Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Whisky infused bier  (gelezen 2743 keer)

Offline Marco_V

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Nunc est bibendum
    • Facebook pagina
Whisky infused bier
« Gepost op: 20-04-2016 10:40 u »
Hallo,

Gouden Carolus heeft de "Indulgence - Whisky infused" uitgebracht.  Klik hier voor meer informatie.

Heeft er iemand een vermoeden heo dit "Whisky infused" in zijn werk gaat? Ik zie niet dat ze hem op oude whisky vaten laten rijpen maar het lijkt erop dat men er whisky bij doet.

Hoe zouden jullie het aanpakken om dit te realiseren? Ik zou het namelijk eens willen uitproberen in een kleine batch van mijn eigen bier. Maar ik zit een beetje met de moeilijkheid van het bepalen van de juiste hoeveelheid.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Whisky infused bier
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2016 10:57 u »
Dat kun je eerst op kleine schaal uitproberen. Neem 500 ml (jong)bier en voeg daar een bekende hoeveelheid whisky aan toe. Begin bijvoorbeeld met 1 ml. Proef en voeg eventueel wat meer toe. Als je de juiste verhouding hebt, reken het dan uit voor de hele batch.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #2 Gepost op: 20-04-2016 13:07 u »
Vorig jaar heb ik van een Irish Red brouwsel 5 liter apart genomen om whiskey toe te voegen.
Ik heb 10 g eiken houtsnippers voor 5 liter 45 minuten op ongeveer 180 graden in alufolie geroosterd.  Ze waren licht geroosterd. Er kwam een geur van net gezaagd hout af en een klein beetje vanille achtig. Ze zijn in 100 ml whisky gedrenkt en moesten nog 14 dagen staan. Ik heb die 100 ml vlak voor het bottelen zonder houtsnippers aan het bier toe gevoegd. 2% whiskey was voor mij de juiste verhouding. Je proeft het zonder dat het overheerst.
Ik heb ooit een bier van het uiltje geprobeerd, dat was veel overheersender.

Offline DJ

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2016 07:11 u »
Je kunt ook een klein vat aanschaffen, gezien deze droog is volpompen met water en een weekje laten staan en dat 3 x herhalen.
2 Dagen laten drogen en een fles whisky in het vat gieten van een goedkoop merk en deze laten intrekken.
Het moet intrekken.
Wel zo nu en dan schudden en draaien, doe dit ook een week.
Giet de goedkope whisky weg of nuttig deze, proeft wat muffig.
Daarna je bier erin (na vergisten ) in het proefvaatje van zeg 5 liter dan je infussie of injectie van uitmuntende whisky van welke jij lekker vind, ik VAT69, 25cl./33cl. op 5 liter.
En lageren/rijpen voor enkele maanden.

Offline Marco_V

• Boven 10 berichten
  • *
  • Nunc est bibendum
    • Facebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2016 07:26 u »
Ok, bedankt voor de tips! Zodra ik er iets mee gedaan heb houd ik jullie op de hoogte.

Offline Zedd

• Vol lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2017 16:22 u »
Ik heb die 100 ml vlak voor het bottelen zonder houtsnippers aan het bier toe gevoegd. 2% whiskey was voor mij de juiste verhouding....

Johannes, waarom goot je juist de whisky bij je bier? Ik zat hetzelfde procedé te overwegen alleen dan de houtsnippers na de vergisting nog een week (of twee) in een apart vergistingsvat te bewaren.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2017 16:58 u »
Dit ga ik ook eens proberen

Offline Feld

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01-01-2018 10:24 u »
Johannes, waarom goot je juist de whisky bij je bier? Ik zat hetzelfde procedé te overwegen alleen dan de houtsnippers na de vergisting nog een week (of twee) in een apart vergistingsvat te bewaren.

Heb je dit al gedaan?

Dit is iets wat ik ook wil proberen.

Offline Feld

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 01-01-2018 10:50 u »
Ok, bedankt voor de tips! Zodra ik er iets mee gedaan heb houd ik jullie op de hoogte.

De GOUDEN CAROLUS INDULGENCE 2015 - WHISKY INFUSED heb ik uitgerekend obv alcohol % gebruikt 2% wihsky 98% Carolus Blauw

Offline Zedd

• Vol lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2018 10:49 u »
Heb je dit al gedaan?

Yep. En het werkt goed maar naar mijn smaak teveel whiskey.
Het recept (30L) heb ik gesplitst in 2x 15L en de ene voorzien van de whiskey, de andere niet. Om te kunnen vergelijken.
Ik heb het volgende gedaan:
  • Quadrupel gebrouwen - 30 liter
  • (3gram x 15L) = 45 gram licht gebrande eikenhouten snippers 2 weken in 270ml whiskey (18ml per L bier) geweekt
  • Snippers na die twee weken van de whiskey gescheiden, whiskey apart gehouden
  • 15L van de 30L afgetapt in apart gistvat en daar de geweekte snippers aan toegevoegd
  • Na twee weken gebotteld, tijdens bottelen de whiskey toegevoegd.

Kortom: 'vergistingstijd' was 2x twee weken. Mogelijk dat de snippers langer in het bier hadden mogen zitten om nog meer houtsmaak toe te voegen. Maar aan de andere kant wordt die houtsmaak vrijwel geheel te niet gedaan door de whiskey.

Resultaten:
  • (te) heftige whiskeysmaak, volgende keer ga ik de helft (9ml per Liter bier) hanteren
  • Harde smaak van de whiskey ontbreekt, vermoedelijk door het weken in de snippers (goed!)
  • Je krijgt het lekker warm van het bier, maar mij, zoals gezegd, teveel whiskeysmaak. Ik vind de variant zonder whiskey lekkerder.

Tags: