Etiketten krullen...

Gestart door John, 22-04-2016 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Ff een vraagje: wij lijmen onze etiketten ("natsterk gloss papier) met melk. Wij merken dat er bobbels in het geplakte etiket ontstaan en de met zwarte inkt geprinte etiketten krullen aan de zijkanten wat op. Zou echte etikettenlijm de oplossing zijn?

Hopmans

John,

Als je de etiketten een kwartslag draait op het papier, dan zal de vezelrichting goed zijn.
De etiketten willen er dan van boven naar beneden eraf krullen, maar dat lukt dan niet
door de ronding van de fles.

Papier heeft een vezelrichting. Daar dient men altijd rekening mee te houden bij de drukkerij.


Hopmans

Om bobbels te voorkomen moet de lijm zo min mogelijk water bevatten.
Dus hoe dikker de lijm is, hoe beter.


John

Das wel balen: net voor een smak geld etiketten gekocht bij etikettendrukker :-(

Eric v B

Citaat van: John op 22-04-2016  18:31 uDas wel balen: net voor een smak geld etiketten gekocht bij etikettendrukker :-(
Misschien heb je met koffiemelk minder problemen. Das wat dikker.

John

Zal eens proberen. Merkte ook al dat etiket naast fles in koelkast lag. Was soja melk op advies van collega brouwer.

Hopmans

Het ziet er een beetje gek uit, maar dit werkt super.
Laat geen spoortje achter op het glas.




John

Kun je dat ook in een "gewone" winkel kopen of alleen online?

Hopmans

Ik ben bang dat het alleen nog online kan.
Er bestaan bijna geen gewone winkels meer.
Op basisscholen gebruiken ze dit spul.
Het is zo transparant dat je van de lijm zelf niets ziet.


William

Citaat van: John op 22-04-2016  18:43 uZal eens proberen. Merkte ook al dat etiket naast fles in koelkast lag. Was soja melk op advies van collega brouwer.

Sojamelk (hoezo melk  >:D) werkt niet. Het caseine-eiwit in melk zorgt dat het plakt. Je moet de melk dun met een kwastje opkwasten (of met een tissue). Inderdaad niet te nat.

Hopmans

Eigenlijk zou je de caseine moeten scheiden door melk te mengen met met azijn
en dan de vlokken filteren in een koffiefilter.
De dikke trub mengen met zuiveringszout/backingsoda en zie daar: Papierlijm !




William

Citaat van: Hopmans op 22-04-2016  20:54 uEigenlijk zou je de caseine moeten scheiden door melk te mengen met met azijn
en dan de vlokken filteren in een koffiefilter.
De dikke trub mengen met zuiveringszout/backingsoda en zie daar: Papierlijm !

Laat ik nu bij een bedrijf werken die dat doet. Iets andere methode maar uiteindelijk hebben we caseinepoeder.

Het kan ook door melk te mengen met zuur (pH 4,5). De vlokken filtreren en daarna met natronloog (gootsteenonstopper oplossing) neutraliseren tot pH 7. Om het houdbaar te maken moet je het wel drogen.

Hopmans

Waar zit de LIKE-knop?

 :biersmile:

abroeders

Citaat van: Hopmans op 22-04-2016  21:20 uWaar zit de LIKE-knop?

 :biersmile:
Ehh.. Hier: [emoji12][emoji12]

John

Kan ik zeggen: Glutofix=caseinepoeder of is dat niet de conclusie?

William

Citaat van: John op 22-04-2016  21:53 uKan ik zeggen: Glutofix=caseinepoeder of is dat niet de conclusie?

Dat durf ik niet te beweren. Voor hetzelfde geld is het behangersplaksel/poeder (vaak zetmeel).

Ik zal binnenkort eens wat caseinaat testen.

hansHalberstadt

Of dikke suikeroplossing. Dat plakt ook aardig heb ik gemerkt en kost niets.

John

Zo zijn de etiketten met hulp van designer en  fotostudio geworden:



en



Wij zijn er trots op!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.