Vraagje over het bottelen

Gestart door Brouwerke94, 17-06-2016 11:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerke94

Hallo allemaal,

Ik zag laatst iemand zijn gevulde flessen met bier schudden (één keer omkeren van de fles) zonder dat de kroonkurk vastgemaakt was.
Na het schudden van de fles kwam veel gas uit het flesje, hierdoor wordt het zuurstof verdreven zei de man die aan het bottelen was.

Is dit slim om te doen?

Groet,
Brouwerke

DLB

Ik denk zelf dat het niet heel veel kwaad kan. Er is nog weinig koolzuur dus hij zal niet gaan schuimen.

Maar ik denk ook dat het niet echt nodig is, het kleine beetje zuurstof in het bier wordt naar bovenin de fles verdreven door de CO2 die onstaat bij de hergisting op fles.

Jacques

Citaat van: DLB op 17-06-2016  11:52 uIk denk zelf dat het niet heel veel kwaad kan. Er is nog weinig koolzuur dus hij zal niet gaan schuimen.

Maar ik denk ook dat het niet echt nodig is, het kleine beetje zuurstof in het bier wordt naar bovenin de fles verdreven door de CO2 die onstaat bij de hergisting op fles.

Als de fles gesloten is kan er niet veel verdreven worden.

Gelukkig wordt het grootste gedeelte van de zuurstof verbruikt bij het aanmaken van nieuwe gistcellen tijdens de hergisting op fles. Neemt niet weg dat je moet zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof bij je bier komt na de hoofdgisting. Bier is erg gevoelig voor oxidatie.

Brouwerke94

Citaat van: Jacques op 19-06-2016  22:23 uAls de fles gesloten is kan er niet veel verdreven worden.

Gelukkig wordt het grootste gedeelte van de zuurstof verbruikt bij het aanmaken van nieuwe gistcellen tijdens de hergisting op fles. Neemt niet weg dat je moet zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof bij je bier komt na de hoofdgisting. Bier is erg gevoelig voor oxidatie.

De flessen zijn nog niet gesloten, het dopje ligt los op de fles en wordt met één vinger op zijn plaats gehouden.
De fles wordt dan een keer omgekeerd, de vinger houd het dopje op zijn plaats en er wordt geen bier verspilt hierdoor.
Na het omkeren zie je dat er gas ontsnapt uit de fles, omdat het dopje omhoog komt.

Haagse Wouter

Maar zal dat niet eerder koolzuurgas zijn? Jacques?

Brouwerke94

Citaat van: Haagse Wouter op 20-06-2016  12:02 uMaar zal dat niet eerder koolzuurgas zijn? Jacques?

Natuurlijk is het ook CO2, maar ik denk dat het 02 wordt verdreven door het C02.

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwerke94 op 20-06-2016  12:14 uNatuurlijk is het ook CO2, maar ik denk dat het 02 wordt verdreven door het C02.

Mijn vraag is dus of dat niet gewoon merendeels CO2 is.

Als je het echt goed wil doen, dan moet je de flesjes in een sonisch bad zetten met stikstof gevulde ballontjes erop.

Zooms

Als je het flesje schudt ('een keer omkeren')  zoals de post zegt breng je de zuurstof die in de kopruimte zit al in contact met het bier (en dat wilde je toch voorkomen). Zoals het hier beschreven staat is het dus absolute flauwekul. Wat wél kan is om een tik tegen de hals te geven, zodat CO2 dat al in je bier zit eruit komt. Je krijgt dan wat schuim dat het zuurstof verdrijft.

Als je hergist op de fles (afvullen met bottelsuiker waarna de gist de suiker omzet in alcohol en CO2) dan is het allemaal minder zinvol. De gist zal als eerste de zuurstof gebruiken. Pas als er te weinig zuurstof is zal de gist alcohol en CO2 gaan vormen.

Zelf vul ik regelmatig af met het CO2 al in het bier verzadigd. Ik heb dan geen hergisting meer nodig. Daarbij zorg ik er dus altijd voor dat het schuim uit de fles komt. Ik ben dan het grootste deel van de zuurstof kwijt.

DenMaarten

Citaat van: Zooms op 20-06-2016  16:20 uZelf vul ik regelmatig af met het CO2 al in het bier verzadigd. Ik heb dan geen hergisting meer nodig. Daarbij zorg ik er dus altijd voor dat het schuim uit de fles komt. Ik ben dan het grootste deel van de zuurstof kwijt.

Hoe doe je dit? Vanuit een keg?

Jacques

Citaat van: Brouwerke94 op 20-06-2016  12:14 uNatuurlijk is het ook CO2, maar ik denk dat het 02 wordt verdreven door het C02.

Zoals Zooms terecht opmerkt lost de zuurstof op door met de fles te schudden. Door het schudden ontsnapt er namelijk koolzuur waardoor de zuurstof juist kan oplossen.

Een tik tegen de fles werkt een stuk beter en is een oude methode die in oude brouwerijen veel werd toegepast voordat massaal overgestapt werd op het onder tegendruk vullen van flessen.

In de moderne brouwerijen wordt er een minuscule hoeveelheid water in de mond van de fles gespoten vlak voor het moment dat de kroonkurk op de fles gaat. Door het waterstraaltje komt koolzuur vrij, die de zuurstof verdringt. Voor ons hobbybrouwers is dit denk ik niet praktisch uit te voeren tenzij je met meerdere mensen bottelt. 

Brouwerke94

Citaat van: Zooms op 20-06-2016  16:20 uWat wél kan is om een tik tegen de hals te geven, zodat CO2 dat al in je bier zit eruit komt. Je krijgt dan wat schuim dat het zuurstof verdrijft.


Ah dat is inderdaad beter denk ik.

Zooms

Citaat van: DenMaarten op 20-06-2016  19:03 uHoe doe je dit? Vanuit een keg?

Dat kan vanuit de keg, maar ook als je het bier gedurende een tijd bij wat lagere temp hebt gehad (uiteraard gaat het bij een lager beter). Je hebt helemaal niet zo veel CO2 in het bier nodig om er wat uit te kunnen laten. Maar nogmaals: als je gaat hergisten op de fles heeft het helemaal niet zo veel zin.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.