Te groot gistvat?

Gestart door Wessiebier, 11-05-2016 23:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wessiebier

Beste Hobbybrouwers!

 Mijn vader en ik brouwen nu ongeveer een jaar bier en gebruiken daarbij een brouwpan met 50 liter inhoud en een gistvat van 23 liter. Nu willen wij graag iets grotere batches gaan brouwen en willen dus een groter gistvat aanschaffen. Na langs te zijn geweest bij Brouwmarkt en wat zoeken op internet kwamen we al snel tot de conclusie dat de maten van gistvaten vrij standaard zijn, de kleinste zijn dus ongeveer 23 liter daarna krijg je 31, 60, en 120 liter (en nog veel groter natuurlijk :P). Om het maximale uit onze brouwpan te halen zouden wij een gistvat willen hebben van ongeveer 40 a 45 liter willen hebben welke dus niet te vinden zijn. Een vat van 60 liter is in principe te groot aangezien de kopruimte dan te groot zal zijn met kans op infecties etc.. Wij dachten daarom een oplossing te hebben, als we nu gewoon een vat van 60 liter kopen deze vullen met het wort dat we maximaal kunnen verkrijgen uit onze brouwpan en de rest van de overbodige kopruimte opvullen met bijvoorbeeld (gedesinfecteerde) ballen gevuld met lucht. In theorie zou dit moeten werken, is dit een goed plan of zijn er redenen om niet op deze manier de inhoud van het gistvat te 'verminderen' ?

Alvast bedankt ;)

RienP

Hoe groot willen jullie gaan brouwen? Als jullie 40 liter gaan brouwen is een 60 liter vat zo gek nog niet. Bovendien zolang de hoofdgisting aan de gang is maakt een wat groter kopruimte sowieso niet uit.

Wessiebier

Een medewerker bij Brouwmarkt zei dat voor een gistvat van 60 liter je minimaal 40 liter moet brouwen. Met een brouwpan van 50 liter is het denk ik haalbaar om iets van 30 a 35 liter te brouwen, dit zou dus (volgens de medewerker) onvoldoende zijn en dus te veel kopruimte en kans op infecties....

Amateurke

Citaat van: Wessiebier op 11-05-2016  23:46 uEen medewerker bij Brouwmarkt zei dat voor een gistvat van 60 liter je minimaal 40 liter moet brouwen. Met een brouwpan van 50 liter is het denk ik haalbaar om iets van 30 a 35 liter te brouwen, dit zou dus (volgens de medewerker) onvoldoende zijn en dus te veel kopruimte en kans op infecties....
Bullshit. Je mag zelfs véél kopruimte hebben. Je moet alleen weten hoe je er mee omgaat.
Je moet na een weekje gisting wel alles naar lagervat brengen om rustig verder gisten.

seed7

20 liter wort van 12 Plato levert ongeveer 600 l CO2 op, ruim voldoende om een 60 l vat mee te vullen. Een beetje afhankelijk van de gist (Westmalle, witbiergisten) die je gebruikt is zelfs 100% kopruimte aan te bevelen.

Ingo

guuz

Ik gebruik voor 22-25 l met Westmalle gist echt een 60 liter vat en dat was nodig ook, gist bijna tot aan deksel

Wessiebier

Bedankt voor de snelle reactie's, wordt dus toch gewoon het 60 liter vat als ik het zo lees. Maar dan kom ik op de volgende vraag hoeveel kopruimte heeft een lager/nagistings vat nodig? Dit is zo min mogelijk toch? Ik heb nog een mooie mandfles liggen van ongeveer 30 liter dus ben van plan om die dan helemaal af te vullen voor de nagistingsfase.
Klopt mijn stelling of is het voor de nagisting ook van belang dat er enige kopruimte is?


Sander van Dijk

Citaat van: Wessiebier op 12-05-2016  12:26 uBedankt voor de snelle reactie's, wordt dus toch gewoon het 60 liter vat als ik het zo lees. Maar dan kom ik op de volgende vraag hoeveel kopruimte heeft een lager/nagistings vat nodig ? Dit is zo min mogelijk toch? Ik heb nog een mooie mandfles liggen van ongeveer 30 liter dus ben van plan om die dan helemaal af te vullen voor de nagistingsfase.
Klopt mijn stelling of is het voor de nagisting ook van belang dat er enige kopruimte is?

Als je wilt overhevelen is het inderdaad beter om zo min mogelijk kopruimte te hebben. Het is dan handig om over te hevelen na de heftige vergistingspiek, maar dat er nog wel een klein beetje activiteit is, zodat de kopruimte zich weer zal vullen met CO2. Als je wel pas later overhevelt kun je er ook een schep suiker in gooien, waardoor je ook weer wat CO2 vorming krijgt.
 
Zelf hevel ik niet over, waardoor de grotere kopruimte gevuld blijft met koolzuur. Ik probeer dan wel z.s.m. nadat de vergisting is afgelopen te gaan bottelen, zodat het jongbier niet te lang op de gist blijft staan.

Markiej87

Citaat van: Wessiebier op 12-05-2016  12:26 uBedankt voor de snelle reactie's, wordt dus toch gewoon het 60 liter vat als ik het zo lees. Maar dan kom ik op de volgende vraag hoeveel kopruimte heeft een lager/nagistings vat nodig ? Dit is zo min mogelijk toch? Ik heb nog een mooie mandfles liggen van ongeveer 30 liter dus ben van plan om die dan helemaal af te vullen voor de nagistingsfase.
Klopt mijn stelling of is het voor de nagisting ook van belang dat er enige kopruimte is ?
Overhevelen als de hoofdgisting bijna klaar is is een prima idee. 30 ltr bier in een 30 ltr mandfles gaat prima, meestal zijn die ietsje groter dan de aangegeven maat. Ik doe meestal 11 ltr in een 11,5 ltr fles en 22 ltr in een 23 ltr fles voor de nagisting :)

Voor de hoofdgisting is een 60 ltr vat voor 30 ltr bier inderdaad helemaal prima. Ik denk trouwens dat je met een 50 ltr pan ook gemakkelijk 40 ltr bier kan brouwen, mochten jullie dat willen.

Houten Hoofd

Ook hier vergisten wij met een 60 liter vat. We brouwen ongeveer 30 liter en de kopruimte is inderdaad wel fijn voor de schuimvorming. Heb wel eens ergens gelezen dat 2x je wortvolume ongeveer je gistvat moet/mag zijn. Zo heb je ruimte voor het schuim zodat je geen kliederboel krijgt.

Zolang je gewoon het koolzuur in de kopruimte houdt, is er niets aan de hand. Vooral als je tijdig overhevelt naar een vat met weinig kopruimte.

Hadden laatst 29 liter bier in een 30 liter vat gedaan om te vergisten (hadden het grotere vat even niet tot onze beschikking). Blowoff slang eraan en die in een erlenmeyer met een laagje starsan oplossing. Schuim proestte eruit, maar verder ook geen probleem eigenlijk. Mocht je kleinere vaten hebben, die dreigen om over te stromen met schuim, kan je dat altijd nog overwegen.

Het schuim wat er vanaf komt is overigens een erg goede giststarter (moet je natuurlijk geen starsanoplossing erin laten staan maar gewoon desinfecteren en uit laten lekken voor gebruik)

Matt

Te groot is niet echt een probleem, hoofdgisting van 30 liter wort in een 60 liter vat en gezien de deksel is dat af en toe niet zo'n gek idee.

Na een week hevelen wij ze altijd over na een lageringsvast welke we ook meestal voor 50% vullen en dan ietwat suiker erbij om het weer opgang te brengen.

Tot nu toe gaat dat goed :-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.