Geen activiteit bij gisten / waterslot / afsluiten gistvat

Gestart door De Brouwer, 16-10-2005 10:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Brouwer

Hallo mede brouwers.
Ik zie helemaal geen activiteit in het waterslot bij het gistingproces.
Hoe kun je zien of het gist werkt of niet?
Kan ik tijdens het gisten het deksel er af halen om te kijken wat er gebeurd?

Jacques

Ja, je kunt gewoon even kijken.

Het is een bekend probleem bij beginnende brouwers. De eenvoudige emmers die verkocht worden als gistingsvat en die voorzien worden van een waterslot in de deksel sluiten gewoon niet goed af. Het koolzuur zoekt gewoon de weg van de minste weerstand!

Alleen de gistingsvaten waarbij de deksel via een schroefdraad of een metalen band op het vat geklemd wordt en waarbij tevens een goed aaneengesloten rubberen band/rand in de deksel zit voldoen.

Overigens hoeft de vergisting niet geheel gesloten te worden uitgevoerd. Het voorkomt alleen het risico op infecties. Bij een open vergistng heb je vaak geluk, soms niet...

De Brouwer

Ik heb een muntons bierkit opgehaald en heb gedaan zoals op blik stond.

Heb eerst blik verwarmd en tijdens verwarmen heb ik 3,5 ltr water gekookt.
Heb toen inhoud van blik in gistvat gedaan en toen die kokende water er overheen en roeren om het leven en 1 kilo suiker erbij gedaan en nog tijdje roeren.
Toen bijgevuld met koud water tot 23ltr ongeveer.
Heb toen laten afkoelen tot 25gr en heb toen gist er bij gedaan en afgesloten.
Welk gist weet ik niet was bij pakket.
sg was 1040

Edgar

Dat klinkt allemaal normaal. Je gisting zou sneller van start kunnen gaan als je de gist van tevoren even 'hydrateert' oftewel in water weekt. Mijn ervaring was ook dat die emmers niet afsluiten. Als je even gluurt en je ziet schuimvorming, en als je dan ook nog lekkere gistingsgeuren ruikt, verloopt alles normaal.

De Brouwer

Ik heb stiekem gekeken en ik zie wel een beetje schuim maar niet echt noemenswaardig
wel zie ik (tenminste het lijkt zo) dat er een beetje leven in zit in de vorm van luchtbelletjes
en wat de geur betreft kan ik niet over meepraten op het moment want mijn neus doet het ff niet.
Maar in ieder geval iedereen bedankt voor reactie! Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen want 23 ltr bier weggooien... bah ik moet er niet aan denken




Citaat van: Edgar op 16-10-2005  10:43 uDat klinkt allemaal normaal. Je gisting zou sneller van start kunnen gaan als je de gist van tevoren even 'hydrateert' oftewel in water weekt. Mijn ervaring was ook dat die emmers niet afsluiten. Als je even gluurt en je ziet schuimvorming, en als je dan ook nog lekkere gistingsgeuren ruikt, verloopt alles normaal.

Edgar

Een beetje schuim is ook schuim. Dan zal het wel (zoals meestal) in orde komen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.