zijn gevulde flessen met bier schudden (n keer omkeren van de fles) zonder dat de kroonkurk vastgemaakt was.
Na het schudden van de fles kwam veel gas uit het flesje, hierdoor wordt het zuurstof verdreven zei de man die aan het bottelen was.

Is dit slim om te doen?

Groet,
Brouwerke

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
Re: Vraagje over het bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 17-06-2016 11:52 u »
Ik denk zelf dat het niet heel veel kwaad kan. Er is nog weinig koolzuur dus hij zal niet gaan schuimen.

Maar ik denk ook dat het niet echt nodig is, het kleine beetje zuurstof in het bier wordt naar bovenin de fles verdreven door de CO2 die onstaat bij de hergisting op fles.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 19-06-2016 22:23 u »
Ik denk zelf dat het niet heel veel kwaad kan. Er is nog weinig koolzuur dus hij zal niet gaan schuimen.

Maar ik denk ook dat het niet echt nodig is, het kleine beetje zuurstof in het bier wordt naar bovenin de fles verdreven door de CO2 die onstaat bij de hergisting op fles.

Als de fles gesloten is kan er niet veel verdreven worden.

Gelukkig wordt het grootste gedeelte van de zuurstof verbruikt bij het aanmaken van nieuwe gistcellen tijdens de hergisting op fles. Neemt niet weg dat je moet zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof bij je bier komt na de hoofdgisting. Bier is erg gevoelig voor oxidatie.

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2016 11:58 u »
Als de fles gesloten is kan er niet veel verdreven worden.

Gelukkig wordt het grootste gedeelte van de zuurstof verbruikt bij het aanmaken van nieuwe gistcellen tijdens de hergisting op fles. Neemt niet weg dat je moet zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof bij je bier komt na de hoofdgisting. Bier is erg gevoelig voor oxidatie.

De flessen zijn nog niet gesloten, het dopje ligt los op de fles en wordt met n vinger op zijn plaats gehouden.
De fles wordt dan een keer omgekeerd, de vinger houd het dopje op zijn plaats en er wordt geen bier verspilt hierdoor.
Na het omkeren zie je dat er gas ontsnapt uit de fles, omdat het dopje omhoog komt.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2016 12:02 u »
Maar zal dat niet eerder koolzuurgas zijn? Jacques?

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 20-06-2016 12:14 u »
Maar zal dat niet eerder koolzuurgas zijn? Jacques?

Natuurlijk is het ook CO2, maar ik denk dat het 02 wordt verdreven door het C02.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #6 Gepost op: 20-06-2016 13:44 u »
Natuurlijk is het ook CO2, maar ik denk dat het 02 wordt verdreven door het C02.

Mijn vraag is dus of dat niet gewoon merendeels CO2 is.

Als je het echt goed wil doen, dan moet je de flesjes in een sonisch bad zetten met stikstof gevulde ballontjes erop.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #7 Gepost op: 20-06-2016 16:20 u »
Als je het flesje schudt ('een keer omkeren')  zoals de post zegt breng je de zuurstof die in de kopruimte zit al in contact met het bier (en dat wilde je toch voorkomen). Zoals het hier beschreven staat is het dus absolute flauwekul. Wat wl kan is om een tik tegen de hals te geven, zodat CO2 dat al in je bier zit eruit komt. Je krijgt dan wat schuim dat het zuurstof verdrijft.

Als je hergist op de fles (afvullen met bottelsuiker waarna de gist de suiker omzet in alcohol en CO2) dan is het allemaal minder zinvol. De gist zal als eerste de zuurstof gebruiken. Pas als er te weinig zuurstof is zal de gist alcohol en CO2 gaan vormen.

Zelf vul ik regelmatig af met het CO2 al in het bier verzadigd. Ik heb dan geen hergisting meer nodig. Daarbij zorg ik er dus altijd voor dat het schuim uit de fles komt. Ik ben dan het grootste deel van de zuurstof kwijt.

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 20-06-2016 19:03 u »

Zelf vul ik regelmatig af met het CO2 al in het bier verzadigd. Ik heb dan geen hergisting meer nodig. Daarbij zorg ik er dus altijd voor dat het schuim uit de fles komt. Ik ben dan het grootste deel van de zuurstof kwijt.

Hoe doe je dit? Vanuit een keg?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20-06-2016 21:19 u »

Zoals Zooms terecht opmerkt lost de zuurstof op door met de fles te schudden. Door het schudden ontsnapt er namelijk koolzuur waardoor de zuurstof juist kan oplossen.

Een tik tegen de fles werkt een stuk beter en is een oude methode die in oude brouwerijen veel werd toegepast voordat massaal overgestapt werd op het onder tegendruk vullen van flessen.

In de moderne brouwerijen wordt er een minuscule hoeveelheid water in de mond van de fles gespoten vlak voor het moment dat de kroonkurk op de fles gaat. Door het waterstraaltje komt koolzuur vrij, die de zuurstof verdringt. Voor ons hobbybrouwers is dit denk ik niet praktisch uit te voeren tenzij je met meerdere mensen bottelt. 

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 20-06-2016 21:22 u »
Wat wl kan is om een tik tegen de hals te geven, zodat CO2 dat al in je bier zit eruit komt. Je krijgt dan wat schuim dat het zuurstof verdrijft.

Ah dat is inderdaad beter denk ik.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #11 Gepost op: 20-06-2016 22:03 u »
Hoe doe je dit? Vanuit een keg?

Dat kan vanuit de keg, maar ook als je het bier gedurende een tijd bij wat lagere temp hebt gehad (uiteraard gaat het bij een lager beter). Je hebt helemaal niet zo veel CO2 in het bier nodig om er wat uit te kunnen laten. Maar nogmaals: als je gaat hergisten op de fles heeft het helemaal niet zo veel zin.

Tags: