Nieuwe maischketel, met roerwerk (klein filmpje erbij)

Gestart door Peterrr, 30-04-2016 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peterrr

Na een beetje zoeken over hoe ik eigenlijk wil brouwen
ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen pomp wil voor het maischen, maar een roerwerk.
Dus met een nieuwe ketel en "Duits" roerwerk en wat  hobbyen.
Gaan we het morgen zo maar eens proberen.  :biersmile:

De ketel heb ik wel al met water getest en de temperatuur schiet maar 2 graden door.


Peterrr


mvdhiele

Zo! Dat ziet er goed uit! Welke ketel is dat als ik vragen mag (welk type).
Ik ben ook zeer benieuwd hoe het filteren verloopt, in combinatie met de
Filterheks.

Ik lees je ervaringen hieronder wel.

Heb je het roerwerk van Brauhardware.de?

Peterrr

Hoi,

Het filterheks heb ik al 2 keer in de oude ketel gebruikt en ik ben daar zeer tevreden over.
( geen aanzuigen meer )
Het roerwerk komt inderdaad van brouwhardware.de  en is echt een mooie kwaliteit!
De ketel is de : 411200
En voor de sturing van de snelheid, zit er tussen de laptop voeding een motor sturing via E-bay

Grt Peter

DJ

Wat een plaatje..
Heb je goed gedaan

Peterrr

Citaat van: DJ op 30-04-2016  14:01 uWat een plaatje..
Heb je goed gedaan

Dankjewel
Grt Peter

EvdBroek


Emanuel

Citaat van: Peterrr op 30-04-2016  13:45 uHoi,

Het filterheks heb ik al 2 keer in de oude ketel gebruikt en ik ben daar zeer tevreden over.
( geen aanzuigen meer )
Het roerwerk komt inderdaad van brouwhardware.de  en is echt een mooie kwaliteit!
De ketel is de : 411200
En voor de sturing van de snelheid, zit er tussen de laptop voeding een motor sturing via E-bay

Grt Peter

Hoi,

Ik probeer naar de site van brouwhardware.de te gaan maar die werkt niet. Ook niet te vinden via Google. Kan je een link op het forum zetten?

Alvast bedankt.

Peterrr

Tja....
Tis brau... ;D

http://www.brauhardware.de

Grt Peter

P.s mocht iemand er een bestellen...
Er moet wel een verloop worden bij besteld als je een ruitenwissermotor wilt gebruiken. ;)

Emanuel

Nu doet de link het wel  :groots:.

Thanks!

Peterrr


j.heesters3

Citaat van: Peterrr op 30-04-2016  13:45 uHoi,

Het filterheks heb ik al 2 keer in de oude ketel gebruikt en ik ben daar zeer tevreden over.
( geen aanzuigen meer )
Het roerwerk komt inderdaad van brouwhardware.de  en is echt een mooie kwaliteit!
De ketel is de : 411200
En voor de sturing van de snelheid, zit er tussen de laptop voeding een motor sturing via E-bay

Grt Peter



Hallo Peter

 Ziet er erg mooi uit. Ik heb bijna hetzelfde roerwerk. Deze is wel zelf gemaakt. Zie dit draadje. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27093.msg470876.html#msg470876 Ook rvs materiaal en met een klep die dicht kan. Ik werk met een ruitenwissermotor en een voeding van 5 A. Werkt erg goed. Roerwerk kan ik aan de onderzijde erin draaien. Mocht het vastlopen dan wordt het roerwerk er automatisch uitgedraaid.Inmiddel is het roerwerk (na adviezen van Henielma en anderen, waarvoor dank) aangepast Doordat de klep dicht kan en ik mijn mantel van de electrsche maischketel  isoleer, hoef ik bijna niet bij te sturen. Temperatuur wordt gecrontoleerd met de sensor van de STC 1000. Ben benIeuwd of jouw roerwerk compleet wordt geleverd met voeding en motor?

Jos

Peterrr

Hoi, Jos
Ziet er goed uit!
Mijn vorige was zelf gemaakt,  ( zie de filmje's op YouTube)
De motor komt daarvan gewoon een ruitenwisser motor.
Zoals boven beschreven de voeding en besturingssysteem is voor onder de € 10 op E- bay
Er zit geen slip koppeling op. Maar zal ook zichzelf losdraaien.
(is nog nooit gebeurd)
Grt Peter

j.heesters3

Citaat van: Peterrr op 01-05-2016  10:43 uHoi, Jos
Ziet er goed uit!
Mijn vorige was zelf gemaakt,  ( zie de filmje's op YouTube)
De motor komt daarvan gewoon een ruitenwisser motor.
Zoals boven beschreven de voeding en besturingssysteem is voor onder de € 10 op E- bay
Er zit geen slip koppeling op. Maar zal ook zichzelf losdraaien.
(is nog nooit gebeurd)
Grt Peter

Peter

Bedankt voor je antwoord. Waar kan ik die filmpjes op YouTube vinden? Heb alleen het filmpje van die Duitse brouwketel met roerwerkgevonden.

Gr. Jos

arluijen

Ziet er goed uit. Uit interesse: wat is het rendement dat je hier mee haalt?

Peterrr

Citaat van: j.heesters3 op 01-05-2016  11:52 uPeter

Bedankt voor je antwoord. Waar kan ik die filmpjes op youtube vinden? Heb alleen het filmpje van die Duitse brouwketel met roerwerkgevonden.

Gr. Jos



En voor de volgende vraag van Arluien, ik heb nog niets berekend Sorry...
Komt nog ben nu nog aan het brouwen.

arluijen

Citaat van: Peterrr op 01-05-2016  13:35 u

En voor de volgende vraag van Arluien, ik heb nog niets berekend Sorry...
Komt nog ben nu nog aan het brouwen

haha, sorry. Ik was blijkbaar te snel, veel plezier met brouwen, ik hoor het uiteindelijke rendement wel...

Peterrr

Goed, 

20 liter in het vat
Begin sg 1075 = 17'9 plato
2,5 punt eraf ( 500gr suiker tripel)
5,3 kg mout
Kom ik op 58%

Grt Peter

mvdhiele

Hoi Peter,

Ziet er prachtig uit, ook het filmpje laat zien dat het goed werkt.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, of er geen "aangebrande" mout tussen de bodem van de ketel en de filterheks zit.

Hoe lang is de filterheks die je gebruikt trouwens?

Ook ben ik benieuwd welke voeding je hebt gebruikt, en de regelaar voor de motor.
Zelf wil ik te zijner tijd ook zo'n roerwerk bestellen.
Zou je dat ook met ons willen delen?

Alvast bedankt!

Miguel.

Peterrr

Hoi, Miguel

Nee, er zat geen verbrande mout tussen de bodem en het filter. 1m maltmiller ( Brouwmarkt )
+ verloopring 1/2 naar 3/8 ( rvs paleis)

De voeding is een laptop/ led verlichting voeding van 12v 5A  ( gewoon zoeken op ebay / Alie expres zijn er mega veel )
De sturing is een printje zoeken op Dc motor speed controller - min. 5A ( meeste keus is Alie expres) is gewoon aan een kant de motor zetten en andere kant de voeding
En een plastic kastje om het erin te maken.

Goed het maischen ging super relaxt, de ketel gaat netjes naar de ingestelde temperatuur, en dan begint de timer af te tellen.
Een minpuntje hij geeft geen signaal dat de tijd om is ( dus even heen lopen en de kookwekker even op de tijd zetten waar de timer was )

Dan volgende temperatuur en timer in tikken en terug naar de koffie....

Echt een top keteltje.

Grt Peter

mvdhiele

Citaat van: Peterrr op 01-05-2016  20:36 uHoi, Miguel

Nee, er zat geen verbrande mout tussen de bodem en het filter. 1m maltmiller ( Brouwmarkt )
+ verloopring 1/2 naar 3/8 ( rvs paleis)

De voeding is een laptop/ led verlichting voeding van 12v 5A  ( gewoon zoeken op ebay / Alie expres zijn er mega veel )
De sturing is een printje zoeken op Dc motor speed controller - min. 5A ( meeste keus is Alie expres) is gewoon aan een kant de motor zetten en andere kant de voeding
En een plastic kastje om het erin te maken.

Goed het maischen ging super relaxt, de ketel gaat netjes naar de ingestelde temperatuur, en dan begint de timer af te tellen.
Een minpuntje hij geeft geen signaal dat de tijd om is ( dus even heen lopen en de kookwekker even op de tijd zetten waar de timer was )

Dan volgende temperatuur en timer in tikken en terug naar de koffie....

Echt een top keteltje.

Grt Peter

Dankjewel! Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook het roerwerk bestellen, ziet er erg goed uit.
De ketel koop ik dan later. Zo kun je je "brouwerij" iedere keer weer een stap verbeteren.

mvdhiele

Zojuist ook zo'n mooi roerwerk besteld. Inclusief alle toebehoren.
Deze stond al langer op mijn verlanglijstje.

Ik ben benieuwd!

Peterrr

Mooi!
Het is echt mooi spul voor niet een al te dure prijs.

Ik heb zelf nu de motor besteld die bij hun in de tekst stond.
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoe die is.

Grt Peter

DJ

Ziet er goed uit allemaal.
En Hiele wanneer krijg je hem binnen?

mvdhiele

Citaat van: Peterrr op 16-05-2016  22:14 uIk heb zelf nu de motor besteld die bij hun in de tekst stond.
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoe die is.

Die heb ik er ook gelijk bij besteld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.