Lieve (royal)

Gestart door hobbybob, 16-05-2016 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

Zijn er hier brouwers die zich dit biertje herinneren?
Ik weet dat het een donker blond ondergistend biertje was van de Arcense Stoombrouwerij

Er waren 2 soorten de Lieve en de Lieve Royal resp 5% en 6% alc donkerblond ondergist.

Wat ik me vooral afvraag is de smaak en de bitterheid (ongeveer is goed genoeg), stoombier of niet?

Brouwers

Al iets meer te weten gekomen over dit bier?
Ik was te jong om me dit bier te herinneren, maar mijn vader kende de vroegere de eigenaar van de brouwerij. Voor de introductie heeft hij ijs gemaakt van dit bier. Bij de introductie werd er bij dit bier gezegd dat het beter smaakte dan Palm. Hij is bij de overname van Hertog Jan door inbev van de markt gehaald omdat hij teveel markt aandeel van een Palm zou afsnoepen.
Het is dan ook geen stoombier, maar een speciale. Etiket van Lieve spreekt ook over hoge gisting, dus ondergist zit er niet in. Als je hem wil maken zou je gewoon een speciale moeten maken met Hertog Jan gist. Volgens Gerard van den Broek zou de gist gewoon moeten kunnen opkweken uit de dubbel. Moet er wel bij aantekenen dat een gildelid het geprobeerd heeft maar niet gelukt was.

De referentie naar stoombrouwerij slaat op het feit dat ze stoom gebruiken als warmtebron voor het brouwen, niet op het feit dat ze stoombier brouwen.

Koen S

Palm is nooit van Inbev geweest, integendeel: Palm was altijd een doorn in het oog van Inbev omdat het de marktleider was van de 'Spéciale Belge Ale', Inbev kwam met zijn Vieux Temps nog niet in de buurt van Palm qua verkoopcijfers en dat deed pijn.
Sinds 2016 heeft Bavaria een meerderheidsaandeel in Palm dat kort daarvoor samensmolt met Rodenbach.
Van de Lieve en de Lieve Royale heb ik buiten het alcoholgehalte niets kunnen terugvinden. Misschien een mailtje naar de brouwerij sturen?

Brouwers

Citaat van: Koen S op 21-07-2017  20:05 uPalm is nooit van Inbev geweest, integendeel: Palm was altijd een doorn in het oog van Inbev omdat het de marktleider was van de 'Spéciale Belge Ale', Inbev kwam met zijn Vieux Temps nog niet in de buurt van Palm qua verkoopcijfers en dat deed pijn.
Sinds 2016 heeft Bavaria een meerderheidsaandeel in Palm dat kort daarvoor samensmolt met Rodenbach.
Van de Lieve en de Lieve Royale heb ik buiten het alcoholgehalte niets kunnen terugvinden. Misschien een mailtje naar de brouwerij sturen?
Je hebt helemaal gelijk. Kan me alleen herinneren dat mijn vader het over Palm had, maar kan maar zo de Palm tegenhanger van inbev zijn geweest, of ik haal teveel verhalen door elkaar >:D

Etn82

Citaat van: Koen S op 21-07-2017  20:05 uSinds 2016 heeft Bavaria een meerderheidsaandeel in Palm dat kort daarvoor samensmolt met Rodenbach.

Tijd is betrekkelijk relatief, maar om 18 jaar als 'kort' te bestempelen is misschien wat overdreven. Rodenbach maakt namelijk al sinds 1998 deel uit van Palm Breweries  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.