Brouwen deadline

Gestart door PrinsHeerlijk, 11-05-2016 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PrinsHeerlijk

Bedankt voor de suggestie, ik ga het onthouden voor een volgende keer. Helaas heb ik een aantal genoemde ingrediënten niet op voorraad. Zou iemand nog even naar mijn hopgift willen kijken?

Ik heb op voorraad:
- Magnum (D) 11,9% EBU   65g   (bloemen)
- Hallertauer Hersbrücker 3,4% EBU   57g   (bloemen)
- Cascade 6% (tuinhop 2017)   27g   (bloemen)

Ongeveer 15 liter is het doel.

PrinsHeerlijk

Uiteindelijk is dit het recept geworden, in totaal drie hopgiften.  :biersmile:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlond Bier
Kenmerk
Brouwdatum10-6-2018
BiertypeBlond(e)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1047 (4,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23,3 liter
Maischdikte3,6 l/kg
Maischwater12,5 liter
Spoelwater10,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid34 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100,0 %3430 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)11,9 %13 gr90 minuten30 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %6 gr20 minuten2 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %6 gr5 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter600 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter22°C
OpmerkingenGiststarter gemaakt (mini-maisch wort) op 8 juni (2 dagen voor brouwen) van gistkoek (Tuinhop APA van 15 april, koek is geoogst op 5 mei). In totaal 600ML redelijk dikke slurry.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C10 minuten3,6 l/kg
267°C60 minuten3,6 l/kg
378°C5 minuten3,6 l/kg


PiWi

15 liter voor een feestje, is dat wel genoeg?

PrinsHeerlijk

Haha :-)
Nee had ook nog twee kratten APA van Cascade-tuinhop op voorraad. Wou daarnaast een blond biertje zetten om verschil te kunnen laten proeven. :degroeten:

PrinsHeerlijk

Toch nog een extra vraag. De hoofdvergisting is al een paar dagen voorbij en er is weinig activiteit in het waterslot. Nu vroeg ik me af, is met het oog op de korte termijn waarin het bier nodig is juist beter om het langer in het gistvat te houden en later te bottelen of beter om iets eerder te bottelen, na bijvoorbeeld 10 dagen na het brouwen zodat het langer in de fles zit?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: PrinsHeerlijk op 16-06-2018  13:37 uToch nog een extra vraag. De hoofdvergisting is al een paar dagen voorbij en er is weinig activiteit in het waterslot. Nu vroeg ik me af, is met het oog op de korte termijn waarin het bier nodig is juist beter om het langer in het gistvat te houden en later te bottelen of beter om iets eerder te bottelen, na bijvoorbeeld 10 dagen na het brouwen zodat het langer in de fles zit?  :weetniet:

Als je zeker weet dat het bier is uitgegist is het beste meteen te bottelen. Het rijpen van je bier gebeurt ook na het bottelen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 16-06-2018  20:12 uAls je zeker weet dat het bier is uitgegist is het beste meteen te bottelen. Het rijpen van je bier gebeurt ook na het bottelen.
Vooral niet teveel suiker toevoegen bij het bottelen, 4 g/L is al voldoende voor een sis geluidje bij het openen en geeft wat ruimte bij een niet volledig uitgegist bier.
Bedenk dat gushers niet fijn zijn bij een presentatie!

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 17-06-2018  16:11 uVooral niet teveel suiker toevoegen bij het bottelen, 4 g/L is al voldoende voor een sis geluidje bij het openen en geeft wat ruimte bij een niet volledig uitgegist bier.
Bedenk dat gushers niet fijn zijn bij een presentatie!

4 g per liter is weinig als het bier uitgegist is. 5 g is een betere optie als er mogelijk nog 1 SG ount daling kan zijn.

PrinsHeerlijk

Bedankt! Ik ben er tussenin gaan zitten en heb 4,5 g/L suiker toegevoegd.  :biersmile: In totaal 70 gram op 15,5 liter. Helaas ben ik vergeten het SG te meten. Het bier was uitgegist maar nog wel troebeler dan hoe ik het normaal gesproken zou bottelen. Aan de bovenkant van het vat begon het zich al helder te trekken, maar nog niet veel.  Al met al heeft het 8 dagen in het gistvat gezeten.

Moet ik me zorgen maken over gushers?  :weetniet: Wel echt knullig dat ik SG niet heb gemeten.  :o

Jacques

Citaat van: PrinsHeerlijk op 19-06-2018  09:15 uMoet ik me zorgen maken over gushers?  :weetniet: Wel echt knullig dat ik SG niet heb gemeten.  :o

Maak over een week een flesje open. Beoordeel het koolzuurgehalte. Herhaal dit elke week. Na 4 tot 8 weken weet je of je nog te veel vergistbare suikers had. Ondertussen kun je mooi de smaakontwikkeling van je bier volgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.