PID controler HERMS alleen om temp te meten

Gestart door Heterman, 30-08-2018 13:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heterman

Hallo brouwers,

Wij zijn al een tijdje aan het kijken om de temperatuurmetingen van onze HERMS te updaten. We werken nu met eenvoudige meters die via een gat in de deksel van de gamellen door een koperen buisje gaan. Deze meters zitten dan natuurlijk in de hlt en de mlt. De draden van de meters zitten nu vaak in de weg en volgens mij zijn de metingen ook niet heel accuraat.

Ons plan is nu om de metingen met een 2 tal PID controlers te doen. Deze zouden wij dan alleen maar gebruikten om de temperatuur te meten en niet om warmteelementen aan te sturen omdat we op gas brouwen. Nu zullen jullie je afvragen waarom dan een PID. We lezen veel dat de pt100 sensoren heel nauwkeurig zijn en je kunt ze op heel veel verschillende manieren aansluiten op je ketels of tpv de kraan. Wat ons ook erg aanspreekt is om de PID controlers netjes in een kast te verwerken inclusief een switch voor onze pomp. Pt100 sensoren zijn weer makkelijk te koppelen aan een PID. Uiteindelijk willen we misschien ook wel overgaan naar elektrisch brouwen en dan hebben we de spullen al in huis.

Zijn er meer brouwers die op deze manier de temperatuurmetingen van hun HERMS zo regelen of zijn er veel makkelijkere manieren?
Zijn er brouwers die misschien al een schema hebben van hun contolerbox. Wij zijn geen electro helden maar hebben niet 2 linker handen.

Alvast bedankt voor jullie input.  :groots:

Biertje1985

Thermowell in je gamel maken. Daar de sensoren in doen, bijvoorbeeld Ds18B20 sensoren?
PID lijkt me overbodig, maar als je naar elektrisch toe wilt dan heb je ze vast.

sw_reijnders

Een PT100 is zeker nauwkeurig, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de meter die je er achter hangt.

Zet je bv een van de goedkoopste REX C100 pid'tjes er achter, dan kun je die (correct me if i'm wrong) maar op 1 punt kalibreren.
Dus OF op een lage temperatuur (ijswater) OF op een hoge (kokend water)

Ikzelf ben wel fan van wat duurdere (2de hands nog best betaalbaar als je geluk hebt op ebay) Eurotherm PID controllers.
Deze zijn dan bv op 2 punten te kalibreren.
Afhankelijk van het type is dat bv op ijswater en kokend water OF met 2 verschillende weerstanden van 150 en 400 Ohm.

Mocht je op eBay gaan snuffelen, dan staat er altijd een configuratie code op de sticker van zo'n toestelletje.
Check dan bv eerst via de handleiding wat die configuratie code betekent.
Zitten er relais uitgangen op, logische uitgangen of analoge uitgangen.
Welke ingangen zitten er op en hoeveel, is het een multiloop of singleloop regelaar (dus 2 of 3 PID's in 1 toestel of 1) of niet.

En als je een PT100 sensor op zoekt, zou ik voor een vaste draad gaan (dus zonder connector)
Ik vind die connectors niet zo heel erg degelijk en als je contactpunten iets minder worden beïnvloed dat je temperatuur meting (PT100 = weerstand)

Als je dan een busje van 1/2 inch BSP/NPT draad monteert, kun je daar zo een PT100 van 1/2 inch schroefdraad in draaien.
Heb je geen thermowell nodig.


Heterman

Citaat van: sw_reijnders op 30-08-2018  23:12 uEen PT100 is zeker nauwkeurig, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de meter die je er achter hangt.

Zet je bv een van de goedkoopste REX C100 pid'tjes er achter, dan kun je die (correct me if i'm wrong) maar op 1 punt kalibreren.
Dus OF op een lage temperatuur (ijswater) OF op een hoge (kokend water)

Ikzelf ben wel fan van wat duurdere (2de hands nog best betaalbaar als je geluk hebt op ebay) Eurotherm PID controllers.
Deze zijn dan bv op 2 punten te kalibreren.
Afhankelijk van het type is dat bv op ijswater en kokend water OF met 2 verschillende weerstanden van 150 en 400 Ohm.

Mocht je op eBay gaan snuffelen, dan staat er altijd een configuratie code op de sticker van zo'n toestelletje.
Check dan bv eerst via de handleiding wat die configuratie code betekent.
Zitten er relais uitgangen op, logische uitgangen of analoge uitgangen.
Welke ingangen zitten er op en hoeveel, is het een multiloop of singleloop regelaar (dus 2 of 3 PID's in 1 toestel of 1) of niet.

En als je een PT100 sensor op zoekt, zou ik voor een vaste draad gaan (dus zonder connector)
Ik vind die connectors niet zo heel erg degelijk en als je contactpunten iets minder worden beïnvloed dat je temperatuur meting (PT100 = weerstand)

Als je dan een busje van 1/2 inch BSP/NPT draad monteert, kun je daar zo een PT100 van 1/2 inch schroefdraad in draaien.
Heb je geen thermowell nodig.

Inderdaad. De oplossing met de 1/2 inch BSP/NPT had ik ook al gezien. Hele mooie cleane oplossing.
Heb jij zelf al zo'n controler gemaakt?

Heterman

Als je de PID's alleen gebruikt om temp te meten heb je ook geen ssr nodig neem ik aan. Alleen voeding naar de PID en een pt100 aansluiten. Misschien wel leuk om een ssr te gebruiken om lampjes te laten werken als je onder je benodigde temperatuur zit.

sw_reijnders

Een SSR heb je niet nodig voor een lampje, dat kan prima op het ALARM relais van de PID.

Eigenlijk gebruik je alleen een SSR voor zeer snel en zeer veel te kunnen schakelen van hoge stromen.
Waar je ook een SSR voor kunt gebruiken is een magneetklep. Die dan bijvoorbeeld de gaskraan open en dicht schakelt voor je branders.
Maar dan moet je natuurlijk wel een waakvlammetje houden.

Dan heb je gewoon PID gestuurde gasketel... hoe vet is dat  8)

Ikzelf heb een elektrische regelkast eigenlijk voor een destillatie ketel met als uitbreiding voor een brouwketel... om whisky te maken uiteraard  :)

ik maak gebruik van een Eurotherm 3504. Deze kan ik uitbreiden naar 2 loops, 4 temperatuur ingangen, 3 analoge uitgangen, ethernet, etc.
Maar dat is dan ook wel een heel erg uitgebreide.

vanuit een 18x2.5mm2 kabel ga ik dan met krachtstroom en signalering en 24v naar een verdeeldoosje op mijn ketels om daar verder onder te verdelen.
hier stuur ik op 3 fasen een 9kw element mee aan.

Je kunt ook voor 2x 3216 of 2416 gaan. Die zijn wat kleiner en dan kun je er makkelijk 2 naast elkaar doen.
Mocht je in de toekomst nog SSR's willen plaatsen, dan moet je kijken naar een Logische uitgang (SSR met voeding uit de PID) of Relais uitgang (ssr met externe voeding).

Plaatjes bij de praatjes










Heterman

Citaat van: sw_reijnders op 31-08-2018  17:41 uEen SSR heb je niet nodig voor een lampje, dat kan prima op het ALARM relais van de PID.

Eigenlijk gebruik je alleen een SSR voor zeer snel en zeer veel te kunnen schakelen van hoge stromen.
Waar je ook een SSR voor kunt gebruiken is een magneetklep. Die dan bijvoorbeeld de gaskraan open en dicht schakelt voor je branders.
Maar dan moet je natuurlijk wel een waakvlammetje houden.

Dan heb je gewoon PID gestuurde gasketel... hoe vet is dat  8)

Ikzelf heb een elektrische regelkast eigenlijk voor een destillatie ketel met als uitbreiding voor een brouwketel... om whisky te maken uiteraard  :)

ik maak gebruik van een Eurotherm 3504. Deze kan ik uitbreiden naar 2 loops, 4 temperatuur ingangen, 3 analoge uitgangen, ethernet, etc.
Maar dat is dan ook wel een heel erg uitgebreide.

vanuit een 18x2.5mm2 kabel ga ik dan met krachtstroom en signalering en 24v naar een verdeeldoosje op mijn ketels om daar verder onder te verdelen.
hier stuur ik op 3 fasen een 9kw element mee aan.

Je kunt ook voor 2x 3216 of 2416 gaan. Die zijn wat kleiner en dan kun je er makkelijk 2 naast elkaar doen.
Mocht je in de toekomst nog SSR's willen plaatsen, dan moet je kijken naar een Logische uitgang (SSR met voeding uit de PID) of Relais uitgang (ssr met externe voeding).

Plaatjes bij de praatjes

Super.

Bedankt voor je info

Heterman



Hier een plaatje van mijn schema. Vergeet ik iets?

1,2,P en H zijn schakelaars
St is een stopcontact voor de pomp waar ook mijn aarde heen gaat.
Z is de zekering. Hoeveel heb ik nodig.....?

De bedoeling is on alles met VD 2,5 te doen.

Pt100 sensoren heb ik nog niet getekend maar die zijn niet heel moeilijk aan te sluiten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.




sw_reijnders

ziet er goed uit

persoonlijk ben ik geen fan van lasklemmen, al trek je natuurlijk in deze opstelling maar weinig vermogen.
ik zet er eigenlijk altijd een din-rail in met een paar klemmen.
die kun je dan met zo'n stripje in het midden aan elkaar doorlussen (zie foto)



een zekering zet je er tussen om de kabel te beschermen, niet om de apparaten die er aanhangen.
dus als jij 2,5mm2 gebruikt, dan hoef je die bij wijze van spreken niet eens af te zekeren.
Dan heb je voldoende aan de 16A zekering + 30ma aardlek in je meterkast.




Heterman

Citaat van: sw_reijnders op 06-09-2018  22:21 uziet er goed uit

persoonlijk ben ik geen fan van lasklemmen, al trek je natuurlijk in deze opstelling maar weinig vermogen.
ik zet er eigenlijk altijd een din-rail in met een paar klemmen.
die kun je dan met zo'n stripje in het midden aan elkaar doorlussen (zie foto)



een zekering zet je er tussen om de kabel te beschermen, niet om de apparaten die er aanhangen.
dus als jij 2,5mm2 gebruikt, dan hoef je die bij wijze van spreken niet eens af te zekeren.
Dan heb je voldoende aan de 16A zekering + 30ma aardlek in je meterkast.


Din-rail is inderdaad een stuk beter. Gaan we doen [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.