Wat drijft er op mijn pale ale?

Gestart door Robbie, 11-06-2016 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Robbie

Goedemorgen allen,

Vorige week zaterdag was de hoofdvergisting gestopt van dit bier. Een Smash bier met als ingrediënten Pale mout, Cascade hop en US-05 SafAle.

Donderdagavond heb ik de koelkast op 4 graden gezet - met als doel om deze ochtend het bier op fles te zetten. Echter - ik zie van alles drijven. Bier zelf smaakt niet zuur maar is ook niet helder. Is dit gewoon gist?

#wat_drijft_er_op_mijn_bier

Adbrouwt

Restanten van het schuim met hopharsen denk ik.

Robbie

Hoi Ad,

Ik had gehoopt dat door te cold-crashen deze resten zouden zakken. Kan ik dit er gewoon met een schuimspaan afscheppen en dan bottelen?

gr. Robbert

Oscar

Dit is gewoon gist, niets afscheppen. Overhevelen, suiker erbij en bottelen... Geen rare dingen doen!  ;)

Robbie

Oscar - dat ga ik dan maar 's doen! Ik vertrouwde het even niet [emoji3]

Ansius

Citaat van: Oscar op 11-06-2016  12:42 uDit is gewoon gist, niets afscheppen. Overhevelen, suiker erbij en bottelen... Geen rare dingen doen!  ;)

Zeker weten dat dat gist is?

bultje76

Citaat van: Ansius op 11-06-2016  14:48 uZeker weten dat dat gist is?
Ja

Emanuel

Heb dit ook 2 keer gehad. Bij mij kwam dit door een te heftige gisting. Heb zelf bij het overhevelen gefilterd met een ontsmet zakdoek zodat dit niet in de bottelemmer terecht kwam. Bij beide bieren is dit niet ten nadele van de smaak geweest, dus mazzel gehad dat er geen oxidatie was ontstaan.

Oscar

Citaat van: Emanuel op 11-06-2016  16:49 uHeb zelf bij het overhevelen gefilterd met een ontsmet zakdoek

Dat was dus nergens voor nodig... Gewoon vertrouwen op datgene wat er gebeurd in je bier. Als je schoon hebt gewerkt is er niets aan de hand!  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Ansius op 11-06-2016  14:48 uZeker weten dat dat gist is?

Zo te zien wel. Afhankelijk van de gist kan er geen gist op het bier drijven, een dun fragmentarisch laagje zoals op de foto of een dik schuimdek.

Kaam ziet er uit als een grijs vlies dat het gehele oppervlak bedekt.

Robbie

Bedankt heren - weer wat geleerd. Ik heb het bier vandaag in de fles gedaan. Ik was even in de veronderstelling dat het gist naar de bodem zakt als het uitgewerkt is.

Er waren nog 2 vragen waar ik zo direct geen antwoord op kon vinden, misschien willen jullie me nog een keer bijstaan :)

Het bier was 4 graden toen ik het overhevelde naar de bottelemmer - ik heb toen de suiker gemengd en ben op deze koude temperatuur gaan bottelen. Het nagisten op de fles gebeurt - ivm koelkast-ruimte-gebrek - bij 18 graden. Ik vroeg me af of dit nog kwaad kan ivm uitzetten van vloeistof door warmte op de fles?

Wat me opviel was dat ik redelijk wat volume kwijt was - iets meer als 1 liter. Kan zijn dat ik fout heb gemeten - maar ik neem aan dat er ook gewichtsverlies optreedt (CO2 en andere stoffen) tijdens het gisten?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-06-2016  23:24 uZo te zien wel. Afhankelijk van de gist kan er geen gist op het bier drijven, een dun fragmentarisch laagje zoals op de foto of een dik schuimdek.

Hebben anderen dit ook gezien met de US-05 SafAle gist? Daar is nu een microscoop erg handig voor om te zien of het gist is.

Ronnie

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2016  08:26 uHebben anderen dit ook gezien met de US-05 SafAle gist? Daar is nu een microscoop erg handig voor om te zien of het gist is...
en ook wat andere citaten

Dorie zeg! Al die mensen die een beginneling ongerust maken.
Bottelen Robbie!

Adbrouwt

Citaat van: Ronnie op 12-06-2016  08:36 uDorie zeg! al die mensen die een beginneling ongerust maken.
Bottelen Robbie!
Robbie heeft al gebotteld en wat is er mis met iemand nog meer informatie geven. Uiteindelijk is het Robbie die de keuze moet maken en dat heeft hij nu gedaan.

mbroek

Citaat van: Robbie op 11-06-2016  23:47 uHet bier was 4 graden toen ik het overhevelde naar de bottelemmer - ik heb toen de suiker gemengd en ben op deze koude temperatuur gaan bottelen. Het nagisten op de fles gebeurt - ivm koelkast-ruimte-gebrek - bij 18 graden. Ik vroeg me af of dit nog kwaad kan ivm uitzetten van vloeistof door warmte op de fles?

Wat me opviel was dat ik redelijk wat volume kwijt was - iets meer als 1 liter. Kan zijn dat ik fout heb gemeten - maar ik neem aan dat er ook gewichtsverlies optreedt (CO2 en andere stoffen) tijdens het gisten?

Warmer zetten voor een week of twee, het best 23 .. 25 ºC. Dat moet nu geen probleem zijn. Bij 18 ºC gaat je hergisting veel te traag.

Met hevelen en bottelen raak je altijd wat volume kwijt, dat hoort er nu eenmaal bij. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2016  08:26 uHebben anderen dit ook gezien met de US-05 SafAle gist? Daar is nu een microscoop erg handig voor om te zien of het gist is.

Je gaat dan gist zien. Alleen weet je dan niet of het gaat om biergist of een wilde gist zoals kaam.

Overigens zie ik regelmatig dergelijke laagjes gist op mijn bieren als ik ga koudhoppen. Vaak is het laagje na een paar dagen verdwenen.

bierwillumpie

Ik heb dit 2x gehad met een pale ale, zelfde mout, zelfde gist, zowel met Cascade hop en met Galena. Dacht eerst dat het kwam door het granaatappelsap wat ik bij nagisting had gedaan. Gewoon bottelen. Het is een lekker biertje geworden:)

Robbie

Nou mannen, bedankt hoor voor alle feedback.

@bierwillumpie - dat is dan waarschijnlijk niet toevallig :)

ik heb een flesje in de koelkast gezet om vanavond eens te proberen - ben benieuwd.

ciesvandekwis

Als ik bottel markeer ik meestal wel de laatste flesjes met een kruisje. Vaak komt daar wel wat residu in uit de bodem van de emmer, zoals hophars of koudhoprestjes, met gushers als gevolg. Die wil je niet cadeau doen aan argeloos blije en onwetende mensen  >:D.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.