'Best practice' refractometer gevraagd (ik weet het, ik weet het)

Gestart door wilbertd, 05-05-2016 11:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Ik weet, ik weet; er zijn hele boekwerken over geschreven, ook hier op het forum.
Maar ik ben zo druk de laatste tijd, wellicht kan iemand mij direct naar het juiste artikel sturen.

Het punt is, tot nu toe heb ik naar volle tevredenheid een hydrometer gebruikt, maar omdat ik nu regelmatig tijdens het koken wil meten heb ik daarnaast een refractometer aangeschaft.

Met name na de vergisting weet ik niet hoe ik de meetgegevens moet interpreteren.
Waar kan ik 'best practice' voor het gebruik/aflezen van een refractometer vinden?

Daarnaast zie ik soms een duidelijke scherpe harde lijn tijdens het aflezen, maar ik heb ook al een meer vage brede lijn gezien.
Doe ik dan wat fout?

Oscar

Heel simpel:

Tijdens het maischen kun je je versuikering meten (BrouwVisie geeft je max brix/SG/plato aan dus kun je zien hoever je reeds bent).

Meten Voor koken om te kijken of je het gewenst resultaat hebt behaalt en voor rendementsbepaling. Meten na koken voor je brix/SG begin gisting.

Het meten op zich is gewoon een paar druppels op je glasplaatje doen zodat deze bedekt is met vloeistof. Dekglaasje erover en meten Je meet Brix! En geen SG of PLato! Omrekenen kan via BrouwVisie.
Het kan inderdaad soms zijn dat je geen duidelijke scheidingslijn hebt bij het aflezen. Dan is je monster te troebel en moet je dus een nieuw monster nemen... :-)




Tijdens de vergisting:



RienP


wilbertd


Eric v B

Citaat van: Oscar op 05-05-2016  11:41 uHet kan inderdaad soms zijn dat je geen duidelijke schijdingslijn hebt bij het aflezen. Dan is je monster te troebel en moet je dus een nieuw monster nemen... :-)
Trucje van (volgens mij) Hans Halberstadt: Vloeistof via een watje opzuigen in bijv. een injectiespuitje. De zwevende deeltjes blijven achter in de watten zodat de vloeistof helderder wordt en daarmee de lijn in je refractometer minder wazig. Ik knip een stukje (±2,5 cm) van een rietje af en duw er aan de onderkant een klein plukje watten in. Met een injectiespuitje zuig ik dan de vloeistof door de watten en dat werkt bij mij goed.

Oscar

Citaat van: Eric v B op 05-05-2016  21:01 uTrucje van (volgens mij) Hans Halberstadt: Vloeistof via een watje opzuigen in bijv. een injectiespuitje. De zwevende deeltjes blijven achter in de watten zodat de vloeistof helderder wordt en daarmee de lijn in je refractometer minder wazig. Ik knip een stukje (±2,5 cm) van een rietje af en duw er aan de onderkant een klein plukje watten in. Met een injectiespuitje zuig ik dan de vloeistof door de watten en dat werkt bij mij goed.

Dit werkt maar is vaak niet echt nodig en te veel gedoe... Met een vage aflezing (vaak tijdens maischen) kun je ook goed inschatten en komt het niet zo heel nauw... Na koken heb je vaak een heldere wort.

Meten tijdens vergisting vind ik persoonlijk niet zo interessant...

thunderjong

Ook ik weet dat er al veel overgeschreven is, maar toch kom ik er niet uit. Mogelijk dat juist de vele informatie het probleem is. Daarom toch jullie hulp gevraagd, aansluitend op de vraag in dit draadje.

Normaal meet ik als met hydrometer mijn SG-waarde. Die is helaas gesneuveld. Daarom mij refractometer gepakt.
Op het doosje van mijn refractometer staat plato. Ik neem dus aan dat hij plato meet. Nu wil ik tijdens de vergisting van mijn bier weten wat de SG-waarde is. Ik kom dan uit op een plato 8.5 a 9 volgens de hydrometer.

Kan iemand mij vertellen wat dan de SG-waarde is? Of hoe je moet corrigeren voor de alcohol die reeds aanwezig is? Lees over tools, zoals Oscar aangeeft. Ook hier kom ik uit op verschillende waarden. Mede omdat ik niet goed weet wat ik waar moet invullen (en van plato naar brix naar sg moet). Ik of uit op een SG van rond de 1036 of rond de 1013. Wat is het volgens jullie ongeveer?

Dank!

hansHalberstadt

Citaat van: thunderjong op 09-01-2017  21:27 uOok ik weet dat er al veel overgeschreven is, maar toch kom ik er niet uit.
Plato wordt gemeten met een hydrometer op basis van soortelijk gewicht. Een refractometer meet breking van het licht en dat is dus een ander meetprincipe. De refractometer met Plato schaal is alleen geldig voor sucrose oplossing omdat de schaal daarvoor is geijkt.
Je moet dus inderdaad corrigeren voor de alcohol.  Wat je moet doen is een van de tooltjes gebruiken en de afgelezen waarde invoeren alsof het Brix is, bv mijn refractometer tooltje. om het Sg te kunnen omrekenen moet je ook het begin SG weten of de Plato waarde die je met je refractometer meet vlak voor de gisting. bv
stel je hebt 15 Plato gemeten vlak voor gisting (= SG=1059) en 8.5 tijdens de gisting.
je hebt dan een SG van ca 1017 en SVG van 70% 

 

thunderjong

Super. Hier kan ik wat mee. Bedankt voor de heldere uitleg

Voor de liefhebbers van de tool die het ook nog niet wisten:

http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/6-hulpprogramma-s/21-refractormeting-tool

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 05-05-2016  21:58 uDit werkt maar is vaak niet echt nodig en te veel gedoe... Met een vage aflezing (vaak tijdens maischen) kun je ook goed inschatten en komt het niet zo heel nauw... Na koken heb je vaak een heldere wort.

Meten tijdens vergisting vind ik persoonlijk niet zo interessant...
Ik meet tijdens de gisting om zo net zoals met bv de bellenteller voor CO2 de gisting te kunnen volgen. Je kunt dan heel mooi zien of de gistings snelheid verandert, dus voor mij zeker waardevol. Met injectiespuitje en watje heb ik inderdaad via het forum gemeld. via dun siliconenslangetje door de deksel met klipje afgeknepen zodat de opgezogen vloeistof niet terg kan lopen het slangetje in. zo kun je simpel monsters nemen zonder het vat te hoeven openen.     

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.