EBC-waarde bruine kandijsuiker

Gestart door Petertje, 04-06-2016 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Petertje

Op het moment ben ik een La Chouffe kloon aan het voorbereiden volgens het recept in dit topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23388.0.html
93.7% Pilsmout
6.3% Donkere Kandij suiker (Amber candi Sugar)

Nu vraag ik mij af welke EBC waarde ik moet gebruiken voor de donkere kandij
BrouwHulp stond bij mij op 10 EBC
Brouwmarkt geeft aan 350 EBC
Van der Kooy 425 EBC.

Maar nu heb ik 2 zakken liggen met het zelfde artikel nummer maar verschillende soorten kandijsuiker:
Oudere kandijsuiker:

Nieuwere kandijsuiker:

Na het oplossen van 10 gram suiker in 100 gram water is dit het verschil:

Nu vraag ik mij af van welke EBC-waarde ik ongeveer uit mag gaan bij deze zakken? Hebben jullie een idee?

mbroek

Ik zou sowieso contact opnemen met Brouwmarkt, een van die twee zakken heeft een fout etiket. De lichte zak lijkt op 10 tot 20 EBC, wat er uit de donkere zak komt komt aardig bij de 350 EBC in de buurt.

Die lichte lijkt mij de juiste voor jouw recept, die komt ook redelijk overeen met de van Gilse versie uit de super.

Petertje

Citaat van: mbroek op 04-06-2016  22:25 uIk zou sowieso contact opnemen met Brouwmarkt, een van die twee zakken heeft een fout etiket. De lichte zak lijkt op 10 tot 20 EBC, wat er uit de donkere zak komt komt aardig bij de 350 EBC in de buurt.

Die lichte lijkt mij de juiste voor jouw recept, die komt ook redelijk overeen met de van Gilse versie uit de super.

Bedankt! De lichte variant (begin 2015 gekocht) komt inderdaad perfect overeen met de Van Gilse Bruine kandij.

Dan hou ik voor de lichte 20 EBC aan en voor de donkere 350 EBC. Komt helemaal goed in de La Chouffe kloon.

PrinsPils

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Petertje een paar jaar geleden.

In het verleden heb ik altijd de bruine kandijsuiker van Van Gilse gebruikt, ervan uitgaande dat dit 10 EBC is (simpelweg omdat in BrouwHulp staat dat bruine kandijsuiker van de supermarkt 10 EBC is ;)).

Een tijdje terug heb ik 'Kandijsuiker Bruin' van Unibrew/vanderkooy gekocht, welke volgens het etiket zo'n 350 EBC zou moeten zijn. Bij het openen van de emmer kreeg ik ook de indruk dat de brokken donderder van kleur zijn dan die van Van Gilse, zie foto:

Voor de zekerheid heb ik hetzelfde testje gedaan als Petertje: van beiden 10 gram suiker in 100 gram heet water (zelfde temperatuur) opgelost:

Op het oog zijn de kleuren identiek. Vermoedelijk zien de brokken van Unibrew er gewoon donderder uit doordat ze groter zijn en daardoor minder licht doorlaten.

Nu vraag ik me af van welke van de twee de EBC waarden niet klopt. Is de EBC op het etiket van Unibrew/vanderkooy veel te hoog of is die 10 EBC die ik had aangenomen voor de Van Gilse suiker veel te laag? :-\

hansHalberstadt

Citaat van: Petertje op 04-06-2016  19:54 uNa het oplossen van 10 gram suiker in 100 gram water is dit het verschil:

Nu vraag ik mij af van welke EBC-waarde ik ongeveer uit mag gaan bij deze zakken? Hebben jullie een idee?
Je kunt de EBC waarde redelijk goed bepalen door het te vergelijken met pils. Heineken is ca 7 EBC.
Neem 2 identieke glazen en vul er een met pils. Dat is je 7 EBC referentie. 2e glas vul je met je verdunde suiker en verdun je net zolang tot je precies dezelfde kleur zit in het 1e glas. Stel dat je daarvoor de suiker moest verdunnen tot 1 g suiker opgelost tot 100 g oplossing dan is de kleur van de suiker 7 EBC * verdunningsfactor = 7 EBC x 100=700 EBC.

Jack126

Ik heb onlangs een pilsner gebrouwen en hiervan de helft met bruine kandijsuiker gebotteld en de andere helft met gewone suiker. Beide 6 g/l. Zal morgen een foto van de 2 naast elkaar maken.

Jack126

Rechts gebotteld met bruine candijsuiker en links met gewone suiker. Geen enkel verschil in te zien.

PSX_20230408_201322.jpg PSX_20230408_201224.jpg 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.