Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het MBSE-ArdRims Arduino software topic  (gelezen 59142 keer)

Offline mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Het MBSE-ArdRims Arduino software topic
« Reactie #325 Gepost op: 02-04-2018 14:33 u »
Hoe weet jij vanaf daar dat m,n ketel vies is. :nut:

Zal net zo vuil zijn als die van mij, net niet spic en span  :)

Die van mij staat altijd in een stoffige berging, een spoelbeurt kan dan geen kwaad.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #326 Gepost op: 03-04-2018 17:32 u »
Ja, mits: als je Klassiek UIT gaat gebruiken dan moet je de PID D waarde op 1 of 1.5 zetten of je brouw komt nooit tot een einde. Ik gebruik nu 200.000 2.000 1.500

Een keertje droog draaien, eventueel op handbediening, om het te proberen. Kun je gelijk schoonmaakmiddel in je systeem doen.
Chiel, wat denk je gelden deze waardes ook voor de Grainfather? (2000 Watt element)

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #327 Gepost op: 04-04-2018 10:01 u »
Chiel, wat denk je gelden deze waardes ook voor de Grainfather? (2000 Watt element)

Ik zou de PID P en I waardes houden zoals je die nu hebt, alleen de D op 1.000 zetten om te beginnen. Als je nog wat overshoot hebt 1.500 proberen, dat helpt dan wel.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #328 Gepost op: 14-04-2018 09:52 u »
Die PID waardes daar ben ik nog niet helemaal uit.

Heb de D waarde terug gebracht naar 1500.000.
P waarde op 220.000 en I 2000

100% vermogen.

Klassiek UIT.

Systeem reageert wel sneller maar deze settings zijn het nog niet.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #329 Gepost op: 15-04-2018 11:35 u »
De D moet ergens rond de 1 tot 2 zijn, anders reageert het systeem heel sloom. Is dat het misschien?

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #330 Gepost op: 15-04-2018 11:39 u »
Voor ik het vergeet, de PID library die je gebruikt moet nu uit het officiŽle bibliotheek kanaal komen. Ik neem aan dat dit goed zit anders zie je sommige dingen niet in je menu's.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #331 Gepost op: 27-06-2018 10:13 u »
Is daarbij ook niet de buzzer veranderd van A7 naar 11?
Ik heb nu board types 4 en 6, beiden schijnen nu te werken voor jouw beide versies. Is daar nog een mooie aanduiding voor die ik in de source erbij kan zetten?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik door een HD-crash en mijn slechte backup beleid de draad een beetje kwijt ben mbt de bordjes.

Ik mis nog wel iets in de software, moet zeggen dat de PID nu perfect is! Maar wat is mis is de mogelijkheid om manual te koken.
Dus een menustap waarin je middels PWM gewoon een waarde kan ingeven, ipv dat er op de temperatuur geacteerd word.

Zie jij dat ook als een waardevolle aanvulling ? (Mbroek)

Ik ga ook nog even kijken of ik m,n spoelketel erbij kan hangen, met een sensor erin, zodat ik m,n spoelwater efficienter kan verwarmen.

Offtopic : Wellicht kunnen we in Juli nog een biertje drinken, dan kom ik langs jou woonplaats met m,n bootje. (Met tap aan boord >:D)

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #332 Gepost op: 27-06-2018 10:34 u »
Sterkte met je HD crash, altijd lastig.

Koken met de hand zou moeten lukken met de handbediening, volgens mij kun je de temperatuur gewoon op 100 graden zetten en dan gaat de PID zijn werk wel doen. Als je de spoelwater ketel erbij hangt, kun je ook die sturing gebruiken. Of begrijp ik jouw wens niet goed?

Voor McMellow heb ik er distilleer software er in gezet als proef, die kun je in de source aanzetten en daan komt er een extra menu optie bij. Die werkt met een verschuivend kookpunt. Heb ik wel getest zonder echt te stoken.

Gezellig dat je langs komt met de boot, laat maar horen waar je aanmeert dan spring ik op de fiets en neem ik wel een gevulde fietstas mee.

Zomaar omdat het kan. Het is een prototype op basis van een ESP32 devboard. Touch screen bediening. Sinds deze week ook via de web browser te bedienen, een tablet of telefoon is ook touch dus dat werkt perfect Ik moet er nog mee brouwen, op dit moment is de software nog niet stabiel genoeg.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #333 Gepost op: 27-06-2018 12:11 u »
Ziet er schitterend uit, ik heb wat plannen voor een nieuwe brouwketel, deze begint een beetje mankementen te krijgen.
Wellicht dat ik ook wel oren heb naar die ESP oplossing.

Maar voor nu, blijf ik nog even met het brewboard brouwen. Ik zal van de week eens kijken of ik een extra sensor en SSR kan aansluiten voor het spoelwater.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #334 Gepost op: 27-06-2018 20:35 u »
Een extra sensor en ssr is een makkie. Bij mij delen de ssr's ook de koelplaat. In ieder geval is mijn warmwater ketel super simpel, die heeft zelfs geen netschakelaar. De controller zoekt het maar uit en doet dat goed.

Tip, eerste beide ketels vullen met water voor je het brouwprogramma start, dan heb je de meest efficiŽnte opwarmtijd van je installatie. Als de waterketel gevuld is met warm kraanwater dan begint in de praktijk het opwarmen pas tijdens het maischen.