Koken: Tijd vs Verdamping

Gestart door kustersjr, 11-10-2005 08:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kustersjr

Ik brouw vaak slechts kleine hoeveelhedeen, ongeveer 5 Liter, met een kleine pan op een gasfornuis. Op zich heeft dit tot op heden redelijke resultaten gehad, maar ik zit toch met een groot probleem. Als ik ga koken en ongeveer 6 liter wort aan de kook breng, blijft er na 75 minuten vaak nog maar 4 liter over. Dus ongeveer 1 derde verdampt en op een hoeveelheid van 6 liter is dat een aardig gemis kan ik je zeggen.

Als leidraad voor het koken kom je vaak tegen dat ongeveer 10% moet verdampen, maar dit lijkt onhaalbaar, zelfs als het heel licht kookt.

Gezien het feit dat koken met name bedoeld was om onwenselijke stoffen uit het wort te verwijderen, vroeg ik me af of het wel zo verstandig is de tijd als uitgangspunt te nemen bij het koken, is het niet beter te kijken naar de hoeveelheid die verdampt?

MO

Nee, die tijd is echt nodig om de alfazuren uit de hop om te leggen naar isoalfazuren. Verkorten tot een uur is nog wel mogelijk, maar dan heb je kans dat er nog zwavelverbindingen uit de mout over blijven in je wort, met als gevolg een groente/kool-achtige smaak in je bier.

De oplossing is heel simpel: wat je vindt dat er teveel verdampt is, kun je gewoon na koelen aanlengen met kraanwater. Voordeel is dat je nog wat zuurstof introduceert wat goed is voor de aerobe gistgroei aan het begin van de vergisting. Nederlands kraanwater is nagenoeg kiemvrij, kiemvrij genoeg voor bier in ieder geval.

Jacques

Je kunt natuurlijk ook nog korter gaan koken tot minimaal 45 minuten en dan meer hop toevoegen. Ten opzichte van 75 minuten moet je dan volgens ProMash zo'n 2,5 tot maximaal 5 gram hop meer gebruiken. De exacte hoeveelheid is afhankelijk van de zwaarte van je wort en de hopsoort die je gebruikt.

Johannes

Heb je een deksel op de pan? Als je die erop doet en een pollepel roerstok ertussen doet zullen ongewenste stoffen wel verdwijnen maar raak je niet al je water kwijt.

Johannes

Harold

Hallo,

je kunt ook het gas wat lager zetten; je verdampt dan minder water en je bespaart energie.

Harold

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.