Gist Wyeast 3522 XL, is al sinds 9 april bezig

Gestart door panoramix, 28-04-2016 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

panoramix

Hoi,
Ik ben een brouwsel aan het maken, alleen duurt het gistproces (net als de vorige keer wel erg lang).

Ik heb 56 liter gemaakt, begin SG 1092 (op 9 april).

Klopt het dat het gisten zolang door moet blijven gaan, of zou ik te weinig gist hebben toegevoegd? Ik heb 1 zakje Wyeast 3522 XL toegevoegd. het was verse gist (1 maand oud), ik heb het zakje 1 dag van te voren kapot gemaakt zodat het goed kon uitzetten.

Versnel ik het proces als ik het vat een beetje in beweging breng.

Het bier is nog niet uitgegist, de SG zit nu op 1035.

Bij mijn vorige brouwsel (hetzelfde recept) was de begin SG1090 eind SG1004 (had een erg hoog alcoholpercentage :) ), de totale gisttijd was toen 4 weken.





homoeccentricus

Volgens http://mrmalty.com/calc/calc.html had je 11.8 smackpacks moeten gebruiken zonder starter. Dus ja, wat te weinig gist zou ik zeggen.  ;)

Serge VL

Citaat van: homoeccentricus op 28-04-2016  11:37 u, wat te weinig gist zou ik zeggen.  ;)
+1, dus ook zelfde mening (en dat is niet dikwijls ;))

homoeccentricus

Je zou een aantal zakjes verwante droge gist kunnen toevoegen, maar die gaan al onmiddellijk in een vijandig milieu terechtkomen (alcohol en CO2), dus ik weet niet of dat iets zal opleveren.

Serge VL

Citaat van: panoramix op 28-04-2016  11:28 uhet bier is nog niet uitgegist, de SG zit nu op 1035.
Hoe heb je dit gemeten, met een hydrometer of refractometer?
Als dit met een refractometer gemeten is mag je niet vergeten een omrekening te doen! De aanwezige alcohol je meeting beïnvloeden waardoor je een verkeerde waarde afleest. (Omgerekend zou je dan nu op een SG van 1000 zitten wat ook wel verwonderlijk zou zijn)



Markiej87


abroeders

Zoals alle voorgaande berichten al duidelijk maken. Er is echt véééél te weinig gist geënt. Véél te weinig gist heeft slepende vergistingen en smaakafwijkingen door een teveel aan esters in je bier als gevolg. Het bijstrooien van korrelgist of extra vloeibare gist toevoegen in dit stadium kan weinig meer verbeteren omdat de voedingsstoffen benodigd voor het celdelingsproces inmiddels uitgeput is (naast suikers heeft gist ook andere voedingsstoffen nodig)

Bij vloeibare gisten maak ik altijd een giststarter om op de juiste hoeveelheid gist uit te komen.

Op deze yeastcalc kun je heel mooi berekenen wat voor starters je moet maken om met 1 pak vloeibare gist op het juiste aantal cellen uit te komen.
Voor korrelgist kun je dit berekenen op mr. Malty

panoramix

Hmm, daar schrik ik wel een beetje van. Het is mijn 4e brouwsel, waar toch altijd wel erg goed bier uitkomt. Ik ben blij met het commentaar en zal bij een volgend brouwsel inderdaad een gisstarter maken.

# Serge: ik meet met een hydrometer.

Ik zal jullie op de hoogte houden van het proces.

abroeders

Citaat van: panoramix op 28-04-2016  22:52 uHmm, daar schrik ik wel een beetje van. Het is mijn 4e brouwsel, waar toch altijd wel erg goed bier uitkomt. Ik ben blij met het commentaar en zal bij een volgend brouwsel inderdaad een gisstarter maken.

Door meer gist te enten zullen je bieren cleaner van smaak worden! Ervaar het verschil maar. Succes met de giststarter de volgende keer (p.s. voor korrelgisten kun je gewoon meer grammen gist nemen, hiervoor hoef je geen giststarter te maken)

Ik denk dat naarmate je meer brouwt, je steeds kritischer op smaak wordt. Mijn eerste blikbrouwsels waarmee ik begonnen was vond ik ook goed van smaak. Echter als ik ze nu nogmaals zou moeten beoordelen zou de beoordeling stukken lager uitvallen.

Door genoeg gist te enten kun je de vergisting vaak binnen 1 week al afronden; daarna nog een aantal dagen coldcrash en je bier zit binnen 2 weken op de fles. Vergistingen van 4 weken zul je normaliter dan niet meer hebben.

De twee meest smaak verbeterende maatregelen in mijn bieren zijn:

1. Vergistingskast (voor temperatuur gecontroleerde vergisting).
2. Goede gisten met goede giststarters.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.