Dennentoppenbier

Gestart door PeterEngeltje, 05-05-2016 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hankdussen

Ik heb wel eens dennentoppen bij een ipa gedaan. Was te overheersend helaas. Het aroma paste wel bij een us ipa.

PeterEngeltje

Zondag 30 oktober heb ik een nieuwe batch van dit bier gebrouwen. Ik heb precies dezelfde werkwijze gevolgd op twee uitzonderingen na:
Chinook (niet verkrijgbaar) is vervangen door Citra.
De koudhop (Amarillo / Citra 1:1) is toegevoegd bij de lagering i.p.v. bij de hoofdgisting, koudhop hoeveelheden 1/3 van vorige keer.
Het brouw- en vergistingsproces verliepen op precies dezelfde wijze als bij de eerste batch: zelfde o.g., vergistingssnelheid en s.g. bij de lagering. Over twee a drie weken ga ik hem bottelen.
Ik ben benieuwd wat de kleine aanpassingen in de bereiding teweeg brengen.

Dikke Dries

Hallo Peter,
Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd en ben benieuwd wat het resultaat is geworden van je aangepaste versie.
De hopcombinatie lijkt mij namelijk erg verfrissend en ik kan me zo voorstellen dat dit heel mooi combineert met de smaak en het aroma van dennen.
Ik zou je resultaat dus nog graag lezen hier.
Groeten,
Dries

PeterEngeltje

Citaat van: Dikke Dries op 23-07-2017  13:21 uHallo Peter,
Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd en ben benieuwd wat het resultaat is geworden van je aangepaste versie.
De hopcombinatie lijkt mij namelijk erg verfrissend en ik kan me zo voorstellen dat dit heel mooi combineert met de smaak en het aroma van dennen.
Ik zou je resultaat dus nog graag lezen hier.
Groeten,
Dries

Het was inderdaad een prachtig bier. Ja, was ! Want het is al lang op.
Een complex vol bier met een duidelijk, maar toch niet overheersend dennen aroma.
De den was mooi in balans met mout en hop.
Toevallig ga ik het vrijdag a.s. weer brouwen, met wat kleine wijzigingen in het recept.
Gewoon om te kijken hoe dat uitpakt.

rajd

Citaat van: PeterEngeltje op 23-07-2017  14:09 uToevallig ga ik het vrijdag a.s. weer brouwen, met wat kleine wijzigingen in het recept.
Gewoon om te kijken hoe dat uitpakt.

Je wilt je recept vast wel delen? :-)

Dikke Dries

Bedankt voor je reactie.
Ik liep namelijk vanmorgen door het bos en werd geïnspireerd door de dennengeuren.
Het leek mij een leuk experiment zo'n dennenbier en ik zag al een beetje voor me dat ik dit met citrusachtige hoppen zou combineren.
Toen ik op het forum ging kijken of dit vaker gedaan werd en zo ja, hoe dan, kwam ik dit draadje tegen.
Een dennenbier met mijn favoriete hopcombi! :groots:
Ik was dus wel heel benieuwd naar de laatste resultaten.
Het is nu niet de tijd voor verse dennentoppen lijkt me dus ik zal nog even geduld moeten hebben, maar ik ga hier zeker wat me doen.
Nogmaals bedankt.

Dries

PeterEngeltje

Citaat van: rajd op 23-07-2017  15:03 uJe wilt je recept vast wel delen? :-)

Het recept van het eerste brouwsel staat al in deze topic, geplaatst op 02-07-2016.
Bij het tweede brouwsel heb ik de houdhop dosering tot 33% verlaagd. Je kunt hier zelf mee verder experimenteren.

Citaat van: Dikke Dries op 23-07-2017  15:04 uIk was dus wel heel benieuwd naar de laatste resultaten.
Het is nu niet de tijd voor verse dennentoppen lijkt me dus ik zal nog even geduld moeten hebben, maar ik ga hier zeker wat me doen.
Nogmaals bedankt.

Dries

Ja voor verse toppen ben je net een paar maanden te laat.
Maar Je kunt gedroogde dennetoppen kopen en hier alvast mee experimenteren als je geen zin hebt om nog 10 maanden te wachten. Wel even uitzoeken wat bij gedroogde toppen de dosering is. Dat zal een stuk lager zijn dan bij verse.

Succes,
Peter

Dikke Dries

Citaat van: PeterEngeltje op 23-07-2017  18:35 uJe kunt gedroogde dennetoppen kopen en hier alvast mee experimenteren als je geen zin hebt om nog 10 maanden te wachten.

Ik zag die gedroogde toppen inderdaad bij Brouwmarkt voorbij komen maar naast het brouwen lijkt me ook die siroop zelf maken wel erg leuk.
En ik heb geen haast, ik heb nog 2 eigen brouwsels fine te tunen.
Dus zoals het een goed brouwer betaamd heb ik nog even geduld.   :)

PeterEngeltje

Citaat van: Dikke Dries op 23-07-2017  21:23 uIk zag die gedroogde toppen inderdaad bij Brouwmarkt voorbij komen maar naast het brouwen lijkt me ook die siroop zelf maken wel erg leuk.
En ik heb geen haast, ik heb nog 2 eigen brouwsels fine te tunen.
Dus zoals het een goed brouwer betaamd heb ik nog even geduld.   :)

Hoi Dries,

Het maken van de dennetoppensiroop uit verse dennentoppen is inderdaad een erg leuk proces.
En door de hoge suikerconcentratie is deze siroop ook zeer lang houdbaar.
De batch 2016 is nog steeds goed.

Mooi dat je 10 maanden geduld kunt opbrengen, dat is inderdaad een must voor een goede brouwer.

Dugraph

Deze staat ook nog op mijn bucketlist. Ik ben niet echt een dennenkenner... Welk soort den moet ik in het voorjaar in de gaten houden?

Dikke Dries

Ik heb van de week een topje van een jonge den afgebroken en daar kwam direct een flinke druppel vanaf.
Zou dat dan niet betekenen dat er ook nu( juli) nog genoeg vocht uit te onttrekken is?

PeterEngeltje

Citaat van: Dugraph op 25-07-2017  13:08 uDeze staat ook nog op mijn bucketlist. Ik ben niet echt een dennenkenner... Welk soort den moet ik in het voorjaar in de gaten houden?

De grove Den. Google even een paar foto's om te zien hoe die eruit ziet want veel mensen verwarren de Den met de Spar.
Trouwens, met sparretoppen schijnt het ook mogelijk te zijn om siroop te maken, alleen zijn die veel kleiner en dus lastiger te plukken.

Citaat van: Dikke Dries op 25-07-2017  14:24 uIk heb van de week een topje van een jonge den afgebroken en daar kwam direct een flinke druppel vanaf.
Zou dat dan niet betekenen dat er ook nu( juli) nog genoeg vocht uit te onttrekken is?


Ik ben al een tijd niet in het bos geweest en weet niet hoe de toppen er nu uitzien, en dus weet ik ook niet of dat nu nog lukt, maar het is te proberen met een kleine batch.
Als er na een week nog geen vocht uit de toppen komt dan is het toch te laat.

Luiaard

Citaat van: PeterEngeltje op 25-07-2017  18:22 uDe grove Den. Google even een paar foto's om te zien hoe die eruit ziet want veel mensen verwarren de Den met de Spar.
Trouwens, met sparretoppen schijnt het ook mogelijk te zijn om siroop te maken, alleen zijn die veel kleiner en dus lastiger te plukken.

Ik heb in het voorjaar een blonde gebrouwen met fijnsparrentoppensiroop die mijn vriendin gemaakt heeft. De topjes/scheuten laten zich in april/mei zeer gemakkelijk plukken en bevatten dan de meeste en beste smaak (naar verluid van de boekjes van mijn vriendin). Ze zijn goed te herkennen door de frisgroene kleur en ze voelen zacht aan als ze vers en jong zijn.


Zo herken je de jonge en verse fijnsparrentop.


Bij grove den zien de jonge scheuten/topjes er als volgt uit:


Een andere mogelijkheid, wat o.a. in likeuren gebruikt wordt, is om de jonge dennenappeltjes te gebruiken (de kleverige groene appeltjes).

Zelf ben ik van plan nog met verschillende scheuten- en appeltjes te experimenteren, als bosbouwer heb ik volop gelegenheid om op het juiste moment te verzamelen :) Nu zijn we echter te laat en moeten we weer tot het voorjaar wachten.


Dikke Dries

Bedankt voor de extra info.
Ik baal er nu toch eigenlijk wel van dat ik te laat ben.
Hoe meer ik er over lees hoe meer zin ik krijg om er mee te beginnen.
Hier in de buurt zit een restaurant(Aan Zee in Oostvoorne)en de chef daarvan kookt vaak met lokale kruiden/planten/wortelen die hij(met toestemming) uit de duinen wildplukt.
Hij laat daar dan filmpjes van zien op Facebook welke dingen hij plukt en hoe hij ze gebruikt.
Daar word ik ook altijd zo vreselijk door geinspireerd dat ik gelijk de wildste ideeën krijg om "gekke" bieren te brouwen.
En zo ook nu.
Maar effe een paar maanden geduld nog dus.

PeterEngeltje

Tja, de Den, een prachtige boom. Nogmaals: let op dat we het niet over sparren hebben. Nederlanders verwarren de Den vaak met de Spar. En dat komt voor een deel door ons mooie kerstliedje: ohh Denneboom ohh Denneboom wat zijn je takjes wonder schoon. Het grappige (en verwarrende) is dat de boom die we eind december ons huis binnen slepen en optuigen met ballen slingers en verlichting helemaal geen Den is, maar een Spar.

Inderdaad met de jonge dennenappels (juni/juli) kun je een mooie likeur maken, tip: ik heb dit gedaan met :Denneappels, wodka en honing.. Die honing was geen succes, suiker is beter.
Citaat van: Luiaard op 25-07-2017  19:30 uIk heb in het voorjaar een blonde gebrouwen met fijnsparrentoppensiroop die mijn vriendin gemaakt heeft. De topjes/scheuten laten zich in april/mei zeer gemakkelijk plukken en bevatten dan de meeste en beste smaak (naar verluid van de boekjes van mijn vriendin). Ze zijn goed te herkennen door de frisgroene kleur en ze voelen zacht aan als ze vers en jong zijn.


Zo herken je de jonge en verse fijnsparrentop.


Bij grove den zien de jonge scheuten/topjes er als volgt uit:


Een andere mogelijkheid, wat o.a. in likeuren gebruikt wordt, is om de jonge dennenappeltjes te gebruiken (de kleverige groene appeltjes).

Zelf ben ik van plan nog met verschillende scheuten- en appeltjes te experimenteren, als bosbouwer heb ik volop gelegenheid om op het juiste moment te verzamelen :) Nu zijn we echter te laat en moeten we weer tot het voorjaar wachten.



Luiaard

Citaat van: PeterEngeltje op 26-07-2017  01:23 uTja, de Den, een prachtige boom. Nogmaals: let op dat we het niet over sparren hebben. Nederlanders verwarren de Den vaak met de Spar. En dat komt voor een deel door ons mooie kerstliedje: ohh Denneboom ohh Denneboom wat zijn je takjes wonder schoon. Het grappige (en verwarrende) is dat de boom die we eind

Het lied komt uit het Duits waar men zingt over de "Tannenbaum". Tanne is zilverspar (Abies) maar werd voorheen ook wel den genoemd. Dus het lied klopt wel, maar wij noemen de boom tegenwoordig anders. Toch heb je gelijk: naaldboomsoorten worden vaak met elkaar verward, ondanks dat ze makkelijk uit elkaar te houden zijn. Maar of het nou fijnspar, sitkaspar, zilverspar, grove den, zee den, weymouthden, douglasspar of hemlockspar is, van allen kun je wel wat lekkers maken. De enige naaldboomsoort waar je mee moet oppassen is de taxus.

PeterEngeltje

Ik heb het Dennetopbier vandaag weer gebrouwen en wacht nu tot de gist het karwei overneemt.
Het wort ruikt weer heerlijk, nu zien hoe het uitpakt met de korrelgist Danstar Nothingham.

Citaat van: Luiaard op 25-07-2017  19:30 uZelf ben ik van plan nog met verschillende scheuten- en appeltjes te experimenteren, als bosbouwer heb ik volop gelegenheid om op het juiste moment te verzamelen :) Nu zijn we echter te laat en moeten we weer tot het voorjaar wachten.


Hoi Luiaard,
Dus jij bent bosbouwer, dat is interessant.
Kun jij mij vertellen of het is toegestaan om in de vrije natuur  Dennetoppen e.d. te plukken?
Ikzelf en enkele van mijn vrienden vroegen zich dat af.

Luiaard

Citaat van: PeterEngeltje op 28-07-2017  20:06 uHoi Luiaard,
Dus jij bent bosbouwer, dat is interessant.
Kun jij mij vertellen of het is toegestaan om in de vrije natuur  Dennetoppen e.d. te plukken?
Ikzelf en enkele van mijn vrienden vroegen zich dat af.

Het bos en de bomen hebben allen een eigenaar. Zodra deze eigenaar jou toestemming geeft is het toegestaan. Daarnaast zullen er maar weinig eigenaren zijn die, bij kleine hoeveelheden, moeilijk doen over verzamelen. Het kan wel vervelend zijn als je een aangeplant boompje 'beplukt', maar zelf dan valt de schade mee.

PeterEngeltje

Citaat van: Luiaard op 29-07-2017  15:49 uHet bos en de bomen hebben allen een eigenaar. Zodra deze eigenaar jou toestemming geeft is het toegestaan. Daarnaast zullen er maar weinig eigenaren zijn die, bij kleine hoeveelheden, moeilijk doen over verzamelen. Het kan wel vervelend zijn als je een aangeplant boompje 'beplukt', maar zelf dan valt de schade mee.


Luiaard,
Bedankt voor deze informatie.
Als stadsmens vraag ik me wel af hoe je er achterkomt wie de eigenaar van het bos waar je gaat plukken.

Luiaard

Citaat van: PeterEngeltje op 30-07-2017  10:13 uLuiaard,
Bedankt voor deze informatie.
Als stadsmens vraag ik me wel af hoe je er achterkomt wie de eigenaar van het bos waar je gaat plukken.

Dat is niet altijd even eenvoudig. Bij grotere grondbezitters zoals Staatsbosbeheer en bijvoorbeeld Natuurmonumenten kun je het zien aan de bordjes in het gebied (of op hun website).

Dugraph

Citaat van: Luiaard op 25-07-2017  19:30 uIk heb in het voorjaar een blonde gebrouwen met fijnsparrentoppensiroop die mijn vriendin gemaakt heeft. De topjes/scheuten laten zich in april/mei zeer gemakkelijk plukken en bevatten dan de meeste en beste smaak (naar verluid van de boekjes van mijn vriendin). Ze zijn goed te herkennen door de frisgroene kleur en ze voelen zacht aan als ze vers en jong zijn.


Zo herken je de jonge en verse fijnsparrentop.

Vandaag wat dennentoppen geplukt om er zojuist achter te komen dat het fijnsparrentoppen zijn. Zijn deze op dezelfde manier toepasbaar? En wat voor smaak kan ik dan verwachten? Anders dan bij dennentoppen of lijken ze op elkaar?

PeterEngeltje

Citaat van: Dugraph op 05-05-2018  22:01 uVandaag wat dennentoppen geplukt om er zojuist achter te komen dat het fijnsparrentoppen zijn. Zijn deze op dezelfde manier toepasbaar? En wat voor smaak kan ik dan verwachten? Anders dan bij dennentoppen of lijken ze op elkaar?

Ik denk dat er weinig verschil in de aroma's zit. Misschien dat de intensiteit verschilt.
Ik zou ze invriezen en als je gaat brouwen het laatste kwartier meekoken in hopzak of hopspider.
Bij zware bieren kun je 10 gram per liter doen, bij lichtere bieren minder (5-7,5 gram per liter).
Deze dosering geld voor dennetoppen.

Stroop maken kan natuurlijk ook.

Over een paar weken (eind mei) zijn er weer dennetoppen.
Let op, de grove Den ziet er niet uit als een kerstboom, de Spar wel.
Sparretoppen zijn klein, een paar centimeter. Dennetoppen worden veel groter, variërend tussen de 8 en 20 centimeter. Bij jonge bomen worden ze groter dan bij oude bomen.

Dugraph

Citaat van: PeterEngeltje op 06-05-2018  10:54 uIk denk dat er weinig verschil in de aroma's zit. Misschien dat de intensiteit verschilt.
Ik zou ze invriezen en als je gaat brouwen het laatste kwartier meekoken in hopzak of hopspider.
Bij zware bieren kun je 10 gram per liter doen, bij lichtere bieren minder (5-7,5 gram per liter).
Deze dosering geld voor dennetoppen.

Bedankt voor je reactie en advies! Gebruiken op dezelfde wijze als hop is op zich een goed idee. Maar ik dacht een 20 liter split batch te doen waarbij ik 10 liter wat dennenaroma mee wil geven. Dan is stroop een beter idee denk ik, of zijn er nog andere technieken waar ik niet aan gedacht heb? Is koudhop bv een optie? Of niet aan te raden ivm beestjes?

PeterEngeltje

Citaat van: Dugraph op 06-05-2018  15:41 uBedankt voor je reactie en advies! Gebruiken op dezelfde wijze als hop is op zich een goed idee. Maar ik dacht een 20 liter split batch te doen waarbij ik 10 liter wat dennenaroma mee wil geven. Dan is stroop een beter idee denk ik, of zijn er nog andere technieken waar ik niet aan gedacht heb? Is koudhop bv een optie? Of niet aan te raden ivm beestjes?

Je kunt ook eerst siroop maken, maar het duurt een aantal weken voor dat klaar is als je de methode toppen plus droge suiker in een weckpot gebruikt.
Als je daarvan de suiker concentratie weet (verdunnen met water en met een hydrometer of refractometer het suiker gehalte meten) zou je de siroop ook als bottelsuiker kunnen gebruiken. Je kunt dan ook de siroop eerste met vergelijkbaar bier mengen om te ruiken en proeven hoeveel siroop in je bier gewenst is.

De koudhop methode is inderdaad af te raden ivm beestjes, en ik denk dat je daarmee minder aroma uit de toppen haalt.

Succes en laat weten hoe je te werk bent gegaan en wat het resultaat was.

Dugraph

Ingegeven door het gebrek aan een tweede weckpot heb ik gisteren ca. 130 g dennentoppen samen met 500 g suiker in een weckpot gedaan en de rest van de toppen ingevroren.

Ik moet nog even kijken hoe ik dat tijdens het brouwen ga doen. Wellicht toch het restant tegen einde kook toepassen. Siroop ga ik denk ik verdunnen met wat water, verhitten tot 85 ºC, af laten koelen en toevoegen aan het einde van de hoofdvergisting.

Brouwdag is nog ver weg. Ik houd jullie op de hoogte.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.