Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Uitgeborreld, toch laten rusten?  (gelezen 5881 keer)

Offline Maarten_www

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Het moet borrelen, niet bruisen.
Uitgeborreld, toch laten rusten?
« Gepost op: 31-05-2016 12:32 u »
Ik heb net een Belgische Pale Ale gebrouwen met Wyeast 3522 - Belgian Ardennen). Een kleine hoeveelheid: 11 liter in het gistvat.

Na 24 uur was de gisting volledig afgelopen, geen bubbeltje meer. Het eind SG was 1,010, lager dan voorspeld. Ik heb toen de volgende ochtend overgeheveld en direct gebotteld. Tijdens het bottelen schuimde het bier enorm, waardoor ik in 2 stappen moest bottelen. Ook zat er in mijn vat op de bodem alweer een laagje gist, terwijl het er nog geen 2 uur in gezeten heeft.

Mijn vraag is nu: Had ik het bier toch nog een paar dagen moeten laten rusten, zodat er meer gist kon bezinken? En had het bier dan bij het bottelen minder geschuimd?

Hartelijke groet,

Maarten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
Re: Uitgeborreld, toch laten rusten?
« Reactie #1 Gepost op: 31-05-2016 12:57 u »
48 uur na brouwen al bottelen is wel heel erg snel, de hoofdgisting zal wel voorbij zijn (wel best snel maar dat kan) maar de nagisting is nog bezig denk ik, ik zou heel erg oppassen met de flesjes, konden wel eens bierbommen worden...

Offline Maarten_www

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 31-05-2016 14:01 u »
Dank voor de tip. Ik hou ze in de gaten. Er ligt nu al een laagje gist op de bodem.

Groeten, Maarten

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 31-05-2016 21:46 u »
Ik heb net een Belgische Pale Ale gebrouwen met Wyeast 3522 - Belgian Ardennen). Een kleine hoeveelheid: 11 liter in het gistvat.

Na 24 uur was de gisting volledig afgelopen, geen bubbeltje meer. Het eind SG was 1,010, lager dan voorspeld. Ik heb toen de volgende ochtend overgeheveld en direct gebotteld. Tijdens het bottelen schuimde het bier enorm, waardoor ik in 2 stappen moest bottelen. Ook zat er in mijn vat op de bodem alweer een laagje gist, terwijl het er nog geen 2 uur in gezeten heeft.

Mijn vraag is nu: Had ik het bier toch nog een paar dagen moeten laten rusten, zodat er meer gist kon bezinken? En had het bier dan bij het bottelen minder geschuimd?

Hartelijke groet,

Maarten

Een paar dagen laten staan na zo'n stormachtige vergisting is aan te raden. Het duurt even voordat alle gist bezinkt. Daarnaast kun je controleren of de vergisting echt is afgerond. Dit doe je door het SG te bepalen en dat een dag of 3 later nog een keer. Indien het SG niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen. Wanneer het SG wel gedaald is voer je na 3 dagen weer een meting uit.

Offline Maarten_www

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2016 18:31 u »
Dank voor je reactie. Ik was bang dat ik de vergisting op de fles niet meer op gang zou krijgen als ik nog een paar dagen zou wachten, maar blijkbaar loopt dat niet zo'n vaart.  :)

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2016 18:41 u »
Ik was bang dat ik de vergisting op de fles niet meer op gang zou krijgen als ik nog een paar dagen zou wachten, maar blijkbaar loopt dat niet zo'n vaart.  :)

Hoi,
Je moet wel heel lang (paar weken) wachten met bottelen om geen vergisting op fles te krijgen.
Dus je kan rustig de tijd nemen om zeker te zijn (SG metingen) over het einde van de vergisting, alvorens te bottelen.
groet,
broeder Willem

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 02-06-2016 19:04 u »
Hoi,
Je moet wel heel lang (paar weken) wachten met bottelen om geen vergisting op fles te krijgen.
Dus je kan rustig de tijd nemen om zeker te zijn (SG metingen) over het einde van de vergisting, alvorens te bottelen.
groet,
broeder Willem
Paar maanden zul je bedoelen ;D

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #7 Gepost op: 02-06-2016 19:32 u »
Zo lang wachten met bottelen is mij nog niet overkomen.... :gistsmile:
groet,
broeder Willem

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 02-06-2016 20:41 u »

Als je een paar maanden wacht kun je problemen krijgen met de hergisting. Zeker bij zware bieren.
Een paar weken is geen probleem.

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 03-06-2016 15:08 u »
Naar mijn weten is het belangrijk om het nog ff te laten staan voor nagisting.
Ik persoonlijk reken voor hoofdvergisting 1 week aan, ook al duurt het maar 1-2 dagen, en dan minstens 1 week nagisting.
Paar dagen uit de gistkast en dan bottelen.  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 03-06-2016 17:13 u »
Naar mijn weten is het belangrijk om het nog ff te laten staan voor nagisting.
Ik persoonlijk reken voor hoofdvergisting 1 week aan, ook al duurt het maar 1-2 dagen, en dan minstens 1 week nagisting.
Paar dagen uit de gistkast en dan bottelen.  :biersmile:

De duur van de hoofdgisting wordt bepaald door de gist en niet door de brouwer. Als de hoofdgisting (de heftige vergisting) voorbij is gaat deze van zelf over in de nagisting. Daar hoef je als brouwer niet aan te doen.

Waarschijnlijk bedoel je dat je na een week overhevelt. Als alle vergisting voorbij is kun je dat beter niet doen. Veel beter is dat te doen als er nog sprake is van nagisting (lees vorming van koolzuur). Door over te hevelen tijdens het laatste staartje van de vergisting loop je minder risico op oxidatie van je bier door het overhevelen. Oxidatie is iets wat je na de start van je hoofdvergisting zo veel mogelijk moet voorkomen.

Offline Mark Mout

• Junior lid
  • **
  • Land: mx
  • Life begins at the end of your comfort zone
« Reactie #11 Gepost op: 04-06-2016 19:43 u »
Had een bier van SG1055 dat na drie dagen geheel klaar was. Eind SG1015. Heb het daarna gelagerd en iets warmer in mijn kast weggezet, begon toch heel heel rustig te bubbelen. Kon er een klok op gelijk zetten. Bij SG1010 heb ik gebotteld.

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 06-06-2016 14:48 u »
Ik heb een ander probleem. Ik heb 50 liter wort op gist gezet (SG 1070) en de gisting verliep behoorlijk hevig en duurde 8 dagen. Daarna viel het waterslot stil. Ik heb nog een week gewacht en daarna het SG gemeten. Dat bedroeg nog 1024. Ik heb alles overgeheveld in een schoon vat en heb opnieuw gist toegevoegd. Dat heeft geen enkele reactie op het waterslot gegeven. Na 5 dagen heb ik weer het SG gemeten en dat was nog steeds 1024. Op de bodem van het gistvat ligt wel een laagje gist en het bier smaakt niet zoet. Ik heb alles eens goed doorgeroerd en heb het weer 5 dagen laten staan. Het SG is nog steeds 1024. Mijn vraag is: kan ik dit bier gaan bottelen zonder bierbommen te veroorzaken of wat moet ik anders doen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 06-06-2016 20:31 u »
Ik heb een ander probleem. Ik heb 50 liter wort op gist gezet (SG 1070) en de gisting verliep behoorlijk hevig en duurde 8 dagen. Daarna viel het waterslot stil. Ik heb nog een week gewacht en daarna het SG gemeten. Dat bedroeg nog 1024. Ik heb alles overgeheveld in een schoon vat en heb opnieuw gist toegevoegd. Dat heeft geen enkele reactie op het waterslot gegeven. Na 5 dagen heb ik weer het SG gemeten en dat was nog steeds 1024. Op de bodem van het gistvat ligt wel een laagje gist en het bier smaakt niet zoet. Ik heb alles eens goed doorgeroerd en heb het weer 5 dagen laten staan. Het SG is nog steeds 1024. Mijn vraag is: kan ik dit bier gaan bottelen zonder bierbommen te veroorzaken of wat moet ik anders doen?

Ja, je kunt met een gerust hart gaan bottelen.

Je hebt een vergistingsgraad van 65,7%. Dat is vrij laag, maar bij sommige gisten niet ongebruikelijk. Om welke gist gaat het?
En had je misschien veel donkere mouten en caramouten gebruikt? Hierdoor kan de vergistingsgraad ook wat lager zijn.

Verder raad ik je de vergisting te beginnen met voldoende gist. Later gist toevoegen zorgt meestal niet voor een verlaging van het SG als het bier eenmaal is stopt met gist. Door de gist die aan het begin had toegevoegd zijn essentiële voedingstoffen verbruikt. Die zijn hierdoor niet meer beschikbaar voor de gist die je later toevoegt. Gist hoor je daarom altijd aan het begin van de vergisting toe te voegen.

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2016 12:30 u »
De gebruikte gist is Brewferm. Ik heb 3 zakjes opgelost in het wort met een lepeltje gistvoeding een paar uur tevoren in een fles gedaan en bij 25°C toegevoegd. Een uur later stond het al hevig te borrelen. Ik heb alleen pilsmout gebruikt en heb 3 kg suiker toegevoegd.
Er is geen actie op het waterslot maar op de bodem van het gistvat ligt wel een laag gist.
Ik ga morgen bottelen en hoop maar dat het goed gaat.
Ik brouw al bier sinds 1982 en dit is de eerste keer dat me dit overkomt.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 07-06-2016 13:55 u »
De gebruikte gist is Brewferm. Ik heb 3 zakjes opgelost in het wort met een lepeltje gistvoeding een paar uur tevoren in een fles gedaan en bij 25°C toegevoegd. Een uur later stond het al hevig te borrelen. Ik heb alleen pilsmout gebruikt en heb 3 kg suiker toegevoegd.
Er is geen actie op het waterslot maar op de bodem van het gistvat ligt wel een laag gist.
Ik ga morgen bottelen en hoop maar dat het goed gaat.
Ik brouw al bier sinds 1982 en dit is de eerste keer dat me dit overkomt.

Bij wort op basis van pilsmout en daarbij nog een flinke dosis suiker (60 gram/liter) zou je een vergistingsgraad verwachten welke véél hoger ligt als 65%.
Echter als je gaat rondkijken op het internet naar Brewferm gist, blijkt deze er wel heel vaak de brui aan te geven zodat je met lage vergistingsgraden blijft zitten.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-06-2016 14:57 u »
Citaat
De gebruikte gist is Brewferm. Ik heb 3 zakjes opgelost

Mijn leverancier levert de Brewferm top in 6 (of 100) grams zakjes, dus 3 zakjes = 18 gram op 50 liter 1070 dat is te weinig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 07-06-2016 21:15 u »
Brewferm Top kent een lage vergistingsgraad. Op grond van opgaven van leden van dit forum ligt de vergistingsgraad die je haalt met deze gist tussen de 65 en 80%.

Omdat je zo lang al brouwt vermoed ik dat je deze gist vaker gebruikt hebt. Wat was toen de vergistingsgraad?

Had de mout al een tijd gelegen? Of was die recent aangekocht?

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 08-06-2016 20:34 u »
ik gebruik deze gist al een tijdje, ongeveer 6 brouwsels en steeds zonder problemen.
De mout heb ik aangekocht via de vereniging, ik weet dus niet hoe oud die was, ik heb hem direct verbruikt. Maar omdat het SG na het maischen zo laag was heb ik de drie kilo suiker toegevoegd,  iets wat ik normaal nooit doe, ik haal normaal voldoende SG uit mijn mout.
Nadat ik mijn HERMS heb verkocht brouw ik maar ca 17-18 liter per keer. Vanwege de op handen zijnde vakantie wilde ik wat meer brouwen.
Ik heb 3 dagen achter elkaar 17 liter gebrouwen. Het eerste brouwsel heb ik met 3 zakjes Brewferm op gist gezet met een zeer sterke reactie op het waterslot. Het 2de brouwsel heb ik de dag daarna toegevoegd, ervan uitgaande dat de gist zich voldoende heeft kunnen ontwikkelen om geen nieuwe gist te hoeven toe te voegen. En dat bleek juist want na een uur was er weer een hevige schuimvorming en actie op het waterslot.
Het 3de brouwsel heb ik de volgende dag toegevoegd met hetzelfde resultaat. Toen heb ik de 3 kg suiker toegevoegd. Het geheel heeft 8 dagen zeer hevig staan borrelen, iets wat ik normaal niet tegenkom, dan is de hoofdgisting na 3 dagen wel gestopt.
Ik heb vandaag gebotteld en wacht nu maar af wat het resultaat wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 08-06-2016 21:28 u »
ik gebruik deze gist al een tijdje, ongeveer 6 brouwsels en steeds zonder problemen.
De mout heb ik aangekocht via de vereniging, ik weet dus niet hoe oud die was, ik heb hem direct verbruikt.
....
Ik heb vandaag gebotteld en wacht nu maar af wat het resultaat wordt.

Je schrijft dat je de gist hebt gebruikt zonder problemen. Bedoel je daarmee dat eerder hogere vergistingsgraden gehaald hebt?

Je hebt veel suiker gebruikt. Daarom zou je een hogere vergistingsgraad verwachten. Informeer eens bij andere leden van de club waar je lid van bent of zij ook lage vergistingsgraden hebben met de mout.

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 09-06-2016 10:57 u »
Bij vorige brouwsels met deze gist haalde ik een eind SG van ca. 1015 met hetzelfde recept.
Maar voor dit brouwsel heb ik pas aangekochte mout gebruikt "Dingemans", misschien was deze partij (25 kg) van mindere kwaliteit.
Met een ander later brouwsel van 20 liter (zonder hop voor andere doeleinden) van deze mout heb ik hetzelfde probleem.
Dit brouwsel staat inmiddels ook al 2 weken met een SG van 1030.
Ik ga eens informeren of meerdere leden problemen met Brewferm Top hebben.
Het is wel de enige biergist die de vereniging in voorraad heeft dus ik denk dat deze door meerdere brouwers gebruikt wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 09-06-2016 21:15 u »
Ik ga eens informeren of meerdere leden problemen met Brewferm Top hebben.
Het is wel de enige biergist die de vereniging in voorraad heeft dus ik denk dat deze door meerdere brouwers gebruikt wordt.

Informeer ook of andere leden die een andere gist hebben gebruikt, maar wel dezelfde mout, ook problemen hebben.

Offline Amateurke

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 09-06-2016 22:09 u »
Maar voor dit brouwsel heb ik pas aangekochte mout gebruikt "Dingemans", misschien was deze partij (25 kg) van mindere kwaliteit.

Denk je dit nu echt? Ik denk niet dat er bij Dingemans een minderwaardig product de deur uitgaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 09-06-2016 22:13 u »
Denk je dit nu echt? Ik denk niet dat er bij Dingemans een minderwaardig product de deur uitgaat.

Het kan zijn dat het gaat om een partij die niet goed is opgeslagen bij de tussenhandel. Als producent heb je niet alles in de hand. Dit geldt zeker bij een natuurlijk product als mout.

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 10-06-2016 10:03 u »
De mout heeft misschien wel heel lang bij de vereniging gelegen. Vanavond is er een bijeenkomst, ik zal het eens navragen.

Tags: vergisting