Stellingen Hobbybrouwendag

Gestart door Edwin, 16-10-2005 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha mannen :proost:

Voor wat betreft de stellingen:

1 Je mag in Nederland pas een professionele brouwerij beginnen als je daarvoor een gedegen brouwersopleiding hebt gevolgd (Duits model).
  Gegeven toelichting door Hoppie die helemaal niet met deze stelling eens is: Iedereen met maar een beetje motivatie, de juiste papieren en vergunningen kan maar een professionele brouwerij beginnen. Of ze nou kwaliteit maken of niet. Om deze kwaliteit wel te borgen zou iedereen die een brouwerij wil beginnen een juiste vooropleiding hebben gehad

2 Geheimzinnigheid over receptuur is complete onzin.
  Gegeven toelichting: Waarom doen brouwers zo geheimzinnig over hun recept. Er zijn verzoeken gedaan om het recept van Brand dubbelbock te krijgen omdat Brand er mee stopte maar nee je kreeg het niet. Geeft een recept wel alle informatie prijs? Onder amateurbrouwers ligt het vrijgeven van recepten meestal niet zo moeilijk .

3 Voor echte creativiteit moet je bij de thuisbrouwer zijn.
  Gegeven toelichting: Creativiteit is iets wat de profs niet kennen. Hun bier moet vooral niet te veel afwijken of opvallen. De consument wil bier en dat krijgen ze dan ook. De amateur brouwt wat hij of zijn directe omgeving lekker vind en kan daarom veel creatiever werken.

4 Korrelgistbier is een belediging voor de bierliefhebber.
  Gegeven toelichting: Bier is een kwestie van smaak. Veel bierdrinkers willen niet teveel(korrel) gist proeven, ze nemen wel kaugom als ze willen kauwen. De smaak is ook niet optimaal met veel gist, te chemisch en dat past niet in deze biologische tijd. Het gebruik van vloeibare gist heeft deze bijwerkingen niet.

5 Nederlandse bierbrouwers imiteren de Belgische brouwers.
  Gegeven toelichting: Als een brouwer in Nederland een bier op de markt zet is dat meestal wel een tripel, dubbel, witbier of een sterk gekruid bier. Net als de bieren die ook in België gebrouwen worden. Zelden of nooit verschijnt er een bier uit de Nederlandse brouwketel die een duidelijke Duitse, Engelse of Amerikaanse achtergrond heeft.

Misschien dat ik MO nu voor de voeten loop met zijn verslaglegging, maar als dat klaar is, dan haal ik deze stellingen natuurlijk weg.

Edwin

Hopmans


De discussie was moeilijk omdat ik (wij) me kan verplaatsen in de profesionele brouwer.

1.>Ik ben wel voorstander van een kleine brouwcursus met als boventoon hygiene.
     Maar de universiteit van Gent vind ik onzin voor een klein brouwerijtje.
     Je wordt in dit land al niet vrolijk van alle papieren die nodig zijn.
2.>Als ik prof was zou ik het recept ook voor mezelf houden.
3.>Wij zijn misschien creatiever, maar hebben ook geen financiele belangen.
4.>Belediging niet, maar ik geef de voorkeur aan opkweek.Maar de korrels worden wel steeds
     beter. Dit kan trouwens een mening zijn van zowel prof als amateur.
5.>Dat is op grote schaal wel zo, maar dat is niet verkeerd. Overigens ben ik van mening dat
     de biercultuur nu pas weer in volle glorie terug gaat komen. Tevens zijn Nederlanders flexibel
     wat betreft soorten bier. Engels en Duitse bieren worden hier ook gebrouwen. De Nederlandse
     bieren hebben van alles wat. Is ook weer een gemeenschappelijke stelling. Moeilijk dus.

Het waren moeilijke stellingen om te discusieren, mede gezien het feit dat wij amateurs ook
wel begrip hebben voor de profs, en omdat sommige stellingen zowel door amateurs als profs
verdedigd zouden kunnen worden.

Maar al met al was het een gezellige dag.
Het valt me toch weer op wat een toffe gasten de forummers stuk voor stuk zijn.

 :degroeten:

Edwin

Ha Hoppie :proost:

Tuurlijk snap ik de commerciële belangen van een professionele brouwer best wel, maar waarom gaan ze dan niet allemaal van tevoren naar een goede opleiding, zodat ze niet met trial-and-error (proberen en aanklooien) bieren brouwen en die dan vervolgens toch maar op de markt keilen, want er moet immers verdient worden? Om de biermarkt te beschermen en een zekere kwaliteit te waarborgen (lees: ons bierdrinkers beschermen tegen teveel probeerseltjes op de markt) zouden de brouwmeesters een juiste opleiding gevolgd moeten hebben.

Ik kan me nog enkele brouwerijen herinneren die net twee jaar of zo bezig waren, geen opleiding hebben gehad (maar wél het hart op de juiste plek!), en ondertussen een assortiment van zo'n 16 bieren hadden. Volgens mij is dat een bevestiging van mijn stellingname.

Edwin

Hopmans

Ben ik met je eens.
Wel een kort maar krachtige opleiding, desnoods zelfstudie.
Maar niet zo'n overdreven studie, waar we in Nederland zo goed in zijn.

 :degroeten:

Edwin

Ik vraag me alleen af of je het red met een korte (zelf)studie. Ik denk het niet; Kennis over de verschillende stappen in het brouwproces, de invloed van verschillende mouten, hoppen, gisten, waters end. Nog maar niet te spreken van alle biochemische kennis die nodig zou moeten zijn... Dat red je nooit in een LOI van 1 jaar!

Edwin

Johannes

Ik sprak laatst iemand die zei dat je je in duitsland pas brouwer mag noemen na het behalen van een universitaire graad.... :merlin:

Edwin

Precies! Daarop is de stelling ook gebaseerd!

Ik ben al lang blij dat Hoppie het belang van scholing voor het starten van een brouwerij inziet. Nu nog in laten zien dat een korte LOI nooit voldoende kan zijn >:D

Edwin

Johannes

Jammer dat de discussie niet is uitgewijd over de slechte kwaliteit van enkele kleine Nederlandse brouwers ik had verwacht dat die stelling nog kwam dus ben er maar niet over begonnen. Ach weet je wat, ik gooi m er hier nog even tegenaan:

Sommige kleine Nederlandse brouwers schaden het imago van collega's door slechte tot hele slechte bieren te brouwen.

Bij slijterij van Erp in Groningen haalde ik regelmatig een flesje van kleine onbekende Nederlandse brouwerijen. Hier ben ik mee opgehouden om dat ik meerdere malen echt slechte bieren heb gekocht voor al snel zo'n 1.80 euro per flesje. En dat terwijl ik voor 1.20-1.30 een Westmalle tripel kan kopen bij de Appie op de hoek en die smaakt altijd goed!

:degroeten:

Johannes

Edwin

Ha Johannes :proost:

Die stelling van jou zit een beetje verscholen in de eerste stelling waar we het nu ook nog over hebben. Ik ben het trouwens ROEREND met je eens!!!! Men moet de kost verdienen en kiepert zo alles op de markt. Dan krijg je zoiets als herfstbok, kerstbock en dergelijke en dat allemaal min of meer dezelfde kleur, alcoholpercentage en dergelijke en bovendien ook nog eens van dezelfde kleine brouwer op 5 hectoschaal!

Edwin

Johannes

tsja, of dat nou gebrek aan kennis is? misschien is het een gebrek aan:  zelfkritiek? goede smaak? vrienden/afnemers die geen eerlijk oordeel geven? Hoe dan ook het is soms zeeer bedroevend....

Hopmans

CiteerIk sprak laatst iemand die zei dat je je in duitsland pas brouwer mag noemen na het behalen van een universitaire graad....

En dit is nu exact het puntje waar ik het niet mee eens ben.
De exacte biochemische processen hoef je niet te weten.
Deze zijn te herleiden naar vuistregels en eenvoudigere wetenschap.
De universiteit is meer voor brouwmeesters van multinationale bedrijven of
als er sprake is van flinke expansie.
Een lokaal brouwertje hoeft naar mijn inziens geen universiteit te hebben.
Zo kan de normale man nooit eens een bedrijfje beginnen.
Dat wordt al zo slecht gestimuleerd door de overheid.
1-2 jaar met nadruk op techniek, hygiene, en oppervlakkige chemie is meer dan genoeg.

In feite kunnen wij al een lekker potje brouwen.
No opleiding what so ever.

1-2 jaar iets op LBO-MBO is meer dan genoeg.

 :degroeten:

Menno

Citaat van: Hoppie op 18-10-2005  20:50 u1-2 jaar iets op LBO-MBO is meer dan genoeg.

Gelijk ook een avond-opleiding voor volwassen inlassen met studieboeken (deels) gebaseerd op DIT forum en ik ga me misschien wel opgeven! :hoera:

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 18-10-2005  20:18 uSommige kleine Nederlandse brouwers schaden het imago van collega's door slechte tot hele slechte bieren te brouwen.

Bij slijterij van Erp in Groningen haalde ik regelmatig een flesje van kleine onbekende Nederlandse brouwerijen. Hier ben ik mee opgehouden om dat ik meerdere malen echt slechte bieren heb gekocht voor al snel zo'n 1.80 euro per flesje.
Dat sommige (kleine) Nederlandse brouwers zich soms moeten schamen voor hun bier, ben ik het eens. Ik heb zelfs op het Bokbierfestival in Amsterdam wel eens zuur bier geproefd. Kennelijk proeft de brouwer zijn bier te weinig.
Maar bier van een kleine brouwerij bij een slijterij halen is risicovol. Ze hebben soms zo veel verschillende bieren dat de omzetsnelheid te laag ligt. Nu zou dat in de studentenstad Groningen wel mee moeten vallen. Of drinken de studenten vooral het goedkopere bier van de grote brouwers en niet het duurdere bier van de kleine brouwers?

Hans Hans

Johannes

Citaat van: Hoorns Hopbier op 18-10-2005  21:45 uZe hebben soms zo veel verschillende bieren dat de omzetsnelheid te laag ligt.

Iemand die bier wil verkopen moet meer zijn dan brouwer, ook ondernemer (om alle andere kwaliteiten die je nodig hebt even kort samen te vatten)

Citaat van: Hoorns Hopbier op 18-10-2005  21:45 uOf drinken de studenten vooral het goedkopere bier van de grote brouwers en niet het duurdere bier van de kleine brouwers?

Er zijn best studenten met smaak die wel eens een goed biertje drinken maar waarom zouden ze dat duurdere biertje van die onbekende brouwer drinken waarvan ze nog niet weten of het wel lekker is?

MO

tijdens de brainstorm sessie voorafgaande aan de hobbybrouwen dag hebben we 14 stellingen bij elkaar verzonnen. Op nr 1 stond

1. Kleinere brouwerijen moeten elk brouwsel, ongeacht de kwaliteit, op de markt brengen

die stond op nr 1 omdat we daar meteen als eerste met zijn allen opkwamen. geen idee waarom het zo gelopen is, maar deze stelling heeft het niet gehaald tot de uiteindelijke stellingen.

ook mij gebeurt het veel te vaak dat ik slecht bier van Nederlandse brouwers koop. balen. er wordt echt vaak een potje van gemaakt in brouwend "professioneel" Nederland. ook de Belgen kunnen er ook wat van, van knoeien bedoel ik. nog een reden waarom ik zo'n fan ben van de misschien wat saaie maar wel bijna altijd van uitstekende kwaliteit zijnde Duitse bieren. Deutschland ueber alles!

Nu denk ik dat Harrie Vermeer, Theo Sonnemans en Joppen altijd goede bieren brouwen. Dat wel. Jan Nijboer was een uitbijter in het geheel afgelopen zaterdag. Toch moeten we het hier volgend jaar maar eens over hebben....


Edwin: Het is Theo Sonnemans (geen Sonnemand, klein spelvaudje)

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 18-10-2005  22:45 unog een reden waarom ik zo'n fan ben van de misschien wat saaie maar wel bijna altijd van uitstekende kwaliteit zijnde Duitse bieren. Deutschland ueber alles!
Met dat laatste ben ik het niet eens (en niet alleenn omdat het zo vreemd klinkt).
Ik ben bezig een mooie serie Engelse bieren te degusteren en die bevallen mij uitstekend! Niet te veel alcohol, hele mooie hopgeur, fijne hopsmaak en flessen van 500 ml.

Hans Hans


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.