Vraag gist/suiker toevoegen bij bottelen

Gestart door Underdike, 18-05-2016 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

4 weken geleden hebben we ons eerste brouwsel in de gistvaten gestort, komende zondag willen dit gaan bottelen.
We hebben 2x 25 = 50 liter dubbel bier (recept & gegevens zie onder), en we hebben de volgende vragen:

- Is het 't makkelijkst voor de gisting op de fles om een suiker/gist mengsel direct in de flesjes te storten? Of beter in het gistvat?
- Wat voor gist moet ik hiervoor halen? Gewoon kristal-suiker zal toch wel OK zijn?
- Hoeveel suiker & hoeveel gist voor deze 50 liter, of hoeveel suiker & gist per flesje?

Recept / gegevens:

BIAB-brouwsel 1.0 :
70 liter start-water, Target behaald na terugkoken 50 liter bier
Start-temperatuur water bij toedienen graan: 78 graden
Na 1 uur met geregeld roeren: Temperatuur 63 graden, test gedaan: geen zetmeel meer aanwezig
Vervolgens 90 minuten gekookt, tot plm. 50 liter volume.
Over 2 gistvaten verdeeld, belucht met aquarium-pomp & bruis-steen.
Teruggekoeld met spiraal-koeler, na 20 minute koelen: 22 graden Celsius.

ingrediënten:
8000 gram pilsmout
5000 gram palemout
500 gram cara-mout
150 gram kleurmout (900 EBC)
90 gram Perle Hop-bloemen (7.2% alfa), vanaf begin koken
1 kilo bruine kandij-suiker 30 minuten voor einde koken
45 gram Saaz pellets (3,4% alfa), na 75 minuten koken
Gist: 1 zakje 11 gram Safbrew S-33 per 25 liter gist-vat

SG na maischen: 1040
SG na koken: 1091
Rendement: 75%

hans_nwk

Ik voeg zelf de suiker rechtstreeks toe aan de flesjes met maatschepjes. Sommigen doen dit met een injectiespuit met slang van een diernewinkel.

ik denk dat de meesten de totale hoeveelheid suiker afwegen, even koken in 2x het suikergewicht water. Dit in een bottelemmer, voorzichtig roeren (je wil geen zuurstofinslag) en dan bottelen.

Kristalsuiker is prima.

Groet,
Hans

Tjardo

Één zakje gist per 25 liter is niet heel erg veel maar dat terzijde... Waarom wil je gist toevoegen bij bottelen? De meeste brouwers hier op het forum voegen geen gist toe tijdens het bottelen tenzij er heel veel tijd tussen brouwen en bottelen zit of een bier hebt gebrouwen met heel hoog alcoholgehalte.
Zo'n 6 gram kristalsuiker per liter zal prima werken  :biersmile:

Underdike

Dank jullie wel voor het meedenken ! :groots:

Volgens het recept dat ik gevolgd heb was een zakje van 11 gram gist genoeg voor de 25 liter bier, ik hoop dan maar dat dit inderdaad het geval was. Ik dacht dat het gist misschien op zou zijn na de gisting (heeft een paar dagen gebubbeld in 't vat), dus vandaar de gedachte om voor de hergisting op de fles (vooral voor koolzuur) er misschien een heel klein beetje gist bij mocht?
Ook las ik hier en daar dat gist oogsten uit flesjes trappist niet altijd werkt omdat ze voor hergisting andere gist gebruikten, dus misschien was ik daardoor afgeleid?

We gaan afvullen in 33 cl flesjes, dus ik ga proberen 2 gram per flesje te stoppen... en hopen op een lekker resultaat.
Zondag aanstaande aan de slag en dan gelijk proberen 50 liter witbier te brouwen. :proost:

Underdike

En nog een b-vraag: Voordat we bottellen meet ik het SG... Dan kan ik toch zien of ik inderdaad te weinig gist heb gepakt?
Boven welk SG-nummer moet ik nieuwe gist bijvoegen en nog een weekje laten gaan?

Tjardo

Het is verstandig om http://www.mrmalty.com/calc/calc.html#" te raadplegen als je weer een korrelgist gebruikt, geeft mooi aan hoeveel gram gist je nodig hebt bij xx liter wort met 1.0xx sg
Succes met bottelen en brouwen zondag!  :brouwen:

Tjardo

Als je sg in drie dagen niet meer zakt kan je bottelen, een zakje gist toevoegen heeft meestal niet zo veel zin meer, alle voedingsstoffen voor het gist zijn immers al op (alleen de suikers zijn nog voorhanden maar spoorelementen als zink zijn op). Je zou kunnen proberen het jongbier een paar dagen bij wat hogere temperatuur weg te zetten en daarna kijken of het sg iets gedaald is.

Gebruik je brouwsoftware zoals BrouwHulp of BrouwVisie? Die geeft aan wat je eind SG ongeveer zou moeten zijn, tevens geeft de software ook aan hoeveel (korrel)gist je nodig hebt

Underdike

Hallo Tjardo,

Dank voor het meedenken!
Ik heb Beersmith op mijn telefoon & BrouwHulp op mijn laptop... maar kwam er niet echt uit.
Misschien ben ik te digibeet, maar ik kwam er niet helemaal uit.
We werken met een BIAB-systeem, en kreeg de set-up er niet zo ingezet dat ik durfde te vertrouwen op de uitkomsten die het gaf voor de stort (kilo's leken afwijkend van gevonden recepten).
Dus ben ik andersom gaan werken: Ben er van uitgegaan dat we 75% rendement moesten kunnen halen (is ook gelukt), heb diverse dubbel-recepten uit de 'bewezen recepten' afdeling van dit forum naast elkaar gezet, de moeilijkere storten buiten beschouwing gelaten, en ben toen gewoon procenten grondstof & kilo's per liter gaan berekenen... en maar gewoon gaan brouwen.
Het SG voor en na koken zat zo'n beetje op schema, dus wat dat betreft lijkt het te kloppen ?
Naar ik nu begrijp dus misschien iets te weinig gist gebruikt, we gaan het zien...

Ben nu wél effe onderweg naar Almere om snel wat gist bij te halen voor het witbier van komende zondag.
Gooi dit keer dan 2 zakjes per 25 liter erbij ipv 1 ;)

PS: Ik weet dat we veel sneller kunnen bottelen, maar we brouwen met 6 man, en iedere 4 weken brouwen en tegelijkertijd het vorige brouwsel bottelen is een mooi schema... of kan het kwaad als het te lang in het gistvat zit?

GeBaxke

Je kunt na 6 weken nog gewoon bottelen zonder extra gist. Na de hoofdgisting, hevel ik een keer over naar een ander gistvat en laat het daarin soms 5 weken "lageren". Daarna bottelen. Na een week of drie heb ik doorgaans genoeg koolzuur op mijn flessen zitten.
Voor het eenvoudig bottelen kun je de suiker ook toevoegen met mini suiker klontjes, gewoon te koop bij de supermarkt. 3 gram per stuk ongeveer.

Jacques

Citaat van: Underdike op 19-05-2016  22:53 uIk dacht dat het gist misschien op zou zijn na de gisting (heeft een paar dagen gebubbeld in 't vat), dus vandaar de gedachte om voor de hergisting op de fles (vooral voor koolzuur) er misschien een heel klein beetje gist bij mocht?

De gist raakt niet op door de vergisting. Er komt juist gist bij! Door de vergisting krijg je een groei in het aantal gistcellen.

Citaat van: Underdike op 20-05-2016  10:13 uPS: Ik weet dat we veel sneller kunnen bottelen, maar we brouwen met 6 man, en iedere 4 weken brouwen en tegelijkertijd het vorige brouwsel bottelen is een mooi schema... of kan het kwaad als het te lang in het gistvat zit?

6 weken het bier op de gist laten staan is lang. Zeker als dat bij kamertemperatuur gebeurt.
De kans dat je een kaaminfectie krijgt of een autolysesmaakje wordt hierdoor sterk vergroot.

Kun je het bier koud wegzetten? En anders is het een misschien een idee om na een week of 3 het bier te bottelen met 2 of 3 personen. Bij een volgend brouwsel kunnen dan weer anderen het bier bottelen.

Underdike

Dank weer aan de reageerders... weer wat geleerd, we gaan wat aanpassingen maken !

Bovenstaande recept zijn we nu aan het botellen, SG eind is 1031.
Ivm de eerdere opmerking dat we iets te weinig gist zouden hebben gebruikt... Is dit wel OK ?

Marksbrew

Misschien heb je ook nog iets aan deze http://pricelessbrewing.github.io/BiabCalc/
Ik brouw veel kleinere hoeveelheden maar hij klopt bij mij prima. Gebruik die voor de hoeveelheden water en BrouwHulp voor het recept. En dan zorgen dat je bij allebei op hetzelfde eindvolume uitkomt

Underdike

Die gaan we proberen Mark, bedankt!

Het tweede gistvat had een SG van 1030.
Gecorrigeerd voor te warm en geen koolzuur ruikt en smaakt het trouwens prima ! Geen gekke na- of bijsmaken...

Markiej87

Een eind SG van 1,030 zou kunnen maar geeft mij toch een beetje de indruk dat het bier nog niet is uitgegist..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.