Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filteremmer  (gelezen 7531 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
Filteremmer
« Gepost op: 15-10-2005 18:41 u »
Na de brouwsessie samen met Hoppie ben ik erachter gekomen dat de fout bij mij in het spoelen zat.
Ik ben nu een filteremmer aan het maken en dat schiet al heel aardig op.

Hoppie heeft zelf een kraantje rechtstreeks op zijn plasticbak gemonteerd maar ik ben toch bang dat de bak gaat torderen door het gewicht, nu heb ik iets verzonnen met een kraantje in de slang (De slang die het gefilterde wort naar de pan "geleid"). Maar hiervoor heb ik koperen hulpstukjes nodig ( ik zal niet in detail treden) maar ik geloof dat koper niet echt de smaak van je bier bevorderd. Is het wel bruikbaar als ik het bijvoorbeeld in sulfiet-oplossing week?

Jordi

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Filter-emmer
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2005 18:49 u »
Koper kan prima, ik gebruik zelf een koperen hevelfilter bij het spoelen. Deze kan naar gelang in een koelbox of pan geplaatst te worden. Dan hoef je ook geen gaten te maken.

Tipje: Als je wel een gat maakt, is het handig om daar een rubberen stop in te doen, hier past dan weer zo'n kraantje uit een plastic hevel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2005 22:04 u »
Nogmaals, wees niet te bang voor koper. We hebben toch allemaal koperen waterleidingen in onze huizen!

Koper moet je niet gebruiken voor vergistingsvaten en dergelijke dat langdurig in contact komt met het bier (lage pH-waarde).

Nog tal van brouwerijen brouwen nog steeds in koperen ketels.

RVS (inox voor de Belgen) is zeker beter. Koper kan, is goedkoop en levert geen overdreven gezondeheidsrisico's op.

Offline Horst

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2005 15:29 u »
maar ik geloof dat koper niet echt de smaak van je bier bevorderd.
Jordi

Hallo Jordi,

Zoals Jac zegt;
Citaat
Nog tal van brouwerijen brouwen nog steeds in koperen ketels.

Is koper niet van invloed op je bier.
Het is zelfs zo dat als je je mislukte bier zou distilleren in een RVS distilleer installatie, dan stopt men even goed een paar kleine stukjes koper in de RVS distilleer ketel. Dit ivm met het verwijderen van wat vieze smaakjes in je alcohol.

mvg
Horst
 :beersmiley:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2005 17:19 u »
Wat je zegt is wel waar, maar koperen ketels van een prof. brouwerij draaien continue.
Waardoor er geen koperoxide ontstaat in de ketels.
Jordi doelt op oxide als je de kuip een paar weken weg zet.

En koperoxide proef je wel degelijk. En het is giftig.

De terugstroomkoeler van je dist.installatie dien je ook altijd goed schoon te spoelen
met stromend water of iets zuurs, anders worden de druppels zo bitter als gal.

:degroeten:

Offline Bruyn

• Junior lid
  • **
  • 24 uren = 1 dag. 24 flesjes = 1 bak bier. Toeval ?
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2005 17:21 u »
Hoi Jordi,

Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd in wat je fout deed.
Ikzelf heb ook een aantal brouwsels die mislukt zijn. Ik ben na enkele testen er ook van overtuigd dat mijn fout in het filteren zit.
Wat deed jij fout en wat doe je nu anders ?

Greetz  :degroeten:

Bruyn :pan: