Vaatwasser om flessen te reinigen

Gestart door DriesV, 25-04-2016 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DriesV

Hallo,

Ik weet dat dit onderwerp al meerdere keren is besproken. Ik heb er ook al veel over gelezen maar ik ben er nog niet aan uit.
Kan je een gewone vaatwasmachine gebruiken om je flessen te reinigen? Heeft dit geen slechte invloed op het schuim? Welk product gebruik je?
Ik weet dat de beste manier is om gewoon je flesje uit te spoelen na het drinken, maar soms krijg ik een krat leeggoed van iemand die dit niet doet.
En dit zou me aardig wat werk besparen.

Alvast Bedankt ^-^

homoeccentricus

Volgens mij kan je de vaatwasser gebruiken met het heetste programma zonder zeep om te ontsmetten, maar niet om te reinigen.

William

Ik was mijn zelf gebruikte flesjes altijd met de vaatwasser wat goed gaat. Zowel de binnenkant als de buitenkant komt er schoon uit.
Sterk vervuilde flessen stop ik er nooit in en verwacht ook niet dat die direct schoon worden al zal een warm programma veel los kunnen weken / stomen.
Daarbij gebruik ik de normale tabletten. Dat voel je ook aan de stroefheid van de flessen. Voor gebruik spoel ik de flessen altijd met ontsmettingsmiddels. Daarmee verwijder ik ook eventuele restanten zeep / glansmiddel.

JAVAL

Ik heb in het verleden wel flesjes "gewassen" in de vaatwasser. Ik plaatste ze gewoon omgekeerd op de opstaande metalen staafjes waartussen je normaal de borden zet. En alleen op de onderste lade. Daar kon ongeveer 1,5 kratje op. Ze zagen er daarna weer schoon uit, in elk geval aan de de buitenkant. Maar die ronddraaiende sproeier komt niet in alle flesjes, zeker niet die in de hoeken staan. Ik heb even overwogen om een sproeisysteem te maken van een een verticale buis, die opgaat in een horizontale buis met vertakkingen haaks erop en daarbovenop verticale buisjes, met een onderlinge afstand van de diameter van een flesje. En dat geheel zou ik dan plaatsen in het gat van de hoofdsproeier. Dat zou m.i. best goed kunnen werken, maar veel werk om te maken.
Ik heb nu zelf een rvs spuitlans gemaakt voor op de Karcher met een nozzle die in een flesje past en 120 bar op de bodem van het flesje spuit. Dit werkt uitstekend, zie elders op dit forum voor foto's. Tijdens het spuiten wel het flesje goed vasthouden....
Jaap   

MatthijsSmal

Ik gebruik ook altijd de vaatwasser. Wel zonder zeep.
Als ik een biertje op heb spoel ik wel altijd gelijk het flesje met heet water om. Dan Zijn ze gelijk schoon.

En dan gooi ik ze voor het bottelen ff op het hoogste programma in de vatwassen (wel weer af laten koelen voor vullen).

bjorri

Mijn groene beugels spoel ik onder de koude kraan visueel schoon na gebruik en in ieder geval niet laten opdrogen voordat e de vaatwasser in gaan. Daarna gewoon mee in de vaatwasser met de rest van de vaat. Wel op het warmste programma. Er zal niet heel veel water in de flessen komen en door de stand van de flessen zakt dat water er mooi uit. Dus bang voor zeep en spoelglans ben ik niet. Door langdurig op 70 graden zijn ze gepasteuriseerd en vrij snel na behandeling droog. Spoelglas in een glas doet ook geen kwaad voor je schuim dus zal het in de fles ook wel meevallen.

Tot nog toe blijkt deze handelswijze toereikend. Naar schatting zijn de oudste flessen een keer of vijf/zes aan de beurt geweest. Flessen die niet schoon zijn gaan in de statiegeld bak.

Dund

Het belangrijkste is spoelen na het drinken.

Flessen met korsten erin gelijk weg doen, tenzij je van borstelen houdt.

Vervolgens op 75 graden in de vaatwasser en dan ondersteboven in de krat tot gebruik.

Voor gebruik even star san erdoor op de avinatore.

Uit laten lekken

En afvullen 😀

Erik Deelissen

Als je wil weten of je flesjes inderdaad schoon worden in de vaatwasser kun je ze een keer omspoelen met karnemelk, blijft zo lekker kleven aan het glas, als je dan na een wasbeurt constateert dat de flesjes schoon zijn aan de binnenkant mag je ervan uit gaan dat het goed gaat.

GeBaxke

Om zeker te weten of het schoon is, gebruik dan een keer Desana Max (wordt gebruikt om bierleidingen en tap installaties te reinigingen).
Als je dit met lauw warm water mengt wordt de vloeistof paars, als je dit in je flesje giet en het wordt groen dan is je flesje niet schoon.
Blijft ie paars is het oke.




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.