Etiket in ontwikkeling > UPDATE 10 juni 2016

Gestart door Underdike, 02-06-2016 00:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

We hebben een buurman die ontwerper is zo gek gekregen om in Illustrator een etiket voor ons te ontwerpen, wat we met bier mogen betalen.

De steekwoorden waren: jaren 20 sfeer (De Stijl), iets erop dat relevant is aan het dorp waar we wonen, niet te druk label...
Hieronder de tussenstand, d'r gaat nog wat aan gesleuteld worden.

Dit is zeg maar de voorkant van het label, het etiket loopt links en rechts door (donker), waarbij op links een rij rondjes komen met soorten bier die we o.a. willen doen (aangeven wat in het flesje zit door een knipje of vinkje in het betreffende), en op rechts onze info & verwijzing naar onze website (met QR-code).

De naam is de bijnaam (scheldnaam) van ons dorp... De huisjes, water & kerk zijn interpretaties van onze omgeving.
Ik plaats later ook het eindresultaat wel even...

ThomasL

Strak hoor, ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit komt te zien.

Zuidema

Ziet er erg goed uit!


Proost!

broeder

Hoi,
Dat gaat er goed uit zien, ook de tekst in groot/klein kapitaal staat er goed bij.
Maar mag ik je er op wijzen dat er geen bierfabrieken bestaan...
wel: brouwerijen


groet,
broeder Willem

Underdike

Citaat van: broeder op 02-06-2016  09:46 uMaar mag ik je er op wijzen dat er geen bierfabrieken bestaan...
wel: brouwerijen
Dat was ook een beetje 'tongue-in-cheeck'  ;)
Het is een knipoog naar de dorps-kerk die in op een fabriek met schoorsteen lijkt, en ook naar onze gigantische productiecapaciteit (halve hectoliter) dat eigenlijk geen professioneel etiket rechtvaardigt  :D
D'r is trouwens ook een plan eventueel wat te gaan distilleren (bijvoorbeeld slecht bier doordraaien)...

emiel1


broeder

Citaat van: emiel1 op 02-06-2016  15:37 uhttp://bierfabriek.com/  :proost:
Tja... hier was ik al bang voor.
Maar toch klopt het niet, al is eenieder vrij om zelf zijn naam te kiezen (behalve pasgeborenen).
De keuken van een restaurant is ook geen kookfabriek bijvoorbeeld.

(laat Jacques het maar niet horen  :lessmile: :echtboos: )


groet,
broeder Willem

Jacques

Het klopt dat ik regelmatig opmerk dat bier niet gemaakt wordt, maar gebrouwen.
Net zo goed als dat je geen taart maakt maar bakt (Heel Holland bakt), en geen huis maakt maar bouwt (het is bouwvakker en geen maakvakker).
Brouwen is een ambacht, ook als het grootschalig gebeurt. Het woord brouwen verwijst naar dat aloude ambacht. Maken is een (te) algemene term. Je kunt niet alles maken...  ;)

Underdike

Er is niks denigrerends aan het woord fabriek wat mij betreft. Ik bezoek de halve week ambachtelijk werkende fabrieken, waar men nog trots is op hun hoge kwaliteit handenarbeid.

Zoals gezegd, het is een kwinkslag naar het giga-brouwvolume dat we halen (6 1/2 krat per brouwsel, te verdelen over 6 man)... en de mannen denken aan uitbreiden met likeur & gedestilleerd.

Jacques

Met het woord fabriek op zich is ook niet zo veel mis. Het gaat mij er om dat bier niet gemaakt wordt in een fabriek maar gebrouwen wordt in een brouwerij. Sommige ambachten hebben hun eigen terminologie.

emiel1

Citaat van: broeder op 02-06-2016  18:08 uTja... hier was ik al bang voor.
Maar toch klopt het niet, al is eenieder vrij om zelf zijn naam te kiezen (behalve pasgeborenen).
De keuken van een restaurant is ook geen kookfabriek bijvoorbeeld.

(laat Jacques het maar niet horen  :lessmile: :echtboos: )


groet,
broeder Willem

Het is gewoon een modewoord, ik zie overal in Amsterdam zaken als 'de frietfabriek', of 'de burgerfabriek' verschijnen. Ik ga er maar geen psychologische analyse op los laten waar dat vandaan komt ;)

Jacques

Citaat van: emiel1 op 03-06-2016  17:08 uHet is gewoon een modewoord, ik zie overal in Amsterdam zaken als 'de frietfabriek', of 'de burgerfabriek' verschijnen. Ik ga er maar geen psychologische analyse op los laten waar dat vandaan komt ;)

Bij Engelse teksten zie ik ook steeds vaker gesproken wordt over het maken van bier en het brouwen van koffie...

Coen


Brouwers

Citaat van: Jacques op 03-06-2016  16:58 uMet het woord fabriek op zich is ook niet zo veel mis. Het gaat mij er om dat bier niet gemaakt wordt in een fabriek maar gebrouwen wordt in een brouwerij. Sommige ambachten hebben hun eigen terminologie.
Jacques, gaf jij laatst niet aan dat je een biergilde oubollig vond klinken en dat bierbrouw vereniging niet beter vond klinken ;)?
Blijkt maar weer dat je soms net zo gecompliceerd kan zijn als sommige van je bieren >:D

Jacques

Citaat van: Brouwers op 03-06-2016  19:02 uJacques, gaf jij laatst niet aan dat je een biergilde oubollig vond klinken en dat bierbrouw vereniging niet beter vond klinken ;)?

Een gilde is een organisatiestructuur die gebruikelijk was in de middeleeuwen. Als leerling had je niets te zeggen.
Een vereniging is een eigentijdse organisatiestructuur waarbij alle leden gelijkwaardig zijn tijdens een algemene ledenvergadering. De hedendaagse gilden zijn niets anders dan verenigingen... Waarom dan niet zo noemen?

DJ

Jacques, je hebt helemaal gelijk, maar een gilde heeft een klank, waar ook buitenstaanders zoiets hebben nou daar hebben ze kennis en die kennis dragen- en geven ze door.
Vereniging klinkt als lekker drinken met vrienden en groepjesgeest.
Ik zit ook in een duivenvereniging, nou de 1 mag de ander niet en het lijkt allemaal peace en vree... dat is niet zo, de een kan bij de ander 't bloed wel drinken en je leert er niets.
Bij een vereniging heb je altijd het win-verlies aspect, iemand de schuld geven als het mis gaat.

Kijk zoals hier wat je samen hebt opgericht, er vallen soms wat woorden, maar over het algemeen wordt hier met respect met elkaar gesproken en omgegaan, denk ook talloze vriendschappen, elkaar helpen vooruit te komen, meedenken.
Dan mag er gerust over gesproken worden dat jullie de Hobbybrouwers GILDE hebben opgericht.
Hier leren de oudere brouwers de jongere (beginnende) brouwers de fijne kneepjes van het vak.
Dat is iets prachtigs, daar mag je verdomd trots op zijn.

Ik vind het een mooi etiket Underdike, ik loop maar te klooien met diverse programma's en plaatste er een paar en ik was blij met de kritiek, maar ik leer nog steeds.

Denk toch dat GILDE een pakkend woord is, waarbij je meer respect afdwingt naar de buitenwereld toe.
Net zoals Doktoren in een Maatschap plaatsnemen als je de kennis hebt, ook een woord uit vervlogen tijden, maar respect afdwingt naar de wereld er buiten en er binnen.

Maar Jacques en mede oprichters jullie hebben iets moois op de wereld gezet,  :)

broeder

Citaat van: broeder op 02-06-2016  18:08 u(laat Jacques het maar niet horen  :lessmile: :echtboos: )

Donders... wat ik nu weer aangericht.
Gaan we nu weer verder over het etiket :groots: :nut: :proost:
groet, broeder Willem

Adbrouwt

Citaat van: broeder op 04-06-2016  16:47 uDonders... wat ik nu weer aangericht.
Gaan we nu weer verder over het etiket :groots: :nut: :proost:
groet, broeder Willem
Haha iets met honden en slapen. Soms moet de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok broeder.
De sfeer op het etiket is prettig. En als jij het een fabriek wil noemen, wie houd je tegen. Ik hou wel van tegendraads zijn. Anders spraken we nu nog steeds oud Hollandsch.

DJ

Klinkt wel leuk toch bierfabriek en broeder Het is af en toe ff nodig.....en het etiket is best gaaf...

erdeve

Citaat van: Adbrouwt op 04-06-2016  17:26 uEn als jij het een fabriek wil noemen, wie houdt je tegen. Ik hou wel van tegendraads zijn. Anders spraken we nu nog steeds oud Hollandsch.

Helemaal mee eens! "Think different" gebruikte een groot vooruitstrevend en innovatief bedrijf eens als slogan.

broeder

Citaat van: DJ op 04-06-2016  17:46 uen broeder Het af en toe ff nodig...
Het zij je vergeven.
groet, broeder Willem

Underdike

De update van vanavond.
Aan de linker-kant kunnen we een kruisje zetten of gaatje ponsen bij dat wat van toepassing is.
En mocht het niet op de lijst staan, kunnen we het in 't onderste vakje opschrijven op drukken.

Volgens mij zijn we d'r zo wel een beetje... ik ga er maar eens een proefdrukje van laten maken (ga ze niet zelf printen, we bottellen 6 kratten per keer, dus 'k laat ze drukken als sticker).


broeder

Hoi,
als je zelfklevend (sticker) gaat gebruiken, kan met het verwijderen problemen krijgen.
Ik weet niet hoe groot de oplage gaat worden, maar laten (offset)drukken zal waarschijnlijk flink duurder uitvallen dan digitaal drukken. Niet veel drukkerijen hebben die mogelijkheid, maar met wat zoeken op internet is dat wel te vinden. (zoek bijvoorbeeld met: digitaal drukken of HP Indigo)
Succes en groet,
broeder Willem

Underdike

Hoi Willem,
Ik heb bij etiketxl.nl een proefpakketje besteld, van de materialen & lijmsoorten die ze leveren.
Van alle soorten een strookje op twee schone flesje geplakt, 1 flesje een dag in een pan met water, en 1 fles in de koelkast gedaan... en daarna gekeken welke wél in de koelkast blijft zitten, en welke niet uit zichzelf er vanaf drijven, maar wél door peuteren met je nagel in 1 stuk zonder resten achter te laten van het flesje afkomt.
Hrt antwoord is: de PP etiketten met 'permanente' lijm blijft goed zitten bij kou en water, maar gaat er nog makkelijk af (zonder weken zelfs).

Een PP-etiket (polypropyleen) kan full-colour gedrukt worden, we hebben het etiket in vector-format (gemaakt in Illustrator) dus het kan scherp & zonder rasters gedrukt worden, en de kosten zijn amper hoger dan papier.
Omdat we het voor verschillende bieren kunnen gebruiken bestellen we er een paar duizend, dan komen ze op 6 cent per stuk (we verbruiken er plm. 150 per brouwsel).

Underdike

Link naar etiketten-test:

Link naar proeven eerste flesje van 't eerste brouwsel (een Dubbel):

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.