Gisten

Gestart door bier-tent.nl, 17-04-2016 09:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bier-tent.nl

Na 3 dagen mooie en regelmatige bubbels in waterslot, een week acute rust, tot mijn stomme verbazing is het weer aan het bubbelen geslagen. Inmiddels is er in totaal 2 weken verstreken. Advies nog een week wachten met afvullen? Normaliter vul ik na 2 weken af. Ik heb een gistvat/ lagervat fastferment.

seed7

Welke gist? Welke receptuur? Hoe gemaischt? Begin SG, SG nu?

Ingo zonder glazen bol ;)

bier-tent.nl

Ik wilde gewoon even weten of het normaal kan zijn dat een toekomstig bier na een week van relevante rust weer opnieuw kan gaan gisten en of dat schadelijk is.
 

mbroek

Citaat van: bier-tent.nl op 17-04-2016  10:47 uIk wilde gewoon even weten of het normaal kan zijn dat een toekomstig bier na een week van relevante rust weer opnieuw kan gaan gisten en of dat schadelijk is.

En daarom wordt beleefd gevraagd naar de gegevens van je bier, anders kunnen we er geen zinnig antwoord op geven, en een onzin antwoord heb jij ook niets aan.

Haagse Wouter

Hoeft niet te betekenen dat het aan het gisten is. Zeker als je niet gecontroleerd vergist dan kan het ook door temperatuurschommelingen komen waardoor gas vrij komt.

bier-tent.nl

Uiteraard begrijp ik dat ik voor een goed advies meer info moet geven, ik dacht alleen dat het een simpele vraag was, vandaar... Het borrelde even op... :-)

bier-tent.nl

Algemeen
Omschrijving   Ca; 20 liter
Start brouwwater   15 liter
Spoelwater   12  liter
Kooktijd   75 minuten

Mout
Moutnaam   Massa   Kleur
Pilsmout 3 EBC   2000 gr   2,5 – 4 EBC
Tarwe Mout   1000 gr   50 EBC
Tarwemout   1000 gr   2-4 EBC
maisvlokken   500 gr   nvt
Totale storting; 4500 gram

Hop
Nothern brewer (4-6)   20 gram
Saaz hop    15 gram
(*) 20 gram volledig mee laten koken, 15 gram laatste kwartier toevoegen

Gist
20 gram korrelgist

maischschema
Stap nr.   Temperatuur   Rusttijd
1   52 °C   20 minuten
2   68 °C   65 minuten
3   70 °C   20 minuten
5   78°C   10 minuten
Totale maischtijd; 1.35 uur
+ half uur beluchten


SG begin 1060
SG tot nu toe 1025

Jacques

Citaat van: bier-tent.nl op 17-04-2016  11:45 uGist
20 gram korrelgist

...

SG begin 1060
SG tot nu toe 1025

Welke gist? Er zijn namelijk heel veel verschillende gistsoorten.
Bij welke temperatuur ben je aan het vergisten?

Je hebt een vergistingsgraad van zo'n 58%. Dat duidt er op dat de gist nog niet klaar is mij de vergisting.
Geduld, geduld en geduld is nu het credo.

Brouwers

Citaat van: bier-tent.nl op 17-04-2016  11:45 uSG begin 1060
SG tot nu toe 1025
Is dit gemeten met een hydrometer of met een refractometer?

Als het namelijk met refractometer gemeten is kan het zijn dat je hem niet goed hebt omgerekend. Eind sg zou dan op 1010 kunnen zitten. Het gebubbel kan temperatuurverschillen zijn, tenminste als ie ongecontroleerd vergist.

Mocht het met een hydrometer zijn gemeten dan kan zijn dat je vegisting is gestokt/sleept. Kan zijn dat de vergisting weer op gang is gekomen of dat je last hebt van temperatuurschommelingen (mits je ongecontroleerd vergist). Over paar dagen nog eens meten is sowieso het advies.



bier-tent.nl

Bedankt allen voor advies, ik zal er mijn voordeel mee doen :-)

Jacques

Citaat van: bier-tent.nl op 17-04-2016  13:32 uBedankt allen voor advies, ik zal er mijn voordeel mee doen :-)

Voor ons is het wel handig om te weten of je nu een hydrometer of refractometer gebruikt hebt.
Dat is namelijk het verschil tussen een gestokte vergisting of uitgegist...

bier-tent.nl

Hallo allen....

Ik ben van plan een bourbon county stout kloon te brouwen. In het recept wordt gesproken over toevoegen van zogenaamde yeast nutrient (helaas staan hoeveelheden er niet bij)  tijdens 3 verschillende momenten... net voor de vergisting, na 12 uur, na 24 uur. Is dit wel handig... Of kan ik deze aanwijzing gewoon weglaten...

Jacques

Citaat van: bier-tent.nl op 03-09-2017  11:25 uHallo allen....

Ik ben van plan een bourbon county stout kloon te brouwen. In het recept wordt gesproken over toevoegen van zogenaamde yeast nutrient (helaas staan hoeveelheden er niet bij)  tijdens 3 verschillende momenten... net voor de vergisting, na 12 uur, na 24 uur. Is dit wel handig... Of kan ik deze aanwijzing gewoon weglaten...

Ik zou gistvoeding toevoegen aan bij het opkweken van de gist. De voeding wordt immers gebruikt door de gistcellen voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. Het heeft weinig zin om gistvoeding te geven als er niet zo veel groei is.
Als je geen starter maakt en de inhoud van een smackpack zo aan het wort geeft is het verstandig het wort goed te beluchten voor het enten. Tijdens het enten kun je dan gistvoeding geven. Als je doorgaat met beluchten kun je nog een keer gistvoeding toevoegen. Maar je kunt er ook voor kiezen om alle gistvoeding aan het het begin te geven.

In het geval je korrelgist gebruikt is het geven van gistvoeding en ook het beluchten van het wort niet nodig. Je kunt dan wat meer gist geven en zo er voor zorgen dat er weinig gistgroei nodig is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.