Vraagje over witbiertje...

Gestart door Underdike, 26-05-2016 20:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

Afgelopen zaterdag, momenteel 5 dagen geleden dus, hebben we een 50 liter Hoegaerden-kloon gebrouwen... die verdeeld over 2 vaten van 25 liter gestopt zijn. Het recept heb ik uit de afdeling bewezen recepten gehaald.
2 vraagjes over het vervolg :
- Omdat we vorige keer een beetje krap gist gebruikt hadden bij ons dubbel-bier, hebben we dit keer 2 zakjes van de benodigde droge gist gebruikt. 2,5 dag heeft dit flink gewerkt (bubbelde actief)... maar nu na dag 5 is de activiteit weg , en het lijkt geheel rustig in 't gistvat. Wanneer kunnen we gaan bottellen, en hoe lang moet het daarna op fles rusten ?
- Vorige keer kreeg ik commentaar over dat we een beetje te veel suiker toegevoegd hadden (3 gram mini-suikerklontje per flesje dubbel-bier). Is een 1/2 à 2/3e klontje (dus 1,5 à 2 gram) per flesje genoeg voor witbier ? Dat los toevoegen direct in 't flesje vonden we namenlijk wel erg fijn werken...

Gr,
Paul

Markiej87

Vraag 1: Kwestie van meten. Wat is je begin SG, wat is nu je SG. Klopt dit enigszins en blijft deze laatste waarde stabiel? Dan bottelen.

Vraag 2: Als je kijkt naar de traditionele CO2-waarde van witbier kan je elke suikertoevoeging van 3,4 gr/ltr tot 7,3 gr/ltr gebruiken.

Tjardo

Hoofdgisting is voorbij, ik zou het nog een week in de nagisting laten staan voordat je gaat bottelen maar 'meten is weten', is het SG na 3 dagen niet gedaald dan kan je in principe bottelen  :brouwen:

(Overigens is 2 zakjes gist niet heel veel op 50 liter bier, of heb je 2 zakjes per 25 liter gebruikt? Dan zit je wel goed)

bert braadslee

Citaat van: Tjardo op 26-05-2016  20:31 uHoofdgisting is voorbij, ik zou het nog een week in de nagisting laten staan voordat je gaat bottelen

Nagisten in het zelfde vat is prima, maar niet van de gist af hevelen als er geen activiteit meer in het vat/waterslot valt te bespeuren. Kans op oxidatie omdat er geen CO2 deken meer op je bier wordt gemaakt.

Underdike

We hebben 2 zakjes Mangrove Jack Belgium Wit per 25 liter bier erin gedaan, dus 4 zakjes voor de 50 liter... omdat we vorige keer te horen kregen dat 1 zakje (was toen Fermentis Belgium Trappist) te weinig was geweest hebben we het maar verdubbeld.
Vind het een beetje lastig om SG te meten uit het gistvat... we gebruiken wegwerp-fusten als gistvat (koppelstuk verwijderd & vervangen door silicone-stop en waterslot), als ik ga hevelen zoals ik zou doen met bottelen gooi ik zoveel bier weg  :-[
Iemand suggestie qua zuinige testmethode? In het waterslot zie ik geen activiteit meer...

Markiej87

Citaat van: Underdike op 26-05-2016  22:14 uIemand suggestie qua zuinige testtethode? In het waterslot zie ik geen activiteit meer...
Koop een wijndief. Meten (meerdere malen) is essentieel voor je gaat bottelen.

Underdike

Dank je wel... ga ik halen!

Markiej87

Citaat van: Underdike op 26-05-2016  22:29 uDank je wel... ga ik halen!
Helemaal goed ;)

Wat dit brouwsel betreft... Gewoon voorzichtig een beetje uit het vat gieten! :brouwen:

Fordnox


Underdike

Da's een voorbeeld van mijn dealer in Almere, Fordnox... dus die gaan we tegenkomen ;)

DJ

Mag ik een foto van je gistvat hier tegenkomen.
Misschien dat je in het vat voor de volgende keer een kraan hier in kan monteren.

Serge VL

Gewoon lange rietjes gebruiken, en enkel je waterslot verwijderen en met het rietje via het gaatje van de stop een klein staal nemen, een druppeltje volstaat om te meten met een refractometer, en dan via omrekentool je afgelezen waarden omrekenen daar de aanwezige alcohol in je jong bier de aflezing beïnvloed.
Aan de hand van je begin SG en je gemeten SG zal deze rekentool je werkelijke SG berekenen (bijvoorbeeld deze rekentool https://www.petedrinks.com/abv-calculator-refractometer-hydrometer/)

DirkB

Ik doe het ook met een rietje via het waterslot, refractometer en dan omrekenen. Makkelijk, snel & schoon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.