Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Het MBSE-ArdRims Arduino software topic  (gelezen 50842 keer)

Offline terragady

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Het MBSE-ArdRims Arduino software topic
« Reactie #50 Gepost op: 22-08-2016 15:26 u »
Sorry for English speaking again (I am here all the time translating your posts :) ) but just wanted to say that I am using your software and my friends are using it as well because I recommended them so. There is some lack of RESET button (or maybe long press 2 buttons?) as not every board has separate reset button, we just added this to our board.
One guy asked me to add function for the agitator instead of the pump but I didn't really understand what he means by that.
Otherwise you are doing a great job :) Although some MANUAL for the software will be useful especially explaining how to set parameters (P,I,D).
I am using this as my main controller now but I am aslo doing some work with craftbeerpi.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #51 Gepost op: 22-08-2016 16:32 u »
Klinkt goed allemaal, ik neem het ook mee voor het volgende bordje. Ik heb No overigens al aardig wat biertjes gebrouwen met jou software en het gaat prima. Ik mis alleen nog een functie om een stap over te slaan / te beëindigen in het auto proces. Ook zou het mooi zijn als je nog na de iodine rust verder zou kunnen maischen als je toch nog zetmeel hebt.
Dat van die hlt is brilliant. Evenals pomp pwm.

Als je iodine test nog niet goed is laat je die daar in staan, dan maisch je eigenlijk gewoon door. Het enigste irritante is dan de piepjes elke minuut.
Stappen over slaan en eindigen wil ik pas doen zodra ik de software heb aangepast voor koppelen met een ESP8266. Ik ben daar nu al wat aan het voorbereiden en geleidelijk zal de code van structuur veranderen zonder dat de werking verandert.

Heb je de HLT al aangesloten?

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 22-08-2016 16:49 u »
Sorry for English speaking again (I am here all the time translating your posts :) ) but just wanted to say that I am using your software and my friends are using it as well because I recommended them so. There is some lack of RESET button (or maybe long press 2 buttons?) as not every board has separate reset button, we just added this to our board.
One guy asked me to add function for the agitator instead of the pump but I didn't really understand what he means by that.
Otherwise you are doing a great job :) Although some MANUAL for the software will be useful especially explaining how to set parameters (P,I,D).
I am using this as my main controller now but I am aslo doing some work with craftbeerpi.

We didn't need a reset button yet. During most stages if you press Pause, you get the option to abort brewing. On the "continue yes no" prompt you need to press the "no" button to stop the brewing. You need to press this button bit longer as other buttons for safety reasons.

I still need to rewrite the manual. You can use the original ArdBir manual, but it will become more and more wrong for this software.

My PID settings (might be usefull): P=30 I=0.001 D=50 Log Factor=18, Boil temp=99. This is a 2Kwatt kettle.

It's a nice board you have there.

Offline terragady

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 22-08-2016 16:58 u »
The PID setting differ I think from those from Ardbir, range is different.
I do not have much problem with settings but I see that people struggle sometimes.
I also have 2kW element and no HLT, just single pot with stainless steel mesh basket (BIAB) but I do not care much now about 1 degree there or there :)
Here is nice book about PID which can help some t understand the basics behind: https://github.com/terragady/ArdBir/blob/master/PID%20without%20PhD.pdf
The board is the simplest what you can do actually but works pretty fine and it's cheap.

BTW here is PCB for craftbeerpi https://github.com/terragady/CraftBeerPi/blob/master/v4.1%20PCB_3D.png
there are also gerber files if someone wants to play with it.

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 22-08-2016 17:29 u »
The PID setting differ I think from those from Ardbir, range is different.
I do not have much problem with settings but I see that people struggle sometimes.
I also have 2kW element and no HLT, just single pot with stainless steel mesh basket (BIAB) but I do not care much now about 1 degree there or there :)
Here is nice book about PID which can help some t understand the basics behind: https://github.com/terragady/ArdBir/blob/master/PID%20without%20PhD.pdf
The board is the simplest what you can do actually but works pretty fine and it's cheap.

BTW here is PCB for craftbeerpi https://github.com/terragady/CraftBeerPi/blob/master/v4.1%20PCB_3D.png
there are also gerber files if someone wants to play with it.

The PID settings are very different from ArdBir. The "I" value is set and displayed in a different way.
I have seen that article about PID, it really explains a lot. Here http://brettbeauregard.com/blog/category/pid/ is the web site of the writer of the library I use.

I have seen the craftbeerpi project, we might borrow some ideas and code for our ArdRims as soon as we add the ESP8266 for the WiFi and web.
I see you power the Rpi from your board via the gpio connector. I did that for another project, that works rock solid. Much better then powering via the USB power connector. Since I did that the Rpi never crashed again.

Offline terragady

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 22-08-2016 17:52 u »
Yes I know the guy from other project as well.

Yes I power RPi through the pin directly using step down regulator, at the beginning I wasn't sure if it will work but works great and doesn't heat up like regular voltage regulator will do (linear).

To be honest I am not really planning to use ESP module for brewing, I am more than fine to just have LCD and buttons on the controller and it works fine. I am working on fermentation controller with ESP but that module is quite nasty to work with (I was actually playing also to write soft with BASIC which is pretty nice and brings memories from Commodore64 times :).

CraftBeerPi is nice, and it is still developing although I have seen that they want to commercialize it a little bit (with help of former member of ArdBir group - Filippo). I hope it will stay opensource or at least open for private use.  I just feel it is not for what I am aiming for for my main rig. I will stay with ArdBir (ArdRims) and just play with CBPi as I like the idea.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #56 Gepost op: 22-08-2016 19:00 u »
Als je iodine test nog niet goed is laat je die daar in staan, dan maisch je eigenlijk gewoon door. Het enigste irritante is dan de piepjes elke minuut.
Stappen over slaan en eindigen wil ik pas doen zodra ik de software heb aangepast voor koppelen met een ESP8266. Ik ben daar nu al wat aan het voorbereiden en geleidelijk zal de code van structuur veranderen zonder dat de werking verandert.

Heb je de HLT al aangesloten?
Ik heb een SSR aangesloten, ik moet alleen nog even op de print he e.e.a. aansluiten op een spare poortje, omdat ik rustig een nieuw plaatje aan het maken ben, wat tevens ook degelijker is en met een aantal
SMD componenten moet gaan werken. (Die BC337 zijn wat gevoelig) Kan ik dit beter meteen goed aan de ArdRims software aanpassen, (Pomp via TIP120, HLT uitgang ect)
Daar ben ik dan ook mee begonnen. Als je nog suggesties hebt dan hoor ik dat graag. Ik heb dat op de PI ook al draaiend gehad die web interface ziet er leuk uit. Voor mij niet nodig. ik vind het met een LCD op de installatie eigenlijk wel genoeg. Ik heb ook nog steeds niet genoeg onderzoek gedaan naar die ESP8266 en het koppelen daarvan. Jij gebruikt een logic / logic converter toch?

De manier die ik voor ogen heb staat hier beschreven:
https://blogs.msdn.microsoft.com/abhinaba/2016/01/23/esp8266-wifi-with-arduino-uno-and-nano/

(Wat ben jij ook weer goed bezig geweest zeg  :proost:)

Zijn er nog voornemens om een extra sensor te gebruiken voor de HLT functie, met bijvoorbeeld een gewoon aan/uit  zodat je je spoelwater op temperatuur kan brengen? Zonder dat er een tweede PID bij komt kijken, zo precies hoef je je spoelwater toch ook niet te hebben.

Kleine onduidelijke impressie met wat ik zover heb bedacht :

Eigenlijk klopt er op deze manier niet veel van, maar het geeft een impressie. Inlcusief header voor SSR voor HLT en linksboven connector voor ESP.

Die lange strip pin headers onder en boven zullen aan de achterkant zitten voor goede ondersteuning van het LCD schermpje met dubbele pin headers :

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 22-08-2016 22:15 u »
Ik heb een SSR aangesloten, ik moet alleen nog even op de print he e.e.a. aansluiten op een spare poortje, omdat ik rustig een nieuw plaatje aan het maken ben, wat tevens ook degelijker is en met een aantal
SMD componenten moet gaan werken. (Die BC337 zijn wat gevoelig) Kan ik dit beter meteen goed aan de ArdRims software aanpassen, (Pomp via TIP120, HLT uitgang ect)
Daar ben ik dan ook mee begonnen. Als je nog suggesties hebt dan hoor ik dat graag. Ik heb dat op de PI ook al draaiend gehad die web interface ziet er leuk uit. Voor mij niet nodig. ik vind het met een LCD op de installatie eigenlijk wel genoeg. Ik heb ook nog steeds niet genoeg onderzoek gedaan naar die ESP8266 en het koppelen daarvan. Jij gebruikt een logic / logic converter toch?

De manier die ik voor ogen heb staat hier beschreven:
https://blogs.msdn.microsoft.com/abhinaba/2016/01/23/esp8266-wifi-with-arduino-uno-and-nano/

Voor de pomp met een TIP120, maak ook de stroombegrenzer er in. Zonder de begrenzer dipt de 12 volt voeding (is bij iemand gebeurt). Die begrenzer werkt goed hier. Sterker nog, als ik de pomp verkeerd aansluit blijft alles nog steeds werken, in de pomp zit een diode die de pomp tegen verkeerde polariteit beschermd. De C5 (100 uF over de pomp) ga ik nog wel verlagen, waarschijnlijk regelt de pomp snelheid dan iets beter dan nu.

De ESP heb ik nog niet gekoppeld, ik ben nu de software aan het aanpassen zodat er externe besturing ingepast kan worden.

Die link van het koppelen had ik nog niet gezien, wel verschillende andere links. Ik ga deze ook even bekijken.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #58 Gepost op: 22-08-2016 22:17 u »
Versie 0.1.2 staat nu op github.

Dit werkt echt niet met relais! De PWM regeling van de Arduino schakelt 1000 keer per seconde.

Dit is me niet helemaal duidelijk. Mijn 230V pomp wordt met een relais geschakelt. Aan/Uit. Werkt dit allemaal nog wel met de nieuwe versie 0.1.2? Ook de pomp-rust tijdens het maischen?

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 22-08-2016 22:39 u »
Dit is me niet helemaal duidelijk. Mijn 230V pomp wordt met een relais geschakelt. Aan/Uit. Werkt dit allemaal nog wel met de nieuwe versie 0.1.2? Ook de pomp-rust tijdens het maischen?

Jazeker, de USE_PumpPWM op false laten staan en alles blijft zoals het was.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 22-08-2016 22:58 u »
Stroombegrenzer, heb je een condersatortje erin zitten naast de diode? Ik heb in het circuitje een diode zitten welke terugloop van stroom moet voorkomen. (bedoel je dat)
Die TIP120 zou een Solar pompje goed moeten kunnen voeden. Mits je voeding te zwak is, zelf zou ik een wat zwaardere voeding monteren voor stabiliteit en
een lagere thermische belasting van de componenten in de voeding. een 3A moet wel ruim voldoende zijn voor het bordje + solar pomp.

Anders ga je toch richting externe componenten als je zwaardere pompen gaat gebruiken. Nu gebruik ik een externe PWM controller voor de pomp, let er wel op dat je mogelijk ongewenste geluidjes
gaat krijgen met de PWM regeling, dit kan best wel irritant zijn. Hoe dan ook leuke extra feature. (Volgens mij is de Arduino PWM 500hz standaard anders gaan je timers in de war.)

Let niet op dat printplaat design verder want het is nog in het eerste stadium, ik moet het nog allemaal netjes vormgeven.

Wat betreft de ESP de aansluitingen wou ik vast mee nemen op dit bordje, dan kan deze later zo aangesloten worden.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #61 Gepost op: 23-08-2016 10:24 u »
Jazeker, de USE_PumpPWM op false laten staan en alles blijft zoals het was.
Bedankt voor de info. Binnenkort gaan we deze versie weer eens in de praktijk bekijken.

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 23-08-2016 10:28 u »
Stroombegrenzer, heb je een condersatortje erin zitten naast de diode? Ik heb in het circuitje een diode zitten welke terugloop van stroom moet voorkomen. (bedoel je dat)
Die TIP120 zou een Solar pompje goed moeten kunnen voeden. Mits je voeding te zwak is, zelf zou ik een wat zwaardere voeding monteren voor stabiliteit en
een lagere thermische belasting van de componenten in de voeding. een 3A moet wel ruim voldoende zijn voor het bordje + solar pomp.

Anders ga je toch richting externe componenten als je zwaardere pompen gaat gebruiken. Nu gebruik ik een externe PWM controller voor de pomp, let er wel op dat je mogelijk ongewenste geluidjes
gaat krijgen met de PWM regeling, dit kan best wel irritant zijn. Hoe dan ook leuke extra feature. (Volgens mij is de Arduino PWM 500hz standaard anders gaan je timers in de war.)

Let niet op dat printplaat design verder want het is nog in het eerste stadium, ik moet het nog allemaal netjes vormgeven.

Wat betreft de ESP de aansluitingen wou ik vast mee nemen op dit bordje, dan kan deze later zo aangesloten worden.

Die terugloop diode zit er ook in. Die condensator is voornamelijk om het gepiep van de PWM regeling te onderdrukken. Oorspronkelijk had ik getest met een ruitenwissermotor, die piepte behoorlijk hard. Het solar pompje is stiller.
Het kan ook 500 Hz zijn die regeling, ik dacht 1000 gelijk aan de mSec timer. Doet er ook niet zoveel toe, beide frequenties zijn irritant.

Stroombegrenzing is vooral nuttig bij pompen waarbij de aanloopstroom hoger is als de voeding kan leveren. Het solarpompje is maximaal 1 Ampère had ik gemeten.

Pompen met externe voedingen en regelingen kunnen ook wel. Een van de Brewpi pompen regelt op een 0..5 volt spanning. Met een spanningsdeler lijkt dat ook wel te doen. Of die condensator geheel weglaten en het PWM signaal via een opto coupler een zware pomp regelen.

Wat betreft de ESP aansluitingen, ik weet nu nog niet welke aansluitingen het worden. Mijn voorkeur gaat uit naar twee poorten die bijna nog nergens gebruikt zijn, maar het kan noodgedwongen ook de uart zijn die aan de USB poort hangt. Softserial op de Arduino schijnt niet betrouwbaar te zijn.

De ESP heeft eigenlijk maar 1 maal de seriele poort nodig, na de eerste keer programmeren kunnen updates via WiFi gedaan worden. Dat gaat stukken vlotter.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 23-08-2016 10:46 u »
Ik heb er inderdaad al eerder mee gerommeld, PWM signalen via de Arduino. Een condensator maakt het pwm signaal al snel onbetrouwbaar wanneer te groot.
ik zou daarom zo snel niet weten hoeveel uf deze zou moeten wezen.

Opto-coupler is om de stroomkringen te scheiden wellicht een betere optie dan een (Direct aangesloten) NPN transistor. goed idee.

(Al komt ik zo rustig aan op het bordje met wat ruimtelijke uitdagingen)

Het mooiste lijkt mij om alle output poorten via een opto coupler te laten lopen, het probleem is dat die optocouplers betrekkelijk groot zijn en daarbij extra weerstanden nodig hebben.
En daar zou ik op het bordje even plek voor moeten zoeken.

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 23-08-2016 13:48 u »
Ik heb er inderdaad al eerder mee gerommeld, PWM signalen via de Arduino. Een condensator maakt het pwm signaal al snel onbetrouwbaar wanneer te groot.
ik zou daarom zo snel niet weten hoeveel uf deze zou moeten wezen.

Opto-coupler is om de stroomkringen te scheiden wellicht een betere optie dan een (Direct aangesloten) NPN transistor. goed idee.

(Al komt ik zo rustig aan op het bordje met wat ruimtelijke uitdagingen)

Het mooiste lijkt mij om alle output poorten via een opto coupler te laten lopen, het probleem is dat die optocouplers betrekkelijk groot zijn en daarbij extra weerstanden nodig hebben.
En daar zou ik op het bordje even plek voor moeten zoeken.

Daarom ga ik die condensator verkleinen bij mij. De afmetingen en stroomverbruik tussen de ruitenwisser motor en het pompje is behoorlijk veel.

Opto couplers heb je niet overal nodig, in een SSR zitten ze van zichzelf al. Je zou die zelfs rechtstreeks vanuit een i/o poortje kunnen sturen, maar met een transistor ertussen voelt toch beter aan. Gebeurt er wat dan blijft de Arduino heel.
Voor een elektronische pomp sturing is het een ander verhaal. Eigenlijk bouw je dan een soort SSR.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 23-08-2016 18:44 u »
Daarom ga ik die condensator verkleinen bij mij. De afmetingen en stroomverbruik tussen de ruitenwisser motor en het pompje is behoorlijk veel.

Opto couplers heb je niet overal nodig, in een SSR zitten ze van zichzelf al. Je zou die zelfs rechtstreeks vanuit een i/o poortje kunnen sturen, maar met een transistor ertussen voelt toch beter aan. Gebeurt er wat dan blijft de Arduino heel.
Voor een elektronische pomp sturing is het een ander verhaal. Eigenlijk bouw je dan een soort SSR.
Correct, dat is mij duidelijk, een SSR is in feite een optocoupler/isolator

Zonder transistor een ssr aansturen kan inderdaad, (de diode's zijn op de ssr poortjes ook niet nodig) maar met een kleine transistor en 12 volt zijn er wat meer mogelijkheden en is er wat meer veiligheid. Ik zal misschien de transistor vervangen door een losse opto coupler naar de SSR zelfde idee alleen wel volledig fysieke scheiding, gaat er wat mis met de
ssr dan kan je alleen de opto couplers (intene transistor) opblazen, een transistor zou door kunnen slaan en mogelijk de arduino slopen.

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 23-08-2016 20:28 u »
Correct, dat is mij duidelijk, een SSR is in feite een optocoupler/isolator

Zonder transistor een ssr aansturen kan inderdaad, (de diode's zijn op de ssr poortjes ook niet nodig) maar met een kleine transistor en 12 volt zijn er wat meer mogelijkheden en is er wat meer veiligheid. Ik zal misschien de transistor vervangen door een losse opto coupler naar de SSR zelfde idee alleen wel volledig fysieke scheiding, gaat er wat mis met de
ssr dan kan je alleen de opto couplers (intene transistor) opblazen, een transistor zou door kunnen slaan en mogelijk de arduino slopen.

Dat laatste ben ik niet zo bang voor, al blaas je die transistor op, er zit nog altijd een redelijk hoge weerstand tussen het poortje en de basis van die transistor. Als je die transistoren laat zitten met de diode's, heb je in ieder geval een universele uitgang geschikt om relais of SSR te sturen.

Ik ga nog een Chinese werkende SSR slopen (die had een mechanische productie fout) om te zien wat er precies inzit. Als het niet ingegoten is plaats ik wel wat foto's van het binnenwerk.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #67 Gepost op: 23-08-2016 21:02 u »

Wat betreft de ESP aansluitingen, ik weet nu nog niet welke aansluitingen het worden. Mijn voorkeur gaat uit naar twee poorten die bijna nog nergens gebruikt zijn, maar het kan noodgedwongen ook de uart zijn die aan de USB poort hangt. Softserial op de Arduino schijnt niet betrouwbaar te zijn.

De ESP heeft eigenlijk maar 1 maal de seriele poort nodig, na de eerste keer programmeren kunnen updates via WiFi gedaan worden. Dat gaat stukken vlotter.

Heb je toevallig ook overwogen om over te stappen op een Wemos bordje? Dat is een 'ESP met Arduino aansluitingen'. Je kan hem via de Arduino IDE programmeren, verreweg de meeste functies van de Arduino zijn compatible en de WiFi zit kinderlijk eenvoudig al ingebouwd?

Ik heb zelf in het verleden van een Mega een BrouwController gemaakt die ik met een ESP had aangesloten op het internet. Dat was toch een heel gedoe. Met dit bordje bespaar je jezelf een hoop kopzorgen én heb je vervolgens ook nog eens flink veel meer geheugenruimte.

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 23-08-2016 21:45 u »
Heb je toevallig ook overwogen om over te stappen op een Wemos bordje? Dat is een 'ESP met Arduino aansluitingen'. Je kan hem via de Arduino IDE programmeren, verreweg de meeste functies van de Arduino zijn compatible en de WiFi zit kinderlijk eenvoudig al ingebouwd?

Ik heb zelf in het verleden van een Mega een BrouwController gemaakt die ik met een ESP had aangesloten op het internet. Dat was toch een heel gedoe. Met dit bordje bespaar je jezelf een hoop kopzorgen én heb je vervolgens ook nog eens flink veel meer geheugenruimte.

Ik heb http://www.banggood.com/Geekcreit-Doit-NodeMcu-Lua-ESP8266-ESP-12E-WIFI-Development-Board-p-985891.html. Vergelijkbaar met het Wemos bordje, 1Mb programma geheugen en 3Mb bestandsysteem. Het zou de Arduino kunnen vervangen, het is snel genoeg maar heeft tekort I/O.
Wat we eigenlijk willen doen is de Arduino grotendeels zo laten en de ESP alleen WiFi en logging te laten doen. Maar dan zo dat die niet de Arduino kan blokkeren. Nu is het gebrek aan I/O poortjes op te lossen, maar voorlopig gaan we nog even door met het koppelen.
Wordt het onbetrouwbaar dan kunnen we altijd nog 100% ESP gaan doen. We zijn niet de enigen die hiermee bezig zijn, dat heeft zo zijn voordelen om van elkaar te leren.

De ESP die ik nu heb is volledig opnieuw geflashed door de Arduino IDE. De oorspronkelijke LUA interpreter zit er dus niet meer op. Wel makkelijk dat de meeste Arduino software er gewoon op werkt.

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 23-08-2016 21:48 u »
Ik ga nog een Chinese werkende SSR slopen (die had een mechanische productie fout) om te zien wat er precies inzit. Als het niet ingegoten is plaats ik wel wat foto's van het binnenwerk.

Niet zo spannend allemaal, goed ingegoten helaas.

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 23-08-2016 21:58 u »

Net even beter gekeken, het is bijna gelijk aan het NodeMCU bordje, een paar i/o pennen minder, meer verschil is er zo te zien niet.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 24-08-2016 12:32 u »
Die nodemcu die kan on standalone draaien toch? Maar dat was geloof ik niet helemaal het idee, de NANO doet het wat dat betreft nog prima zover.
Zeker met de ArdRims sketch, deze is een stuk schoner dan de Ardbir sketch.

Ik heb ook al een keer een 25A ssr van fotek uit elkaar gehaald, wat bleek dat de componenten (Triac) helemaal geen 25A aan kon.
slechts 10A met een kortstondige max van 25A. Dat is iets om rekening mee te houden, die 40A versie kan ook niet meer dan 16A continue aan en dan heb je ook een stevige heatsink nodig. een Crydom SSR is wat dat betreft een stuk beter (Je hebt ook crydom clones in china die zijn het zelfde als fotek) maar voor zo een Crydom ssr betaal je ook wat  (lees veel) meer.

http://nl.farnell.com/crydom/csw2425/ssr-panel-mount-280vac-32vdc-25a/dp/1258782?CMP=KNC-GNL-GEN-SKU-MDC&gclid=Cj0KEQjwi_W9BRD_3uio_Jz-p8UBEiQANU80vgQ4UwV-h5_6NzMQPsxyvKFR9zltuv6PAjtWiOnGhygaArtg8P8HAQ&mckv=sUpFT1jWE_dc|pcrid|84397139647|kword|csw2425|match|p|plid|

Dus pak bij voorkeur een 50A of een 60A ssr van Fotek. kost 1 euro meer ongeveer maar kan een stuk meer aan. en een geschikte heatsink, ik gebruik nu zelfs een klein fannetje op de heatsink.
(mogelijk overkill maar ik vind het fijn als alle componenten lekker koel blijven.)

Wellicht kan je erachter komen wat de triac van jou ssr van 50A continue aankan?

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 24-08-2016 13:10 u »
Die nodemcu die kan on standalone draaien toch? Maar dat was geloof ik niet helemaal het idee, de NANO doet het wat dat betreft nog prima zover.
Zeker met de ArdRims sketch, deze is een stuk schoner dan de Ardbir sketch.

Wellicht kan je erachter komen wat de triac van jou ssr van 50A continue aankan?

De Nodemcu kan helemaal zelfstandig draaien. Het gebrek aan i/o poortjes is een probleem. De huidige software draait er wel op met wat aanpassingen. Zo wil de verbeterde timing library niet werken op de Nodemcu. Poort extenders zijn nodig om het io probleem op te vangen. Uiteindelijk wordt een Nodemcu + poort expanders een stuk duurder dan een Arduino. Misschien is het inderdaad beter om voor een nieuw bord alleen de Nodemcu te gebruiken. Als de seriële koppeling niet betrouwbaar is ga ik daar wel serieus naar kijken.

Het mooie van mijn kastje is dat ik een tweede print kan maken (is toch experimenteerbord) die uitwisselbaar is met het huidige bordje.

Ik zal die SSR eens verder slopen, als het lukt veel problemen. Ik had in ieder geval bewust voor die 50 Ampere versie gekozen, de prijs was bijna gelijk aan de 25A versie. Met de huidige koelplaat worden die lauw warm.

Op de foto van mij zie je dat een van de pennen er los bij zit, dat is de productie fout, deze zat los. Maar zelfs als die vast zit betwijfel ik of die constructie continue 50 Ampere aan kan.

Online mbroek

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 24-08-2016 21:30 u »

Ietsje verder geopend, daar zit een BTA24-800 in. Continue 25 Amp met absolute piek 50 Ampere. Dit is dus een mooie veilige waarde voor 3,5 Kwatt elementen. De power dissipatie is 1 Watt/Amp, dus daarom is het zo koel bij mij, ik stook maar 10 Watt naar de koelplaat.

Nu die open is, repareer ik hem wel voor experimenten  >:D

Conclusie met jouw gegevens erbij, maximaal 50% belasten.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 24-08-2016 22:35 u »
Ietsje verder geopend, daar zit een BTA24-800 in. Continue 25 Amp met absolute piek 50 Ampere. Dit is dus een mooie veilige waarde voor 3,5 Kwatt elementen. De power dissipatie is 1 Watt/Amp, dus daarom is het zo koel bij mij, ik stook maar 10 Watt naar de koelplaat.

Nu die open is, repareer ik hem wel voor experimenten  >:D

Conclusie met jouw gegevens erbij, maximaal 50% belasten.
Dat is een nette waarde, ik blijf het discutabel vinden van die piek belasting, de duurdere "merk" ssr geven een continue belasting op. Anderzijds voor het geld is er geen betere te vinden.
Dit is behoorlijk bruikbare informatie, zeker bij het uitkiezen van een heatsink voor de ssr. Bedankt dat je dat ding even uit het gietsel hebt gepulkt. :proost:

Helaas zijn er genoeg die grote vermogens schakelen met een 25A fotek, en dat is gewoon vragen om problemen, 10A is eigenlijk al onacceptabel
waarom zou je eigenlijk een lichte ssr kiezen, ze kosten bijna niets.

http://www.ebay.nl/itm/3-32VDC-50A-250V-Output-24-380VAC-SSR-50DA-Solid-State-Relay-Temp-Controller-/401106596522?hash=item5d63d0f2aa:g:SkIAAOSw14xXEbby[/u