Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist/lageren ton mogelijk????  (gelezen 1750 keer)

Gerrit007

• Gast
Gist/lageren ton mogelijk????
« Gepost op: 13-10-2005 11:58 u »
Ik heb een vraag? is het mogelijk een gist en lagerings proces in de zelfde ton te doen zonder over hevelen?

alvast bedankt! ger  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Land: nl
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re: Gist/lageren ton mogelijk????
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2005 12:06 u »
Hoi Ger :proost:

Het is mogelijk om niet over te hevelen. Je laat dan het jongbier op de oude gist staan. Dat heeft nadelen, zie dit onderwerp.

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2005 12:08 u »
ja, als je zorgt dat na de hoofdvergisting de gistkoek wordt verwijderd. Dit bij voorkeur via een kraantje onderaan de gisttank. Dit wordt gedaan in cylindrokonische gisttanks.

Gerrit007

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2005 12:33 u »
Hey Bedankt! :proost2:
Dus als ik het goed begrijp. moet ik met een kraan onderaan de tank het gistkoek laat weglopen! en dat is genoeg?
vgr.  ger  :clownsmile:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2005 12:48 u »
Ging het maar zo makkelijk! Veel gisten worden onderin het vat nogal compact, en willen enkel weglopen bij een ontwerp zoals van de cylindrokonische tanks. Een tank met een vlakke bodem zal de gist niet snel prijsgeven.

Tags: