Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lactose vs. IBU  (gelezen 2080 keer)

Offline Jerome

• Vol lid
  • Land: nl
Lactose vs. IBU
« Gepost op: 18-04-2016 11:39 u »
Bij mijn volgend bier wil ik graag lactose(suiker) toevoegen om het bier romig te maken. Een soort van cream ale / cream ipa is de bedoeling. Het bier mag dus vrij romig worden.

Nu weet ik niet precies wat de verhouding tussen de bitterheid en de hoeveelheid toegevoegde lactose is. Het bier zit nu rond de 80 IBU, en ik dacht zo'n 80-90 g lactose toe te voegen. De batch is 10 L.

Is dit te veel lactose of moet het juist meer zijn? Ergens tussen de 50-60 IBU qua smaakbeleving had ik in gedachten, komt dit overeen met de hoeveelheid lactose en de originele IBU van 80? Het bier mag natuurlijk niet veel te zoet of veel te bitter worden (al gaat mijn voorkeur dan uit naar het laatste).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
Re: Lactose vs. IBU
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2016 11:43 u »
Mijn Milk'n Oats bevatte 500 g lactose op 20 liter en vond ik nét ok qua zoetigheid.
80 gram ga je zelfs niet smaken...

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2016 11:43 u »
Lactose maakt je bier niet heel zoet, het werkt bijna alleen maar bodyverhogend. Gebruikelijke hoeveelheid lactose-toevoeging is tussen de 5% en de 15% van je totale stort.

Offline Jerome

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2016 11:48 u »
Mijn Milk'n Oats bevatte 500 gr lactose op 20 liter en vond ik nét ok qua zoetigheid.
80 gram ga je zelfs niet smaken...

Het leek me ook al weinig, maar ik had ergens op het forum de richtlijn 75 g / 10 L gelezen. Ik zal er 300 g op 10 L gebruiken dan.

Met net ok qua zoetigheid bedoel je dat het iets zoeter kan, of dat het al iets te zoet was?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2016 13:09 u »
Voor een RIS bvb zou ik nog meer dan 500 g / 20 liter pakken, voor een lichte blonde IPA zal 300 g net goed zijn. Beetje balans zoeken inderdaad.

Offline Jerome

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-08-2016 10:26 u »
Gisteren gebrouwen en uiteindelijk 250 g lactose toegevoegd (er zat niet meer in het zakje :) ). Smaakte toch al vrij zoet. Ik ben heel benieuwd!

Tags: suikers