Suiker toevoegen bij het bottelen

Gestart door marc7654, 07-05-2016 19:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marc7654

Goeiedag!

Sta nou op het punt om te gaan bottelen, nou zit ik met een probleempje. Mijn brouwsel is net klaar met lageren, natuurlijk zit er een klein beetje gistdepot op de bodem, heel logisch. Maar wat nou als ik mijn bier ga bottelen, het is de bedoeling suiker toe te voegen voor het bottelen en nog beter dit te mengen.

Als ik het suiker toevoeg en meng, dan gaat het gist depot op de bodem mee en komt het dus ook in de flesjes, ook heb ik het idee dat daarmee het lager proces vrijwel geen nut heeft gehad.

Mijn vraag: Wat doen jullie? Wat is de beste methode? En heb ik eigenlijk wel gelijk met mijn bovenstaande conclusie?

Bedankt! :groeten:

abroeders

Citaat van: marc7654 op 07-05-2016  19:13 uGoeiedag!

Sta nou op het punt om te gaan bottelen, nou zit ik met een probleempje. Mijn brouwsel is net klaar met lageren, natuurlijk zit er een klein beetje gistdepot op de bodem, heel logisch. Maar wat nou als ik mijn bier ga bottelen, het is de bedoeling suiker toe te voegen voor het bottelen en nog beter dit te mengen.

Als ik het suiker toevoeg en meng, dan gaat het gist depot op de bodem mee en komt het dus ook in de flesjes, ook heb ik het idee dat daarmee het lager proces vrijwel geen nut heeft gehad.

Mijn vraag: Wat doen jullie? Wat is de beste methode? En heb ik eigenlijk wel gelijk met mijn bovenstaande conclusie?

Bedankt! :groeten:
Ik doe het altijd als volgt:
Ik bereken de totaal benodigde hoeveelheid suiker. Bijv. 20 liter * 7 gram = 140 gram suiker.
Vervolgens kook ik minimaal 2*140 ml water; dus zeg maar 300 ml; los de suiker op in het kokende water en kook nog een paar minuutjes.
Vervolgens neem ik mijn RVS pan (welke ik ook als bottelemmer gebruik) desinfecteer deze met StarSan.
Giet de gekookte suikeroplossing in deze bottelemmer en hevel het jongbier hieroverheen. Zorgdragend dat het gist niet meekomt.
Zorg dat de uitgang van de hevel op de bodem van de pan blijft liggen zodat er zo weinig mogelijk contact met zuurstof is.
Door de 'dunne' suikeroplossing hoef je na het overhevelen niet meer te roeren. Dat scheelt weer extra oxidatierisico.
Als je gistvat leeg is, en je bottelvat dus gevuld ga je overhevelen in flesjes. Ook hierbij geld, je bier niet laten kletteren of veel contact met zuurstof laten maken. Zorg dat alle luchtbellen uit je hevelslang zijn.

Inderdaad zou ik, zoals je zelf ook al dacht, niet gaan roeren in een gistemmer met een laag gist onderin.

Brouwers

Ik gebruik zelf een injectiespuit. Ik maak een suikeroplossing aan en die voeg ik aan de flesjes toe. Andere mensen gebruiken een bottelemmer, ze hevelen het bier van het gist af in de bottelemmer en mengen hier de suiker in het bier (over het algemeen een suikeroplossing). Als laatste optie kan je suiker met een lepeltje toevoegen aan de flesjes. Dit is een stuk minder nauwkeurig, maar bij gebrek aan beter prima te doen

marc7654

Citaat van: abroeders op 07-05-2016  19:41 uIk doe het altijd als volgt:
Ik bereken de totaal benodigde hoeveelheid suiker. Bijv. 20 liter * 7 gram = 140 gram suiker.
Vervolgens kook ik minimaal 2*140 ml water; dus zeg maar 300 ml; los de suiker op in het kokende water en kook nog een paar minuutjes.
Vervolgens neem ik mijn RVS pan (welke ik ook als bottelemmer gebruik) desinfecteer deze met StarSan.
Giet de gekookte suikeroplossing in deze bottelemmer en hevel het jongbier hieroverheen. Zorgdragend dat het gist niet meekomt.
Zorg dat de uitgang van de hevel op de bodem van de pan blijft liggen zodat er zo weinig mogelijk contact met zuurstof is.
Door de 'dunne' suikeroplossing hoef je na het overhevelen niet meer te roeren. Dat scheelt weer extra oxidatierisico.
Als je gistvat leeg is, en je bottelvat dus gevuld ga je overhevelen in flesjes. Ook hierbij geld, je bier niet laten kletteren of veel contact met zuurstof laten maken. Zorg dat alle luchtbellen uit je hevelslang zijn.

Inderdaad zou ik, zoals je zelf ook al dacht, niet gaan roeren in een gistemmer met een laag gist onderin.

Citaat van: Brouwers op 07-05-2016  19:50 uIk gebruik zelf een injectiespuit. Ik maak een suikeroplossing aan en die voeg ik aan de flesjes toe. Andere mensen gebruiken een bottelemmer, ze hevelen het bier van het gist af in de bottelemmer en mengen hier de suiker in het bier (over het algemeen een suikeroplossing). Als laatste optie kan je suiker met een lepeltje toevoegen aan de flesjes. Dit is een stuk minder nauwkeurig, maar bij gebrek aan beter prima te doen

Hier had ik wat aan, gelukkig toch gelijk gehad. Het jongbier zit trouwens al wel een week in het 2e gistvat om te lageren, de primaire gisting is dus al geweest. Maakt dit ook nog uit i.v.m roeren (en gistcellen die dan straks niet meer in de fles zitten)? Proost!  :proost:

abroeders

Citaat van: marc7654 op 07-05-2016  21:06 uHier had ik wat aan, gelukkig toch gelijk gehad. Het jongbier zit trouwens al wel een week in het 2e gistvat om te lageren, de primaire gisting is dus al geweest. Maakt dit ook nog uit i.v.m roeren (en gistcellen die dan straks niet meer in de fles zitten)? Proost!  :proost:
Nee hoor, er zit echt nog genoeg gist in je bier om die paar grammen simpele suikers te vergisten.
Gewoon zo helder mogelijk bier bottelen en je flesjes met de extra suikers minimaal 2 weken op kamertemperatuur laten staan.

tjeerdmeima

Ik heb ook wel eens suikerzakjes gekocht in de supermarkt, deze bevatten 4 of 5 gram suiker.

abroeders

Citaat van: tjeerdmeima op 09-05-2016  18:50 uIk heb ook wel eens suikerzakjes gekocht in de supermarkt, deze bevatten 4 of 5 gram suiker.
Dat is alleen bruikbaar als je in 75 cl flessen bottelt.
Voor de 45 cl Grolsch beugels is 4 gram al veel te veel. Als je 50 cl flessen hebt zou 4 gram wel kunnen maar dan krijg je stevig gecarboniseerd bier. De mini suikerklontjes zijn 3 gram geloof ik. Die kan je gebruiken voor 45 cl flesjes. Dan kom je op een krappe 7 g/l uit.

Johannesdeloper

Ik zat me vanmiddag te bedenken of je niet een zeepdispencer zou kunnen gebruiken.
Je zou dan precies moeten wegen hoeveel water je met 1 pompslag in je flesje gaat spuiten.
Stel dat het 5ml is dan moet je dus een suikeroplossing van 250 ml maken met 100 g suiker daar in.
Dat zou dan voldoende zijn voor 50 flesjes met 2 g per flesje. of als je  125 g suiker gebruikt 2,5 g per flesje

Heeft iemand dit ooit zo geprobeerd. Zou de dosering consistent en nauwkeurig genoeg zijn?


Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 09-05-2016  21:39 uIk zat me vanmiddag te bedenken of je niet een zeepdispencer zou kunnen gebruiken.
Je zou dan precies moeten wegen hoeveel water je met 1 pompslag in je flesje gaat spuiten.
Stel dat het 5ml is dan moet je dus een suikeroplossing van 250 ml maken met 100 g suiker daar in.
Dat zou dan voldoende zijn voor 50 flesjes met 2 g per flesje. of als je  125 g suiker gebruikt 2,5 g per flesje

Heeft iemand dit ooit zo geprobeerd. Zou de dosering consistent en nauwkeurig genoeg zijn?

Je kunt ook een ander suikerdoseerapparaat kunnen maken.

abroeders

Ik meen me te herinneren dat Ingo een soort van vaccinatie-pistool gebruikt waarmee ze vee vaccineren. Een apparaatje met een slang die suikerwater uit een voorraadpotje opzuigt en via een naald/buisje het suikerwater in een flesje doseert. Ik heb dit ergens gelezen dacht ik maar kan het niet meer terugvinden.
Ik kan me voorstellen dat dit ook gemakkelijk werkt. Een beetje gelijksoortig als wat johannesdeloper voorstelt.

Johannesdeloper

Ik zit te denken aan een simpele goedkope oplossing, die toch goed werkt. Hier 50 tot 80 euro aan uit te geven vind ik overdreven.

Brouwers

Citaat van: Johannesdeloper op 10-05-2016  08:58 uIk zit te denken aan een simpele goedkope oplossing, die toch goed werkt. Hier 50 tot 80 euro aan uit te geven vind ik overdreven.
Ik gebruik een injectiespuit. Niet de snelste manier maar voor 15-20 l bottelen werkt het wat mij betreft prima.

Sander van Dijk

Citaat van: Johannesdeloper op 09-05-2016  21:39 uIk zat me vanmiddag te bedenken of je niet een zeepdispencer zou kunnen gebruiken.
Je zou dan precies moeten wegen hoeveel water je met 1 pompslag in je flesje gaat spuiten.
Stel dat het 5ml is dan moet je dus een suikeroplossing van 250 ml maken met 100 g suiker daar in.
Dat zou dan voldoende zijn voor 50 flesjes met 2 g per flesje. of als je  125 g suiker gebruikt 2,5 g per flesje

Heeft iemand dit ooit zo geprobeerd. Zou de dosering consistent en nauwkeurig genoeg zijn?

Dit lijkt mij wel een goed idee. Je kunt gewoon proberen of de hoeveelheid vloeistof die uit het pompje komt een beetje consistent is. Even 10 spuitjes  meten en daarvan het gemiddelde nemen. Als daarin niet teveel uitschieters zitten, zou het volgens mij prima kunnen werken. Misschien nog wel even kijken of de dikte van de suikeroplossing niet teveel invloed heeft op de hoeveelheid die er per keer pompen uitkomt.
 
Ik zou zeggen gewoon proberen :) 

Haagse Wouter

Klinkt als veel moeite als je het toch overhevelt naar een ander vat. Dan kun je net zo goed de suikeroplossing daarin doen.

Google leverde mij deze verkoper http://www.smallpacks.nl/, ze zeggen dat ze ook packs verkopen van 2 en 3 gram per pakketje. Dat zou kunnen voor een redelijk koolzuurrijk bier.

Qua dispenser kun je ook wat duurder gaan als je kwaliteit wilt. Er zijn dispensers voor laboratoria die heel erg nauwkeurig een bepaald volume kunnen afgeven.

abroeders

Citaat van: Johannesdeloper op 10-05-2016  08:58 uIk zit te denken aan een simpele goedkope oplossing, die toch goed werkt. Hier 50 tot 80 euro aan uit te geven vind ik overdreven.

Ow, zo duur hoeft het niet te zijn hoor. Net iets meer dan 20 euro en dan heb je een mooi nauwkeurig apparaatje: zie hier. Je kunt hem afstellen op het aantal ml. Lijkt me nauwkeuriger als een zeep-pomp-dispencer.

Johannesdeloper

Citaat van: Haagse Wouter op 10-05-2016  14:29 uKlinkt als veel moeite als je het toch overhevelt naar een ander vat. Dan kun je net zo goed de suikeroplossing daarin doen.
Ik doe 1 deel suiker op 2 delen water, doe het mengsel op bodem van bottelvat en laat het  wort  met licht roeren in bottelvat stromen.
Toch is het suikergehalte niet consistent gelijk bij alle flesjes. Vermoedelijk zakt het suikermengsel naar de bodem.
(zou kunnen komen door temperatuursverschillen tussen het koude wort en het relatief warme suikermengsel)

Sander van Dijk

Citaat van: Johannesdeloper op 10-05-2016  15:36 uIk doe 1 deel suiker op 2 delen water, doe het mengsel op bodem van bottelvat en laat het  wort  met licht roeren in bottelvat stromen.
Toch is het suikergehalte niet consistent gelijk bij alle flesjes. Vermoedelijk zakt het suikermengsel naar de bodem.
(zou kunnen komen door temperatuursverschillen tussen het koude wort en het relatief warme suikermengsel)

Vreemd, dat probleem heb ik nooit en ik roer zelfs niet. Ik maak de oplossing nog wel iets dunner. Ik houd 1 deel suiker op 3 delen water aan, maar 1 op 2 zou ook genoeg moeten zijn. Ik giet het nog kokend hete suikerwater op de bodem van mijn bottelvat en hevel daar het koude jongbier overheen. Ik heb nog geen problemen gehad met een niet goede vermenging.

abroeders

Citaat van: Sander van Dijk op 10-05-2016  15:54 uVreemd, dat probleem heb ik nooit en ik roer zelfs niet. Ik maak de oplossing nog wel iets dunner. Ik houd 1 deel suiker op 3 delen water aan, maar 1 op 2 zou ook genoeg moeten zijn. Ik giet het nog kokend hete suikerwater op de bodem van mijn bottelvat en hevel daar het koude jongbier overheen. Ik heb nog geen problemen gehad met een niet goede vermenging.
Precies, ik doe het exact zo en al mijn flesjes hebben evenveel koolzuur. Roeren doe ik ook nooit, gewoon het wort over het suikerwater laten lopen.

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 10-05-2016  15:36 uIk doe 1 deel suiker op 2 delen water, doe het mengsel op bodem van bottelvat en laat het  wort  met licht roeren in bottelvat stromen.
Toch is het suikergehalte niet consistent gelijk bij alle flesjes. Vermoedelijk zakt het suikermengsel naar de bodem.
(zou kunnen komen door temperatuursverschillen tussen het koude wort en het relatief warme suikermengsel)

Doordat het suikermengsel warm is vermengt het zich sneller dan wanneer deze koud is.

De methode waarbij het bier overgeheveld wordt op de suikeroplossing in het bottelvat heb ik jarenlang uitgevoerd zonder dat er verschillen waren in het koolzuurgehalte.
Tegenwoordig bepaal ik eerst de hoeveelheid bier dat gebotteld moet worden met een nauwkeurige personenweegschaal. Op die manier kan ik vrij precies bepalen hoeveel suiker ik in totaal nodig heb. Vervolgens maak ik een "dunne" oplossing van 1 deel suiker op 3 gewichtsdelen water. De oplossing gaat heet bij het bier waarna ik de oplossing rustig met een gedesinfecteerde plastic roerstok vermeng.
Het mooie is dat je allerlei formaten flessen door elkaar kunt bottelen.

Wanneer ik het bier bottel in dezelfde flessen gebruik ik het doseerapparaat van mijn buurman dat hij aan mij gegeven heeft (zelf heeft hij een verbeterd exemplaar). Dat werkt lekker snel.

Johannesdeloper

De les is dus 3 delen water ipv 2 delen nemen, verder ga ik nog even "droogoefenen" met een doseerpompje als dat handig gaat werken pas ik die methode toe.

Het mooie is dan denk ik ook, dat ik met een vulpijpje boven in mijn flesje een luchtkolom heb tot ongeveer 4 cm. Als je dat met suikerafgifte dmv van een doseerpompje weet terug te brengen, heb je minder lucht en kwalitatief weer een fractie beter bier en misschien ook meer koolzuurdruk en schuim?

Johannesdeloper

Ik heb vandaag wat tests uitgevoerd met een zeepdispenser. Helaas gaat hem dit niet worden. De afwijking is te groot - 10%.
De beoogde dosering was 5 ml. 100 spuitjes betekende 100 ml.
Daarna heb ik 10x vijf spuitjes in een klein maatbekertje gedaan.
De hoogste afgifte was 5,5 ml en de laagste 4,5ml
Het voornaamste verschil wordt veroorzaakt door de kracht waarmee je de knop indrukt. Ook maakt het uit of je snel achter elkaar indrukt of even een seconde pauze inlast tussen elk salvo.
Voorlopig ga ik werken met een mengsel van 1 deel suiker op 3 delen water.
Ik hoorde van een medebrouwer dat je eigenlijk heel goed kunt "koudzetten" op 10 g ipv op 3 g. Ik verwacht dat als het verschil in temperatuur kleiner is dat de suiker beter zal mengen en niet zal neerslaan.

Klepper

Ik gebruik deze suikerdoseerspuit (zo een die de veearts gebruikt). Makkelijk te doseren en goed schoon te maken omdat je de spuit uit elkaar kunt halen.
Je maakt een suikeroplossing die sterker is naarmate je meer kooolzuur wilt hebben.
Je stelt het pistooltje af op het maximum van 5 ml. Een handige tabel voor het doseren vind je hier.

Henielma

Voor de bottelsuiker gebruik ik suikerlepeltjes waarmee je bijvoorbeeld koffie of thee roert. Deze heb ik in allerlei formaten verzamelt tussen de 1,1 en 3,1 gram. BrouwHulp rekent het aantal gram suiker per liter uit. Dit deel ik door drie en zoek dan het best bijpassende lepeltje. Met behulp van een klein trechtertje gaat de kristalsuiker dan in het flesje. Na het vullen nog even schudden en klaar is Kees.


Brouwers

Citaat van: Klepper op 15-05-2016  12:11 uIk gebruik deze suikerdoseerspuit (zo een die de veearts gebruikt). Makkelijk te doseren en goed schoon te maken omdat je de spuit uit elkaar kunt halen.
Je maakt een suikeroplossing die sterker is naarmate je meer kooolzuur wilt hebben.
Je stelt het pistooltje af op het maximum van 5 ml. Een handige tabel voor het doseren vind je hier.
Werkt het nog met een 1:1 suikeroplossing? Zit er ook aan te denken om er een aan te schaffen maar 5 ml is net wat te klein naar mijn idee, 10 ml zou beter zijn want dan kan ik hem ook voor grotere flessen gebruiken.

Johannesdeloper

Citaat van: Klepper op 15-05-2016  12:11 uIk gebruik deze suikerdoseerspuit (zo een die de veearts gebruikt). Makkelijk te doseren en goed schoon te maken omdat je de spuit uit elkaar kunt halen.
Je maakt een suikeroplossing die sterker is naarmate je meer koolzuur wilt hebben.
Je stelt het pistooltje af op het maximum van 5 ml. Een handige tabel voor het doseren vind je hier.
Deze optie begint voor mij interessant te worden. Zou je kunnen aangeven, wat de afwijking van deze spuit is?
(te meten met meetbekertje met kleine maatschaal of met een gevoelige weegschaal en dan bij 10 doseringen het verschil tussen de hoogste en de laagste waarde)
Ik ben ook benieuwd of het verschil maakt of je snel en zonder pauze doseert ten opzichte
van langzaam en even wachten tussen 2 doseringen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.