Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Columbus hop  (gelezen 12436 keer)

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
Re: Columbus hop
« Reactie #25 Gepost op: 05-09-2016 17:42 u »
Ik vertrouw het niet helemaal, want Brouwland en van der Kooy zitten ongeveer gelijk net als amihopfen. Alleen Brouwmarkt wijkt erg af.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 05-09-2016 18:55 u »
Reactie van Brouwland, de Columbus alfapercentage klopt met wat op de verpakking staat, het is gewoon een teleurstellende oogst.
Prima voor koudhop want het aroma is prima.

Brouwland of Brouwmarkt ???

Wat is het nu?

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 05-09-2016 23:40 u »
Brouwland of Brouwmarkt ???

Wat is het nu?
Brouwmarkt, daar had ik Columbus van 7,5% en daar hadden ze ook Willamette van 10,4% de bekende arsegan pakketjes. (Brouwland heeft Brewferm pakketjes)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #28 Gepost op: 06-09-2016 07:05 u »
Brouwmarkt, daar had ik Columbus van 7,5% en daar hadden ze ook Willamette van 10,4% de bekende arsegan pakketjes. (Brouwland heeft Brewferm pakketjes)
Misschien je vorige posts aanpassen? Daar spreek je regelmatig over Brouwland terwijl het over Brouwmarkt gaat.

Offline Stoekie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 06-09-2016 21:59 u »
Ik heb net ook een pakje Willamette pellets binnengekregen met hetzelfde label 10,4% alfazuur. Volgens wikipedia hebben die normaal 3 - 6% alfa.
Brouwmarkt biedt ook Willamette bellen aan, die staat op de site voor 4% Alfa.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #30 Gepost op: 07-09-2016 21:21 u »
Op mijn pakje Columbus ook 7,5% Alfa. Is het wijs om dit % in mijn receptuur aan te houden of moet ik eigenwijs zijn?

Erick

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 07-09-2016 21:36 u »
Ik zou gewoon eens contact opnemen met Brouwmarkt in plaats van die vragen hier te stellen,
But thats just me.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #32 Gepost op: 09-09-2016 13:23 u »
Ik zou gewoon eens contact opnemen met Brouwmarkt in plaats van die vragen hier te stellen,
But thats just me.
Ik heb net met Brouwmarkt gesproken. Ze blijven bij hoog en bij laag beweren dat hun Willamette Pellets 10,4 alfazuur hebben.

Ik weiger dit te geloven... Er is geen enkele leverancier die Willamette met meer dan 6.1% aanbiedt.
Het is mijns inziens bedenkelijk dat ze daar bij Brouwmarkt ook geen vraagtekens bij willen zetten!

Offline Juindorper

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 09-09-2016 22:58 u »
Ik heb net met Brouwmarkt gesproken. Ze blijven bij hoog en bij laag beweren dat hun Willamette Pellets 10,4 alfazuur hebben.

Ik weiger dit te geloven... Er is geen enkele leverancier die Willamette met meer dan 6.1% aanbiedt.
Het is mijns inziens bedenkelijk dat ze daar bij Brouwmarkt ook geen vraagtekens bij willen zetten!
Fouten toegeven is nou eenmaal niet echt gebruikelijk in het bedrijfsleven.
Maar dat ze als enige hop met zulke afwijkende percentages verkopen is wel erg vreemd en het zou toch wel knullig zijn om je bier hier door te laten verpesten.

Offline animan

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 13-09-2016 18:46 u »
But thats just me.

ik krijg helemaal geen antwoord aan mijn emails. Een APA gebrouwen met Columbus/Cascade een week geleden die moet 35 IBUs hebben als de 7.5 klopt maar smaakt veel meer bitter dan dat.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #35 Gepost op: 14-09-2016 08:57 u »
Voor wat betreft de Willamette hop die Brouwmarkt beschrijft als Alfa 10,4% kan ik met vrij grote zekerheid zeggen dat het dat niet is.
Voor het brouwen heb ik eerst even een korreltje geproefd en dat 'bitterde' niet echt als 10,4 in mijn mond.
Bij het brouwen heb ik maar gewoon de hoeveelheid van mijn recept voor een Porter voor een IBU van 40 aangehouden en deze hop toegevoegd na 30 minuten en bij het whirlpoolen.
De hopbeleving was niet anders dan de Willamette hop van Amihopfen van 5% die ik de vorige keer heb gebruikt.
Nu na 3 dagen smaakt het jong bier toch echt niet naar 10,4 alfa en 63 IBU, gewoon hetzelfde als mijn vorige brouwsel met hetzelfde recept.
Wijze les: kijk uit met de hop van Brouwmarkt, ook gek dat ze nog steeds hop van 2014 verkopen...

Serge VL

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 14-09-2016 09:28 u »
Wil je de alfa waarden van je hop die je aankoopt toetsen aan wat deze normaal gezien voor dat specifiek oogstjaar is (zelfs per land) kan je in november steeds de rapporten van de The International Hop Growers Convention even nazien. In het Economic Commission Full Statistical Report vind je de meeste alfa waarden per land en per soort.
http://www.usahops.org/index.cfm?fuseaction=stats&pageID=9
of via de BARTH REPORTS / MARKET LEADERS REPORTS
http://www.barthhaasgroup.com/en/media-library/downloads?medium__downloads=BART+BERICHT+-+MARKET+LEADERS+REPORT&cck=media_center__downloads&boxchecked=0&search=media_center__downloads&task=search

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #37 Gepost op: 14-09-2016 10:34 u »
Serge bedankt voor de link, ik had het gevonden door een stuk of 10 aanbieders van hop te checken, maar dit geeft jouw link:

Willamette
Named after Oregon’s Willamette River, which runs through that state’s hop growing region, Willamette was released in 1976 from the U.S.D.A. breeding program. The variety is characterized by a low alpha acids content and mild aroma.  It is the most popular American aroma hop accounting for approximately 20% of total U.S. hop acreage. The aroma can be described as mild, slightly spicy, and pleasant.

Yield (kilos per hectare)
1500 - 1900
Yield (lbs per acre)
1300 - 1700
Alpha Acids
4.0 - 6.0%

Beta Acids
3.5 - 4.5%
Alpha-Beta Ratio
1.3 - 1.4
Cohumulone (% of alpha acids):
30 - 35%
Total Oils (Mls. per 100 grams dried hops)
1.0 - 1.5
Myrcene (as % of total oils)
30 - 40%
Caryophyllene (as % of total oils)
6.5 - 8.2%
Humulene (as % of total oils)
20 - 27%
Farnesene (as % of total oils)
5 - 6%
Storage (% alpha acids remaining after 6 months storage at 20° C)
60-65%
Possible Substitutions
Fuggle, Tettnang, Styrian Golding

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 14-09-2016 10:40 u »
Duidelijk verhaal, Brouwmarkt zit dus te klooien met die percentages... Ik ga voorlopig naar de winkel in Jubbega voor de hop.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #39 Gepost op: 27-11-2016 22:25 u »
Bij vriezercontrole kwam ik ook een pakje Columbus van 7,5% tegen van Brouwmarkt, ik kom er wel eens in de buurt voor mijn werk en heb bij aanschaf niet goed opgelet. Afijn, die 7,5 neem ik dan maar met een korreltje zout. Ga gewoon uit van 10-12%. Te bitter is het niet zo snel en had de hop in gedachten voor een American Barleywine.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #40 Gepost op: 28-11-2016 20:02 u »
Toch eens in mijn vriezer gekeken... Columbus 16,7%. Arsegan van Brouwmarkt.
Maar die ligt dan ook wel een tijd al in de vriezer.
Kan geen oogstjaar of verpakkingsdatum terugvinden, alleen een tht datum van 28-01-2016.

Offline Jeroen D

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron ;-)
    • Jeroen Duijvestijn
Columbus hop
« Reactie #41 Gepost op: 08-12-2016 08:30 u »
Ik heb onlangs nog Columbus BLOEMEN gehaald.

Besteld: 2 oktober 2016
Alpha: 15,6%
Herkomst: USA/2015
Prijs 100 gram: € 4,75 (ik heb wel €6,95 betaald via webshop echter... hmmm....)
Batchnummer:20160712

De BLOEMEN lijken wel in orde.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #42 Gepost op: 19-05-2021 13:46 u »
Ik vind Columbus als koudhop en aromahop fantastisch :)

Voor welke bierstijlen zouden jullie deze hop gebruiken? Ik wil een beetje ruimte maken in m’n vriezer en ik heb denk ik al een jaar lang een zakje Columbus hopbellen liggen - van Arsegan - dus het alfazuurpercentage is onbekend  ;D

Ik zou hem natuurlijk ergens als vlamuit of koudhop in kunnen doen, maar volgens Stan Hieronymus is de houdbaarheid van deze hop “very poor”. Ik weet dus niet oftie nu nog wel een lekker aroma afgeeft..

Ik zit er nu aan te denken om hem maar gewoon als bitterhop in verschillende biertjes te gebruiken, maar liever brouw ik er een APA mee, of een amber red oid, met meerdere hopgiften Columbus.

Jullie nog suggesties?

Online Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 19-05-2021 14:12 u »
Bitterhop in een IPA bijvoorbeeld: https://brouwbeesten.nl/recept-prosessionrups-2/

Offline jooprules

• Junior lid
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 19-05-2021 14:34 u »
Voor welke bierstijlen zouden jullie deze hop gebruiken? Ik wil een beetje ruimte maken in m’n vriezer en ik heb denk ik al een jaar lang een zakje Columbus hopbellen liggen - van Arsegan - dus het alfazuurpercentage is onbekend  ;D

Ik zou hem natuurlijk ergens als vlamuit of koudhop in kunnen doen, maar volgens Stan Hieronymus is de houdbaarheid van deze hop “very poor”. Ik weet dus niet oftie nu nog wel een lekker aroma afgeeft..

Ik zit er nu aan te denken om hem maar gewoon als bitterhop in verschillende biertjes te gebruiken, maar liever brouw ik er een APA mee, of een amber red oid, met meerdere hopgiften Columbus.

Jullie nog suggesties?

Ik vind deze hop ook erg fijn. In bijna al mijn brouwsels heb ik deze nog gebruikt (Zijn er wel pas zes  :nut:) van porter, apa, tot amber ale tot recentelijk een ipa. Geeft erg fijn aroma in de whirlpool en koudhop maar ook als bitterhop heel goed bruikbaar. Past prima bij Cascade bijvoorbeeld, of mandarina bavaria. Ik gebruik em meestal als bitterhop en laat em nog eens terugkomen in een late toevoeging of koudhop of allebei.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #45 Gepost op: 19-05-2021 20:04 u »
Voor welke bierstijlen zouden jullie deze hop gebruiken?

Een American Amber Red Ale...

https://www.brouwerijeanske.nl/bieren/ei-van-kolumbus/

:brouwen: :biersmile: :proost:

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #46 Gepost op: 19-05-2021 20:57 u »
Een American Amber Red Ale...

Ja daar neig ik ook het meest naar, maar dan moet ‘ie daar nog wel fris genoeg voor zijn na een jaar...

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #47 Gepost op: 19-05-2021 22:52 u »
Ik wil een beetje ruimte maken in m’n vriezer en ik heb denk ik al een jaar lang een zakje Columbus hopbellen liggen ...... maar volgens Stan Hieronymus is de houdbaarheid van deze hop “very poor”.

Ik neem aan dat je hier verwijst naar de indicaties over 'storage' bij de verschillende hop soorten in zijn boek 'For the love of hops'. Die indicaties zijn niet van toepassing wanneer je de hop vacuüm verpakt in de diepvries bewaart. Lees o.a. pagina's 138 en 230/231 maar eens wat hij daarover zegt.

Vacuüm verpakt in de diepvries kun je hop een hele poos goed houden.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #48 Gepost op: 20-05-2021 19:20 u »
Ik neem aan dat je hier verwijst naar de indicaties over 'storage' bij de verschillende hop soorten in zijn boek 'For the love of hops'. Die indicaties zijn niet van toepassing wanneer je de hop vacuüm verpakt in de diepvries bewaart. Lees o.a. pagina's 138 en 230/231 maar eens wat hij daarover zegt.

Vacuüm verpakt in de diepvries kun je hop een hele poos goed houden.

Ja dat boek bedoel ik ja. Ik ben het net begonnen te lezen en nog niet bij de pagina’s die jij noemt, maar ik had al wel die houdbaarheid zien staan. Kennelijk is het zo simpel dus niet. Overigens heb ik ze wel in de vriezer liggen maar niet vacuüm. Zal kijken wat het boek erover zegt. Jij maakt je in ieder geval niet zo’n zorgen over de smaak begrijp ik, dat is goed nieuws :)

Tags: