Dank voor de reactie! Zou een US-05 t.o.v. T58 beter zijn? Die heb ik ook nog liggen! Hebben jullie *wanneer ik US05 gebruik* nog aanpassingen voor het recept? Dan wordt het denk ik een cleaner bier.
US-05 zal zeker een cleaner bier opleveren dan de T58. Zelfs zonder temperatuur gecontroleerde vergisting geeft US-05 nog een vrij cleane smaak, echter de flocculatie is naar mijn herinnering een stuk minder; dus je bier zal minder snel helder trekken. Is voor mij al een tijd geleden dat ik de US-05 en T58 gebruikt heb.
Je zal voor jezelf echt even moeten kijken waar je de nadruk van je bier op wil leggen op zo'n korte termijn. Voor een feestje vind ik persoonlijk het uiterlijk ook erg belangrijk. Mensen knappen vaak af op een troebel biertje, daartegenover oogt een helder biertje al meteen lekker fris.
Uit bovenstaande reacties de volgende mogelijkheden gefilterd:
1. De Wyeast Ringwood Ale die ik voorstelde heeft een hele subtiele fruitige smaak die tot 22-23 graden iniedersgeval niet enorm esterig gaat worden. Deze gist wordt veel gebruikt in brouw-pubs met een grote omzetsnelheid. Bieren binnen 1 week op keg is hiermee zeker mogelijk. Bier trekt heel snel kraakhelder.
2. De US-05 levert zeker een clean bier, maar heeft naar mijn ervaring langer nodig om helder te trekken. De gist blijft wat langer in suspensie.
3. T58 geeft bij hogere/ongecontroleerde temperaturen veel esters, zou niet mijn voorkeur genieten. Trekt naar mijn herinnering wel vlotter helder als de US-05
4. De Belle Saison welke genoemd werd door hobbybob heb ik geen ervaring mee, maar verwacht dat je wel een droog saison bier gaat krijgen met een tikkie meer alcohol. Misschien ook wat minder toegankelijk voor de doorsnee 'bier'-drinker
Tja, en als er dan een tijdsdruk heerst dan zou ik persoonlijk voor optie 1 gaan en 5ml biersol toevoegen bij de laatste 5 min. van het koken. Je hebt dan over dik 2 weken na koeling bij het serveren een mooi helder transparant biertje, waardoorheen je gewoon de krant kunt lezen. (tenminste als de tarwe niet voor teveel troebelheid zorgt, tarwe in de stort heb ik geen ervaring mee)