Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: DIY Melanoidine mout  (gelezen 3219 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
DIY Melanoidine mout
« Gepost op: 22-12-2015 13:11 u »
Bruehmalz, broeimout: Melanoidine, Aromatic, Honey malt etc.

Bij het maken van broeimout wordt een omgeving gecreerd die rijk is aan CO2 en warm  (40-50) zodat het spruiten en de groei van de mout stopt door het gebrek aan zuurstof maar de enzymen nog wel aktief zijn. In het meellichaam ontstaan door enzymatische omzetting eenvoudige suikers en aminozuren. Dit duurt 24-36 uur. Daarna kan er gedroogd worden of meteen geest op 100C. Bij het drogen een eesten worden er nog steeds veel melanoidines gevormd.

Het uitgangspunt is groenmout dat voor de productie van donkere mouten bestemd is, dat heb ik natuurlijk niet dus ik heb Pale mout en Roggemout als uitgangspunt genomen. De benodigde enzymen zouden bij het maken van deze mouten niet vernietigd mogen zijn anders wordt het een halfslachtige Caramout of een stinkende bende.

Beide mouten zijn apart in een goed afsluitbare kunststof bak gedurende 12 uur geweekt. Nadat het overtollige water is afgegoten zijn beide bakken in gesloten toestand in een 'thermoport' gedaan, samen met een gloeilamp. De temperatuur is met een STC-1000 geregeld, 24 uur 40 en daarna 12 uur op 50C.

Bij het openen van de bakken komt me een stevige zure lucht tegemoet, niet geheel onverwacht. Alles wat op de korrel leeft heeft het een hele tijd lekker warm gehad. De smaak is ook stevig zuur.

De gehele partij is bij 90-100C in de heteluchtoven gedroogd en daarna nog even op 130 gebracht. Dat laatste was misschie iets te veel van het goede. De mout smaakt moutig, zoet met een gebrand randje en goed zuur. Het heeft geen harde krak zoals een Caramout, het lichaam is melig en niet verglaasd. Dat betekend dat er nog heel wat enzymen die bij het ontkiemen actief zijn in het mout zitten en werken. Qua smaak lijkt het op de donkere Aromamouten 100-150 EBC.

Bier brouwen, een simpele receptuur, Mild mout en alle DIYMelamout, zo'n 30% van de stort. Parallel daaraan een tweede bier met ook zo'n 30% Aroma 50 mout en een beetje Brown malt om iets meer roost te krijgen. Natuurlijk geen identieke receptuur maar wel iets om te kunnen vergelijken. Uiteraard de zelfde hop en gist.

Beide bieren zijn deze week op de fles gegaan en de smaak is opvallend gelijksoortig. Natuurlijk niet de zelfde bieren, maar wel heel duidelijk met nauwe familiebanden de Melanoidine is heel duidelijk aanwezig.

Kortom, het blijkt mogelijk om naast roostmouten en Caramouten ook zelf Melanoidine-achtige mouten te maken.

Het Thermoport-oventje.

De mout net voor het eesten, volle vochtige korrel en nu al donker van de Melanoidines.

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: DIY Melanoidine mout
« Reactie #1 Gepost op: 23-12-2015 23:10 u »
Bedankt voor het delen Ingo. Ik ben benieuwd hoe je bieren zich ontwikkelen. Laat het even weten over een paar weken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2016 22:51 u »
Bedankt voor het delen Ingo. Ik ben benieuwd hoe je bieren zich ontwikkelen. Laat het even weten over een paar weken.

En Ingo. kun je al meer vertellen?

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 01-05-2016 12:45 u »
Knap gedaan hoor

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 06-05-2016 16:40 u »
En Ingo. kun je al meer vertellen?

Zie het nu pas, was het al bijna weer vergeten. Het "vlakkere" in de smaak van de DIY mouten zet zich na rijping door, met name het typische zoetje van melanoidine mouten verdwijnt snel. Had ik niet verwacht. Voor een volgende poging is er denk ik vooral tijdens het eesten meer controle nodig, eesten op een lagere (en gecontroleerde) temperatuur en ook het roosteren kort en bij een lagere temperatuur,

Ingo

Tags: mout