Brouwen deadline

Gestart door PrinsHeerlijk, 11-05-2016 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PrinsHeerlijk

Beste brouwers,

Vandaag hoorde ik dat ik op 4 juni bier mag verzorgen met een feestje, nu heb ik helaas niks meer op voorraad. Graag zou ik onderstaand recept brouwen voor die datum omdat het goed bevallen is de vorige keer dat ik hem maakte.

Helaas is 4 juni over 3 weken, als ik zou brouwen a.s. zaterdag, zou het bier dan 4 juni op dronk kunnen zijn? En wat zou ik kunnen aanpassen om ervoor te zorgen dat ik een lekker doordrinkbaar biertje heb tegen die tijd (versnellen).

Bedankt!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlondje
Kenmerk
Brouwdatum
BiertypeBlond(e)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1047 (4,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater15,5 liter
Maischdikte4,7 l/kg
Maischwater10,0 liter
Spoelwater5,6 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur16 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC85,0 %1884 gr3 EBC
Tarwemout5,0 %111 gr3 EBC
Kristalsuiker5,0 %111 gr0 EBC
Caramünch type 25,0 %111 gr110 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)2,7 %20 gr75 minuten15 EBU
Cascade7,0 %5 gr10 minuten3 EBU
Hallertauer Mittelfrüh4,1 %5 gr10 minuten2 EBU
Saaz (CZ)2,7 %5 gr10 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
164°C60 minuten4,7 l/kg
274°C5 minuten4,7 l/kg


Jacques

Citaat van: PrinsHeerlijk op 11-05-2016  21:49 uEn wat zou ik kunnen aanpassen om ervoor te zorgen dat ik een lekker doordrinkbaar biertje heb tegen die tijd (versnellen).

Vooral zorgen voor voldoende gist. Met 11,5 g gist op 10 liter wort met een begin SG van zo'n 1047 zit dat wel goed, tenzij je een hele oude verpakking hebt die op kamertemperatuur bewaard is.

Verder niet te koud vergisten. Zo'n 19 of 20 ºC is goed om niet te veel esters te krijgen.

abroeders

Ik kan je voor snelle brouwsels de Wyeast 1187 Ringwood Ale gist aanraden. Snelle vergisting en snel kraakhelder als commerciële pils.
Vergisten op 19-20 graden, hierna meteen na de hoofdvergisting voor 1 dag door naar 23 graden voor de diacetyl op te ruimen. 2 dagen coldcrash en bottelen.
Ik heb mijn ringwood blonde net gedronken, gebrouwen op 23 april, reeds gehergist op fles, smaakvol en kraakhelder.

MO

Korrelgist is een goed idee voor snel bier!

abroeders

Citaat van: MO op 12-05-2016  09:57 uKorrelgist is een goed idee voor snel bier!

Ik ben benieuwd, waarom een korrelgist een goed idee is?
 
Voor 10 liter liter 1047 wort zou ik zonder starter wel een Wyeast verpakking durven toe te voegen, dus daar raak je geen extra tijd kwijt voor een starter. Mijn ervaring is dat de giststam meer invloed heeft op de smaakontwikeling, rijping en helderheid binnen een bepaalde tijdseenheid van het bier, dan of het een korrel of vloeibare gist betreft.


PrinsHeerlijk

Dank voor alle reacties! Ik heb nog T58 liggen dus ik denk dat ik die toch ga gebruiken. Temperatuur tijdens vergisting kan ik enkel sturen door het verplaatsen van het vat naar verschillende ruimtes, maar dat moet kunnen.

Maar klopt het recept wel? En is er een grote kans dat het tegen die tijd goed op dronk is? Zijn er ingrediënten die dit kunnen versterken? (moutstort anders bijvoorbeeld?)

Met vriendelijke groet,

Eduard  :biersmile:

hobbybob

10 liter van 1047, daar hoef je helemaal geen starter voor te maken dus een vloeibare gist is geen probleem.

Ik maak namelijk nooit een starter ( of je ziet het als een grote starter ) ik brouw altijd een 20 liter batch van 1040 <--> 1045 en gooi daar mijn vloeibare gist ( Wyeast of whitelabs ) in, laat het mooi vergisten en met de verkregen slurry brouw ik 2 weken later mijn biertje wat ik voor ogen had.
Ik noem het altijd "starterbier" maximaal tot een 20 IBU gehopt, deze biertjes vallen altijd goed in de smaak bij de vrouwelijke visite.

Aangezien je geen vergistingskast hebt dus je temperatuur niet kan regelen lijkt me de T58 een mindere keus, indien je korrel wilt gebruiken zou ik gewoon de Belle Saison nemen en met 20+ graden gaan vergisten is in 6 dagen wel klaar, dan 3 daagjes koeler en dan bottelen 5 dagen weer warm wegzetten. Das 14 dagen

abroeders

Citaat van: PrinsHeerlijk op 12-05-2016 &nbsp;10:51 uDank voor alle reacties! Ik heb nog T58 liggen dus ik denk dat ik die toch ga gebruiken. Temperatuur tijdens vergisting kan ik enkel sturen door het verplaatsen van het vat naar verschillende ruimtes, maar dat moet kunnen.

Maar klopt het recept wel? En is er een grote kans dat het tegen die tijd goed op dronk is? Zijn er ingrediënten die dit kunnen versterken? (moutstort anders bijvoorbeeld?)

Met vriendelijke groet,

Eduard  :biersmile:
Lichte bieren, zoals jouw wort van 1047 zijn naar mijn ervaring snel op dronk. Met recept lijkt mij niets mis mee. Gist, zou ik voor een hoog flocculente gist gaan zodat je bier snel helder is. Wil je minder koudewaas, dan zou je nog 5ml biersol/kiezelsol kunnen toevoegen tijdens de laatste 5 min. Van het koken. Dat scheelt enorm in de koudewaas, daarintegen proef je niets van een koudewaas, alleen vind ik het mooi om op een feestje een mooi helder koel biertje te kunnen serveren. Het oog wil ook wat.

PrinsHeerlijk

Dank voor de reactie! Zou een US-05 t.o.v. T58 beter zijn? Die heb ik ook nog liggen! Hebben jullie *wanneer ik US05 gebruik* nog aanpassingen voor het recept? Dan wordt het denk ik een cleaner bier.

abroeders

Citaat van: PrinsHeerlijk op 12-05-2016 &nbsp;13:13 uDank voor de reactie! Zou een US-05 t.o.v. T58 beter zijn? Die heb ik ook nog liggen! Hebben jullie *wanneer ik US05 gebruik* nog aanpassingen voor het recept? Dan wordt het denk ik een cleaner bier.
US-05 zal zeker een cleaner bier opleveren dan de T58. Zelfs zonder temperatuur gecontroleerde vergisting geeft US-05 nog een vrij cleane smaak, echter de flocculatie is naar mijn herinnering een stuk minder; dus je bier zal minder snel helder trekken. Is voor mij al een tijd geleden dat ik de US-05 en T58 gebruikt heb.

Je zal voor jezelf echt even moeten kijken waar je de nadruk van je bier op wil leggen op zo'n korte termijn. Voor een feestje vind ik persoonlijk het uiterlijk ook erg belangrijk. Mensen knappen vaak af op een troebel biertje, daartegenover oogt een helder biertje al meteen lekker fris.

Uit bovenstaande reacties de volgende mogelijkheden gefilterd:

1. De Wyeast Ringwood Ale die ik voorstelde heeft een hele subtiele fruitige smaak die tot 22-23 graden iniedersgeval niet enorm esterig gaat worden. Deze gist wordt veel gebruikt in brouw-pubs met een grote omzetsnelheid. Bieren binnen 1 week op keg is hiermee zeker mogelijk. Bier trekt heel snel kraakhelder.
2. De US-05 levert zeker een clean bier, maar heeft naar mijn ervaring langer nodig om helder te trekken. De gist blijft wat langer in suspensie.
3. T58 geeft bij hogere/ongecontroleerde temperaturen veel esters, zou niet mijn voorkeur genieten. Trekt naar mijn herinnering wel vlotter helder als de US-05
4. De Belle Saison welke genoemd werd door hobbybob heb ik geen ervaring mee, maar verwacht dat je wel een droog saison bier gaat krijgen met een tikkie meer alcohol. Misschien ook wat minder toegankelijk voor de doorsnee 'bier'-drinker

Tja, en als er dan een tijdsdruk heerst dan zou ik persoonlijk voor optie 1 gaan en 5ml biersol toevoegen bij de laatste 5 min. van het koken. Je hebt dan over dik 2 weken na koeling bij het serveren een mooi helder transparant biertje, waardoorheen je gewoon de krant kunt lezen. (tenminste als de tarwe niet voor teveel troebelheid zorgt, tarwe in de stort heb ik geen ervaring mee)


Brouwers

Citaat van: abroeders op 12-05-2016 &nbsp;14:12 uUS-05 zal zeker een cleaner bier opleveren dan de T58. Zelfs zonder temperatuur gecontroleerde vergisting geeft US-05 nog een vrij cleane smaak, echter de flocculatie is naar mijn herinnering een stuk minder; dus je bier zal minder snel helder trekken. Is voor mij al een tijd geleden dat ik de US-05 en T58 gebruikt heb.

De flocculatie van T58 wordt door Eermentis omschreven als powdery, terwijl US-05 juist een medium heeft. Dus lijkt me sterk dat hij beter flocculeert. Voor snelle flocculatie moet je denk ik richting een Engels gist. S04 flocculeert naar mijn idee ook best goed.

DirkB

Dit is wel stukje interessant leesvoer op dit gebied: http://brulosophy.com/methods/fermentation-schedules/

Het gaat er wel vanuit dat je je temperatuur echt kunt sturen, maar misschien kan je het met wat verplaatsen benaderen. Succes in ieder geval!

mbroek

Kort geleden nog twee maal een blond gebrouwen en gebotteld met US05, die waren al helder tijdens de nagisting, dus ook helder gebotteld. Een daarvan al geproefd en die is prima. De andere zit net 5 dagen in de fles, die heb ik nog niet geproefd.

Ik zou voor de US05 kiezen, genoeg gebruiken maar dat is met 10 liter 1.047 geen enkel probleem.

PrinsHeerlijk

Bedankt voor de reacties! Ook de ervaring met de US05 is fijn om te horen. Ik denk dat ik deze keer die ga gebruiken maar ik ben ook benieuwd naar het voorstel van abroeders dus die neem ik zeker mee in de toekomst.

Hebben jullie nog tips voor de moutstort en hopkeuze/hoeveelheid? Het doel is dat het een lekker fris lichtbitter bier wordt, soort bovengistend pils maar dan wat bitterder en aromatischer. (welk EBU moet ik kiezen?)

Jacques

Citaat van: hobbybob op 12-05-2016 &nbsp;11:11 uindien je korrel wilt gebruiken zou ik gewoon de Belle Saison nemen en met 20+ graden gaan vergisten is in 6 dagen wel klaar, dan 3 daagjes koeler en dan bottelen 5 dagen weer warm wegzetten. Das 14 dagen

Voor een bier dat snel klaar moet zijn hoor je zeker geen Belle Saison te nemen. Deze gist blijft doorgaan en heeft menig hobbybrouwer voor verrassingen gezorgd omdat hij zo lang doorgist en een super laag eind SG haalt.

Jacques

Citaat van: mbroek op 12-05-2016 &nbsp;22:16 uKort geleden nog twee maal een blond gebrouwen en gebotteld met US05, die waren al helder tijdens de nagisting, dus ook helder gebotteld.

Als het gaat om snel klaren raad ik aan om brouwzouten te gebruiken. Naast een vollere smaak zorgt het gebruik van calciumchloride ook het beter flocculeren van de gist. Hierdoor klaart het bier snel.

mbroek

Citaat van: mbroek op 12-05-2016 &nbsp;22:16 uKort geleden nog twee maal een blond gebrouwen en gebotteld met US05, die waren al helder tijdens de nagisting, dus ook helder gebotteld.

Citaat van: Jacques op 13-05-2016 &nbsp;12:11 uAls het gaat om snel klaren raad ik aan om brouwzouten te gebruiken. Naast een vollere smaak zorgt het gebruik van calciumchloride ook het beter flocculeren van de gist. Hierdoor klaart het bier snel.

Dat was in dit geval niet nodig Jaques.

Jacques

Citaat van: mbroek op 13-05-2016 &nbsp;12:35 uDat was in dit geval niet nodig Jaques.

Snap ik. Mijn opmerking was meer in het algemeen bedoeld: het toevoegen van brouwzouten stimuleert het klaren van je bier door een snellere flocculering van de gist.

Markiej87

Mijn ervaring met Belgische gisten is dat ze wat meer tijd nodig hebben om afvalstofjes op te ruimen, ik zou daardoor eerder voor US05 gaan.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 14-05-2016 &nbsp;13:05 uMijn ervaring met Belgische gisten is dat ze wat meer tijd nodig hebben om afvalstofjes op te ruimen, ik zou daardoor eerder voor US05 gaan.

Voor een blonde zou ik toch eerder kiezen voor een fruitige Belgische of Engelse gist. Als je een overmaat aan gist ent gaat het opruimen van diacetyl en acethaldehyde ook sneller.

Nogmaals voor een bier dat snel klaar moet zijn is het vooral zaak veel gist te enten.

PrinsHeerlijk

Uiteindelijk is het dit recept geworden. Gisteren begonnen met schroten om 15:30 en rond 22:30 was alles opgeruimd. Vanmorgen blupte het waterslot dus de gisting is begonnen! Rendement viel wat tegen, 61% ipv. 70%, had niet iets meer geduld moeten hebben met maischen denk ik. (Achteraf gecorrigeerd met 100 g suiker en 1,3 L water, om toch de 15 liter te krijgen)  :biersmile:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlondje 14-05-2016
Kenmerk
Brouwdatum14-5-2016
BiertypeBlond(e)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1048 (5,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22,5 liter
Maischdikte4,5 l/kg
Maischwater15,6 liter
Spoelwater7,8 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC93,0 %3259 gr3 EBC
Tarwemout5,0 %175 gr3 EBC
Caramünch type 22,0 %70 gr110 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)2,7 %25 gr70 minuten15 EBU
Cascade7,0 %18 gr10 minuten9 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C65 minuten4,5 l/kg



Markiej87

Een makkelijk vergistbaar biertje en ruim voldoende gist (goede gistkeuze ook). Dit gaat makkelijk lukken voor 4 juni. Lekker warm vergisten (rond 21 graden), en dan kan je met een weekje wel bottelen denk ik ;)

Juindorper

Ik ben er nou wel te laat mee maar mijn ervaring met de US-05 is dat hij tijdens de hergisting nogal veel diacetyl aanmaakt.
Er gaat wel een paar weekjes overheen voordat dat weer verdwenen is.

PrinsHeerlijk

Alweer twee jaar geleden. Nu precies dezelfde situatie, op 4 juli mag ik weer bier uitschenken, en dat is wel vrij snel. Ik heb een Cascade-APA op voorraad van 15 april maar wil nog iets anders aan kunnen bieden.

Dacht aan een simpel blond biertje met
- 93% pilsmout, 5% tarwe, 2% Caramünich
- 1047 start SG (max. 5% alc.)
- US-05 gist

Over de hop ben ik er nog niet uit, ik heb op voorraad:
- Magnum (D) 11,9% EBU   65g   (bloemen)
- Hallertauer Hersbrücker 3,4% EBU   57g   (bloemen)
- Cascade 6% (tuinhop 2017)   27g   (bloemen)

Hebben jullie voor mij een suggestie?  :D Moet een toegankelijk biertje zijn voor een breed publiek, mag best een doordrinkertje worden. Alvast bedankt!

Jedoka

Ik heb pas voor mijn verjaardag een Smash Saison gebrouwen, 100% pilsmout, 100 hop aramis hop op 24 liter fwh, 90, 15, 5 en whirlpool en vergist met Lille Saison gist vancrossmyloof.
Was vrij snel uitgegist en gebotteld met 7 g/L. Na een paar dagen geproefd en toen al super!
Wordt een echte allemansvriend denk en hoop ik...

Jelle

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.